| Forfatter |
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg foreslå at du prøver at flytte HT en smule omkring ifht. hvor de allerede står. Fx. 5 cm frem, 5 cm tilbage, 5cm ind
mod hinanden, 5 cm væk fra hinanden. Du kan markere den oprindelig position på gulvet med en par strimler tape. Den
måde et rum og en HT interagerer er kompleks og svær at forudsige. Der er ligesom steder i rummet, hvor HT membranen
får bedre fat i luften, end andre steder. Jeg har altid troet at man ville få kraftigere bas, hvis man flyttede HT tættere på
bagvæggen. I praksis har det bare vist sig ikke at være tilfældet i mit aktuelle lytterum.
MVH ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop flyttet lidt rundt - men der flyttede jeg dem både tættere sammen og frem. Tror jeg vil flytte dem lidt tilbage igen... __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
seansmiller skrev:
|
Jeg kan ikke huske om du også har haft basproblemer med andre forstærkere i din stue Mirland?
|
|
|
Jeg har haft problemer hele vejen Det er ikke forstærkeren, men det faktum at rummets node giver et en forstærkning af de dybe frekvenser pga hjørnerne...
|
|
|
Jeg kunne heller ikke tro at det skulle være din forstærker som er skyld i problemerne. Jeg er bare nysgerrig jævnført mine egne dugfriske erfaringer. Min stue er immervæk kvadratisk. 4,6 x 4,6 m. Men på trods af dette har jeg løst problemerne uden brug af basabsorbenter. __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
mirland skrev:
seansmiller skrev:
|
Jeg kan ikke huske om du også har haft basproblemer med andre forstærkere i din stue Mirland?
|
|
|
Jeg har haft problemer hele vejen Det er ikke forstærkeren, men det faktum at rummets node giver et en forstærkning af de dybe frekvenser pga hjørnerne...
|
|
|
Jeg kunne heller ikke tro at det skulle være din forstærker som er skyld i problemerne. Jeg er bare nysgerrig jævnført mine egne dugfriske erfaringer. Min stue er immervæk kvadratisk. 4,6 x 4,6 m. Men på trods af dette har jeg løst problemerne uden brug af basabsorbenter.
|
|
|
Og jeg siger da tak for forslaget! Det er da godt at vi kan melde ind med vores erfaringer og anbefalinger 
Min stue er 6x4m...
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja gudskelov for at man stort set altid kan få hjælp og gode råd fra andre her på siden. Det sætter jeg også stor pris på.
Det er da øv at du har de problemer, især med det lækre grej når du endda har et rektangulært lytterum. __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
|
Ja gudskelov for at man stort set altid kan få hjælp og gode råd fra andre her på siden. Det sætter jeg også stor pris på.
Det er da øv at du har de problemer, især med det lækre grej når du endda har et rektangulært lytterum.
|
|
|
Det går nok endda - jeg finder en løsning lige pludselig. Mit "lytterum" er desværre også min stue, så man kan ikke heelt gå amok  __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 02 November 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har der været tid til at lytte mere til NVA i denne weekend?
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
| Har der været tid til at lytte mere til NVA i denne weekend? |
|
|
Jeps, beklager jeg ikke har fået skrevet ud... Jeg har lyttet til tonsvis af musik. Lige nu kører Pink Floyd "Wish You Were Here" på spillen.
Hermed følger en kort "anmeldelse" af NVA ud fra min nuværende erfaring. Jeg har en fornemmelse af at den er ved at spille til.
Først og fremmest fanger NVA "designet" øjet med det samme. Selv min ultra-kritiske designer-svoger kommenterede at "hvis alt fra NVA var så smagfuldt, ville han godt selv have det" Det ser faktisk også rigtig fed ud. Blankt, uden skruer (Richard Dunn er imod skruer og epoxyer alt sammen), 25 cm bredt og med én rød diode pr enhed. Super!
Alt i alt virker NVA meget velkonstueret og modsvarer ikke den relativt lave pris som det sælges for - men det er jo også uden distributionsled. Jeg valgte foreløbigt kun én psu, men er ret sikker på at der snart ryger en mere med (og hermed afslører jeg sådan set, at jeg ender med at beholde det ) - så er der én pr kanal. Sexy.
Lyden: Mere af det hele. Så kort kan det skrives. Jeg har fået min Phono 2 justeret til at passe til low-output MC, da det er min foretrukne pu-type. Første pu på var som tidligere nævnt min DL-103. Den kan i mine ører ikke tåle en afslørende/detaljeret/præcis/åben riaa. Dens forcer kommer helt frem i billedet men dens svagheder bliver desværre også langt langt mere tydelige. Jeg kommer næppe til at montere 103eren igen i dette setup.
Jeg har længe haft min tvivl om 103erens fortræffeligheder (i sin originale fremtoning uden yderligere benævnelser som R, Pro, SA osv - dem kan jeg ikke udtale mig om ) når den umiddelbare fascination over dens "knald-på" stil har lagt sig. Så jeg monterede min favorit-for-tiden Ortofon MC200 i Concorde-hus. Jeg ved, at den er blevet beskrevet som "pæn, balanceret/harmonisk men kedelig" flere steder. Det har ikke været mit indtryk - hverken med ECP-1 som riaa og slet ikke med NVA Phono 2. MC200 spiller åbent, detaljeret (ikke analytisk!) med en rigtig fint (lidt afrundet) top, rimelig tør bund og en soundstage, der virker naturlig - ikke forceret. Den er ikke kaffe og cognac-pæn som Benz og ikke hidsig som DL-103. Men den spiller musik og har fået mig til at kigge kraftigt efter mere Ortofon (det ender med en Royal N, det er jeg sikker på).
Alt dette vidste jeg jo godt da jeg skiftede DL-103 ud med MC-200 og tændte systemet igen. Men der var lige en overraskelse. MC-200 havde lige fået mere luft, mere krop, mere bund og ikke mindst mere top. Og forskellen er til at tage at føle på. Phono 2 virker som om den åbner op for potentialet og bare lader lyden flyde. Det er meget interessant! Fordi den giver så meget mere "spark" til lyden at jeg med ét har samme bund som fra min CD - hvilket jeg ikke har haft tidligere. Det giver så lidt problemer, fordi jeg slipper ikke for at gøre noget ved akustik-forholdene i min stue. Men det er ok for vinyl har ikke lydt bedre! Jeg hører praktisk alt, men har især en svaghed for rock ala Traffic, Pink Floyd osv. Det betyder at mine plader ofte er gamle og måske ikke af bedste kvalitet, så jeg er virkelig afhængig af at udstyret ikke yderligere forstyrrer. Det gør det ikke! Skønt 
Skal jeg være bare lidt negativ (og det skal man for ikke at lyde som om man er forblændet), må det være at Phono 2 ikke er en pind fleksibel. Den er sat til low output MC - og der bliver den. Skal den justeres skal den tilbage til NVA. Man kan INTET røre. Og så er den faktisk så nådesløs, at man kommer til nøje at gennemtænke, hvad man sætter den til. Det vil være mord at sætte fx en Decca Maroon eller en anden super-hysterisk pu.
Herfra skal den ihvertfald anbefales - hvis man kan leve med dens karakter og manglende fleksibilitet.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 05 November 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
NVA´s filosofi med så få og gode komponenter som muligt er helt i tråd med min holdning."keep it simple stupid" giver som regel det bedste resultat. At anvende hysteriske pickupper for at opnå en mere realistisk gengivelse er ikke vejen frem (DL 300!). Hvis ellers resten af kæden er i orden er det som regel højttalerne som får den til at hoppe af. Højttalere KOMPRIMERER lyden, virkningsgraden er rædselsfuldt dårlig. Jo flere watt man skal poste på højttalerne jo værre er de til at gengive impulser korrekt.
Er der nogen her på tråden som er interesseret i en "shootout"? Vi går og luller os ind i en opfattelse af at vi har fundet de vises sten. HiFi sælgerne vil prakke os noget på, som klinger i kassen. Løsningen på problemet er at bruge ørerne hos hinanden!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mirland.
Er du stadig tilfreds med din "plattengewicht"?
Kan du definere den subtile effekt?
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Hej Mirland.
Er du stadig tilfreds med din "plattengewicht"?
Kan du definere den subtile effekt?
|
|
|
Jeg er absolut tilfreds. Om jeg ville kunne erkende dens tilstedeværelse i en blindtest aner jeg ikke. Men jeg har en grundlæggende fornemmelse af mere "ro" over sagerne.
Det næste bliver en bette headshell og så går jeg stadig og roder med tanken om at montere AS-212 som arm, når den nu er så svær at sælge. Som nævnt i 1210-tråden så kræver det imidlertid noget kreativitet.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2008 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha, jeg er lige blevet tilbudt en Dynavector 23RS eller en Madrigal Carnegie One pickup. Det er da et svært valg! Madrigal'en er sjælden som bare fanden, bygget af Benz for Mark Levinson, men Dynavector 23RS kender jeg lidt til i forvejen. Og Dyna leverer altid varen... Argh  Men det lidt jeg har kunnet læse om Madrigal lyder som om den er helt fabelagtigt god. Og den skulle lyde lidt ala Shelter 501... __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mirland!
Har du eller har du haft problemer med, at PU'en hopper ud af rillen når du spiller højt?
Hvilken type gulv er der under dine gulvtæpper? (Jeg går ud fra at planker, parket eller hvad det nu hedder er værre end beton.)
Slutteligt: 1210'eren må vel betegnes som stift ophængt? Eller er der så meget affjedring i IsoNoe-fødderne, at man nærmest kan kalde hele apparatet for 'flydende ophængt'?
Jeg undrer mig nemlig en anelse over, at man aldrig hører nåle, der hopper ud af rillen i professionel sammenhæng, hvor der virkelig spilles højt. Var for nylig til noget hiphop-arrangement, hvor der blev spillet ekstremt højt - og desuden var der virkelig tryk på mellembassen - gift for de fleste arme og PU'er, gætter jeg på.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
|
Hej Mirland!
Har du eller har du haft problemer med, at PU'en hopper ud af rillen når du spiller højt?
Hvilken type gulv er der under dine gulvtæpper? (Jeg går ud fra at planker, parket eller hvad det nu hedder er værre end beton.)
Slutteligt: 1210'eren må vel betegnes som stift ophængt? Eller er der så meget affjedring i IsoNoe-fødderne, at man nærmest kan kalde hele apparatet for 'flydende ophængt'?
Jeg undrer mig nemlig en anelse over, at man aldrig hører nåle, der hopper ud af rillen i professionel sammenhæng, hvor der virkelig spilles højt. Var for nylig til noget hiphop-arrangement, hvor der blev spillet ekstremt højt - og desuden var der virkelig tryk på mellembassen - gift for de fleste arme og PU'er, gætter jeg på.
|
|
|
Hej Simon!
1. Jeg har aldrig haft problemer med at p.u'en hopper ud af rillen. Og den får altså fuld skrue her ind i mellem 
2. Jeg har støbte gulve i hele huset - i stuen er der så et lag kork under gulvtæppet.
3. SL-1210 er stift ophængt. Isonoe futterne giver ikke en skid. For nu at være helt ærlig. Men de ser fede ud.
4. Jeg har aldrig nogensinde- heller ikke som dj - oplevet nålen hoppe op af rillen.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gætter på at du lader dig friste af den Madrigal Carnegie One Mirland? (hvis du da bliver fristet).
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Simon R skrev:
Hej Mirland!
|
|
|
Hej Simon!
1. Jeg har aldrig haft problemer med at p.u'en hopper ud af rillen. Og den får altså fuld skrue her ind i mellem 
2. Jeg har støbte gulve i hele huset - i stuen er der så et lag kork under gulvtæppet.
3. SL-1210 er stift ophængt. Isonoe futterne giver ikke en skid. For nu at være helt ærlig. Men de ser fede ud.
4. Jeg har aldrig nogensinde- heller ikke som dj - oplevet nålen hoppe op af rillen.
|
|
|
Argh! Det understreger bare, at der altså stadig er et problem her i huset.
ad 1) Jeg giver den også gas af og til - men desværre kun via Cd, der er ganske ufølsom for vibrationer.
ad 2) Jeg har bræddegulve. Min min gamle Pro-Ject 6 som jeg netop har solgt kunne sagtens kapere det.
ad 3) Hæ hæ - hvar overvejet at sætte nogle fødder på, der dæmper lidt? Fx sorbothanefødderne fra www.soundhifi.com?
ad 4) Præcis! Og man forventer vel, at en stift ophængt pladespiller er mere følsom?
Tak for svarene.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Jeg gætter på at du lader dig friste af den Madrigal Carnegie One Mirland? (hvis du da bliver fristet).
|
|
|
Den er ihvertfald super lækker. Men jeg er lige ved at få afklaret om den stadig har den originale nålefane. Den er blevet retippet.
Men en NOS 23R er heller ikke uinteressant. Den tracker som klæbet til rillen og spiller med typisk DV kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
mirland skrev:
Simon R skrev:
Hej Mirland!
|
|
|
Hej Simon!
|
|
|
ad 1) Jeg giver den også gas af og til - men desværre kun via Cd, der er ganske ufølsom for vibrationer.
ad 2) Jeg har bræddegulve. Min min gamle Pro-Ject 6 som jeg netop har solgt kunne sagtens kapere det.
ad 3) Hæ hæ - hvar overvejet at sætte nogle fødder på, der dæmper lidt? Fx sorbothanefødderne fra www.soundhifi.com?
ad 4) Præcis! Og man forventer vel, at en stift ophængt pladespiller er mere følsom?
Tak for svarene.
|
|
|
Hmm, du må have den op på væggen. Det er den eneste holdbare løsning. Hvis du selv henter har jeg en hvid Target hylde - der godt nok trænger til lidt maling - men den må du gerne få. Target hylden er et seriøst stykke grej.
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Simon R skrev:
mirland skrev:
Simon R skrev:
Hej Mirland!
|
|
|
Hej Simon!
|
|
|
Tak for svarene.
|
|
|
Hmm, du må have den op på væggen. Det er den eneste holdbare løsning. Hvis du selv henter har jeg en hvid Target hylde - der godt nok trænger til lidt maling - men den må du gerne få. Target hylden er et seriøst stykke grej.
|
|
|
Mange tak for tilbuddet. Men jeg bor i Kbh. og har ingen bil, så jeg må desværre springe over.
Ville en væghylde virkelig hjælpe? Det jeg mener er, at når en 12xx'er fungerer problemfrit i et DJ-miljø så må man da næsten sige, at mit værk er en underlegen konstruktion?
Og især fordi min gamle flydende ophængte Pro-Ject spillede fint selvom den stod præcis foran højre højttaler.
Men hele idéen med en flydende ophængt pladespiller er måske bare at afkoble motorstøj og ikke at afkoble fra vibratoner i underlaget? Hvis det er tilfældet så kan jeg da langt lettere leve med lidt rummel end med tremolo og en PU, der hopper ud af rillen - til skade for både LP og PU.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
mirland skrev:
Simon R skrev:
mirland skrev:
Simon R skrev:
Hej Mirland!
|
|
|
Hej Simon!
|
|
|
Tak for svarene.
|
|
|
|
|
|
Mange tak for tilbuddet. Men jeg bor i Kbh. og har ingen bil, så jeg må desværre springe over.
Ville en væghylde virkelig hjælpe? Det jeg mener er, at når en 12xx'er fungerer problemfrit i et DJ-miljø så må man da næsten sige, at mit værk er en underlegen konstruktion?
Og især fordi min gamle flydende ophængte Pro-Ject spillede fint selvom den stod præcis foran højre højttaler.
Men hele idéen med en flydende ophængt pladespiller er måske bare at afkoble motorstøj og ikke at afkoble fra vibratoner i underlaget? Hvis det er tilfældet så kan jeg da langt lettere leve med lidt rummel end med tremolo og en PU, der hopper ud af rillen - til skade for både LP og PU.
|
|
|
Helt ok. Tilbudet står til alle der måtte have lyst. Jeg vil vædde på at en 1210er ikke hopper nogen vegne uanset hvor du stiller den. Men hvis du har "slatne" gulve ville det under alle omstændigheder være klogt at få den på væggen - uanset hvilken pladespiller der er tale om.
Og med hensyn til flydende ophængt som afkobling af motor, så har du ret. Der er næppe noget mere sart end en flydende hoppegynge  __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |