Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 06:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: HD-DVD status? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst lidt på forskellige boards, men er lidt forvirret. Terminator 2 EE indeholder 1 HD skive. Skiven må være en DVD skive hvor der er tilstrækkelig med plads til at hele filmen ligger på en fil der kan afspilles over Windows media player 9.

Hvis det kan lade sig gøre at have en hel HD film på en DVD, hvorfor så tænke i andre baner eksempelvis blue-ray discs?

Jeg har også vanskeligheder ved at finde DVD titler som indeholder HD-disk på danske DVD-sælgere, hvad skyldes dette? - for lille marked?

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hej Thue

Det kan også være ret forvirrende med alle de formater. Men HD-DVD, eller AOD som det også hedder, er først lige kommet sådan rigtigt igang med udviklingen (altså udvikling på laboratorie niveau) efter at DVD forum gav det en delvis godkendelse nov. 2003.

Den disk der følger med Terminator 2 EE er ikke en HD-DVD disk, men en såkaldt HD-DVD-9 disk. Det lille 9-tal betyder at selve mediet er den velkendte DVD-9, altså en helt almindelig DVD disk som film normalt udgives på. Men HD-DVD-9 benytter MPEG-4 teknologi (istedet for MPEG-2) hvilket giver plads til mere på disken.

HD-DVD-9 kan indeholde 2 timer i HD-TV 1920x1080 punkter. Da Terminator II er 2 timer og 20 minutter, har de måttet skære opløsningen ned til 1440x1080 istedet. Men stadig bedre end normal DVD, for de som overhovedet har udstyr til at afspille sådan en disk og vise film i den opløsning. Smile

/Lars

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Tak for opl(ø)ysningen. Ved du hvordan jeg finder ud af hvilken opløsning de enkelte HD-DVD9 kører?

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Det skyldes jo også at komprimeringen på Blue-ray forsat er mpg-2. WMP9 har 2 codecs på video siden, en alm og en Pro. Pro understøtter HDTV i 2 opløsninger, og kompressionen er ganske effektiv, lidt i stil med mpg-4 men billedekvalitet er forrygende god.
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hvor stor en HTPC skal man have for at kunne se HD-DVD9 materiale? - hvad er vigtigst CPU/MB eller grafikkort? 

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

2,4Ghz P4 og et grafikkort der understøtter en speciel måde at addresser ram. Sjovt nok kan du anvende et Geforce3 Ti200/500, ikke nogen Geforce4 kort, men Geforce5800/5900 samt Ati 9500/9600/9700/9800 i alm. og Pro udgaver.

Azo^
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Wuhuu, så kvalificerer min PC sig til at afspille sådan en disk !

P4 @ 3 Ghz og Radeon 9800 PRO .. hurra for det !

Til top Vis Azo^'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azo^

spirit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

HTPC, hvad står det egentlig for, og hvad er der specielt ved en sådan??

Kan dog ikke helt forstå at GF4 ikke kan bruges den har da en støre båndbrede til RAM samt større fillrate?!?!

Til top Vis spirit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spirit

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

GeForce4 kan IKKE anvendes, billederne vil hakke, det er en hurtig snitflade der er sparet væk i designet, men genindført i GeforceFX 5800/5900. Hvad selve GPU'en kan præstere er sådan set underordnet, hvis ikke pipelinen til ram'en ikke følger med.

HTPC = Home Theater Personal Computer.

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Dette er forklaringen fra Microsoft:

Experience improved performance throughout with the next generation of video cards that support DirectX® Video Acceleration (DxVA) technology. With these cards, the rendering of Windows Media Videobased content can be offloaded onto the video card processor, making video playback smoother and making video playback at higher resolutions possible. This offloading also leaves more computing power for other tasks.

DxVA var implementeret i Geforce 3 serien, men sparet på hele 4.generation, men genimplementeret i 5'ere, også kaldet FX serien. Dog ikke på de billige udgaver!

spirit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

oki, tak for svaret for jeg kunne heller ikke helt forstå det med båndbreden, i hvert fald hvis man skal tro på de spec's som er opgevet om disse kort:

GeForce4 Ti4600 GeForce4 Ti4400 GeForce4 Ti4200 128MB GeForce4 Ti4200 64MB GeForce3 Ti500
Chip Clock 300 MHz 275 MHz 250 MHz 250 MHz 240 MHz
Memory Clock (DDR) 650 MHz 550 MHz 444 MHz 500 MHz 500 MHz
Amount of Memory 128 MB 128 MB 128 MB 64 MB 64 MB
Memory Bandwidth 10,400 MB/s 8,800 MB/s 7,100 MB/s 8,000 MB/s 8,000 MB/s
Theoretical Fill Rate 1,200 Mpixel/s 1,100 Mpixel/s 1000 Mpixel/s 1000 Mpixel/s 960 Mpixel/s

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke bruge ovenstående til en dyt, det er et specielt "mode" som GPU'en skal adressere ram'en på, og den er bare ikke tilstede i 4 serien. Der er ikke mere at sige til dette.

spirit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

ingen grund til at blive ophidser, det var jo lige som det jeg prøvede at gøre opmærksom på!

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

spirit skrev:

ingen grund til at blive ophidser, det var jo lige som det jeg prøvede at gøre opmærksom på!

Jeg er da ikke ophidset, skriver bare at der ikke er så meget mere at sige til det. Og spec. er ofte mere vildledende end godt er, de fortæller ofte ikke hele sandheden

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Mit GF4 mx440 er ikke i stand til at afspille 1080 materiale, men kan godt afspille 720 uden hak på et lowend system (1,4 ghz athlon, 133FSB, 256 ram, 2xagp, fastwrite n/a). Jeg har givet min kammerat mit GF3 kort, så jeg må vist lige have det tilbage og give ham mit GF4.

I kan teste jeres system her: http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provid er/film/ContentShowcase.aspx

Jeg oplever at Zoomplayer er bedre til at afspille WM9 materiale. Bare hiv filen ind i skærmen på zoomplayer.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Sjovt nok kan du anvende et Geforce3 Ti200/500, ikke nogen Geforce4 kort, men Geforce5800/5900

GeForce4 kan IKKE anvendes, billederne vil hakke, det er en hurtig snitflade der er sparet væk i designet, men genindført i GeforceFX 5800/5900. Hvad selve GPU'en kan præstere er sådan set underordnet, hvis ikke pipelinen til ram'en ikke følger med.

Experience improved performance throughout with the next generation of video cards that support DirectX® Video Acceleration (DxVA) technology. With these cards, the rendering of Windows Media Videobased content can be offloaded onto the video card processor, making video playback smoother and making video playback at higher resolutions possible. This offloading also leaves more computing power for other tasks.

DxVA var implementeret i Geforce 3 serien, men sparet på hele 4.generation, men genimplementeret i 5'ere, også kaldet FX serien. Dog ikke på de billige udgaver!

Du kan ikke bruge ovenstående (referer til en tabel) til en dyt, det er et specielt "mode" som GPU'en skal adressere ram'en på, og den er bare ikke tilstede i 4 serien. Der er ikke mere at sige til dette.

Ctacta-> Jeg har brugt dit udsagn på AVSforum og fik dette svar tilbage

This information is incorrect/misleading.
*ALL* NVidia Geforce series cards have basic levels of DxVA acceleration, hardware motion-compensation (MPEG-2.) The Geforce4/MX, Geforce/Go add hardware iDCT (MPEG-2) and VLC (variable length decoding.) For various reasons, the Geforce4/Ti did not include these enhancements, and is no better than a Geforce3 in terms of MPEG-2 acceleration.

The Geforce/FX adds further enhancements. Modern software DVD players (Sonic Cinemaster, PowerDVD, NvDVD) are all able to utilize each family to its fullest.

The Geforce4/MX is something of a wildcard, due to its low-cost nature. All GF4/MX cards have the same basic hardware acceleration, but actual performance differs due to board-configuration. The well-equipped (128-bit DDR) cards easily play 1920x1080 HD-MPEG2 files. The '$39' bargain cards with 64-bit SDR DRAM choke and stutter on the same files, due to inadequate video-memory bandwidth. The same can be said for the ATI Radeon7500/8500/9000, which can be found in 128-bit DDR configurations as well as 64-bit SDR configurations.

*NONE* of NVidia (or ATI's) current VGA chips do any meaningful MPEG-4+ (or WMV) hardware-acceleration. So from the standpoint of MPEG-4/WMV playback, a Radeon9800/Pro or Geforce/5950 aren't offloading any more *work* than a Radeon7000 or Geforce1. (Though for the reason I already stated, the $400 Radeon9800Pro will likely provide smoother playback than a $40 Radeon7500.)

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadi d=347477&perpage=20&pagenumber=15

akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Sendt: 10 Januar 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

"så er der ikke mere at sige til det"

vigtigt nok at have sine facts straight, før man kommer med sådan et udsagn.. no offence :-)

Til top Vis akerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akerman

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

akerman-> Ja bestemt men omvendt er der jo ingen der siger at svaret jeg har pastet er korrekt. Man er jo ikke heller ikke meget klogere end det man har læst. Der er lidt "sandt indtil det modsatte er bevist" i sådanne diskussionsfora.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hvis klippene hakker skyldes det muligvis en bug. Denne kan fjernes ved at rode lidt med registreringsdatabasen:

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\MediaPlayer\Preferences\VideoSettings]
"IgnoreAVSync"=dword:00000001

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Januar 2004 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:

ctacta skrev:

Sjovt nok kan du anvende et Geforce3 Ti200/500, ikke nogen Geforce4 kort, men Geforce5800/5900

Du kan ikke bruge ovenstående (referer til en tabel) til en dyt, det er et specielt "mode" som GPU'en skal adressere ram'en på, og den er bare ikke tilstede i 4 serien. Der er ikke mere at sige til dette.

Ctacta-> Jeg har brugt dit udsagn på AVSforum og fik dette svar tilbage

This information is incorrect/misleading.
*ALL* NVidia Geforce series cards have basic levels of DxVA acceleration, hardware motion-compensation (MPEG-2.) The Geforce4/MX, Geforce/Go add hardware iDCT (MPEG-2) and VLC (variable length decoding.) For various reasons, the Geforce4/Ti did not include these enhancements, and is no better than a Geforce3 in terms of MPEG-2 acceleration.

The Geforce/FX adds further enhancements. Modern software DVD players (Sonic Cinemaster, PowerDVD, NvDVD) are all able to utilize each family to its fullest.

The Geforce4/MX is something of a wildcard, due to its low-cost nature. All GF4/MX cards have the same basic hardware acceleration, but actual performance differs due to board-configuration. The well-equipped (128-bit DDR) cards easily play 1920x1080 HD-MPEG2 files. The '$39' bargain cards with 64-bit SDR DRAM choke and stutter on the same files, due to inadequate video-memory bandwidth. The same can be said for the ATI Radeon7500/8500/9000, which can be found in 128-bit DDR configurations as well as 64-bit SDR configurations.

*NONE* of NVidia (or ATI's) current VGA chips do any meaningful MPEG-4+ (or WMV) hardware-acceleration. So from the standpoint of MPEG-4/WMV playback, a Radeon9800/Pro or Geforce/5950 aren't offloading any more *work* than a Radeon7000 or Geforce1. (Though for the reason I already stated, the $400 Radeon9800Pro will likely provide smoother playback than a $40 Radeon7500.)

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadi d=347477&perpage=20&pagenumber=15

Manden (pcdvdguy) kaster i mine øjne mere grus i maskineriet, men jeg gider ikke diskutere det med ham på avsforum. Det er korrekt at mpg-4 dekodning ikke gøres hurtigere med omtalte kort end andre, men der er jo heller ingen der har PÅSTÅET at de gør dette.

Hvis man læser det der henvises til fra Microsoft, så står der klart og tydeligt; "With these cards, the rendering of Windows Media Videobased content can be offloaded onto the video card processor"

Bemærk ordvalget can be. Mpg-2 dekodning kan en cpu over 450 Mhz håndtere ganske fint, så jeg fatter ikke at han vader rundt i. Det afgørende er datamængden i 1080p WMV materiale, og kort uden DxVA ikke håndtere store datamængder uden at data klumper og billede og lyd kommer ud af sync på et tidspunkt. Hvorfor tror I at MS sætter høje krav til CPU'en ved dekodning af HDTV WMV filer? Det er jo fordi at det er CPU'en der står for workloadet! Ikke GPU'en på nuværende tidspunkt. DxVA er bla. en forbedret Pipeline!!! Men jeg orker ikke rigtig at beskrive det i detajler, der fremgår meget tydeligt af dokumentationen på Windows Media Player SDK'et og referencedesign på DxVA implementering .

At sætte IgnoreAVSync flaget i reg.databasen til 1, er jo det samme som et enable dette flag, og dermed fjerne den process der holder øje med om billede og lyd kommer ud af sync. Det kan gå godt og det kan også gå helt galt. Kan bestemt ikke anbefales!

Pointe: Jeg kan også tune en Knallert-45 til at køre 100 Km/t, det kan gå godt en dag eller to, måske et år, men så går det også galt før eller siden. Producenterne indfører ikke specifikationer på hardware designs for sjov skyld, der er en dybere mening med tingene. Og tweaks/tun taler for sig selv.

Info: Jeg har rodet med HDTV encodning og decodning i knap 2 år nu, faktisk lige siden "Corona" blev frigivet i begrænset beta, og vil derfor sige at jeg har rimelig meget praktisk erfaring. Og ligeledes respekt for sync af data som er ekstremt vigtigt i A/V sammenhæng. Af samme grund kunne jeg aldrig finde på at anvende DiVX til noget fornuftigt, det er det mest buggy sw jeg længe har set hvad dette angår.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes