| Forfatter |
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Lou: Voigt heaven, intet mindre, hold da k*ft hvor er det fedt! Ang. Richard Allan, hvilke specs mangler du? Du kan jo rent fysisk måle membran diameter og chassis kant. Købte selv et sæt kanter på mål til Coral her: http://www.goodhifi.com/ EU og centimetermål  Jeg ved ikke hvor god kvaliteten reelt er , men jeg syntes umiddelbart at de ser ok ud. Og ang. deres eftergivenhed, så er det ikke så pokkers vigtigt i gulvhorn. De kan klare enheder med resonansfrekvens fra en 35 Hz og opefter vil jeg tro, uden at være skråsikker  Der er iøvrigt også: http://www.audiofriends.nl/speakerfoam/en/page3.htmlMen hvis du bliver træt af det, så må du jo sige til hvis evt. du får lyst til at sælge?  @ Fredmarantz: Jeg beundrer din indstilling, det er fantastisk at opleve sådan noget udstyr, bider mid stadig i tungen over at jeg ikke kørte til vintage træffet  Jeg kunne måske leve med dens udseende, og så kunne den måske bruges til biamp på basserne sammen med Dynavoxen. Det er billige watt, men den skal garanteret ha' en mægtig overhaul... Og så er fruen iøvrigt ved at syntes vi trænger til at jeg får et værksted...... såe..
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Det ér en fed amp - i mine øjne - og jeg var lige på nippet til at "pull the trigger2, men jeg kommer til at tænke på, at jeg åbenbart lider af et psykologisk fænomén, so mkan sidestilles med pænt hysterisk originalitet og top-udseende (altså grejet! ) - og jeg kan allerede nu forestille mig hvilke lidelser jeg skal igennem for at få den tilbage i original form - Der skal for eksempel skaffes en anden forplade - - - - og allerede her er hele min idé gået fløjten, da den jo så ikke er original rent individmæssigt, hvad du forstår - jo det er sgu langt ude.
Det ene meter mangler vist helt viseren......den bliver nok lidt svær, men måske - måske - måske kunne man så hitte en slagtemodel fra Ebay - eller sådan noget. Man skal i hvert fald være en dygtig amp-mekaniker. elektronikken virker angiveligt, så dér skal der måske ikke bruges så mange kræfter.
Jeg tror, at du kan finde en masse om den amp på nettet .... AK - Ebay - interessgrupper - dedikerede web-pages osv. Det var en meget kendt amp i den fjerne fortid.
I øvrigt mener jeg at huske, at det bl.a. var det danske PA-firma "MOTO", som i sin tid brugte - i hvert fald MKII-versionen - af både model 400 - 700 - og D500. De var med røde-diodeløb som watt-indikatorer.
Vh
Freddy
|
|
|
Jeg kommer lige til at citere mig selv, da jeg lige har en ekstra kommentar til ovenstående:
Man kunne vel også købe en fin én fra the bay og bruge denne som fremtidig donor? Sådanne er godtnok gode at have og her tænkes især på chassisdele, som tit er ufindelige.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
4 stakkede Jealvox'er er tæt på at være en våd drøm. Hvis du gør det vil jeg gerne have et praj om en lyttesession ved lejlighed.  __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går sgu egenligt lidt nervøst rundt og venter på om de to cdafspillere jeg har købt på Ebay.de nu osse dukker op, man håber...
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
supos Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sansui 9090DB TOTL monster på Ebay UK - og indtil videre ingen bud. Det varer nok desværre ikke længe før den er budt derop hvor os almindelige fattigrøve ikke kan være med... men indtil da har man da lov til at drømme. Sender ikke umiddelbart til udlandet men det kan være han kan overtales.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
| Jeg går sgu egenligt lidt nervøst rundt og venter på om de to cdafspillere jeg har købt på Ebay.de nu osse dukker op, man håber... |
|
|
ps. Flemming - hvad er "edge design" i din signatur ?? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en drøm lige i øjeblikket ihvertfald, ville gerne lave et firma der designer audiotilbehør såsom højtalerfødder, væghylder og den slags. Har jo solgt en del af mine hovedtelefonholder/standere
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
supos skrev:
Sansui 9090DB TOTL monster på Ebay UK - og indtil videre ingen bud. Det varer nok desværre ikke længe før den er budt derop hvor os almindelige fattigrøve ikke kan være med... men indtil da har man da lov til at drømme.
Sender ikke umiddelbart til udlandet men det kan være han kan overtales. |
|
|
TOTL- Sansui receivers er efter min mening ikke denne 9090DB, men derimod modellerne G-22000 og G-33000 - prøv evt. lige at google - Håber skærmen er stor nok til disse kæmper.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
| Det er en drøm lige i øjeblikket ihvertfald, ville gerne lave et firma der designer audiotilbehør såsom højtalerfødder, væghylder og den slags. Har jo solgt en del af mine hovedtelefonholder/standere |
|
|
  Drømme og gode ideer skal der til - kunne du ikke lige poste et billede af den holder - jeg synes jeg kan huske at den var ret smart tænkt __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
lwel Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
lou !! [/QUOTE]
Puha, sikken en større videnskab. Jeg kender slet ikke til enheden, så vil ikke ofre en masse penge på den. Ikke når jeg nu
har et glimrende sæt philips der lyder super godt. [/QUOTE]
var ikke meningen at skræmme :-)
tror såmend også dine philips er bedre , som jeg husker det har de relativt små magneter de ra enheder , men falder du over et sæt golden eight 8 (som jeg lige husker det ) så prøv dem , mener basrep havde et sæt billigt på et tidspunkt . de har magnet som en større lowther men er mere hormogene i lyden efter min smag .
hvis jeg skal forklare hvad jeg mener omkring dine ophæng så tag udgangspunkt i dine philips , trykker du membran ind går de meget blødt , forestil dig du kom til at udskifte dem med en kant der gav meget større modstand , det vil alt andet lige give en enhed der ikke længere er optimal og lyden vil helt givet ændre karakter , og typisk vil du få mere mellemtone og mindre bund (fuldtoneerfaring ) kan være anderledes men andre typer enheder
men hvis du spørger til kanter så bare sørg for at få dem så bløde som muligt ,,, så er det alt andet lige bedre at få enheder der spiller end de bare ligger hen , men de skal have noget ala dine beta 6 kanter i eftergivenhed for at spille nogenlunde som originalt , men skær dem evt ud af filt i tynd kvalitet og kom en tynd opløsning silicone bagpå og lim dem på kant af membran på en måde så du kan gøre det om , iøvrigt kan du sagtens lime dine kanter udenpå selvom de gamle lå indeni
venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha, sikken en større videnskab. Jeg kender slet ikke til enheden, så vil ikke ofre en masse penge på den. Ikke når jeg nu
har et glimrende sæt philips der lyder super godt. [/QUOTE]var ikke meningen at skræmme :-) tror såmend også dine
philips er bedre , som jeg husker det har de relativt små magneter de ra enheder , men falder du over et sæt golden eight 8
(som jeg lige husker det ) så prøv dem , mener basrep havde et sæt billigt på et tidspunkt . de har magnet som en større
lowther men er mere hormogene i lyden efter min smag .hvis jeg skal forklare hvad jeg mener omkring dine ophæng så tag
udgangspunkt i dine philips , trykker du membran ind går de meget blødt , forestil dig du kom til at udskifte dem med en
kant der gav meget større modstand , det vil alt andet lige give en enhed der ikke længere er optimal og lyden vil helt givet
ændre karakter , og typisk vil du få mere mellemtone og mindre bund (fuldtoneerfaring ) kan være anderledes men andre
typer enheder men hvis du spørger til kanter så bare sørg for at få dem så bløde som muligt ,,, så er det alt andet lige bedre
at få enheder der spiller end de bare ligger hen , men de skal have noget ala dine beta 6 kanter i eftergivenhed for at spille
nogenlunde som originalt , men skær dem evt ud af filt i tynd kvalitet og kom en tynd opløsning silicone bagpå og lim dem
på kant af membran på en måde så du kan gøre det om , iøvrigt kan du sagtens lime dine kanter udenpå selvom de gamle
lå indeni venlig hilsen [/QUOTE]
Jeg kan jo prøve mig lidt frem. Med noget forskelligt materiale. Det er da god øvelse  Men grundregelen er altså, så blødt
som muligt... Et sæt Golden Eight er jo en lille drøm, jeg er desværre ikke selv faldet over dem endnu. Men hvis nogen ser
dem, så råb højt __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her sker ting og sager, fantastisk tråd! Hvor oplever man ellers folk der snakker om at stacke de navnkundige Jealvox'ere.  Partyyyy Hej Lou og lwel, sjovt at kunne eksperimentere med tingene! Men man skal også lige indtænke, at bølgeformen på en rigtig skumkant evt. gummi (som oftest er vinyl), den er lavet for at membranen møder samme eftergivelighed i over hele vandringen. En hjemmegjort løsning vil derimod oftest yde højere modstand, des længere membranen kommer fra neutral. Så vil enheden sansynligvis ændre karakteristik proportionalt med stigende belastning. Bølgeophæng kan give en kombineret virkning, således at PA enheder bliver "kontroleret" hårdere ved hefty behandling, hvilket så gør dem mere robuste. Jeg har faktisk papirer på, at din CB8T netop også blev solgt med "Cambric sorround"der netop er en lærredsbølge og relativt hård. New Golden 8" blev solgt i begge varianter også. Så jeg tror ikke der er risiko for at et uorginalt skumophæng rammer helt skidt ved siden af. Richard Allan servicerer også stadig deres gamle audioprodukter, selvom produktionen er lagt om til andet: http://www.ratechnology.co.uk/index.php?main_page=page&i d=6&chapter=0&zenid=6f1d8b8840228788abc6952e4dc5ee9b Lige nu ser det dog ud til at der er et eller andet derover... Men en mail kan de vel svare på. Forhørte mig en gang om en reconing af HP8B - det havde jeg ikke råd til, men det lod sig gøre. Edit: Nåe jo, specielt med lukkede og særligt med basreflex, så er resonanspunktet, som betinges af bl.a. dæmpning i ophæng, motor membranvægt mega vigtigt. Men netop horn har den egenskab at de forstærker output fra enheden selv under dens resonans. Så til gulvornene er resonanspunket slet ikke ikke helt så væsentligt, bare det ikke kommer under hornets nederste afruldning. Som originale bliver de nok alligevel aldrig, så held og lykke  (Uh,øv, håber ikke jeg kommer til at lyder som et vist surt gammel Grand-træ. Jeg er bare helt overbevist om at hollænderne har en helt udmærket løsning, måske endda i langtidsholdbart (og sikkert blødere) gummi? ) Ang. Golden 8", så er det ikke engang sikkert at de lyder bedre end dine Phillipser  Men jeg ved at tube mania har et super flot sæt, tænk om han ville tage dem med til rørtræffet  @ edge: Jeg har lige et sæt DIY CT230 i projektskuffen som snart skal have nogen fede ben på...????
|
| Til top |
|
| |
lwel Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa
det er ikke så vigtigt med resonans som du nævner men det der kan ske ved for tyk /stiv bølge er at membranen der vel vejer ca 6-9 gram . ikke kan flytte membran så den spiller optimalt . Det er såmend ikke for at få resonansen ned jeg hælder til meget bløde kanter på specielt fuldtoner . det siger sig selv at en basenhed med membran på 100 + gram samt udsving på 6-12 mm ikke er nær så følsom på en lidt forkert kant
En lowther har voicecoil udsving på +-1mm så derfor kan man på fuldtoner nogle gange godt slippe afsted med at sætte en flad bølge på , tannoy brugte det feks på deres 10 tommer på et tidspunkt .
en lowther spiller normalt også bedst når bølgen er lige ved at falde fra hinanden , og det er eftergivenheden på membran der giver den bedre lyd , det har intet med fs resonansen at gøre umiddelbart ,
jeg har fået kanter fra det firma i holland 12 tommer tannoy og de var absolut intet værd udover at de passede , de var tykke og lyden var forandret totalt de er taget af og originale monteret .
jeg vill iøvrigt ikke bruge gummi da de har større dæmpning en skum tit har , det er rigtigt at ra også brugte rille stofkanter men de er faktisk næsten lige så eftergivene som skummet er , de føles stive men trykker du mebran ned kan du mærke den går meget let (hvis de ellers er som de skal være ) for både coral og andre stofkanter har det med at blive stivere med alderen så om man målte på et sæt coral 8f-60 ville man sikkert få helt andre data end da de var nye
, så jo så blødt som du overhovedet kan få det til dine enheder , det øger tit deres villighed til at spille transienter væsentligt ,
venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen lwel Jammen jeg er da ret enig i disse betragtninger. Det er et helt essentielt synspunkt for lette fuldtoneenheder, der er afhængig af kontrolleret membranopbrydning. Mine egne Golden 8" havde dog en temmelig stiv og coated pulp membran naturligvis med hyperbolsk tilsnit. Men til forskel fra f.eks. Coral/fostex og lign. fuldtoner var det en helt anden type. Det var Golden 8" Giant. Desværre findes ingen mål for membranvandringen, men den var nu nok noget over én milimeter. Hvorvidt den ene eller den anden type ophæng er stivere, det finder jeg ikke lige belæg for i mine papirer. Mit indtryk dengang var dog, at dem med skum var blødere og at cambric enhederne netop blev kontroleret stivere des større vandring. Jeg havde iøvrigt mine fra recone, så de var helt top notch indtil den ene brændte af pga. en syg forstærker Meen, nu sidder jeg og finkikker på det udemærkede billede af enheden, det kunne sagtens se ud som om membranen netop er delt op i ringe med et opbrydningsfelt i mellem? Hvis det er tilfældet får dit synspunkt en betydelig vægt i vores lille diskurs. Dog vil jeg alligevel mene, at hvis et hjemmelavet ophæng har en meget brat overgang fra eftergivenhed til stivhed ved udsving, fordi et fladt i sagens natur ikke kan eftergive så lang vandring som et bølget, så kan det også få konsekvenser for en opbrydningsmemban, måske endda på sigt splitte den ad, hvis der gås til stålet. Nå, den betragtnig skal stå helt for egen regning. Ang. kanterne fra Holland. så kan jeg ikke vurdere Coral'erne før/efter, da de var totalt pelsede da jeg fik dem. Og joe, det er netop basser med tung stiv membran og stor motor. Skum kanter mener jeg nu også kan "spilles bløde", specielt disse uorginale, der vist er en polyurethanskum. De er komprimeret i form under høj tempereatur. Denne komprimering gør materialet stift, men jeg ved fra andre sammenhænge at det kan "motioneres" blødt igen. Under alle omstændigheder er skumkanter i mine øjne noget skum-melt noget  Jeg er spændt på udfaldet. Man kan jo ligesågodt eksperimentere, da de originale ophæng sikkert ikke kan opdrives, medmindre de er til at tale med hos Richers Allan, Hvem ved, måske kan man købe et sæt der? Tak for meningsudvekslingen, super spændende! Åh ja, High Fidelity nr 1, 89 har en fin lille artikel der afdækker Voigt horns funktion og konstruktion: 1/4-bølger, 1/2-kvædede viser og 1/1 del mere om Voigt. (kan scannes og..)
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er hvad jeg indtil videre har på programmet:

Enkeltstander

Dobbeltstander

Og Vægbeslag. Arbejder på nogen fødder til gulvhøjtalere der giver et større fodaftryk, i forbindelse med man bruger SD-Feet eller VT-Feet. Har osse en pladespiller hylde på programmet i firkantrør, med Akrylplade. __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det noget du sælger af? - jeg kunne da godt bruge sådan en hovedtelefon stander med vægbeslag til de SE-700 jeg leger med.
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
vi skal lige passe på at edge ikke får en advarsel for at vise os sine flotte designs -- øh hvordan håndtaerer vi det - kunne vi fortsætte overe i DIY tråd og evt lave købs forespørgelser via PMs- bare så der ikke bliver ballade - og vintage er det jo ikke - men flot og lækkert design edge
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Edge har kontaktet mig over pm - jeg tror det er sådan det skal gøres fremover, for ja vi skal passe på at vi ikke får nogle advarsler... og ja flotte designs!
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
supos Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det falder lidt ved siden af hvad der normalt linkes til i denne tråd, men det er da et sødt lille sæt: Aiwa Microsystem på Tradera. Læg mærke til at det kun er half-width. Læs også artiklen på hifi-world der linkes til.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da super nuttet  I Århus på Edwin Rahrs vej 77, kirkens Korshær genbrugs. Luxman T-33 i fin stand, 150 kr:
|
| Til top |
|
| |