| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak Kjeldesen  . Skulle give et kabinet på over 670 liter     . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
En std. 8" skal have ca. 50 liter og 4 stk skal så have 200 liter, så 670 liter til 4 stk 15" er nok ikke helt ved siden af. Du kan dog også vælge at se stort på kabinetberegninger og korrigere dig ud af problemerne. Det kræver dog en del kræfter af forstærkeren.
Du kan også montere enhederne i isobarisk/compound configuration. Så skal to enheder kun have et kabinet som en, og samtidig spiller de dybere. Men, dette er på bekostning af følsomheden.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
En std. 8" skal have ca. 50 liter og 4 stk skal så have 200 liter, så 670 liter til 4 stk 15" er nok ikke helt ved siden af. Du kan dog også vælge at se stort på kabinetberegninger og korrigere dig ud af problemerne. Det kræver dog en del kræfter af forstærkeren.
Du kan også montere enhederne i isobarisk/compound configuration. Så skal to enheder kun have et kabinet som en, og samtidig spiller de dybere. Men, dette er på bekostning af følsomheden.
|
|
|
Okay, det må du gerne forklare nærmer (isobarisk/compound)  . Ved godt jeg ikke har en dyt forstand på det her, men kunne jeg få det til at virke, så er det jo en meget stor personlig sejr  . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolig, Hans J. Hvis vi nu glemmer detder med parallel/seriekobling et øjeblik og bare driver een enhed, så vil den i en åben baffel (loftmonteret) være 6dB nede ved 40Hz (20*log Q), og det er jo ikke så tosset. Så skal der bare lidt EQ til, og med et kæmpe roomgain bliver det ikke ret meget. Så jeg ville absolut prøve at montere enhederne.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Rolig, Hans J. Hvis vi nu glemmer detder med parallel/seriekobling et øjeblik og bare driver een enhed, så vil den i en åben baffel (loftmonteret) være 6dB nede ved 40Hz (20*log Q), og det er jo ikke så tosset. Så skal der bare lidt EQ til, og med et kæmpe roomgain bliver det ikke ret meget. Så jeg ville absolut prøve at montere enhederne. |
|
|
takker for dit input. Det "eksperterne" henviser til er, at enhederne skal have en høj xmax værdi, og disse her har en xmax på ca. 3-4 mm i hver retning, det har vel noget at gøre med de skal flytte en masse luft for at virke i en IB ? __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
De har garanteret osse et stift ophæng, og enheden vil aldrig opdage, om den sidder i en åben baffel eller et 670l kabinet
Og når der er 4 til at dele arbejdet, bliver det ikke nødvendigt med meget udsving!
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ophænget er ret stift, og jeg havde selv samme tanke som dig, den afsætter vel også et mere "kontant" spark når ophænget er stift ?
Så jeg tror jeg følger dit råd og prøver. Pladerne til formålet koster jo ikke alverden.
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sparket har at gøre med afstemningen, Qm og følsomheden. Der er mange faktorer.
Men det er godt, at du prøver! Har du mulighed for at applicere lidt boost / EQ, fx. 3-6dB ved 30Hz?
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Sparket har at gøre med afstemningen, Qm og følsomheden. Der er mange faktorer.
Men det er godt, at du prøver! Har du mulighed for at applicere lidt boost / EQ, fx. 3-6dB ved 30Hz? |
|
|
Desværre har jeg ikke mulighed for at regulere ved 30 Hz umiddelbart, har dog tænkt på at investere i en Behringer DSP1124 eller lignende og sætte en på sub-out. Min SR giver mulighed for at booste ved 40, 80 og 160 Hz på SUB. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jazzman siger - du får meget høj effektivitet, og med fire enheder skulle du næppe få problemer med Xmax, men det høje Fs er et andet problem som muligvis korrigeres en del af room gain
Men det havde været bedre at "spørge først og skyde bagefter" - men det er jo ikke sådan med vilde og skydegale cowboys
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe, vild og skydegal
Prøv med SR 40Hz boost. Står der noget i manualen om hvor højt oppe i frekvens den så starter med at booste?
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Som jazzman siger - du får meget høj effektivitet, og med fire enheder skulle du næppe få problemer med Xmax, men det høje Fs er et andet problem som muligvis korrigeres en del af room gain
Men det havde været bedre at "spørge først og skyde bagefter" - men det er jo ikke sådan med vilde og skydegale cowboys
|
|
|
Ja, jeg ved jeg er en  . Men ellers skifter jeg bare til 8 stk 12" som en anden på sitet har brugt  , eller også gør jeg ikke, det bestemmer kun jeg eller fruen. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville altså holde fast ved de oprindelige IB-planer - i praksis vil seriekoblingen, + roomgain, givetvis være ganske effektiv...
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
hehe, vild og skydegal
Prøv med SR 40Hz boost. Står der noget i manualen om hvor højt oppe i frekvens den så starter med at booste? |
|
|
Nej, desværre ikke. Men den booster vel i 40-80 Hz området ca.
mollecon skrev:
| Jeg
ville altså holde fast ved de oprindelige IB-planer - i praksis vil
seriekoblingen, + roomgain, givetvis være ganske effektiv... |
|
|
Jeg tror også jeg vover forsøget. Mangler stadigvæk at overtale konen, men nu går jeg igang med at samle manifolden (5-sidet kabinet) __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi krydser fingre
Jeg vil lige tilføje at med IB burde du få meget lavere system ressonans, dog med lavere følsomhed, men der er jo også noget at æde af
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du får en systemresonans sv.t. friluftsdata (den sidder jo i fri luft) - men det er heller ikke ringe. Og SR boost er da et forsøg værd uanset data. Der er mange dark horses, så i alle tilfælde skal der lyttes. Jeg er optimistisk på dine vegne
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
    Nu har konen givet mig lov, fedt at det stadig er mig som bestemmer  . Skal bare lige opfylde nogle betingelser først såsom at rydde ud i alt det elektronikskrammel jeg har liggende  . Har forøvrigt fundet min nye SUB eller rettere 2 stk skal der bruges. Læg lige mærke til 12" sub ved siden af  .
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, den er sjov den store der - desværre er prisen også høj, jeg har fået en foreløbig pris på 2500 USD pr stk + forsendelse, men den skulle kunne fås gennem EU forhandlere, men 30-40.000kr er nok i overkanten for et par basser så ville jeg nok hellere investere i et par FERTIN med elektromagneter eller måske nogle lækre coaxial enheder
|
| Til top |
|
| |