Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 10:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: JVC HD1 - first impressions (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Bruce skrev:

Rahbek78 skrev:
Lige præcis!   MEN Gennum processoren laver en perfekt de-interlacing. Så i tilfældet med denne projektor, skulle der ikke være forskel på i og p signaler.
Dog vil jeg da stadig opfordre folk/Bruce til at "lege" med udstyret og finde ud af hvad man har af mave-fornemmelse mht. hvad der ser bedst ud. Det er trods alt ens eget udstyr.

Det vil jeg helt klart!!! Takker iøvrigt for info'en!

Men jeg er i tvivl om, hvornår Gennum'en "gør dens arbejde". Hvis min XE1'er afleverer et 1080i signal og HD1'eren på dens info billede også skriver 1080i, betyder det så, at den ikke deinterlacer eller blot, at dens modtagne signal kun er i 1080i? Det er svært at se, hvorvidt den skaler eller ej. Ud fra mit "uheld" med HDMI igår, synes jeg ikke 1080i blev deinterlaced af HD1'eren.

INFO displayet viser, som du skriver, hvilket signal den modtager.

Hvis den skulle skrive hvad den viste, ville der jo altid stå 1080p.

Til top Vis Rahbek78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rahbek78

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:
INFO displayet viser, som du skriver, hvilket signal den modtager.

Hvis den skulle skrive hvad den viste, ville der jo altid stå 1080p.

Det var jeg bange for. Det skal jeg teste lidt frem og tilbage. For isåfald synes jeg Reon'en gør et bedre deinterlace arbejde end Gennum'en. Jeg havde troet det modsatte. Men som sagt. Der skal testes

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hvad siger du til blæser-støjen ved "Normal"?

Jeg var virkelig positivt overrasket - utrolig behaglig blæser-lyd. - Hvis man dog kan kalde blæserstøj for behageligt. Hehe...

Men det var en af de områder jeg var bange for at blive skuffet på...

Men igen kudos til JVC! Alt i alt et virkelig fedt produkt - Det er lang tid siden jeg har været så begejstret.

Så forresten "Space Cowboys" - HD-DVD den anden dag, og det var altså for vildt.

DETTE ER DEN ULTIMATIVE SCI-FI PROJEKTOR - DEN FORMÅR OG FÅ SPACE TIL AT LIGNE SPACE!

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Og vi er heller ikke enige om, at alle digitale displays viser et billede ved 60 Hz

[/QUOTE]

Nej, der er selvfølgelig undtagelser. Det var mere et overordnet udtryk.

[/QUOTE]

Der er godt nok mange "undtagelser"

[/QUOTE]

OK... Troede egentlig når vi snakkede VIDEO/FILM at de fleste skærme LCD/PLASMA/Projektorer viser billeder ved 60 Hz.

Hvor er alle undtagelserne? Her må være noget jeg ikke ved endnu?  

Hvad sker der med det quote halløj...  SORRY!

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:

OK... Troede egentlig når vi snakkede VIDEO/FILM at de fleste skærme LCD/PLASMA/Projektorer viser billeder ved 60 Hz.

Hvad så med PAL film og tv?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:

Åhh... Troede da længst vi var forbi de dage...

Men de fladskærme og projektore vi/folk har viser da stadig billederne ved 60 Hz. Er det ikke her "frame-rate conversion" finder sted?

Nogen der ved om de HD cams der efterhånden kan købes de fleste steder optager 1080i/50? Ahh... Sorry offtopic...

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:
jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:

Men de fladskærme og projektore vi/folk har viser da stadig billederne ved 60 Hz. Er det ikke her "frame-rate conversion" finder sted?

Nogen der ved om de HD cams der efterhånden kan købes de fleste steder optager 1080i/50? Ahh... Sorry offtopic...

Har du nogen sinde set en framerate conversion fra 50 hz til 60 hz?? Selv med en DVDO VP50 er det bestemt ikke kønt!

Nogle skærme foretager konvertering til 50 hz til 75hz (herunder Pioneer så vidt jeg husker) eller 100 hz,  da dette giver et noget bedre resultat. Andre skærme og projektorer (herunder min Panasonic skærm) viser 50hz ved 50 hz - og det kan ses! (dejligt med fodbold uden hakken og "tearing")

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:
jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:

Har du nogen sinde set en framerate conversion fra 50 hz til 60 hz?? Selv med en DVDO VP50 er det bestemt ikke kønt!

Nogle skærme foretager konvertering til 50 hz til 75hz (herunder Pioneer så vidt jeg husker) eller 100 hz,  da dette giver et noget bedre resultat. Andre skærme og projektorer (herunder min Panasonic skærm) viser 50hz ved 50 hz - og det kan ses! (dejligt med fodbold uden hakken og "tearing")

Jeg ved at Pioneer er en af de få der virkelig gør noget ud af alt det her 24 fps - Pioneers skærme viser det så ved 72 Hz. Funktionen hedder "PureCinema ADV" og skulle fungere rigtig godt.

Men jeg troede egentlig ellers at de fleste/(alle) fladskærme viser billeder ved 60 Hz. Selvom der i specifikationerne under opløsninger eks. står: Video signal compatibility: 720p/50Hz, 720p/60Hz, 1080i/50Hz, 1080i/60Hz 1080p - 60/50Hz. (Læg i øvrigt mærke til at der i dette eksempel står - Video signal compatibility - kunne det ikke være fordi at processoren i TV´et understøtter signalerne, men at det ikke nødvendigvis viser signalerne ved eks. 50 Hz (Ved godt at det også har noget med opløsningerne at gøre. meeenn....)

Dvs. jeg troede at alle skærme lavede "frame rate conversion" til 60 Hz.

Hmm...

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:
jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:
jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:

Jeg ved at Pioneer er en af de få der virkelig gør noget ud af alt det her 24 fps - Pioneers skærme viser det så ved 72 Hz. Funktionen hedder "PureCinema ADV" og skulle fungere rigtig godt.

Men jeg troede egentlig ellers at de fleste/(alle) fladskærme viser billeder ved 60 Hz. Selvom der i specifikationerne under opløsninger eks. står: Video signal compatibility: 720p/50Hz, 720p/60Hz, 1080i/50Hz, 1080i/60Hz 1080p - 60/50Hz. (Læg i øvrigt mærke til at der i dette eksempel står - Video signal compatibility - kunne det ikke være fordi at processoren i TV´et understøtter signalerne, men at det ikke nødvendigvis viser signalerne ved eks. 50 Hz (Ved godt at det også har noget med opløsningerne at gøre. meeenn....)

Dvs. jeg troede at alle skærme lavede "frame rate conversion" til 60 Hz.

Hmm...

Jeg kan kun gentage hvad jeg tidligere har skrevet

Hvis du bliver vidne til en konvertering fra 50 hz til 60 hz så vil du ikke være i tvivl om det  (i modsat fald trænger man til briller )

Nå, tilbage til emnet - den nye JVC projektor.

Andre der har erfaringer med "vidunderet"?

Som en lille teaser kan jeg nævne, at den bestemt har haft (og har) redaktions interesse

Mads Nørskov
Branchemedlem
Branchemedlem

CAVEA

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Dejligt med så positive kommentarer på HD1.

Til jdg1, går ud fra den sidste besked var til undertegnede.

Interessen fra de danske medier har været overvældende, du får en dato snarest.

Til top Vis Mads Nørskov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Nørskov Besøg Mads Nørskov's Websted

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2007 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Har lige haft venner på besøg. Vi startede med at se Kiss Kiss Bang Bang på HD-DVD og boy o boy det var dæleme et flot billede. Filmen er fuld af farver og de fremtræder flot. Detaljer står knivskarpt og især scener i nattelivet, hvor der kommer skarpt lys fra enten vejlys eller billygter er super. Den sorte farve rykker sig ikke ud af flækken, når man nærmest bliver blændet af en lyskegle, hvilket jeg aldrig har set på en projektor før. Absolut klasse!

Efter jeg har opgraderet min firmware på Toshiba XE1'eren, føles lyden dog ikke optimal. Jeg kan se, der burde være et problem med firmware 1.3 som er den nyeste, bl.a. at LFE (bass) sporet, skulle være alt for lavt. Jeg var også nødt til at sætte lyden i Kiss Kiss Bang Bang til omkring -9dB, hvor DVD udgaven er på omkring de -14dB. Derefter lød lydsporet bekendt, selvom jeg mener lyden på en Denon 3910'er over DenonLink stadig var end det jeg hører her. Lydsporet er meget dialog og frontbaseret, men i actionsekvenserne sker der virkelig noget surroundmæssigt. Kunne dog være herligt med mere "ambience" (atmosfære) i hele lydbilledet. Det skal dog siges, at jeg overhovedet ikke har kalibreret min lyd, efter den nye afspiller er kommet til. Desuden er der kommet en firmware opgradering til Denon-3806'eren, der muliggør 7.1 PCM, hvilken jeg installerer senere på ugen. Fredag ryger min centerhøjttaler til fordel for en B&W HTM7 og så forventer jeg en klar forbedring af dialog og lydbilledet i front. Savner dog DenonLink.

Men Kiss Kiss Bang Bang scorer særdeles højt på billedekvalitet.

Derefter røg "The Pianist" på, blot en 10-15 minutter og jeg er glad for, at samtlige venner, som jeg, fandt billedet meget skarpt og farverne virkelighedstro. Ja! Der er helt klart mere filmgrain i The Pianist end Kiss Kiss Bang Bang, men det synes jeg passer glimrende til filmen. Lydsporet er helt klart en tand skarpere end Kiss Kiss Bang Bang, men er også i DTS-HD Master, hvilken omformes til ukomprimeret PCM. Såvidt jeg ved, giver næsten samtlige Studio Canal udgivelser mulighed for dette lydspor.

Jeg har ikke set The Pianist på HD til ende endnu, men ud fra det jeg har set, har jeg stadig intet problem med at anbefale den. Der er danske tekster på den udgave jeg har.

Derefter så vi første afsnit af Carnivale på DVD og alle var enige om, at billedet var meget flot opskaleret. Det var skarpt og med støvede naturtro farver, passende til den trøstesløse periode med sandstorme. Igen var kontrasten mellem sort/hvid super.

Derefter startsekvensen på Return of the Sith. Opskaleret til 1080p var alle imponerede over den detalje rigdom en almindelig DVD kan have. Alle objekter, organiske som uorganiske var knivskarpe i nærbilleder. Det eneste som afslørede, at dette ikke var en film i HD, er når objekter er ude af fokus og på afstand. Så bliver de lidt slørede at se på. Igen var det imponerende at se den mængde shadow detail, som træder frem, ikke mindst rumscenerne, med en mørk himmel og hvide stjerner. Dette må blive en fabelagtig HD udgivelse. Men der skal gøres noget ved lydsporet, for det er og bliver ufattelig tamt og diskantagtigt og så er det ligegyldigt om Lucas ILM står bag og kalder det Dolby Digital EX. Jeg måtte skrue op til -6dB, hvilket er nærmest uhørt og alligevel manglede der punch i effekterne. Retningsbestemte surround effekter er iorden mht. at pakke "tilskueren" ind, men de er altså tandløse ifht. sådan en film. Ser frem til et TrueHD lydspor...engang.

Der var thumbs up over hele linien til projektoren og jeg er ikke i tvivl om, at den indfrier alle mine forventninger. Den eneste anke jeg kan komme på er, at selvom farverne er kalibreret fra fabrikken så de er meget tæt på D65 og meget flotte, så går den røde farve en lille smule for meget over i det orange. Dette er den samme opdagelse, mange har gjort på AVSForum og jeg følger spændt med i, om der kommer nogle gode kalibreringsfif, man kan prøve.

Men som ikke teknokalibreringsekspert, må jeg blot stole på mine øjne og mine oplevelser og de siger et 10 tal til projektoren

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Her er nogle billeder

HUSK: Dette er bare for sjov - og for at peppe tråden lidt op.

(Dette er ikke mine egne billeder - skal nok prøve at se om jeg kan få mine foto-skills up to date )

Dette er Blu-Ray (PS3)

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Lidt flere: Dette er SD-DVD - Læg for sjov bare mærke til hvor svært det er at se "Black-Bars" i disse 2.35:1 shots.

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

PS3 - Gran Turismo HD

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

HD-DVD: Batman Begins

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hva så Bruce...

Er vi stadig tilfreds med købet?

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:
Hva så Bruce...

Er vi stadig tilfreds med købet?

Jeg har, for at sige det mildt og klichéagtigt, aldrig set noget lignende! Men nu har den jo nærmest også vundet samtlige sammenligninger den sidste måned.

Jeg har nu set Batman Begins, Casablanca, Robin Hood og King Kong og man er blæst væk. Det meget lille kritikpunkt, at den røde farve, kan være lidt orange i nogle scener, har jeg kun decideret lagt mærke til enkelte gange i Kiss Kiss Bang Bang. JVC kommer vist med en firmware opgradering der klarer dette. Derudover kan jeg ikke sætte en finger på noget.

Detaljer, farver, kontrast, shadowdetail og skalering er i topklasse. Mine tre venner, som jeg har filmklub med hver tirsdag er helt enige. Én som havde set King Kong digitalt sagde, at han ikke kunne huske billedet havde været så klart og detaljeret før. Batman Begins er endnu bedre i mine øjne.

Og så er der de gamle film, 60-70 år gamle. Det er som at se nye film. Robin Hoods technicolor farver og knivskarpe detaljer er utrolige. Overgår tydeligt den ellers fantastiske DVD SE udgave for et par år siden. Utroligt at kunne skimte glimt i øjnene på Errol Flynn. Og så er der Casablanca, som man må knibe sig i armen over. At se porrerne i Bogarts hud og detaljer i læberne er én ting, men jeg har vist ikke kunnet skimte en ridse i filmen endnu. Gamle film får helt nyt liv nu. Sublimt.

Er jeg tilfreds? Huuuuhaaaaa!!!

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Jeg må sige at ha erfaret det samme som dig. Og en eller anden form for color management ville ikke være af vejen. Dog snakker vi her om så små afvigelser at det er til at leve med. (Synes jeg)

Dog er jeg ikke så god til film der er lavet før jeg blev født. Købte dog Spartacus på HD-DVD. Men føj føj, den var virkelig dårlig. Men har godt læst at Robin Hood og mange af de andre ældre titler skulle være for vilde. Også "Mutiny On The Bounty" skulle være rigtig go´!

Har faktisk ikke set Batman efter jeg har fået denne PJ.

Den må jeg da vist hellere lige få tygget igennem igen så. Min Pearl var ikke særlig fed med Batman. Den blev simpelthen for "Dull" uanset indst.. Men det er jo dynamisk IRIS i en nøddeskal (håber ikke folk begynder at kaste tomater efter denne udtalelse)

Men det er altså det jeg mener er dens no.1 force. Høj kontrat - vel at mærke uden nogen form for DI. Det rykker. Forstår godt hvad alle de CRT folks har plapret om i hele den tid.

Skrev du at der skulle komme FW update der retter dette farve-problem? (Hvilket jeg egentlig ikke umiddelbart har lagt specielt meget mærke til - kun at den ud af kassen bare havde lige lidt for "meget" farve generelt) - Har i øvrigt et Stewart StudioTek 130 / 135" lærred.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes