Forfatter |
|
Tolle Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Så er den gal igen. Jeg var her for nogle år siden og fik lidt råd ang. mine Dynaudio højttalere. Jeg skulle have lavet nye delefiltre til dem, da de gamle tager alt for meget af diskanten. Den gang fik jeg ikke lavet dem, men nu har jeg fået blod på tanden. Det er mange år siden jeg har rodet med sådan noget, så ikke for mange fag-udtryk 
Enhederne: 17W 75XL 8ohm bas/mellemtone og D28/2 8ohm diskant. Jeg har et solidt 22mm MDF kabinet med bagudvendt basrefleks.
Er der nogen der kan sige mig hvilken af Dynaudios højttalere denne konbination svarer til?? Og er der nogen der kan hjælpe mig med oplysninger om hvordan jeg opbygger delefiltret?
På forhånd tak!
Mvh Simon
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at prøve bedre kondensator og evt. lege med dæmpning til diskant. Evt. prøve sølvforkabling til denne.
|
Til top |
|
|
Tolle Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som en god idé, men problemet er bare at jeg ikke er klar over hvad jeg skal gøre 
Hvor skal jeg kigge efter kondensator? Hvordan ved jeg at det er en god én??
Jeg er heller ikke helt med på dæmpningen. Jeg ser på det gamle delefilter og der er 3 modstande:
1x 7W 2.2 ohmK mellem plus og minus
1 x 7W 15 ohmJ + 1 x 7W 2.7ohmJ i serie på pluds siden
Giver det mening?? Jeg fatter det ikke 
-Simon
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok de 2.7 ohm, når du har fundet seriemodstand finder du nok også seriekondensator, der står noget med uF på den.
|
Til top |
|
|
Tolle Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps der er en kondensator på 6,8 uF i serie med de to modstande. Den hedder: Audyn-cap MKP-Q5 6,8 uF +/-5% 400 V=
|
Til top |
|
|
Tolle Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg forstår dig ret, så er det ud med den 2.7 ohm modstand, og finde en bedre kondensator??
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er sikker på 2.7 er i serie så ændrer du den til 2.2 ved at paralelkoble den med 12 ohm. Serie kondensator gør du ikke noget ved. Lave nyt filter er nok en stor mundfuld ? Det kan jo også være det benyttede grej--hvad bruger du ?
|
Til top |
|
|
Tolle Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt lave et nyt delefilter, jeg skal bare lige være sikker på hvordan diagrammet skal se ud. Jeg tror ikke at det er forstærkeren. Jeg har prøvet på flere forskellige, deriblandt en australian monitor. Det er rimelig krævende højttalere, men lige nu står de bare og samler støv...
Jeg tegner lige delefiltret som det er nu - tilbage om lidt...
|
Til top |
|
|
Tolle Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lidt svært ved at tro filteret er tegnet helt rigtigt 15 ohm + 2.7 i serie giver ca 18 så hvorfor brugte han ikke det istedet for 2 i serie.
|
Til top |
|
|
Tolle Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er nu god nok... Jeg har lagt et billede på af delefiltret. Den er måske helt gal??
|
Til top |
|
|
Mezza Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tolle
Jeg tror dine enheder ville være en Audience 52, jeg ved dog ikke hvor gamle dine enheder er, men jeg mener Diskanten der sidder i Audience klassen nu er en updated version.
Jeg mener at Dynaudio's filter-filosofi er så få komponenter som muligt, men så til gængæld super komponenter.
Det passer jo meget godt med at du fortæller at dit filter tager for meget af diskanten. Mit råd er så få komponenter som muligt, og gode kabler inde i højtaleren... det er jo nogle gode enheder...
Hvis du kunne finde specifikationerne på dine enheder, er det jo nemt nok at finde passende komponenter.
|
Til top |
|
|
anda Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 240
|
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mezza skrev:
Hej Tolle
Jeg tror dine enheder ville være en Audience 52, jeg ved dog ikke hvor gamle dine enheder er, men jeg mener Diskanten der sidder i Audience klassen nu er en updated version.
Jeg mener at Dynaudio's filter-filosofi er så få komponenter som muligt, men så til gængæld super komponenter.
Det passer jo meget godt med at du fortæller at dit filter tager for meget af diskanten. Mit råd er så få komponenter som muligt, og gode kabler inde i højtaleren... det er jo nogle gode enheder...
Hvis du kunne finde specifikationerne på dine enheder, er det jo nemt nok at finde passende komponenter.
|
|
|
Dynaudio kører ikke med så få komponenter som muligt (i egne konstruktioner). De benytter rigtigt nok 1. ordens elektriske filtre men bruger mange komponenter på impedanskorrektioner og delay-kredse.
Mvh
Anders D.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mage til vås som Mezza kommer med skal man lede længe efter det er lige til Hall OF Fame.
|
Til top |
|
|