| Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med sølvspoler.  Spændende hvad Technics armen siger til den.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der blevet justeret og lyttet. Det er svært! De umiddelbare indtryk er et meget harmonisk lydbillede med drive og detaljer, som man kun sjældent finder. Den er mere direkte og åben end MC200 men nærmest overdrevent følsom overfor rillestøj. MC200 er helt sikkert mindre detaljeret end MC-201 men jeg skal virkelig abstrahere fra rillestøjen.
Det skal der lige tænkes over. Fordi jeg tror ikke, jeg tidligere har haft en pu der er så umiddelbart overbevisende som MC-201... Omvendt så er det et pænt stort offer at få den mængde støj med i købet - og så skal der bare skrues max op pga det ultra lave output... __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lynhurtigt skifte mellem MC-201 og MC200 understreger fuldstændigt forskellen mellem de to. Ortofonen er harmonisk over hele spekteret uden nogle rigtige "kanter" og dermed også uden den helt store karakter. Den er meget neutral så at sige - hældende til blød. FR MC-201 er der ganske enkelt mere hul igennem. Måske på en lidt tør måde? Den minder mig lidt om en studiemonitor hvor Ortofon er mere "hifi" (hvis det giver mening...).
Forresten har jeg ikke bemærket noget ubehagelig rummel med MC-201 - endnu. Men, den har så meget top at man liiige skal skrue ørerne rigtigt på. Det er til gengæld længe siden jeg har skullet have ekstra-vægten på min 1200-arm. FR MC-201 er overraskende tung...
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der NVA på hylden. Første indtryk når man pakker sættet ud er at det bare er rigtig pænt lavet - de pryder setupet.
Efter et par timers akklimatisering har jeg fået smidt første skive på - pu er DL-103 i dæmpet headshell (jeg skifter nok snart tilbage til MC-200). Første skive er David Lee Roth "Skyscraper". jeg valgte den fordi det er en fuldstændig standard rock-skive uden noget som helst audiophoolery. Umiddelbart indtryk er meget gain! Damn - der er nu samme gain som fra min cd! Og derudover er der hul igennem. Det virker som om der rent faktisk er mere detaljering i musikken - den kan ikke kompensere/ændre DL-103s karakter (og det skal den jo heller ikke) men det virker som om der er betydeligt mere top. Jeg skal lige have styr på bunden - 103erens lidt ukontrollerede bund bliver endog meget tydelig allerede på 3. nr.
Interessant obs: Jeg har mast en klat blu-tac ind i hullerne i headshellen hvor puen er fæstnet (billede senere). Det tager faktisk en del af 103erens sibilans-problemer.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Så er der NVA på hylden. Første indtryk når man pakker sættet ud er at det bare er rigtig pænt lavet - de pryder setupet.
Efter et par timers akklimatisering har jeg fået smidt første skive på - pu er DL-103 i dæmpet headshell (jeg skifter nok snart tilbage til MC-200). Første skive er David Lee Roth "Skyscraper". jeg valgte den fordi det er en fuldstændig standard rock-skive uden noget som helst audiophoolery. Umiddelbart indtryk er meget gain! Damn - der er nu samme gain som fra min cd! Og derudover er der hul igennem. Det virker som om der rent faktisk er mere detaljering i musikken - den kan ikke kompensere/ændre DL-103s karakter (og det skal den jo heller ikke) men det virker som om der er betydeligt mere top. Jeg skal lige have styr på bunden - 103erens lidt ukontrollerede bund bliver endog meget tydelig allerede på 3. nr.
Interessant obs: Jeg har mast en klat blu-tac ind i hullerne i headshellen hvor puen er fæstnet (billede senere). Det tager faktisk en del af 103erens sibilans-problemer.
|
|
|
Ok interessant. Hvad mener du med Sibilans helt præcis? __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sibilans = ssssssss-lyde der hvissssssler. Efter min mening har DL-103 to ting, der gør at den ikke permanent er monteret her i huset: Let irriterende top (s-lyde. som specielt bliver irriterende ved innergrooves på plader med en spilletid på mere end 18min pr side) og ukontrolleret bund. __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
| Umiddelbart indtryk er meget gain! Damn - der er nu samme gain som fra min cd!.......................det virker som om der er betydeligt mere top |
|
|
Jeg gad godt kende gain og impedans på din NVA.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
| Efter min mening har DL-103 to ting, der gør at den ikke permanent er monteret her i huset: Let irriterende top (s-lyde. som specielt bliver irriterende ved innergrooves på plader med en spilletid på mere end 18min pr side) og ukontrolleret bund. |
|
|
Sibilans er ikke et problem med min DL-103SA. Måske nogle MEGET få steder men det er så godt som elimineret efter at jeg skiftede fra DL-103.
Ukontrolleret bund ej heller men mine kasser er også noget mindre end dine.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
mirland skrev:
| Umiddelbart indtryk er meget gain! Damn - der er nu samme gain som fra min cd!.......................det virker som om der er betydeligt mere top |
|
|
|
|
|
Og jeg har skrevet til Richard Dunn for at få det opklaret Men det er virkelig interessant. Han har brugt en Lyra Dorian til testing ved jeg. __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
mirland skrev:
| Efter min mening har DL-103 to ting, der gør at den ikke permanent er monteret her i huset: Let irriterende top (s-lyde. som specielt bliver irriterende ved innergrooves på plader med en spilletid på mere end 18min pr side) og ukontrolleret bund. |
|
|
Sibilans er ikke et problem med min DL-103SA. Måske nogle MEGET få steder men det er så godt som elimineret efter at jeg skiftede fra DL-103.
Ukontrolleret bund ej heller men mine kasser er også noget mindre end dine.
|
|
|
Jeg har så monteret min MC-200 igen - den er jeg dælme glad for. Så glad at jeg vil se om jeg kan få fat i en reserve-nål til den.
Ja, mine kasser er sgu lidt store i det. Måske også for store når ret skal være ret. Men de lyder jo bare sååå fedt. Så jeg skal have dæmpet mit rum. Der er ikke noget at gøre... 
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mirland.
Jeg ved lige nøjagtigt hvad du taler om ang. din DL-103. Jeg kører selv med en, og har til delsssss de ssssamme problemer med den ssssom du oplever. Min PU er nu efter omkring 1½ år færdig, for den fejlsporer nu overalt på en plade. Men fra den var ny og i løbet af dens ca 12 første måneder, da skulle der rimeligt slidte plader til for at den begyndte at skabe sig, lige bortset fra nogle enkelte helt nye plader!? hvor den havde store problemer i inderriller.
Indtil jeg finder ud af hvad der skal ske med den, har jeg monteret en gammel men ubrugt Audio Technica AT-12S, og det er godt nok noget helt andet. Sådan en Shibata nål sporer stort set alt hvad der bliver smidt efter den. Den har selvfølgelig bare ikke DL-103'erens lækre mellemtoneegenskaber.
Lige nu overvejer jeg så om jeg skal købe en ny DL-103, eller om jeg skal få opgraderet nålen på den gamle for et par tusinde. Jeg er bare lidt betænkelig over om den så måske mister noget af sin charme. Men altså ikke Ssssss'erne.
Hehe... Jeg forstår godt du er glad for dine store kasser. Jeg har jo selv et par 'undseelige' Tandberg skrumler stående i min stue som jeg meget nødigt ville undvære. Jeg har netop selv haft temmelige voldsomme problemer med overdreven rumle-bas i min stue, men det blev løst ved at skifte forstærkeren ud. Utroligt nok. __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
|
Hej Mirland.
Jeg ved lige nøjagtigt hvad du taler om ang. din DL-103. Jeg kører selv med en, og har til delsssss de ssssamme problemer med den ssssom du oplever. Min PU er nu efter omkring 1½ år færdig, for den fejlsporer nu overalt på en plade. Men fra den var ny og i løbet af dens ca 12 første måneder, da skulle der rimeligt slidte plader til for at den begyndte at skabe sig, lige bortset fra nogle enkelte helt nye plader!? hvor den havde store problemer i inderriller.
Indtil jeg finder ud af hvad der skal ske med den, har jeg monteret en gammel men ubrugt Audio Technica AT-12S, og det er godt nok noget helt andet. Sådan en Shibata nål sporer stort set alt hvad der bliver smidt efter den. Den har selvfølgelig bare ikke DL-103'erens lækre mellemtoneegenskaber.
Lige nu overvejer jeg så om jeg skal købe en ny DL-103, eller om jeg skal få opgraderet nålen på den gamle for et par tusinde. Jeg er bare lidt betænkelig over om den så måske mister noget af sin charme. Men altså ikke Ssssss'erne.
Hehe... Jeg forstår godt du er glad for dine store kasser. Jeg har jo selv et par 'undseelige' Tandberg skrumler stående i min stue som jeg meget nødigt ville undvære. Jeg har netop selv haft temmelige voldsomme problemer med overdreven rumle-bas i min stue, men det blev løst ved at skifte forstærkeren ud. Utroligt nok.
|
|
|
Jeg tænkte nok, at jeg ikke var den eneste! Og ja en AT sporer som en drøm... Det gør min Ortofon MC200 også.
Jeg tror, at man mister en stor del af 103erens karakter, hvis man får den retippet.
Hos mig er det næppe forstærkeren der er problemet, men snarere 1) Udæmpet hjørne til højre for højre højttaler 2) B&O TV ud fra samme hjørne (refleksion) 3) Lytteposition for tæt på bagvæg.
Løsningsmodeller:
1) Bass trap og/eller diffusere på sidevægge ved første refleksion.
2) Andet TV (ikke realistisk af bl.a. den årsag at mit B&O ser for fedt ud - selvom det er noget gammelt hø)
3) Flytning af lytteposition (ikke realistisk pga rummets øvrige indretning - så måske noget absorberende bag lytteposition)
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
mirland skrev:
|
|
|
|
|
Richard Dunn svarer:
"470 ohm load impedance and standard moving coils gain setting" __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
|
Jeg tænkte nok, at jeg ikke var den eneste! Og ja en AT sporer som en drøm... Det gør min Ortofon MC200 også.
Jeg tror, at man mister en stor del af 103erens karakter, hvis man får den retippet. Det er jeg også bange for. 2000,- kr. Bye-bye... 
Hos mig er det næppe forstærkeren der er problemet, men snarere 1) Udæmpet hjørne til højre for højre højttaler (det samme har jeg, og det kan ikke være anderledes). 2) B&O TV ud fra samme hjørne (refleksion) 3) Lytteposition for tæt på bagvæg. Min sofa/lytteposition står smack up ad bagvæggen.
Løsningsmodeller:
1) Bass trap og/eller diffusere på sidevægge ved første refleksion. Mit udgangspunkt skulle også have været Bass traps bag hver højttaler.
2) Andet TV (ikke realistisk af bl.a. den årsag at mit B&O ser for fedt ud - selvom det er noget gammelt hø) Mit TV er et MX6000 som jeg også synes ser for fedt ud, og det har desuden et pivskarpt billede.
3) Flytning af lytteposition (ikke realistisk pga rummets øvrige indretning - så måske noget absorberende bag lytteposition) Ditto.
|
|
|
Held og lykke med løsningen. Jeg er MEGET spændt på om det kan løses med f. eks. Bass traps og/eller diffusere på sidevægge. Er alle dine 4 vægge i stuen bærende vægge, altså mur eller beton? Eller er nogle af dem skillevægge/bræddevægge? Jeg har en kraftig anelse om at hvis en højttaler (skrummelkasse) står op til en sidevæg/hjørne som f. eks. er en gammel bræddevæg, så vil den være i stand til at fungere som en slags resonansdæmper? __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
| Sibilans = ssssssss-lyde der hvissssssler. Efter min mening har DL-103 to ting, der gør at den ikke permanent er monteret her i huset: Let irriterende top (s-lyde. som specielt bliver irriterende ved innergrooves på plader med en spilletid på mere end 18min pr side) og ukontrolleret bund. |
|
|
Har du prøvet 103R? Den siger folk jo at det er et lidt mindre problem. Ved dog ikke om det passer.. __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
mirland skrev:
|
Hos mig er det næppe forstærkeren der er problemet, men snarere 1) Udæmpet hjørne til højre for højre højttaler (det samme har jeg, og det kan ikke være anderledes). 2) B&O TV ud fra samme hjørne (refleksion) 3) Lytteposition for tæt på bagvæg. Min sofa/lytteposition står smack up ad bagvæggen.
Det samme gør min - og det kan heller ikke være anderledes.
Løsningsmodeller:
1) Bass trap og/eller diffusere på sidevægge ved første refleksion. Mit udgangspunkt skulle også have været Bass traps bag hver højttaler.
Jeg tror desværre det er den eneste løsning - eller spille lavt. Og det er jo ikke et alternativ 
2) Andet TV (ikke realistisk af bl.a. den årsag at mit B&O ser for fedt ud - selvom det er noget gammelt hø) Mit TV er et MX6000 som jeg også synes ser for fedt ud, og det har desuden et pivskarpt billede.
Mit er osse et MX6000 - og står pivskarpt 
3) Flytning af lytteposition (ikke realistisk pga rummets øvrige indretning - så måske noget absorberende bag lytteposition) Ditto.
|
|
|
Held og lykke med løsningen. Jeg er MEGET spændt på om det kan løses med f. eks. Bass traps og/eller diffusere på sidevægge. Er alle dine 4 vægge i stuen bærende vægge, altså mur eller beton? Eller er nogle af dem skillevægge/bræddevægge? Jeg har en kraftig anelse om at hvis en højttaler (skrummelkasse) står op til en sidevæg/hjørne som f. eks. er en gammel bræddevæg, så vil den være i stand til at fungere som en slags resonansdæmper?
Det har du nok ret i. Mine vægge er 40cm tykke 
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
mirland skrev:
| Sibilans = ssssssss-lyde der hvissssssler. Efter min mening har DL-103 to ting, der gør at den ikke permanent er monteret her i huset: Let irriterende top (s-lyde. som specielt bliver irriterende ved innergrooves på plader med en spilletid på mere end 18min pr side) og ukontrolleret bund. |
|
|
Har du prøvet 103R? Den siger folk jo at det er et lidt mindre problem. Ved dog ikke om det passer..
|
|
|
Nej - jeg tror, jeg tager en pause fra 103-serien.
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha! Nej, løsningen kan aldrig blive at spiller lavt! 
Jeg flyttede fra min gamle lejlighed for nogle måneder siden, og der havde jeg absolut ingen problemer med bassen. Så derfor blev jeg noget paf over at de dybefrekvenser nu pludselig stod og buldrede løs i min nye stue, for jeg havde ikke skiftet noget grej ud i setup'et. Lyden fra pladespilleren var også blevet mærkelig hul og utilfredsstillende. Det viser sig så at det er min Music Angel som simpelthen er for "hot" til min nye stue hvor væggen bag lytteposition godt nok er en bræddevæg, men de andre og meget vigtigere vægge er mursten. Og hvis jeg vender min stue 180 grader, får jeg ikke nok afstand imellem højttalerne pga. døråbningen.
Jeg kan ikke huske om du også har haft basproblemer med andre forstærkere i din stue Mirland?
Løsningen for mig blev at smide min gamle Sansui AU-999 ind som trækæsel. Så kom der ro og symetri over det hele. Nu har jeg så smidt musik englen på igen som effektforstærker og det er perfekt. AU-999 tæmmer de uønskede frekvenser som stikker ud fra rørforstærkeren. __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
krenzler skrev:
mirland skrev:
|
|
Jeg gad godt kende gain og impedans på din NVA. |
|
|
Richard Dunn svarer:
"470 ohm load impedance and standard moving coils gain setting" |
|
|
Hvis output fra din DL-103 er det samme som CD (2V) må gain ligge i omegnen af 75-76dB.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
|
Jeg kan ikke huske om du også har haft basproblemer med andre forstærkere i din stue Mirland?
|
|
|
Jeg har haft problemer hele vejen Det er ikke forstærkeren, men det faktum at rummets node giver et en forstærkning af de dybe frekvenser pga hjørnerne... __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |