Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HDMI-kabel der håndtere 1080i ikke 1080p? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kender til ovenstående fænomen og er det igen den gamle høj opløsning kontra god billedkvalitet problematik?
Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Det lyder meget underligt... Mig bekendt er der ikke grænser for hvor høj en opløsning et HDMI-kabel kan håndtere...
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:
Det lyder meget underligt... Mig bekendt er der ikke grænser for hvor høj en opløsning et HDMI-kabel kan håndtere...

Der kører en tråd på Recordere.dk om dette:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21775& KW=Nicoleif

- Nicoleif

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Det er set før ved længere kabler  (10-15meter) eller kabler af ringe kvalitet. Kommer der for meget støj med i signaglet kan tv'et/projektoren ikke aflæse hele datastrømmen og du får ikke andet end grøn sne, eller intet billede. Jo højere datamængde, (1080p) jo højere er risikoen for fejl i datastrømmmen, derfor altid et godt afskærmet=dyrt  kabel.

konklusionen må altså være at kablet entent er for tyndt eller for langt til en støjsvag nok datatransmission, og derfor "kun" kan overføre 1080i

M.v.h. Strong

Til top Vis strong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strong

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

strong skrev:

Det er set før ved længere kabler  (10-15meter) eller kabler af ringe kvalitet. Kommer der for meget støj med i signaglet kan tv'et/projektoren ikke aflæse hele datastrømmen og du får ikke andet end grøn sne, eller intet billede. Jo højere datamængde, (1080p) jo højere er risikoen for fejl i datastrømmmen, derfor altid et godt afskærmet=dyrt  kabel.

konklusionen må altså være at kablet entent er for tyndt eller for langt til en støjsvag nok datatransmission, og derfor "kun" kan overføre 1080i

M.v.h. Strong

Det HDMI kabel der omtales i Recorder-tråden er et Supra og de laver som vidt jeg ved kun kvalitetskabler! Så lige hvorfor der i spec for dette kabel er anført 1080i og ikke 1080p er det store spørgsmål i den tråd?

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har et supra der ikke kan klare 1080p. men mit supra DVi-dvi er der ingen problemer med 1080p
MVH WRONG

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Mener at have læst et eller andet sted, om en der havde problemer med et kvalitetskabel men skiftede så til det som fulgte med hans Toshiba HD-DVD og vupti ingen problemer mere!!!

Prøver at finde det igen.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Der er absolut grænser for hvor høj opløsning et kabel kan håndtere, dog ikke i den form at kablet som sådan skal være bygget til 1080P. Jo højere kvalitet kabel, jo højere båndbredde kan kablet overføre uden risiko for fejl. Det samme kan siges om længden, jo kortere kabel, jo højere båndbredde kan du sende igennem. 1080P er dobbelt så høj båndbredde som 1080i (forudsat at vi taler om 1080i/60 vs 1080P/60). Derfor kan du godt opleve at 1080i virker, mens 1080P ikke gør. Hvorvidt du får signalet problemfrit igennem, er altså en kombination af tre faktorer: Båndbredden, kvaliteten og længden. Så længe ingen af disse tre faktorer rammer "loftet", er kablet ligeglad med hvilken opløsning du sender igennem.

Hvis kablet virker ved 1080i, vil det dog formentligt virke med 1080P/24 uden problemer, da dette faktisk har lavere båndbredde.

Når der på f.eks. nogle af Supra's indpakninger står 1080i men ikke 1080P, så skyldes det at der findes nogle officielle certificeringer, hvor kablerne gennemgår en række ganske kritiske tests, og certificeres herefter til bestemte opløsninger. Kravene til certificering til 1080P er skrappere, og de længste længder er endnu ikke 1080P certificerede. Det betyder ikke at det med garanti _ikke_ virker, det betyder at det ikke kan garanteres at det _virker_.

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2007 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Exxtreme skrev:

Der er absolut grænser for hvor høj opløsning et kabel kan håndtere, dog ikke i den form at kablet som sådan skal være bygget til 1080P. Jo højere kvalitet kabel, jo højere båndbredde kan kablet overføre uden risiko for fejl. Det samme kan siges om længden, jo kortere kabel, jo højere båndbredde kan du sende igennem. 1080P er dobbelt så høj båndbredde som 1080i (forudsat at vi taler om 1080i/60 vs 1080P/60). Derfor kan du godt opleve at 1080i virker, mens 1080P ikke gør. Hvorvidt du får signalet problemfrit igennem, er altså en kombination af tre faktorer: Båndbredden, kvaliteten og længden. Så længe ingen af disse tre faktorer rammer "loftet", er kablet ligeglad med hvilken opløsning du sender igennem.

Hvis kablet virker ved 1080i, vil det dog formentligt virke med 1080P/24 uden problemer, da dette faktisk har lavere båndbredde.

Når der på f.eks. nogle af Supra's indpakninger står 1080i men ikke 1080P, så skyldes det at der findes nogle officielle certificeringer, hvor kablerne gennemgår en række ganske kritiske tests, og certificeres herefter til bestemte opløsninger. Kravene til certificering til 1080P er skrappere, og de længste længder er endnu ikke 1080P certificerede. Det betyder ikke at det med garanti _ikke_ virker, det betyder at det ikke kan garanteres at det _virker_.

Kan du så anbefale et kvalitets HDMI kabel (prisramme 500-1000 kr for 5m) der med garanti kan håndtere 1080p? 

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:
Kan du så anbefale et kvalitets HDMI kabel (prisramme 500-1000 kr for 5m) der med garanti kan håndtere 1080p? 

Hvis du køber et nyt Supra på 5 meter, så er det 1080P certificeret.

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

nicoleif skrev:

Hvis du køber et nyt Supra på 5 meter, så er det 1080P certificeret.

Ikke alle Supra hdmi kabler er 1080p certificeret!

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

Alle _nye_ Supra HDMI kabler til og med 12 meter er 1080P certificeret. Supra laver kun én type, men de har ændret kablet for nogen tid siden. Hvis du får et 5 meters HDMI kabel der ikke er 1080P certificeret, så har du fået ét som forretningen har haft liggende på hylden i et stykke tid. Det behøver imidlertid ikke nødvendigvis gøre en forskel, da de ikke har lavet om på kablerne for at opnå certificeringen, det er bare noget der tager tid at få gennemført da det er en temmeligt grundig test de skal igennem, og såvidt jeg har forstået er der ventetid på det.

Hvis du har et kabel med de nye stik på (se f.eks. www.audiosale.dk), så har du dét kabel der er 1080P certificeret, uanset om der ligger en certificering i pakken eller ej - det er samme kabel. Når jeg nu tænker mig om, så mener jeg faktisk at det er ret nyt at Supra leverer HDMI-kabler i 5 meter, så umiddelbart burde det ikke kunne lade sig gøre at købe et Supra 5 meters HDMI, uden at det er 1080P certificeret.

Bemærk at der ikke kan gives nogen _garanti_ for at du får 1080P igennem, selv om kablet er 1080P certificeret. Certificeringen er en garanti for at kablet overholder de gældende specifikationer over denne længde, men hvis apparaterne ikke overholder specifikationerne 100% (hvilket meget udstyr tilsyneladende ikke gør...), så kan der stadig være problemer med at få hul igennem. Jeg hører f.eks. om mange problemer når Samsung signalkilder kombineres med ikke-Samsung tv. Oftest er der imidlertid ingen problemer med Samsung>Samsung. Det tyder på at Samsung har fundet på deres egen definition af hvordan et HDMI signal skal sendes ud - alt efter hvor "tolerant" tv'et så er overfor "skæve" signaler, kan det give problemer at få hul igennem.

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

nicoleif skrev:

Alle _nye_ Supra HDMI kabler til og med 12 meter er 1080P certificeret. Supra laver kun én type, men de har ændret kablet for nogen tid siden. Hvis du får et 5 meters HDMI kabel der ikke er 1080P certificeret, så har du fået ét som forretningen har haft liggende på hylden i et stykke tid. Det behøver imidlertid ikke nødvendigvis gøre en forskel, da de ikke har lavet om på kablerne for at opnå certificeringen, det er bare noget der tager tid at få gennemført da det er en temmeligt grundig test de skal igennem, og såvidt jeg har forstået er der ventetid på det.

Hvis du har et kabel med de nye stik på (se f.eks. www.audiosale.dk), så har du dét kabel der er 1080P certificeret, uanset om der ligger en certificering i pakken eller ej - det er samme kabel. Når jeg nu tænker mig om, så mener jeg faktisk at det er ret nyt at Supra leverer HDMI-kabler i 5 meter, så umiddelbart burde det ikke kunne lade sig gøre at købe et Supra 5 meters HDMI, uden at det er 1080P certificeret.

Bemærk at der ikke kan gives nogen _garanti_ for at du får 1080P igennem, selv om kablet er 1080P certificeret. Certificeringen er en garanti for at kablet overholder de gældende specifikationer over denne længde, men hvis apparaterne ikke overholder specifikationerne 100% (hvilket meget udstyr tilsyneladende ikke gør...), så kan der stadig være problemer med at få hul igennem. Jeg hører f.eks. om mange problemer når Samsung signalkilder kombineres med ikke-Samsung tv. Oftest er der imidlertid ingen problemer med Samsung>Samsung. Det tyder på at Samsung har fundet på deres egen definition af hvordan et HDMI signal skal sendes ud - alt efter hvor "tolerant" tv'et så er overfor "skæve" signaler, kan det give problemer at få hul igennem.

Jeg har lige bestilt et QED QUNEX HDMI-P kabel gennem ebay. Det kan ihvertfald håndtere det!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes