| Forfatter |
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
Hans J skrev:
musicus skrev:
|
Hvis du har et koldt og lidt fugtigt loft, bør du nok overveje at montere enhederne modsat med magneter ind mod lytterum - hvis membraner er fugtbehandlet er det vel også på membranens front og hvis de ikke er fugtbehandlet, bør du nok overveje en eller anden let coating
|
|
|
Nu er højttalerne jeg har købt bygget til sådanne omgivelser, der er andre som har prøvet et sådant projekt, både i Norge, Sverige, Canada m.fl. og det er jo nok ikke helt så forskellige ting de bliver udsat for, bortset fra mere kulde .
|
|
|
Og i DK
Har bygget det 2 steder (8x12") i skunk eller ende væg ud til loft. |
|
|
Hej Torkild, hvilke enheder har du brugt, og hvordan lyder de ? __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
P. Audio DB-R12
http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=457&kid=28

Det lyder rigtig rigtig fedt ! ! det er begger steder lavet med 2 manifold med 4stk 12" i hver manifold i front hjørnerne.
Der er en anden bruger her inde som har brugt de samme enheder efterfølgene. Han har en god tråd med billeder. Jeg kan bare ikke huske hans bruger navn.... 
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker, tænkte nok det var dem, har set dem på IB-CULT forum også :)
De enheder jeg har indkøbt er ikke de bedste, siger de på CULT forum, men jeg giver det alligevel et forsøg, ellers vil jeg enten købe de samme som du har brugt eller også 4 stk Eltax atomic 15" sub, men de der 12" er billigere for 8 end 4 15" eltax atomic.
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så tror jeg jeg har hvad jeg skal bruge. 1 stk Magnat Aggressor 6000 25" SUB + 4 stk Kenford 15" SUB (virker små sammen med Aggressor  )  De skal drives af en Omnitronic P1500 AMP (2x750W) og Behringer Feedback Destroyer DSP1100  Lige et billede til af mine basser med et DVD-etui som størrelsesangivelse.  Sorry det blev lidt uskarpt.
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
det virker lettere sindsygt på mig... jeg klarer mig med en BP-sub med en 10"
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
det virker lettere sindsygt på mig... jeg klarer mig med en BP-sub med en 10"  |
|
|
Jamen, jeg tror nu også jeg er lettere sindsyg    . Kunne godt tænke mig at prøve en meget fed baslyd til film, tror det lyder mere eller mindre skod til musik. Men det er jo et forsøg så det må briste eller briste. Tror jeg skal lave en IB med 25" krabaten og så en anden med de 4 15". Ved at have så meget bas, håber jeg at selv ved lav styrke at få en god dybbas som så også kan mærkes når man skruer op.  Men hvis ingen prøver nye ting, kommer vi jo ingen steder. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
tja, der er ingen substitut for membranareal - men kan du bestemme dig? Hvorfor ikke to Magnat, istedet for blandingen af 1 stor og 4 "små"?
Og hvad er t/s data på enhederne? Det betyder altså noget!
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
tja, der er ingen substitut for membranareal - men kan du bestemme dig? Hvorfor ikke to Magnat, istedet for blandingen af 1 stor og 4 "små"?
Og hvad er t/s data på enhederne? Det betyder altså noget!
|
|
|
Fordi Magnat koster en bondegård, men drengerøven i mig gjorde jeg måtte eje en sådan, falder jeg over en mere til en acceptabel pris, køber jeg sikkert også den  . Derudover kan det jo tænkes jeg kan få dem til at supplere hinanden på en god måde. (Damm kommer lige i tanke om målemikrofon mangler jeg  , det bliver konen ikke glad for). De t/s data jeg har, er tidligere opgivet i andre tråde :) . 15" SUB t/s far side 1: PA 15" (38cm) Subwoofer ZYD 3805B
8 Ohm
Re(Ohm)5,5
Fs(Hz)39
Qts 0,47
Vas(L)212
P= 200Watt (RMS) (600 W max)
SPL(dB) 96 @1W/1m
Ø 385mm
hul Ø 352mm
Indbygningsdybde 160m
Typ Fs/Hz Re/Ohm Qms Qes Qts Vas/Ltr Xmax/mm Spl/dB Aggressor 6000 19 3.3 2.4 0.28 0.25 1000 7 96 - Impedance 4 Ohm
- Frequency spectrum 18-2000 Hz
- Nominal/musical power handling 500/1000 Watt
Men det er jo sjovt, de 12" som torkild har brugt ville aldrig gå for at kunne bruge stil IB, og alligevl har han bygget to styk, som han mener lyder godt. Så derfor prøver jeg med disse her. Husk jeg satser ikke på audiophil lyd her  . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 02:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såfremt delefrekvensen holdes lav, v. standard 80 Hz f.eks., skulle de nok kunne arbejde sammen. Det store membranareal (som en anden osse nævner), giver i sig selv en ekstra effekt - osse mht. effektivitet.
Hans, husk lige at tjekke fasen på enhederne - ellers kan samarbejdet blive det modsatte 
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det egentlig betale sig at bygge sin sub selv, først skal man vel have fat i en forstærker der er lidt mere stabil og kraftig en mange af de plateamps der findes rundt i danske webbutiker, samt en enhed der sparker r.., samt selvfølgelig kabinettet. Dem man køber færdig for en 4000-6000kr. er vel målt så godt igennem så der vel ikke er meget at komme efter, eller hvad?????? __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
| Kan det egentlig betale sig at bygge sin sub selv, først skal man vel have fat i en forstærker der er lidt mere stabil og kraftig en mange af de plateamps der findes rundt i danske webbutiker, samt en enhed der sparker r.., samt selvfølgelig kabinettet. Dem man køber færdig for en 4000-6000kr. er vel målt så godt igennem så der vel ikke er meget at komme efter, eller hvad?????? |
|
|
Om det kan betale sig ? Det ved jeg ikke, men det er jo også fornøjelsen ved at lave det selv  . Regner ikke med at kunne overgå en fabrikslavet sub, men mit projekt er jo også blevet til IB istedet, og det kan man så vidt jeg ved ikke købe færdiglavet    . Men en dag, hvor jeg har ruineret mig selv med alle mulige aparte løsninger, kan jeg måske begynde at sælge IB-installationer (JOKE). __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ææææøøøøøø IB hvilken fisk __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
| ææææøøøøøø IB hvilken fisk |
|
|
En infinite Baffle: Kort fortalt går det ud på at man laver et så stort "kabinet" på beege sider af enhederne som muligt. Typisk bygger man dem ind i loftet eller i en døråbning som ikke bruges mere. Man laver hul i loftet, sætter enhederne i og voila, så har du BBBBAAAAASSSSSS. Det er en meget kort og ufuldstændig beskrivelse. Hvis du kigger på side 1 i tråden kan du se et eksempel, det beskriver det bedre end jeg kan.  __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Men det er jo sjovt, de 12" som torkild har brugt ville aldrig gå for at kunne bruge stil IB, og alligevl har han bygget to styk, som han mener lyder godt. Så derfor prøver jeg med disse her.
Husk jeg satser ikke på audiophil lyd her .
|
|
|
Hvorfor dog ikke ? T/S er fine... dog med en lille Xmax.
Men det løses med flere enheder :o) __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
Hans J skrev:
Men det er jo sjovt, de 12" som torkild har brugt ville aldrig gå for at kunne bruge stil IB, og alligevl har han bygget to styk, som han mener lyder godt. Så derfor prøver jeg med disse her.
Husk jeg satser ikke på audiophil lyd her .
|
|
|
Hvorfor dog ikke ? T/S er fine... dog med en lille Xmax.
Men det løses med flere enheder :o) |
|
|
Netop den lille xmax bliver kritiseret på Cult-siden  . Men det viser jo blot alsidigheden i projektet, du har fået en fin lyd ud af det, så derfor har jeg tænkt mig at prøve med de enheder jeg allerede har  __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror faktisk, at subs er et af de få tilbageværende felter, hvor selvbyg kan udkonkurrere færdigsyede løsninger. I hvert fald, hvis selvbyggeren er bevidst om, hvad hun/han laver.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Jeg tror faktisk, at subs er et af de få tilbageværende felter, hvor selvbyg kan udkonkurrere færdigsyede løsninger. I hvert fald, hvis selvbyggeren er bevidst om, hvad hun/han laver. |
|
|
Jeg aner ikke det fjerneste om hvad jeg laver  , men håber da jeg kan få lidt     ud af det. Det skulle være forholdvis simpelt. Sav et hul eller to på minimum halvdelen af membranarealet, byg en manifold, kast højtlarene i, sæt dem op på loftet, forbind dem til en kraftig forstærker, og ved hjælp af en Feedbackdestroyer, juster lyden. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
torkild skrev:
Hans J skrev:
Men det er jo sjovt, de 12" som torkild har brugt ville aldrig gå for at kunne bruge stil IB, og alligevl har han bygget to styk, som han mener lyder godt. Så derfor prøver jeg med disse her.Husk jeg satser ikke på audiophil lyd her . |
|
|
Hvorfor dog ikke ? T/S er fine... dog med en lille Xmax.Men det løses med flere enheder :o) |
|
|
Netop den lille xmax bliver kritiseret på Cult-siden .Men det viser jo blot alsidigheden i projektet, du har fået en fin lyd ud af det, så derfor har jeg tænkt mig at prøve med de enheder jeg allerede har  |
|
|
Xmax har ikke noget med lyden at gøre, men med lyd trykket.
Når vi er ved T/s, så har ingen af dine noget nær optimale T/s for en IB sub.
Jeg er dog sikker på at det stadig vil virke, men dog med mindre af den helt dybe bas. (dette kan løses ved EQ.. så fremt at effekt og Xmax kan være med) __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaja, det har du jo ret i, men det er jo også lydtryk man går efter i en IB ikke ?    Synes de enheder du har brugt er interessante, især da de fåes til en billig penge, desværre har jeg jo allerede købt de 4x15" sub  . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |