Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 22:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage Spotting (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 234
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Futfut skrev:
Hørte dem den gang de var nye, den gang var de ikke pengene værd som så meget andet vintage grej heller ikke er det idag, det er meget lidt vintage der kan være med endnu, men det findes, så god jagt.
mvh

Hvae, ska´ha´ha´af det oversawed' ...

Mjae, der kan være mange gode grunde til at samle på udstyr. Det kan være fascination af udeseendet, lyden, at skidtet er sjældent eller bare anderledes... Skulle det gå på lydkvaliteten alene, så skulle jeg nok ikke have købt en gammel Pioneer pl530, men jeg syntes altså bare at den er for feee'! Og så er dén sgutte længere
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Desuden er det vel også et spørgsmål om pris. Der er mange her på siden der har grej til over 100.000, og så er det da klart at det meste vintage ikke kan følge med - det kan det meste nye jo heller ikke.

Hvis man derimod har et budget på et par tusind eller tre, er jeg ikke helt så sikker på at man får meget mere for pengene ved at købe brugt nyt udstyr frem for vintage.

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Helt enig med Supos.

Jeg savner dog, at flere vintage interesserede af en bestemt kategori kommer med input, nemlig dem som har grej til over f.eks. 100.000 og samtidigt samler vintage der er dyrt/sjældent, så det ikke kun er 50-500kr's ting som der er overvægt af i tråden, der vises frem/diskuteres.

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

det er jo nok sådan som det er med mange hobbier, at man skal sætte sig ind i tingene før man køber, der er meget udstyr derude, noget er godt noget er ikke, noget kræver vedligeholdelse og reperation, og det må du selv stå for!

det er rart at man kan få en forstærker fra 1974 for 500 kroner, som efter 50 timers arbejde og udgifter på 400 kroner, spiller som var den ny og kostede 2500 kroner (I 1974!!!)
man skal bare vide hvad man leder efter og sætte sig ind i hvordan man undgår at blive snydt...
du kan jo ikke komme løbende tilbage med en halvdefekt enhed fra et loppemarked og få dine penge igen, på samme møde som i hifiklubben, der er en risiko, men er man nørdet nok og tager sine forholdsregler skal alt nok gå...

fx. når jeg kigger på gamle højtalere i genbrug, kan det godt være de koster 50 kroner stykket, men hvis jeg ikke kan få frontstof af, eller jeg kan se ophæng er mørnet, så skal jeg vide at højtalerne er nogle jeg kan og vil bruge penge og tid på ellers kan det aldrig betale sig...

jeg er samler og er glad for et velspillende setup, som ikke har kostet mig mere en 1500 kroner i kontanter, og omkring 100 timers arbejde, med yderligere 1000 kroner i værktøj og midler til vedligeholdelse...
og en del af de penge kan jo også ses som lærertimer, så jeg kan spare mere en anden gang

men hvis man bare vil have noget der kan spille, kan jeg ikke se hvorfor man skal købe vintage, det er billigt, men hvis tingene ikke fungere 100% er du på røven hvis du ikke selv kan ordne det...

at tingene så lyder skønt, er mindre følsomme overfor kabler og opstilling og bare ser lækre ud er kun en plus ting!

mvh.
Søren

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

amorte skrev:

Helt enig med Supos.

Jeg savner dog, at flere vintage interesserede af en bestemt kategori kommer med input, nemlig dem som har grej til over f.eks. 100.000 og samtidigt samler vintage der er dyrt/sjældent, så det ikke kun er 50-500kr's ting som der er overvægt af i tråden, der vises frem/diskuteres.

jeg er delvist enig med dig, men tråden her er jo netop primært en spotting tråd, og det sjældnere udstyr er jo derfor nok også sjældnere at se i tråden...
men jeg vil gerne se flere tråde her i vintage forummet omkring deciderede mærker med info og billeder fra folk der virkelig ved noget og selv samler... der er dog den risiko at folk med mange penge investeret i uvurderligt udstyr løber en risiko overfor eventuelle inbrudstyve der kigger tingene igennem, og det er ikke for at virke paranoid, men vi forsøger jo at holde tingene her i forummet personlige, og det kan have sin pris, hvis bare uheldet er ude, er det et meget stort problem. fx. hvis en uvurderlig forstærker i voldsom god stand, som der er blevet lagt hundredevis af timer i, bliver smidt ind i en bil og sat til salg, selvom man får den igen så er enheden blevet mishandlet og kan måske aldrig bringes tilbage til den stand den stod i...

mvh.
Søren

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok, så kommer der lige fokus på hvad det er der driver vintagegalninge
Santa du har evigt ret i at det er lærerigt. Bl.a. firdi der er folk her på tråden der virkelig ved noget om tingene, så spørger man ind her, er der som regel hjælp at finde, det er stort! Men derudover er det meget svært at gøre rede for, hvorfor det er så spændende at sidde i timer med varm loddekolbe, kold kaffe og trævle nettet igennem for info om et eller andet. Men har man bare én gang oplevet glæden ved at "få noget til at virke", så er der ingen vej tilbage, man må have et nyt projekt at skrue i.
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Fint ramt Santashooter.

Det er jo fuldstændigt med vintage HIFI, som med vintage/veteran biler. Det er en hobby for folk, som interesserer sig for det tekniske og som også synes det er sjovt selv at rode med tingene, og hvor man får en glæde ved at løse et problem, selv om man har brugt utallige timer på opgaven.

Man ved jo også godt, at man kan købe sig til noget der er bedre - jeg er da sikker på, at en ejer af en Ford A, godt ved at han kan købe en fabriksny Mondeo, der kører mere stabilt og bedre end den gammel; - men det er jo slet ikke det det drjer sig om, når man først er blevet bidt af vintage bacillen.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

og spørgsmålet er også hvorvidt det er "bedre"... det er ihvertfald anderledes...
og god lyd er, og vil altid være subjektivt...
Jeg nyder virkelig lyden af det gamle udstyr, og jeg har endnu ikke hørt noget nyt der spiller bedre, i mine ører...
mvh.
Søren

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Men vi må da håbe, at de der køber udstyr for flere 100.000 tusinder, synes det er "bedre".

Jeg sidder lige nu og hører Plant & Krauss's Raising Sand på en Beogram 8002, via en Dynavox 70 "opgraderet" med vintage rør fra 70'erne og ud på mine Beovox Penta'er. Det lyder i hvertfald i mine øre super godt.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

supos skrev:
Hvis man er til store Sansui receivere er der jo også annonceid=60599697">denne 9090.

Jeg har set den, jeg synes godt nok prisen er hamper. Men det er en dejlig reciever, jeg elsker selv min (!) højt.

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:

men hvis man bare vil have noget der kan spille, kan jeg ikke se hvorfor man skal købe vintage, det er billigt, men hvis tingene ikke fungere 100% er du på røven hvis du ikke selv kan ordne det...

mvh.
Søren

Hvorfor ikke det? Du har ikke overvejet, at der findes folk, der gerne vil have et mint eksemplar af et stykke elektronik de kastede deres kærlighed på for 20-30 år siden? Og går det i stykker behøver man ikke at være på røven. Der findes nu stadigvæk steder, hvor man kan få det repareret

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Fint ramt Santashooter.

Det er jo fuldstændigt med vintage HIFI, som med vintage/veteran biler. Det er Også en hobby for folk, som interesserer sig for det tekniske og som også synes det er sjovt selv at rode med tingene, og hvor man får en glæde ved at løse et problem, selv om man har brugt utallige timer på opgaven.

Der mangler et "også" sætningen. Jeg interesserer mig f.eks. meget for vintage hifi, men overhovedet ikke i det tekniske, selv om jeg dog er rimeligt med på det punkt alligevel.

Så for at gentage mig selv, er det alletiders med alle loppefundene, jeg ville blot gerne se noget fra et andet pris segment også. Man kan skam spotte vintage i alle prisklasser på www og finder man noget, kan man jo godt smide et link, selv om man ikke lige selv har lysten eller økonomien til at erhverve det. Fortsat god vintage spotting

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

HEY - FOLKS - off topic er ok i en hyggeligt slingre ind og ud af tråden maner - men vil i diskuterer hvorvidt vintage er noget l**t eller ej så lav en ny tråd

Det her er en vintage spotting tråd - fint nok med kommentarer (baseret på erfaring) om de spottede ting - men hører du (den der startede med at tale negativt om vintage)  til de der mener vitnage er noget crap så skriv på de fora/tråde der beskæftigere sig med nyt grej - du får ikke omvendt nogen til det modsatte ved at nedgøre vintage men du bidrager til at gøre en ellers hyggelig tråd trist

Til de der skulle være i tvivl -så er jeg til vintage biler, hifi, foto, single malt  m.m fordi jeg

Jeg bedre kan bare lide udseendet - lyden - mekanikken -kvaliteten og også fordi meget af det jeg drømte om som ung kan jeg få råd til nu - desuden er den musik jeg bedst kan lide optaget for ca 60-45 år siden og inden for det område er mit udstyr top notch

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

...og også fordi meget af det jeg drømte om som ung kan jeg få råd til nu - ...

Nemli' ja!

Og så et spørgsmål til dem der ved lidt om Phillips. Kunne sådan en model her være værd at fikse op, det er til en forælder der gerne vil kunne spille sine vinyler igen.
http://www.guloggratis.dk/radio-tv/pladespiller/annonce/5435 307

Jeg har ikke en klap indsigt i Philips produkter, men jeg kan godt lide dens udseende..

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
...

Og så et spørgsmål til dem der ved lidt om Phillips. Kunne sådan en model her være værd at fikse op, det er til en forælder der gerne vil kunne spille sine vinyler igen.

Jeg har ikke en klap indsigt i Philips produkter, men jeg kan godt lide dens udseende..

Jeg tror ikke man skal undervurderer Philips. De vidste vist godt hvad de havde gang i. En dag er der en eller anden der sætter en sme-agtig arm og en flot plinth på sådan en Philips fætter ... også bliver den kult. Prisen på 100 kr. er i hvert fald i orden.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Det havde jeg nok lidt på fornemmeren, tak skal du ha' PQR

KlausM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:

Jeg ved ikke meget om Philips gramofoner, men jeg kan også godt lide deres gamle 70'er "High-end" modeller. Denne her er en
Philips GA 202, den er vel mindst ligeså god som en Lenco fra den tid, og som PQR påpeger, 100 kr? Efterfølgeren (GA 212) kostede 1400 kr i 1974, det samme som en Lenco L78.

Der er service manual på Vinyl Engine.

Mvh Klaus

PS Denne her Kenwood er rimelig i pris: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60612419

Til top Vis KlausM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausM

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

amorte skrev:

Helt enig med Supos.

100.000 kroners spørgsmålet er interessant og væsentligt. Det du spørger til er jo om om vintage grejet kan være med overfor plus 100.000 kr. grej? Svaret må vist være ja og nej. Eller måske nej og ja.

Som r-l-b har svaret (så smukt, så smukt på) i en tråd et sted; mit (vintage) setup passer til den (vintage) musik, jeg foretrækker at høre.

Jeg har (stort set) kun vintage grej. Det er det min hifi/audio-interesse gå ud på.

Før havde jeg en NAD 3020 og et par WAF-venlige højttalere. Nu har den billige og spændende adgang til vintage grej lukket op for en helt ny verden for mig - idet jeg skriver dette får jeg kuldegysning af min nye Ryan (ikke Brian) Adam CD afspillet på mine Siemens-Klangfilm filmfremviser rør-"monoblokke" fra ca. 1955 og min jævnaldrende "guddommelige" open baffle 3x (made in Denmark) Roswitha fuldtone enheder: meget mangler her - top og bund men mellemtonen er ... ja, guddommelig!

Jeg har - for at vende tilbage til spørgsmålet - for et par år siden meldt mig ind i den lokale (regionale) musik- og hifiklub. Ikke kun for at møde (en slags) ligesindede hifi-idioter i virkeligeheden, men også for at komme ud og høre musik på andre anlæg end mit eget: alm. mennesker som de fleste af mine venner har jo ikke  hifi-anlæg længere.

Og så vidt jeg kan vurdere har de fleste af de klubaftner, jeg har være med til, involveret anlæg som kommer på den anden side af 100.000 kr. I alt fald har de dedikerede klub-medlemmer stykket anlæg sammen, der i lydkvaliteter bør ligger langt på den anden side af de 100.000 kr.

Og hvordan lyder disse dyre anlæg så i forhold til mit 3.000 - 4.000 kr. vintage anlæg (Jealvox a 1.000 kr. + Shell forstærker af 150 kr. på stumpemarked (+ indgangsbillet og dieselolie til min gamle Mercedes) + enten min 40 kr. (i en genbrugsbutik) Sony ES-et-eller-afspiller eller min (gratis) Thorens TD 126 MKII grammofon med en ny ca. 900 kr. OM30 Ortofon pickup via min 1.400 kr. Pro-ject (undskyld r-l-b) rør-riia?

De lyder sgu ret godt, ret detaljeret og analytiske og fine og interessante. Men tit også kedelige i mine (vintage) ører.

Jeg har hørt nogle dyre (100.000 kr?) anlæg, vistnok ret analytiske, som jeg ikke kunne holde ud høre på dag ud og dag ind - eller bare en hel aften (som jeg kan med mine forskellige setups).

Aj, aj, hvor er jeg glad for mig gamle l**t og hold kæst, hvor det lyder ....

Aj, aj, hvor er jeg heldig.

PQR (der sander at dette ikke var noget godt svar på spørsmålet men, hoj, hvor det lyder fedt)

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
HEY - FOLKS - off topic er ok i en hyggeligt slingre ind og ud af tråden maner - men vil i diskuterer hvorvidt vintage er noget l**t eller ej så lav en ny tråd

second that

r-l-b skrev:
Det her er en vintage spotting tråd - fint nok med kommentarer (baseret på erfaring) om de spottede ting -

min indfaldvinkel til tråden er at jeg, ad1  nok er miljøskadet, i kraft af at jeg er tidligere radiomekaniker, og for længe siden (synes jeg!) har siddet med mange af tingene i hænderne

og (2) at jeg på et tidspunkt ønskede at "genfinde" drømmeanlægget fra dengang,  ikke kun dele af det, men hele setuppet......

Det er herresjovt, at gense mange af tingene, Phillips GA202'erne, Beogrammerne, Lenco'erne,  som allerede dengang spiste armlejer til frokost,  og alle de forbandede kurvehjul, der er skiftet i DUAL'erne ...  som btw trods salgstallene, der var store,  ikke just florerer i antal mere

Gu' ved hvor de gemmer sig ?

Der var også en del skrammel dengang -  som bestemt bør forblive i glemslens mørke 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

for god orden skyld vil jeg lige indskyde at DUX og Philips, op gennem 70erne, ikke har lavet en pladespiller der har imponeret mig - tværtimod

Philips store fejl med mange af deres pladespillere var flydende ophæng som var helt hysterisk gynende og dårlig mekanik som naturligvis krævede så flydende ophæng for ikke at gå i mekanisk selvbrum - når konstruktionerne så aligevel kom til kort løste de problemerne med dårlige standard pickupper og højt nåletryk

Alt for ofte var hifi normen Philips kæphest - det var som om Philips havde misforsået det således at hifi normens skulle overholdes men endelige ikke overgås - dette galdt særligt konsumerudstyr i 70erne og værst var det for det mekaniske som pladespillere og båndmaskiner - for noget der kun lige overholder normen ved levering - gør det sjældent særligt længe

Til de entusiaster med gode philips fuldtoner og ditto rør-forstærkere - nyd dem - forvent dog ikke at få det samme ud af et dingleværk af en gramofon fra 70erne - og slet ikke at det kultisk kan overgå en Lenco

Til jan: ud af nysgerrighed hvad betyder det at noget "spiser armlejer til frokost"?

<< Forrige Side af 234 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes