| Forfatter |
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 18 December 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
|
Eller en slovakisk Kuzma?
Er planen at pensionere 1210'eren helt eller skal du have to forskellige pladespillere?
|
|
|
Bing! Give that man a cigar! Helt rigtigt. Jeg har læst et ton anmeldelser igennem de senere år omkring Stabi S/Stogi kombinationen. Hos Amfora står den lige nu i mint med den store strømforsyning. Det blvier jeg ganske enkelte nødt til at kigge på. Jeg har ingen holdning til om jeg køber eller ej. Men jeg er nysgerrig fordi den på næsten alle områder (næsten?) er modsat 1210eren. __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 18 December 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Simon R skrev:
Eller en slovakisk Kuzma?
Er planen at pensionere 1210'eren helt eller skal du have to forskellige pladespillere? |
|
|
Bing! Give that man a cigar! Helt rigtigt. Jeg har læst et ton anmeldelser igennem de senere år omkring Stabi S/Stogi kombinationen. Hos Amfora står den lige nu i mint med den store strømforsyning. Det blvier jeg ganske enkelte nødt til at kigge på. Jeg har ingen holdning til om jeg køber eller ej. Men jeg er nysgerrig fordi den på næsten alle områder (næsten?) er modsat 1210eren. |
|
|
Juhuu - en cigar! Skal det være så skal det sandelig også være en af de fine af slagsen. Sådan en, der er rullet på jomfruinderlår. (Hvem siger, at det kun er i hifi-producenter, der mestrer salgsgas - kommunismen har også altid været helt ferm til den slags).
Jeg må lige rette mig selv; der er tale om en slovensk og ikke en slovakisk pladespiller.
Motoren ser spændende ud - både på Stabi Reference og på Stabi XL. Man kan måske nærmest kalde det for en slags mellemhjulere?
Hvad motiverer din nysgerrighed? Er det bare tanken om, at der måske er noget, der er bedre eller er der noget specifikt ved 1210'eren, der kunne være bedre?
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2008 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
|
Hvad motiverer din nysgerrighed? Er det bare tanken om, at der måske er noget, der er bedre eller er der noget specifikt ved 1210'eren, der kunne være bedre?
|
|
|
Min nysgerrighed er altid til stede. Og når jeg nu længe har gået og overvejet at investere i ny arm osv til 1210eren, så er der ikke langt til at kigge lidt videre. Jeg vejer hele tiden for og imod i forhold til cost/benefit.
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mens vi spændte venter på vores mand i felten er her et lille musiktip: Lou Reed, John Cale & Nico: Le Bataclan '72 (en liveplade fra Paris - stort set Velvet Underground.)
Man kan også få pladen som picture disc, hvis det skulle have interesse.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 20 December 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
I hvilket prisleje ligger de forskellige Kuzma komponenter?
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, så er der gået et døgn siden jeg var på besøg hos Troels fra Amfora Musik for at høre lidt... Først og fremmest var det en rigtig god eftermiddag med masser af musik og hygsomt samvær. Det var på alle måder en god oplevelse og lidt som at være i en dedikeret hifi-klub mere end en butik. Meget på samme måde som et besøg hos Poul og Pia... 
Og jo, der er sket noget. Jeg har brugt det sidste døgn på at lytte og justere. På hylden står nu en Kuzma Stabi S, med Stogi arm og den store XL strømforsyning/motorstyring. Det er et meeeeget anderledes sæt. Det ser temmelig spacy ud, vejer enormt for den lille størrelse og sætter virkelig ens ører på arbejde. For kan det virkelig være rigtigt det jeg hører?
Jeg har sat sættet op med en DL-103, da jeg ikke lige havde råd til en VdH nål og det var det eneste jeg havde liggende.
Det er fuldstændigt uhyggeligt, det jeg hører. Væk er alle problemer med sibilans, tracking er voldsomt forbedret og jeg har aldrig hørt en 103er opføre sig sådan. Jeg har til gengæld heller ikke haft noget pladespiller-værk der spiller på denne måde. Hvor SL-1210 er hurtig med "hug" i bunden og en lille smule "snævert" lydbillede (og reelt inkompatibel med DL-03 på grund af armen er jeg nu sikker på) er Stabi/Stogi/XL lidt mindre "hurtig" men med en fylde i lyden der er ganske overvældende. Lydbilledet er stort, detaljeret og meget meget forførende. Men det er også meget "analogt". Rigtig meget endda. Sl-1210 (uanset pu) er mere smæk-for-skillingen-agtig og super til især rock og electronica. Kuzma-sættet er formidabelt til det hele.
Men damn, at gå fra en SL-1210-arm til en unipivot som Stogi! For dææælen jeg har haft - og har stadig - meget at lære. Fx er det interessant at overhang virker rimeligt "ligegyldigt" - altså ikke så kritisk som med fx Technics-armen, men at VTA og azimuth er bare ekstremt vigtigt. Og der sker noget når man piller. Jeg får en smule dårlige nerver af de små "headshell" ledninger, når man sidder og piller så meget og det hele bare "flyder". Men for s**** den styrer DL-103 så det er en sand fryd.
Hos Troels hørte jeg sættet med en stjernedyr VdH pu, men må konstatere at det ikke er den vej jeg skal. Det var lige lyst nok.
Jeg kommer til at skrive meget mere, men lige nu lytter jeg! 
Nåja, og så har jeg forresten fået styr på mine boom-problemer i stuen. Flyttede hele anlægget over på den væg hvor first-reflection-point er og stoppede reelt det problem dér. Der er stadig "bund nok" men ikke længere så det runger. Det er blevet meget mere balanceret. Faktisk er det som at have fået opgraderet højttalerne igen...
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 20 December 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
| Væk er alle problemer med sibilans |
|
|
Hvad vil det sige at have problemer med sibilans? det giver ikke lige bjældeklang i min hukommelse
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 20 December 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener du sch og tch lyde og i den dur?
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Ja, så er der gået et døgn siden jeg var på besøg hos Troels fra Amfora Musik for at høre lidt... Først og fremmest var det en rigtig god eftermiddag med masser af musik og hygsomt samvær. Det var på alle måder en god oplevelse og lidt som at være i en dedikeret hifi-klub mere end en butik. Meget på samme måde som et besøg hos Poul og Pia...
Og jo, der er sket noget. Jeg har brugt det sidste døgn på at lytte og justere. På hylden står nu en Kuzma Stabi S, med Stogi arm og den store XL strømforsyning/motorstyring. Det er et meeeeget anderledes sæt. Det ser temmelig spacy ud, vejer enormt for den lille størrelse og sætter virkelig ens ører på arbejde. For kan det virkelig være rigtigt det jeg hører?
Jeg har sat sættet op med en DL-103, da jeg ikke lige havde råd til en VdH nål og det var det eneste jeg havde liggende.
Det er fuldstændigt uhyggeligt, det jeg hører. Væk er alle problemer med sibilans, tracking er voldsomt forbedret og jeg har aldrig hørt en 103er opføre sig sådan. Jeg har til gengæld heller ikke haft noget pladespiller-værk der spiller på denne måde. Hvor SL-1210 er hurtig med "hug" i bunden og en lille smule "snævert" lydbillede (og reelt inkompatibel med DL-03 på grund af armen er jeg nu sikker på) er Stabi/Stogi/XL lidt mindre "hurtig" men med en fylde i lyden der er ganske overvældende. Lydbilledet er stort, detaljeret og meget meget forførende. Men det er også meget "analogt". Rigtig meget endda. Sl-1210 (uanset pu) er mere smæk-for-skillingen-agtig og super til især rock og electronica. Kuzma-sættet er formidabelt til det hele.
Men damn, at gå fra en SL-1210-arm til en unipivot som Stogi! For dææælen jeg har haft - og har stadig - meget at lære. Fx er det interessant at overhang virker rimeligt "ligegyldigt" - altså ikke så kritisk som med fx Technics-armen, men at VTA og azimuth er bare ekstremt vigtigt. Og der sker noget når man piller. Jeg får en smule dårlige nerver af de små "headshell" ledninger, når man sidder og piller så meget og det hele bare "flyder". Men for s**** den styrer DL-103 så det er en sand fryd.
Hos Troels hørte jeg sættet med en stjernedyr VdH pu, men må konstatere at det ikke er den vej jeg skal. Det var lige lyst nok.
Jeg kommer til at skrive meget mere, men lige nu lytter jeg! 
Nåja, og så har jeg forresten fået styr på mine boom-problemer i stuen. Flyttede hele anlægget over på den væg hvor first-reflection-point er og stoppede reelt det problem dér. Der er stadig "bund nok" men ikke længere så det runger. Det er blevet meget mere balanceret. Faktisk er det som at have fået opgraderet højttalerne igen...
|
|
|
Meget interessant og velskrevet - som sædvanligt. Men spørgsmålet, der stadig piner mig er hvor meget af 1210'erens begrænsning, der kan tilskrives armen. Uden at have nogle egentlige argumenter formoder jeg, som nævnt flere gange, at armen er akilleshælen.
Hvis ellers der kan skaffes et SME-armboard kunne jeg have lyst til at invitere mig selv og min SME M2 på besøg - så vi kan få fældet dom over Kuzma vs. 1210.
(Den ser forresten fed ud, din nye pladespiller )
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2008 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er prisen for sådan en Stabi / Stogi S pladespiller?
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
| [
Meget interessant og velskrevet - som sædvanligt. Men spørgsmålet, der stadig piner mig er hvor meget af 1210'erens begrænsning, der kan tilskrives armen. Uden at have nogle egentlige argumenter formoder jeg, som nævnt flere gange, at armen er akilleshælen.
|
|
|
Jamen, det er helt sikkert at armen på Sl-1210 er en begrænsning i forhold til visse pickuper. Men det betyder jo ikke at den er håbløs. Man indretter sig bare efter forholdene. Det var det jeg gjorde. Dynavector, Ortofon, Benz - ingen af dem har problemer med den. __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Hvad er prisen for sådan en Stabi / Stogi S pladespiller?
|
|
|
Nypris inkl. XL strømforsyning/motorstyring (uden den havde jeg ikke købt den) er vist ca 27k. Men jeg købte jo min som et "brugt" eksemplar - der er 100% mint til en absolut fordelagtig pris.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige fået øje på den i Tilbudsavisen.... Ja hold da op for en besparelse!  Tillykke med det gode køb.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 21 December 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilykke! Billeder?
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Billeder?  |
|
|
JA!
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
De kommer! Jeg bliver bare nødt til at vente til i morgen, hvor der forhåbentlig er lidt bedre lys. Mit Nikons autofokus har lidt problemer og de bliver ikke bedre af dårligt lys  __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der lidt billeder. Jeg justerer stadigvæk - det der azimuth og vta sjov er lidt langhåret. Det er ihvertfald ikke for begyndere... I det hele taget er armen lidt tricky, men det er altså også noget heeelt andet end en Technics-arm
Kuzma Stabi S/Stogi S/Denon DL-103

Stogi S/Denon DL-103

XL PSU trafo og motorstyring. Hastighed finjusteres ved hjælp af en række pins underneden.

Det samlede system: ATC SIA2-150, XL PSU, NVA Phono 2, NVA PSU, Kuzma Stabi S/Stogi S, Moon CD-1, Arcam DV88

|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bemærk at armen på billedet ikke er sat optimalt op endnu. Det er jeg først lige kommet til. Men selv en meget simpel opsætning som på billedet er overraskende god. Nu har jeg pillet noget mere - flyttet den bagerste vægt så langt væk som muligt, justeret azimuth endnu en gang, justeret antiskating og flyttet selve armen højere op i forhold til armbasen. Den del af manualen havde jeg ikke lige læst ordentligt  ... Det "sjove" er at selvom min VTA er højere (armen dykker ikke bagtil) end den var på 1210eren, så er der mere bund end jeg nogensinde har hørt fra en pladespiller. Og den er detaljeret. Det overrasker mig meeeget. Jeg har selv flere steder mulet lidt over DL-103s mudrede bund. Det er åbenbart meget armafhængigt. __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at den er mega-lækker på en form-follows-function måde.
Det er altså et cool udseende headshell.
Jeg sidder faktisk og tænker: Den skulle jeg have nuppet før end dig!
Jeg tror at du har en pladespiller til mange år ud i fremtiden nu.
Du skrev at du ikke ville have købt den uden den store XL PSU. Er det pga. den lydmæssige fordel eller fordi at det er nemt at skifte mellem 33 og 45 rpm?
Hvad så nu? En super MC PU?
P.S. Hvad måler pladespilleren (bredde X dybde)?
|
| Til top |
|
| |