Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Flash Your Headpiece (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 31
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Her et par "flash" af mit setup:

Først yngste medlem i stuen, Almarro A205Amk.II.
Ekstrem lækker lille sag der oser af kvalitet - på trods af, eller nærmere på grund af sit diskrete ydre.
Den var egentlig ikke købt som hovedtelefon forstærker, men som almindelig forstærker. Men da mine højttalere ikke er kommet endnu - så får den lov til at fungere som headamp.
Lyden har overrasket mig, skift rørene til bedre modeller, og så er den simpelthen fantastisk. Detaljerigdom/opløsning, basrespons/detaljer, dynamik er ekstrem - der er så også 2 x 5 watt at gøre godt med. (EDIT: I USA kan den blive bygget om til at trække AKG K1000)
Der er monteret Mazda BVA ECC83 (Brimar) og EL84 Mullard reissue. Hvis I får chancen for et lyt til sådan én en dag, så sørg for at der sidder gode rør i - forskellen er afgørende.

Oversigsbillede. Man kan lige ane rørene og snuden fra Solvins amp. bag CD'erne:

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Februar 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Lækkert! Har du prøvet at sammenligne din Almarro med Solvins forstærker?

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Februar 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

darkless skrev:

Tak!

Ja bestemt - det jo svært at lade være.
Det er to vidt forskellige produkter - og to meget forskellige spillemåder.
Hvor Solvins er den milde, utrolig lækre, lidt tilgivende, afrundet i frekvensekstremerne, musikalske - er Almarro den direkte, kontante, afslørende, stor båndbredde, uhyre detaljeret, dyb-dyb bas, ekstrem dynamisk.
Solvins er bare så lækker i sin tone, at man kan høre musik en hel dag uden problemer for ørene - herligt!
Hvorimod hvis der skal nærlyttes og man skal have alt at vide fra CD/LP så er Almarro'en analyseapparatet - dog uden at kamme over, med mindre der er de almindelig rør fra fabrikken:
Almarro'en er meget afhængig af gode rør - den er noget lys/skinger at høre på med standard rør - men gode rør så er den ganske enkelt super.

Mvh.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

darkless skrev:

Tak!

Hvor Solvins er den milde, utrolig lækre, lidt tilgivende, afrundet i frekvensekstremerne, musikalske - er Almarro den direkte, kontante, afslørende, stor båndbredde, uhyre detaljeret, dyb-dyb bas, ekstrem dynamisk.
Solvins er bare så lækker i sin tone, at man kan høre musik en hel dag uden problemer for ørene - herligt!
Hvorimod hvis der skal nærlyttes og man skal have alt at vide fra CD/LP så er Almarro'en analyseapparatet - dog uden at kamme over, med mindre der er de almindelig rør fra fabrikken:
Almarro'en er meget afhængig af gode rør - den er noget lys/skinger at høre på med standard rør - men gode rør så er den ganske enkelt super.

Mvh.

Jeg er næsten sikker på at den forskel du oplever skyldes triodernes fine egenskaber, de er extrem liniære i forhold til pentoder. En anden væsentlig grund til at min forstærker lyder mere blid, skyldes at trioders forvrængning primært består af anden-harmoniske, som tilfører lyden blødhed. Pentoder giver ofte en noget mere hård lyd, da den trejde-harmoniske ofte er mere fremtrædende ved pentoder, i forhold til den anden-harmoniske.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

...

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Februar 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
Milu skrev:

darkless skrev:

Tak!

Mvh.

Jeg er næsten sikker på at den forskel du oplever skyldes triodernes fine egenskaber, de er extrem liniære i forhold til pentoder. En anden væsentlig grund til at min forstærker lyder mere blid, skyldes at trioders forvrængning primært består af anden-harmoniske, som tilfører lyden blødhed. Pentoder giver ofte en noget mere hård lyd, da den trejde-harmoniske ofte er mere fremtrædende ved pentoder, i forhold til den anden-harmoniske.

Mvh

Torben

Ingen tvivl om det - der er ikke meget rør charme i den lille Almarro. Men tilgengæld ufatteligt hul igennem - og uendelig dynamisk headroom.
EDIT: Det mærkes også ved, at man ved din forstærker kan spille rigtig højt uden at det begynder at lyde skidt - faktisk rigtig højt, og klipning er ret blidt.
Men Almarro når man et punkt så er det bare for hot for ørene.
Hvis man sådan skulle vælge, så kan man sige, at din Solvin er en fornøjelse med CD - imens Almarro er ret lækker med LP.

Men det skulle være ret nemt at omlodde Almarro'en til triode drift - har jeg læst et sted.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Februar 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hej Kristjan.

Ja de isætter bare en udgang der passer til K1000 - I vinland ja. Men mon ikke det nemt lader sig gøre herhjemme også?
Eller direkte fra fabrikken, som det lader til også kan lade sig gøre ifølge denne fyr:
http://www.head-fi.org/forums/f5/almarro-a205a-mkii-akg-k100 0-special-edition-pics-249838/

EDIT: Jeg synes nu du skulle lægge et øre til den først.

Mvh.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Den beskrevne lydforskel på trioder og pentoder, her 6AS7(G) og EL84, kan jeg også tilslutte mig. Og jeg foretrækker SQ trioderne!

Hvis EL84´erne bruges som trioder, så kan de vel ikke give 5 watt, eller???

Hvem laver Mullard reissue? Og er de lige så gode som NOS?

Jeg går lidt og "spekumlerer" på at skifte min MingDa´s 6N6P´ere ud med disse nymodens ECC99; kan man det umiddelbart?  (+B/Ua er rundt 150 volt, tror jeg nok?)

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/113/6/6N6P.p df

http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=ECC99 

http://lib.store.yahoo.net/lib/thetubestore/JJ-ECC99.pdf

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Den beskrevne lydforskel på trioder og pentoder, her 6AS7(G) og EL84, kan jeg også tilslutte mig. Og jeg foretrækker SQ trioderne!

Jeg går lidt og "spekumlerer" på at skifte min MingDa´s 6N6P´ere ud med disse nymodens ECC99; kan man det umiddelbart?  (+B/Ua er rundt 150 volt, tror jeg nok?)

Ja effekten bliver den halve i triode-kobling. Umiddelbart burde det gå at benytte ecc99, dog med det forbehold, at der er en lille forskel i forspændningen. Hvis din MingDa bruger overførings-kondensatore mellem de første trin er jeg sikker på at det går.

Er den derimod Dc koblet mellem de første trin, går det ikke, da du vil forrykke arbejds-punkterne, så den ikke vil levere et symetrisk signal.

Mvh

Torben

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

1 sæt Sennheiser HD 650

1 sæt Stax SR 30/SRD4

1 sæt AKG 240 studio

1 sæt Sansui , lånte lige wuffers billede

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Solvin: Det er denne headphoneamp.

Den er med 1 x ECC83 (nu Siemens E83CC) og 2 x 6N6P, venstre og højre deler altså driver-rør.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Når der kun er et enkel ecc83 rør må den være single-ended, så de to 6n6p rør må være parallel koblet. Jeg har søgt på din forstæker, men har ikke kunnet finde noget om hvordan den virker, jeg har dog fundet et billed af undersiden, der er et par overførings-kondensatore ved ecc83 røret "de runde sorte", kan jeg se, men om det er de rigtige ved jeg ikke.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg har ret er din forstærker opbygget som dette diagram jeg lige har lavet, 1 kanal vist. komponent-værdierne er ikke rigtige. De 2 stk kondensatore jeg snakker om må i givet fald sidde på ben 1 og 6 på ecc83 røret samtidigt skal der sidde to ens modstande på disse ben også, de må være omkring 100-220Kohm når det er et ecc83 rør.

Hvis den er sådan opbygget vil jeg mene det går med ecc99 rør, men jeg kan ikke give nogen garanti, da jeg ikke har haft din forstærker i hånden.

Ps: du skal være sikker på at de er ben-kompletible, det har jeg ikke tjekket.

Mvh

Torben

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hej FC.

Jeg er sådan set enig, jeg foretrækker langt hen ad vejen også trioder... Men der er nu også noget ved eminent kontrol og slam!

Angående Mullard reissue kontra ægte Mullard bliver jeg dig svar skyldig. Priserne på de ægte er rimelig høje og at finde ægte NOS er halv svært - det fleste er halvbrugte med mindre end perfekte måleresultater - men jeg skal da sikkert ha' prøvet.
Mullard reissue skulle narturligvis være bygget over de gamle, det angives som New Sensor skulle stå for det, vist et amerikansk firma der får dem lavet i Rusland. De er fra fabrik gennemgået en tilbrænding over 24 timer, hvorefter de måles og matches fra fabrikken.
Hvis man kigger på opbygningen med det blotte øje er den 100% ens med et Sovtek - bortset fra black plates og en anelse pænere kobber ben. Men de lyder meget bedre end Sovtek - og lavere mikrofoni ved lige at knipse til dem. Og prisen er ret god...
Ville også have haft prøvet en ECC83 Mullard reissue - men sælger havde ikke målegrej, og kunne således ikke garanteret balance mellem de 2 trioder - så det blev et Mazda i stedet for.

Mvh.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Solvin; jeg takker! Jep, ECC83´eren (originalt et 6N4-J) kører single-ended og 6N6P´erne i P-P. Den er rated til 600mW-1500mW afhængig af belastningen 32-300-600ohm.

Og billedet er da ganske rigtigt en MingDa MC66AE ( oink).

Jeg har kontrolleret benforbindelserne på både 6N6P og ECC99; 1-2-3=A-G-K (1), 6-7-8=A-G-K (2), 4-5-9=glød, præcist som på alle andre 12´er rør (ECC81-82-83). Et af rørene er dog tegnet spejlvendt (ECC99´erne)?! ECC99 går ifølge hjemmesiden for 5687/E182CC/6840/6BL7, såeh?

Jeg tror at det går; jeg prøver SQ en ren JJ-løsning, også med JJ E83CC for nogle sådanne har jeg vist også i samlingen.

(genbruger lige billedet)

Prøv lige at skifte det forreste rør (driveren) med 2 pegefingre, iført bomuldshandsker, gennem det runde koøje på cirka 50mm. Man bliver glad, når det er overstået!

Milu; også mange tak. Jeg kender godt New sensor group; de har vist ikke været så heldige med alle "nye" rørtyper, men hvis du siger at deres EL84`ere  er 10-4, så tager jeg det for gode varer. Min Edison kører i øjeblikket med de medleverede Wirag (Wiener Radio Werke) model "kridtbeskriftning"; nok ikke så gode som Telefunken?, men så absolut med "Siemens-kvaliteter".

Tilbage til undeholdningen, vi spiller nu en plade.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Hov; E182CC´ere og 5687´ere har byttet om på ben 8 og ben 9; præcist som hvis man skifter sine E188CC´ere til E288CC´ere.

Men 6840 virker som et godt "second choice", måske?! Og 6BL7´ere kan man godt glemme, det er vist en and fra JJ´s side?!

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hov; E182CC´ere og 5687´ere har byttet om på ben 8 og ben 9; præcist som hvis man skifter sine E188CC´ere til E288CC´ere.

Men 6840 virker som et godt "second choice", måske?! Og 6BL7´ere kan man godt glemme, det er vist en and fra JJ´s side?!

Du skal dælme være sikker på at du har tjekket benforbindelserne, vi vil nødigt se en paddehattesky der rejser sig over Sjælland

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Mine forsøg foregår om natten; af samme årsag!

Jeg bruger Duncan amps tube data sheet locator: http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php 

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Milu; også mange tak. Jeg kender godt New sensor group; de har vist ikke været så heldige med alle "nye" rørtyper, men hvis du siger at deres EL84`ere  er 10-4, så tager jeg det for gode varer. Min Edison kører i øjeblikket med de medleverede Wirag (Wiener Radio Werke) model "kridtbeskriftning"; nok ikke så gode som Telefunken?, men så absolut med "Siemens-kvaliteter".

Hehe nu er det jo ikke sikkert de lyder lige så godt hos dig som hos mig og omvendt, sådan er det jo med rør.
Men det er jo til at komme i nærheden uden at sætte en månedslønning.

Mvh.

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Ville bare lige smide et billede af mit nyeste legetøj. Den er bare rigtig dejlig og faktisk overraskende god som hovedtelefonforstærker.

Til top Vis Kane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kane

<< Forrige Side af 31 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes