Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 20:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage Spotting (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 234
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Juni 2009 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Hermann - jeg kan ved gud ikke forstå dit korstog mod manueller pladespillere

Alle de "resourcer" der bruges til betjeningskomfort og automatik må hvis pladespilleren ikke skal koste en formue - tages fra de "resourcer" der skal til for at lave en god kontruktion - det kan ikke være anderledes.

Automatik gør intet for mig - jeg ejer ikke en fjernbetjening men har 5 manuelle pladespillere - og køber ny vinyl så ofte jeg har råd.

Jeg klatlytter ikke til LPer og jeg bruger ikke min pladespiller som en MP3 afspiller - derfor har jeg ikke brug for at kunne trykke på en knap og se armen bevæge sig langsomt hen over pladen til et eller andet nummer - Jeg sætter en plade på og nyder musikken - efter 20-25 minutter vender jeg så pladen og nyder den anden side

Jeg er ikke den store regafan - men efter at jeg kom til at købe en der hang fast på en Mørch UP4 arm - og mens jeg bygger et værk til samme arm - er jeg kommet til holde helt af regaen. Den starter som den skal med en ny rem til 200 kr - jeg har kun en LP på 45 omdrejninger - singler gider jeg ikke høre - resten af mine mange tusinde plader er 33 så hastighedsvælgeren på regaen tilbyde max komfort.

Nu mener jeg ikke B&O har lavet en pladespiller der er værd at lytte på siden deres thorens baserede beogram 3000 men de andre pladespillere du nævner som fx denon 47 er da glimrende og solide sager - men de får ikke nakkehårene til at rejse sig af som den elegante og ultra præcise UP4 arm eller som en super retro 12 tommer arm på et gammelt mellemhjuls værk - der er ingen magi - ligesom der ingen magi er i CD med mindre man har kassen til dacs og drev

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Juni 2009 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Det kan jeg heller ikke. Men auto-stop er nu praktisk for de dovne (som mig)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Juni 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

.......og her er det vel rimeligt at kræve at man kan betjene pladespilleren med en vis komfort.

Det må da fuldstændigt være op til de preferencer man har - og kan da ikke bruges til at bedømme ret meget.

Hermann. skrev:
Der nævnes Denon DP 47f, en klassiker blandt de fuldautomatiske, der er tung og uhyre stabil og har fin betjeningskomfort, samt fornem lydkvalitet. Derudover er den rigtig flot.

Da jeg selv har en DP-47F, er jeg jo nok lidt forudindtaget - men det er da en af de bedre,  den anden spille, en JVC QLY3F, er jo samme surdej,  altså også en fuldaut. sag -  den blev købt i sin tid, fordi jeg fik den til en OK pris fra ny -  ikke fordi den var fuldaut.  egentligt bruger jeg aldrig automatikken på den - tror iøvrigt den er i udu.

Hermann. skrev:
I øvrigt så den Pioneer der var på Qxl da mega flot ud (ihvertfald ud fra billederne.) Den Sony der nævnes har jeg aldrig set, men den er da også flot, men den ser temmelig dyr ud.

Der var så en der rendte af med Pioneer'en ( dyrekøbt ;) -  Så jeg overlever da - mht Sony'en har jeg haft første version af Biotracer modellerne, den var ikke synderligt vellykket,  og alt fordi dyr,  på det punkt, er Denon'en klasser bedre - lydmæssigt, vel at mærke - når man har en PU, der svarer til armen -  ikke for let, og gerne højcompliant

... Men det er jo et game,  at finde perlerne,  og mere game, at undgå at betale overpris, som køber, eller sælge for billigt som sælger

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Juni 2009 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Nu er det jo ved at være en del år siden vinylen var et alternativ til CDen, man må vel nærmere sige at man kan vælge mellem:

1. CD 

2. CD suppleret af LPer.

jeg forstår ikke denne forudindtagning, som mange her kan jeg ikke lide at lytte til cd'er - jeg gider det simpelhten ikke, af den ene grund at jeg aldrig har hørt en cd lyde så godt som min pladespiller, ("Godt" er selvfølgelig en fuldstændig subjektiv betegnelse) og hvis jeg nogensinde gjorde det ville den ikke være i min økonomiske rækkevidde.
jeg har ikke meget musik, da alt er enkelt køb af musik jeg virkelig har lyst til at høre og eje, derfor omkring 150-200 plader og 10 cd'er - alle købt fordi musikken ikke kunne fås på plade...

så at sige, at LP'er aldrig bliver andet end et supplement til cd'en tror jeg er farligt, da jeg tror der er flere der ville vælge pladerne over cd'erne af flere årsager.

og mht. komfort: jeg stresser ikke når jeg hører musik, jeg slapper af og nyder det, så hvorfor ikke en manuel pladespiller? - det med at gå hen og vende kan jeg ligeså godt - jeg laver jo alligevel ikke noget.

jeg må indrømme at jeg også ejer en ipod, ikke fordi jeg synes lyden er god, og ikke fordi jeg bruger den meget. jeg bruger den når jeg ikke er i stand til at have en pladespiller med...
og al musik på den, er rene digitaliseringer af vinyl, uden nogen form for kompression.

men pladerne er stadigvæk bedre... langt bedre!

jeg må også indrømme at jeg snart bliver indehaver af en fuldautomatisk pioneer PL-L1000. men det er kun så jeg kan sætte musik på og gå i seng uden at risikerer nålen bliver i rillen hele natten.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juni 2009 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
r-l-b skrev:

Det kan jeg heller ikke. Men auto-stop er nu praktisk for de dovne (som mig)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Nej jeg mener ikke jeg fører kampagne mod noget som helst. Men vore præferencer og ønsker er forskellige.

Men læsere af denne tråd har vel ligesom jeg og rigtig mange andre erfaringer med B&O pladespillere. B&O er vel berømte for deres tangential pladespillere, og rigtig mange har haft anlæg fra alle mulige andre end B&O men haft B&O pladespiller. Alle de seneste modeller ligner hinanden, de kunne fåes med og uden indbygget RIAA, specielt i slut firserne. Jeg har haft både beogram 1700 og 3300, den første med strikkepinde arm og den anden med tangential arm. Det var da fornem og lækker teknik, specielt dem med tangential armen. Selv nu mange år efter B&O er holdt op med pladespillerne efterspørger mange stadig specielt tangential modellerne brugt.

Mine holdninger til pladeafspildning er i høj grad skabt af daglig brug af B&O produkter.  Jeg kan huske jeg købte min første pladespiller i 1980, en beogram 1700 for 1595 kr hos tv-ringen. Den blev brugt meget og virkede fint i mange år. Siden har jeg haft 3 denon 15f og 47f to gange, B&O tangential, samt pioneer og Rega. I perioder har jeg kun haft CD, som stadig er mit suverent foretrukne medie. Hvis en plade slår an køber jeg den typisk også på CD. Jeg har aldrig haft andet fra B&O end pladespillere.

Har i andre ikke også haft erfaringer med B&Os pladespillere, og har det ikke påvirket jeres indfaldsvinkel til vinylmediet. Er der ikke nogen der kan blive facineret af det. Det er da fornem og forfinet teknik.

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Sendt: 26 Juni 2009 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

jeg må ærligt sige, at B&O pladespillere aldrig har imponeret mig det mindste, tværtimod...
hvis vi kigger bort fra beogram 3000 med thorens værk, så er min holdning til B&O pladespillere at der bliver gået på kompromis mht. lyden.

jeg er tilhænger af tunge pladespillere, med selvstændige arme - ting der er bygget som kram.

og alle B&O's pladespillere virker på mig, som en gang plastik...

tag fx. en beogram 1902 (det er den sidste b&O pladespiller jeg har lyttet på)
det flydende ophæng var så følsomt at den kræver alle andre former for afkobling, noget det flydende ophæng jo netop skulle undgå.
udover dette, ville en betjening af pladespilleren resulterer i at armen hoppede, grundet netop ophænget.
armen er en gang plast uden mulighed for ordentlig indstilling og selve automatikken virker sårbar og "træt"

ikke imponerende overhovedet - det eneste jeg synes B&O kan, er at bygge ting der (for nogen) er pæne, og deres produkter har vel også en lang levealder... - men jeg tror specielt B&O pladespillerne idag er så svære at få til at lyde godt (og dyre) - at andre mærker langt bedre kan betale sig.

men det hele er jo en subjektiv sag, og jeg anerkender da folks respekt for B&O produkter - jeg deler den bare ikke.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juni 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har heller ikke B&O, men deres pladespillere med tangential arm er da en fornøjelse at betjene og anvende. De er noget af det mest lækre teknik der er lavet indenfor HIFI. Deres tid er nok overvejende passe, men de vil altid stå som nogle af B&Os absolut ypperste produkter. Rigtig mange har haft tangential pladespiller fra B&O og resten fra alle mulige andre HIFI producenter.

Det har noget at gøre med tror jeg, at der skal være en positiv oplevelse i betjeningen. Det er en subjektiv luksus, som nogle deler og andre ikke gør. Jeg synes B&O er lækkert, men for dyrt og for svært integrebart med andet grej. Hvis man skal vælge B&O så skal man gøre det helt, og det er jeg ikke parat til. For så bliver prisen for høj i forhold til det man får for pengene. Men B&Os lækre betjening må da være en inspirationskilde for alverdens hifi producenter. Vi vil vel alle gerne have B&O betjeningskomfort.

Og det er nok også derfor at det for mig har været sådan et antiklimaks at få en REGA, jeg opfatter den som primitiv og møgirriterende helt umiddelbart. Men lydkvaliteten på REGA er iorden fuldstændig som den er på B&O og Denon.

Det er vel stadig sådan at REGA fuldstændig som Denon, B&O, Thorens, Pioneer, Technics og Denon vil blive betragtet som gode pladespiller producenter. For bare at nævne dem jeg umiddelbart kommer i tanke om.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Har i andre ikke også haft erfaringer med B&Os pladespillere, og har det ikke påvirket jeres indfaldsvinkel til vinylmediet. Er der ikke nogen der kan blive facineret af det. Det er da fornem og forfinet teknik.

Jeg - personligt - har aldrig haft en Beogram XXXX inden for dørene -  men har erfaring med mange af dem, stammende fra den anden side af disken.  Valgte dem fra på grund af de propriære træk mht pickupper,  min lydphilosophi var dengang mere til Shure V15, Goldring, Pickering - og den lyd kunne/kan B&o'erne ikke levere

Ingen tvivl om "komfort-issu'et" i de jydske spiller - men lyden ;(

(Har de iøvrigt nogensinde lavet en pladetallerken der var tungere end en letmælk ?)

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Sendt: 26 Juni 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

øhmm Beogram 3000!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Venligst

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
øhmm Beogram 3000!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Venligst

*Det er da snyd, det er ikke en B&o - men en Thorens under Bahamaflag ;)

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 26 Juni 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Flame and blame, træk vejret

Iøvrigt har jeg selv haft en Rega 3 siden 1987, min daværende mod'ede Era mk 4 var slidt ned. Regaen har aldrig svigtet og spillede til prisen ganske glimrende, da den fik en "rigtig" pickup i næbet vel og mærke.

Så det kan godt være Herman syntes at den er træls at betjene, men da jeg som R-L-B hverken har brug for fjernbetjening eller automatik, og da jeg betragter en plade som et samlet hele jeg lytter til ende, så er jeg også fløjtende med automatik.

Men sjovt nok har jeg fået en ældre japaner med auto, og siden den er blevet sat til smider jeg bare lakridspizzaen på og trykker på knappen

Bare for at sige, at begge positioner kan rummes under ét tag og lige for at forsvare omtalte britiske kvalitetsprodukts ære
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

peace - hver fugle synger med sit næb - og havde B&O lavet en tangentialarmspladespiller med ordenlig trækkraft og mulighed for at spænde en denon 103 på armen vil jeg da ikke udelukke at jeg synes den kunne være sjov

bent egholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2008
Sendt: 27 Juni 2009 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Altså man tager sin Beogram 4002, Skruer armen af, bevæbner sig med skydelærer, nedstryger, diverse file, araldit samt en lille aluminiums plade. Efter et par timers hekseri er man så  den lykkelige ejer af en B&O der kan køre med seriøse pick-upper...

Jeg havde megen fornøjelse af sådan en ombygget Struer-sag op igennem 80'erne, desværre fik jeg aldrig taget nogen billeder af den.

Som jeg husker den jyske skønhed var trækkraften da ikke så dårlig, jeg havde endda fyldt den inderste pladetallerken op med silikone for at fjerne den indbyggede kirkeklokkeeffekt!

Så r-l-b, slip du bare morskaben løs....

Til top Vis bent egholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bent egholm

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

det lyder herligt innovativt Bent  det vil jeg prøve skulle jeg falde over en Beogram med tangential arm

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2009 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Flame and blame, træk vejret

Hør, hov, stop en kende :)  -   det er da ikke en krig, blot udveksling om meninger, det skal der være plads til .   men stedet er vist forkert (hører nok ikke til i denne tråd)

BoPtiljudrop skrev:
Så det kan godt være Herman syntes at den er træls at betjene, men da jeg som R-L-B hverken har brug for fjernbetjening eller automatik, og da jeg betragter en plade som et samlet hele jeg lytter til ende, så er jeg også fløjtende med automatik.

Men sjovt nok har jeg fået en ældre japaner med auto, og siden den er blevet sat til smider jeg bare lakridspizzaen på og trykker på knappen

Jeg er lidt samme "brugertype" ......   når jeg kører med den gamle JVC, bruger jeg den jo som manuel -  skiven skal på, så man kan høre/nyde noget musik - det er jo essensen af det hele

I Øvrigt er der et andet sjovt sted på nettet  Audiokarma.org - hvor specielt 'kanere fortæller om deres garagefund - en ret god pangdang til denne tråd ....    Hvis vi her føler os "sjove" - er det rent grinere at læse deres historier

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

der er et sæt Coral Monitor 100 på KSB til 2000 kr. - er det ikke en rigtig god rock højtaler med 15" bass af de rigtig gode ?

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Juni 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

mht. pladespillere med automatik

Så har jeg en Pioneer PL-630 i pæn visuel stand ..., men der er altid et men  

http://www.thevintageknob.org/PIONEER/PL630/PL630.html

desværre har den tidligere ejer smadret det ene sæt af arm-lejerne

men der er ikke noget der er så skidt at det ikke er godt for noget, jeg har afmonteret den originale arm, fundet ud af hvad der skal gøres ved elektronikken for at værket er 100% fungerende som manuelt værk, ydermere er der taget mål så der kan fremstilles en ny armplade/board i MDF, en meget god/sund erstatning for den originale holder som er en ikke særlig dæmpet trykstøbt sag.., bla. er DD Quartz motoren/pladetellerken blevet løftet ca. 8mm for at der er nok frihøjde over plinten (ser gooodt ud), til den nye arm som er en Rega RB300 samtidigt får den korrekt VTA ..., Jeg tror at den bliver noget af en "killer" pladespiller  

R-L-B ..., jeg ringer til dig i morgen du ved om hvad

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Juni 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Kirkens Korshær på Edwin Rahrs vej, Århus har et sæt Audioscan Saturn 70 til 375 kr. Coral enheder, 8" bas med inverteret dome og trykstøbt chassis, 4" mellem og et eller andet diskanthorn. Meget fin stand, 80'er nostalgi, se dem i Audioscantråden, 1983: 695 kr 

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67932&K W=Audioscan&TPN=1

Disse højtalere er nu i min samling, tak til Leif for at pege dem ud. Var egenligt i Randers for at købe et par JBL L20T men de var solgt??? selv om jeg havde aftale med sælger.

saturn70001.jpg

saturn70008.jpg

saturn70003.jpg

saturn70005.jpg

saturn70006.jpg

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

snod
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Juni 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

edge skrev:

Disse højtalere er nu i min samling

Hvordan lyder de? Jeg overvejede at komme dig i forkøbet, men piezodiskant?

Til top Vis snod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snod

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juni 2009 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Ganske fantastiske! I sammenligning med mine JBL L86 Decade er de ikke så stramme i perspektivet, men er velafstemt i lydbilledet. var osse overrasket over hvor let diskanten var, men tror fuldtone-enheden spiller diskant mens piezoen er som en superdiskant? 

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

<< Forrige Side af 234 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes