Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 15:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage Spotting (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 234
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hvad vil være typiske slidtage punkter man skal se/høre efter?

Kan se at den mangler en knap (diskant pot-meter). Hvor nemt vil det være at finde reservedele til en sådan - nogen med erfaring i Sansui?

/Dranov

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Knapper og den slags kan blive problematiske. Men under alle omstændigheder får man max lydglæde til prisen - hvis den er iorden. Kender ikke lige den der, men en varm lyd og god kontrol over tingene vil jeg tro?
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Jeg må osse sige pas da jeg slet ikke har hørt nok på "professionel" serien som den hedder. Jeg er dog den lykkelige ejer af AU-919 der er den samtidige "laberatorie" serie (1978-80) og den spiller op med enhver nutidig forstærker i samme effekt (100w)

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Takker bobtilyoudrop og edge,

Kunne som sagt godt være tændt på denne. Er lidt træt at min nuværende noget analytiske lyd fra mit Thule grej. Og det her kunne være en billig
måde at prøve noget helt andet. Derudover ser den fantastisk ud (min kone vil dog nok ikke være enig her :-).

Kender i til et sted hvor den kan få en ordentlig gennemgang/service af vintage Sansui hvis der skulle vise sig at være problemer? Gik godt nok til
elektronik da jeg var 14 år gammel men det er efterhånden noget tid siden :-).

/Dranov

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

en amerikansk lyd ville jeg ikke forvente, men en fed lyd får du helt sikkert!

knapper skal være den helt rigtige, dine muligheder er nok auktioner på dele (ebay) eller at tage knapperne fra en ellers
dødsdømt maskine, nogle mennesker har overskudsknapper liggende fra tidligere projekter, og hvis du starter en tråd, er
der måske nogle der kan hjælpe dig (jeg har fx. et par Pioneer knapper liggende, jeg tog fra en dødsdømt Pioneer SX-424,
og disse passer så til min SX-727)

hvis du møder problemer, kan en rensning af hele maskinen tit være nok, og dette er nemt og sjovt at gøre selv, og kan
spare dig en masse penge fra et værksted.
her vil jeg evt. gerne assisterer, selvom jeg har mest erfaring fra Pioneer, anser jeg fremgangsmåden for at være forholdvis
universal.

guide til rensning af gammelt udstyr:
hvis den er ren indeni, vil en normal rensning af potmetre nok være nok, brug kontaktrens med smøring til potmetre (helt
ind i dem, og så kør frem og tilbage 50 gange) og uden smøring til alle vippekontakter og trykknapper (igen, helt ind på
kontaktens kontaktflader, og så vip kontakten frem og tilbage 50 gange)
kontaktrens uden smøring kan også bruges på potmetre inden du benytter den med smøring, for at få dem rene...

hvis den er beskidt indeni (støv og evt. nikotinfarvninger)
så benyt dig af "rigtig ren" vinduesrens fra fakta (alle typer blå vinduesrens, MED AMMONIUM/AMMONIA!!! virker)

du sætter så forstærkeren på højkant med en god klud under printet, sprøjter en masse rens på printet, så det løber ned ad
printet til kluden (prøv at undgå væde i trimmere og kontakter, hvor du ikke kan tørrer efter) du kan evt. benytte en
tandbørste måske endda en solo tandbørste (den med lille hoved) til at rense evt. genstridigt nikotin.
du tørrer så efter, med en god bomuldsklud (gammelt forvasket linned virker bedst) kombineret med vatpinde, sørg for at
du får alt støv væk, og du lader nu enheden stå i et par timer (et par timer i solen og printet skinner smukt)

dette er hvad jeg gør når jeg renser print, det virker rigtig godt. BARE SØRG FOR AT DEN ER 100% TØR før du tænder for
den, så lad den stå og tørrer ihvertfald et døgn før du sætter den i stikkontakten, gerne mere.

hvis der er flader, som fx. trafo'er og metalplader, så polér dem grundigt med vinduesrens, de kan blive rigtig flotte. det
samme gælder for frontplader og knapper

ovennævnte guide, er en fremgangsmåde, jeg har lært fra FredMarantz her fra forummet, og jeg vil med glæde give den
videre. Hvis guiden virker uoverskuelig (hvilket jeg sagtens kan forestille mig) er du, og evt. andre der har mod på at rense
gammelt udstyr, velkomne til at komme forbi, så kan vi gøre det sammen, jeg giver gerne en kop kaffe og et lyt ved en
sådan lejlighed!

mvh.
Søren Iversen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Sørens fremgangsmåde er god - men husk at print i rigtig gamle forstærkere som fx ortofons rør amps - er lavet af noget papir/harpiks helvede som ikke tåle fugt på samme måde som et plast print!

Salmiak spiritus kan også købes på flaske således at man selv kan blande en opløsninger der sparker med r.. end alm. vinduesrens 

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Sørens fremgangsmåde er god - men husk at print i rigtig gamle forstærkere som fx ortofons rør amps - er
lavet af noget papir/harpiks helvede som ikke tåle fugt på samme måde som et plast print!Salmiak spiritus kan også købes på
flaske således at man selv kan blande en opløsninger der sparker med r.. end alm. vinduesrens 

Det er sandt, godt du huskede dette.
mht. salmiakspiritus, vil jeg nok passe på, men det er jo min holdning, da jeg ved vinduesrens og knofedt virker rigtig godt, og
jeg helst ikke vil have noget for stærkt ned i min maskine... men da jeg ikke kender nogle direkte farer ved salmiakspiritus og
print, kan jeg ikke afvise det som rensemiddel.

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

jeg vil under alle omstændigheder, gerne hjælpe dig med at få denne sansui til at fremstå som ny, og jeg tror godt det kan lade
sig gøre - den ser fed ud, men meget medtaget og beskidt, den har nok brug for en ordentlig tur inden den for alvor kommer til
at pynte!

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 03:03 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
men husk at print i rigtig gamle forstærkere som fx ortofons rør amps - er lavet af noget papir/harpiks helvede som ikke tåle fugt på samme måde som et plast print!

Det er det tyskerne kalder "Hartpapier". Og det bruges ikke kun i gamle forstærkere - det bliver stadig brugt. Bare kig efter brune printplader...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Dranov skrev:
Kunne godt være lidt fristet af Sansui AU 11000 nævnt ovenfor. Hvordan er lyden på disse sammenlignet med forrstærkere idag. Umiddelbart vil jeg
forvente en "Amerikansk fed lyd" og f.eks. ikke så kontrolleret bas som idag. Men er dette korrekt?

/Dranov

Jeg har en Sansui au-9900, lillebroren til au-11000 dvs. samme design bare "kun" med 80 vintage watt.

Lyden i min urenoverede Sansui er ikke fed (buldrende?), men faktisk ret "straight"/lineær. Men sammelignet med samtidige Pioneer forstærkere er den måske lidt til den varme side; Pioneerene kan jo godt være lidt skrappe i det (her får jeg nok både Zakken og Santashooter på nakken!).

Altså ret lineær, ikke kold i lyden og med masse af overskud til bl.a. at holde styr på bassen. Det er ikke en high end forstærker, men vel nok i toppen af det bedste forbrugerhifi fra perioden.

Den aktuelle forstærker skal have en del kærlighed, men får den det, giver den nok en del tilbage.

Ellers er der vist en au-9900 til salg på ksb.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

Dranov skrev:
Kunne godt være lidt fristet af Sansui AU 11000 nævnt ovenfor. Hvordan er lyden på disse sammenlignet
med forrstærkere idag. Umiddelbart vil jeg
forvente en "Amerikansk fed lyd" og f.eks. ikke så kontrolleret bas som idag. Men er dette korrekt?

/Dranov
Lyden i min urenoverede Sansui er ikke fed (buldrende?), men faktisk ret "straight"/lineær. Men
sammelignet med samtidige Pioneer forstærkere er den måske lidt til den varme side; Pioneerene kan jo godt være lidt
skrappe i det (her får jeg nok både Zakken og Santashooter på nakken!).

bare Rolig du får nok ikke meget skæld ud, men jeg synes det er pudsigt hvordan pioneer bliver karakteriseret som lidt
mere skrappe og kolde i lyden, det virker som en meget generel betegnelse, og jeg blev da også påvirket meget af det,
inden jeg så købte noget pioneer.

sagen er den, at jeg kan mærke en kraftig nedkøling i lyden hen over 70'erne, dvs. 700-ssættet fra 1969/1970 som
zakken forhåbentligt snart har, står som noget af det varmeste, (uden at tænke på deres rørgrej) mens mit nyerhvervede
sæt SA-708 fra 1979 fremstår
meget køligere og lineære i lyden, en smule kedeligere for min smag, men en masse power.

jeg har så fundet min lyd preference i SX-727'eren som er fra 1973, og befinder sig tættere på det varmere område.

jeg ville ønske vi en dag kunne lave en sammenligning mellem Pioneer og Sansui fra start 70'er til slut 70'er.
og så sammenligne de modeller der ligger tættest på hinanden mht. specs.

mvh.
Søren

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:
pqrannes skrev:

Dranov skrev:
Kunne godt være lidt fristet af Sansui AU 11000 nævnt ovenfor. Hvordan er lyden på disse sammenlignet
med forrstærkere idag. Umiddelbart vil jeg

/Dranov
Lyden i min urenoverede Sansui er ikke fed (buldrende?), men faktisk ret "straight"/lineær. Men
sammelignet med samtidige Pioneer forstærkere er den måske lidt til den varme side; Pioneerene kan jo godt være lidt
skrappe i det (her får jeg nok både Zakken og Santashooter på nakken!).

bare Rolig du får nok ikke meget skæld ud, men jeg synes det er pudsigt hvordan pioneer bliver karakteriseret som lidt
mere skrappe og kolde i lyden, det virker som en meget generel betegnelse, og jeg blev da også påvirket meget af det,
inden jeg så købte noget pioneer.

sagen er den, at jeg kan mærke en kraftig nedkøling i lyden hen over 70'erne, dvs. 700-ssættet fra 1969/1970 som
zakken forhåbentligt snart har, står som noget af det varmeste, (uden at tænke på deres rørgrej) mens mit nyerhvervede
sæt SA-708 fra 1979 fremstår
meget køligere og lineære i lyden, en smule kedeligere for min smag, men en masse power.

jeg har så fundet min lyd preference i SX-727'eren som er fra 1973, og befinder sig tættere på det varmere område.

jeg ville ønske vi en dag kunne lave en sammenligning mellem Pioneer og Sansui fra start 70'er til slut 70'er.
og så sammenligne de modeller der ligger tættest på hinanden mht. specs.

mvh.
Søren

Enig, lyden bliver køligere op gennem 70erne for begge mærker, men Sansui når aldrig over min subjektive grænse. Mon Pioneer egentlig gør?

Og ja, det kunne være sjovt at sammenligne som du forslår.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Nu vi snakker Pioneer, så er deres fede (fedeste) røramp til salg på Ebay lige nu. Jeg stoppede ved de 90 Euro, nu kan en
anden tage over, vi skal da have en her til landet

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK :MEBIDX:IT&item=230356308311

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

MÅ HA!!!!
HVÒRFOR FANDEN HAR JEG INGEN PENGE?!?!?

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Den er da, og undskyld nu kommer jeg til at bande R€€ FED! men som du siger Louis blevet lidt dyr. Hvis jeg må uddele af mine erfaringer, så vent med at byde til der kun er 5-10min. tilbage af auktionen. Som regel ender auktionen som i et mindre beløb end hvis man presser prisen tidligt, som regel... Denne havde sikkert endt på den forkerte side af 100 Euro alligevel, men nu  ender den nok højere.

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

jeg kan desværre ikke være med, skulle jeg, krævede det nok en 1000 - 1200 kr...
men nøj hvor ville jeg gerne kunne være med, den er simpelthen for fed, den symmetriske opbygning, med AM på den ene side og FM på den anden, med et magic eye meter i midten...
GUF!!!
og så selvfølgelig den gyldne finish....

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Kan du betale af Søren....?

EAS will rise again...

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Synes i glemmer noget her i rensning af potmetre- Det er en meget dårlig ide at rense/smøre, bare for at gøre det.

RENS KUN, HVIS DER ER BEHOV FOR DET!
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

<< Forrige Side af 234 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum