Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 19:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage Spotting (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 234
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
supos
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 244
Sendt: 20 Maj 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Nu blev jeg jo så positivt overrasket over mine Beovox 2400 højttalere, så jeg blev da lidt nysgerrig da jeg så et par Beovox type S i den lokale genbrug.

Er der nogen der ved om de kan bruges til noget?
Til top Vis supos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supos
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 20 Maj 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Kan du beskrive dit indtryk af lyden. Er der overhovedet en form for perspektiv eller spiller de sådan mere tilbagelænet. Lidt svært at beskrive men er der hul igennem eller kommer der bare god lyd ud af dem.

Jeg har det selv lidt svært med B&O's gamle højtalere. Synes tit de lyder lidt tyndt og skingert. Min bedste oplevelse har været med Beovox 5700. Den spiller utroligt dynamisk og er mange JBL højtalere værdig. Jeg ved godt, at dynamik ikke er alt men 5700 modellen kan et eller andet de andre B&O modeller fra samme tid ikke kan.

Et andet problem med B&O er tit de dårligt afstemte kabinetter og dårlge delefiltre. Afstivninger hjælper også betydeligt her.

Jeg tror såment nok at enhederne er gode nok- Omgivelserne kunne være bedre.

Venligst

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 20 Maj 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hej, sjovt med lidt fokus på de gamle hørevox'ere

Jeg har haft fingrene i Beovox 1200 og 2600. Modeller fra slut tresserne. Luftspoler, velbyggede kabinetter, 2" tekstildome og 7" hhv. 8" basser, trykkammer. Enheder fra Seas. Jeg tror at efter datidens standard var det kram. Jeg syntes (subjektivt, subjektivt) også at de spiller instrumenterne tonalt levende, gode til akustiske ting. men selvfølgelig er der sket meget siden. Så dengang var det i mine øjne ikke delefiltre og kabinetter der var sparet på. Jeg syntes faktisk de spillede musik...


Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
http://netradio.dr.dk/content.asp?mode=archive&asx=http% 3A%2F%2Fwww.dr.dk%2F%2Fforms%2Fpublished%2Fplaylistgen.aspx% 3Fqid%3D1024228&channel=p3&program=k%C3%B8ter%20tale r%20med%20kassetteb%C3%A5ndsentustiast%2C%20jan%20fr%C3%B8ru p&date=&length=05%3A10&vaelger=closed&partic ipant=yes

Lidt sjovt radioklip om en kasettebåndsentusiast.

Ja - aw for den - og ups :)    Jeg troede faktisk vores omstillingsdame i firmaet tog fis på mig, da hun fortalte der var et opkald fra Danmarks Radio - men den var god nok.

(jeg kan høre, jeg stadig stammer mere end jeg selv troede.............)

Der var så en krølle på tingene -  at den ene studiovært (Sarah) vist fik demonstreret den der sjove utålmodighed mange har :)

Præcis som når en af ungerne tror man er droppet ned fra måmen, hvis man fyrer op under en af Spolemaskinerne eller værre endnu grammofonen.

Eller ryster dem i deres grundvold, når de spiller noget fedt musik - og man så lige finder originalen - der vel at mærke kan være 20-30 år gammel frem, og det hører den rigtige version af musikken, og ikke blot en lam "coverversion" 

Nok er er versioner af Smoke on the water - men øehhhhhh 

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
bent egholm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg havde for mange, mange år siden et par Beovox 4702, og var faktisk rigtig glad og tilfreds med lyden fra dem. Men så gik der hjemmebyg i det...en skam jeg ikke har nogen billeder af de forskellige konstruktioner det blev til!

Nå, men så for et par år siden på et loppemarked investerede jeg den enorme sum af 50 kr. i et par Beovox M 100....pæne og velholdte med defekte diskant og filler enheder. Beovoxerne blev renoveret og tilsluttet...grin bare...men hold da kæft hvor spiller de godt. Ud røg de hjemmebyggede og de jyske skønheder er blevet stående.

Iøvrigt kan man få den ret heftigt rungende B&O pick-up arm til at opføre sig helt artigt hvis man propper den godt og grundigt med pladevat.....

Til top Vis bent egholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bent egholm
 
bent egholm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej

En hvis hr. r-l-b skrev i et andet indlæg at han havde hi-fi besøg i mandags....ganske rigtigt, jeg blev lidt guldstøv fattigere og en Beomaster 5000 tuner rigere.

Nu er problemet jo at den står og keder sig uden sin Beolab 5000 makker...er der nogen her der kender en eller anden som vil bortadoptere en sådan Beolab???

Et andet problem, de 19 volts pærer som sider i flere B&O apparater, hvordan pokker får man dem? De lokale radiosmede her i Holbæk kan ikke skaffe dem.....

Til top Vis bent egholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bent egholm
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

bent egholm skrev:

Hej


En hvis hr. r-l-b skrev i et andet indlæg at han havde hi-fi besøg i mandags....ganske rigtigt, jeg blev lidt guldstøv
fattigere og en Beomaster 5000 tuner rigere.


Nu er problemet jo at den står og keder sig uden sin Beolab 5000 makker...er der nogen her der kender en eller anden
som vil bortadoptere en sådan Beolab???


Et andet problem, de 19 volts pærer som sider i flere B&O apparater, hvordan pokker får man dem? De lokale
radiosmede her i Holbæk kan ikke skaffe dem.....



Jeg mener der er en til Salg på QXL.dk, men det er muligvis med medfølgende tuner. Men prøv at kigge

Og så er min drømme bånoptager til salg.

Men hvilken pris

http://global.ebay.com/NAKAMICHI_1000ZXL_LIMITED_EXTREMELY_R ARE_COLLECTABLE/220418292867/item


__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
supos
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 244
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:

...

Og så er min drømme bånoptager til salg.

Men hvilken pris

http://global.ebay.com/NAKAMICHI_1000ZXL_LIMITED_EXTREMELY_R ARE_COLLECTABLE/220418292867/item


Den er da meget pæn, men nok lige lovligt diskret til min smag. Den vil jo falde totalt i med mit diamantbesatte guldtapet .
Til top Vis supos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supos
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

supos skrev:

LouBP skrev:
...
Og så er min drømme bånoptager til salg.

Men hvilken pris


http://global.ebay.com/NAKAMICHI_1000ZXL_LIMITED_EXTREMELY_R ARE_COLLECTABLE/220418292867/item

Den er da meget pæn, men nok lige lovligt diskret til min smag. Den vil jo falde totalt i med mit diamantbesatte
guldtapet .


Haha

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
supos
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 244
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Har Nakamichi lavet en hel serie i det design, eller var det kun båndoptageren?

Det er da ret sjovt at Nakamichi har lavet ovenstående, når nu deres design normalt er så minimalistisk. For eksempel faldt jeg lige over denne ZX-5 båndoptager, som da er vildt fed, men den perfekte modsætning til ovenstående.
Til top Vis supos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supos
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

supos skrev:
Har Nakamichi lavet en hel serie i det design, eller var det kun båndoptageren?Det er da ret sjovt at
Nakamichi har lavet ovenstående, når nu deres design normalt er så minimalistisk. For eksempel faldt jeg lige over denne
ZX-5 båndoptager, som da er vildt fed, men den
perfekte modsætning til ovenstående.


Nej det er kun bånoptageren der er lavet i 1000 serien. I 600 og 400 serien er der både effekt og forforstærker og tuner.
Jeg ved ikke ret meget om Nakamichi andet end jeg har det, og er vild med, og gerne vil have mere af det

Jeg synes de har lavet mange fede produkter, men også en masse plastic fis.

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Alle funktioner og deres knapper er bag dækslet til højre på fronten.

__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
supos
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 244
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Men de er mest kendt for deres kasette-grej, ikke sandt?
Til top Vis supos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supos
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

supos skrev:
Men de er mest kendt for deres kasette-grej, ikke sandt?


Jo, de er nogle af de bedste i den kategori

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
supos
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 244
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Forresten er der en del fedt vintage på allegro.pl.

Det er selvfølgelig lidt upraktisk at skulle få det sendt fra Polen, men hvis man er på udkig efter noget bestemt kan det måske være det værd. Og så er der selvfølgelig en masse sjovt øst-grej som man ikke ser så tit ellers.
Til top Vis supos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supos
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

supos skrev:
Har Nakamichi lavet en hel serie i det design, eller var det kun båndoptageren?

Det er da ret sjovt at Nakamichi har lavet ovenstående, når nu deres design normalt er så minimalistisk. For eksempel faldt jeg lige over denne ZX-5 båndoptager, som da er vildt fed, men den perfekte modsætning til ovenstående.


Ja da, vildt fed specielmoddel 



__________________
My amplifier is a "a cap-cooker"
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

hvad med den her: den er da for fed
nakamichi 700zxl
det design er altså vildt - B&O kunne ikke have lavet det bedre...



__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Der blev også talt om efterligning, wannabees (ikke opfundet de gang) og plagiat i Nakamichis design.

__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
supos
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 244
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Hej

Kan du beskrive dit indtryk af lyden. Er der overhovedet en form for perspektiv eller spiller de s�dan mere tilbagel�net. Lidt sv�rt at beskrive men er der hul igennem eller kommer der bare god lyd ud af dem.

Jeg har det selv lidt sv�rt med B&O's gamle h�jtalere. Synes tit de lyder lidt tyndt og skingert. Min bedste oplevelse har v�ret med Beovox 5700. Den spiller utroligt dynamisk og er mange JBL h�jtalere v�rdig. Jeg ved godt, at dynamik ikke er alt men 5700 modellen kan et eller andet de andre B&O modeller fra samme tid ikke kan.

Et andet problem med B&O er tit de d�rligt afstemte kabinetter og d�rlge delefiltre. Afstivninger hj�lper ogs� betydeligt her.

Jeg tror s�ment nok at enhederne er gode nok- Omgivelserne kunne v�re bedre.

Venligst



Nja, jeg er ikke så god til det med at beskrive lyd, og jeg har kun mine gamle B&W reolhøjttalere at sammeligne dem med. De er helt klart hul igennem - de spiller langt mere åbent og detaljeret end mine B&W'ere, men jeg vil give dig ret i at de er noget lyse i det. Skingre vil jeg ikke kalde dem, men de mangler helt sikkert noget varme.

Om det skyldes kabinetter, delefiltre eller enheder skal jeg ikke kunne sige. Basserne er fra Celestion, men de andre enheder har jeg ikke fået kigget på. Delefiltrene er med luftspoler.

Grunden til at jeg blev lidt nysgerrig med hensyn til de type S, var at man sjældent ser B&O højttalere fra starten af 60'erne.
Til top Vis supos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supos
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:

hvad med den her: den er da for fed<span style="font-weight: bold;">nakamichi 700zxl</span>det design er altså vildt -
B&O kunne ikke have lavet det bedre...


Den er nu også vildt fed, sådan gad jeg godt eje! Rigtig godt faktisk.



Sund skrev:
Der blev også talt om efterligning, wannabees (ikke opfundet de gang) og plagiat i Nakamichis
design.


Nånånå, der kan man bare se, det lyder som en spændende historie Men jo, der er jo visse ligheder.

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 

<< Forrige Side af 234 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes