| Forfatter |
|
sonyes Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 05 Juli 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selv rimelig ny indenfor emnet rørforstærkere. Har haft et par røramps de sidste 2-3 år, men jeg har alligevel en meget begrænset viden indenfor rørskift, rørtyper, tweaks og de utallige tekniske begræber som F.eks push.pull osv.
Kunne tænke mig at denne tråd skulle bruges til alle slags spørgsmål omkring rørforstærkere. Der sidder helt sikkert en stor skare som ved en masse og har stor erfaring med disse vidunderlige apparater der jo nærmest har fået en renæcance de sidste år. Alle i rørguruer!, del jeres viden med os i denne tråd.
Jeg vil gerne frabede mig mudderkastning og åndede diskusioner om smag og behag i tråden!
Nå, men jeg vil starte tråden op med et spørgsmål: Jeg har købt denne rørbamse på Ornec.com
http://www.ornec.com/product/EU/Meixing_MingDa_MC34AB/

Min er med nogle blå EL34 rør, der hedder Jinvina og jeg kunne godt tænke mig at vide om jeg med stor eller lille fordel kan skifte til en bedre type. Samtidig vil jeg gerne vide, hvordan man justerer bias efter rørskiftet?
Håber folk vil bruge tråden, så vi kan få indsamlet noget nyttig viden
|
| Til top |
|
| |
sonyes Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er sådan en fætter nødvendig ved biasjustering:

|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 05 Juli 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glimrende med endnu en rör-tråd. 
Undervurdér ikke de små ECC81´res indvirkning på det samlede lydbillede.
Jeg tvivler på at Jinvina overhovedet laver radio-rör, jeg tror det näppe. Så rörene kunne jo väre creme-de-la-creme, men med et Jinvina´s beskriftning, deres hjemmeside siger ikke noget om det.
Min egen lille ydmyge 13 watt´er, også fra MingDa, var med 6N5P fra MC-audio(?), og en udskiftning til NOS fra Philips, RCA og Tungsol (USA) har givet et betragteligt kvalitetslöft, for at sige det mildt. Den forrige ejer opgav "dyret", grundet disse medleverede Voskhod og MC-audio rör. Med Siemens og Tungsol rykker det.
Biasmaster er i princippet et 4-kanals millivoltmeter, 1 måling ad gangen. Det smarte er at man kan måle på en stereo push-pull på een gang. Det usmarte er at man skal have gennemgangsrörsoklerne (og rörene) af igen bagefter. Hr Thorhauges metode kan man lige så godt läre sig udenad med det samme, med mindre man har auto-bias! 
|
| Til top |
|
| |
sonyes Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne være jeg skulle prøve at skifte de små ECC81 rør i første omgang og se hvad der sker.
Kunne være fedt med autobias, men ved ikke om forstærkeren har det. Har skrevet en mail til både ornec og Meixing.
Kigger lige på Tjorhauges metode
|
| Til top |
|
| |
sonyes Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
BIAS Justering!!!!
Thorhauges metode:
Hej Sonyes
Jeg har justeret bias på modellen med fire rør, og jeg kan se at din er lavet på samme måde,
det er lidt bøvlet, da forstærkeren skal vendes på hovedet, og bundpladen fjernes, der sidder
8 trimmere de er runde, og guldfarvede, forstærkeren skal jo være tændt, og med belastning på
når du justerer, så rørene må ikke røre ved underlaget, dvs. forstærkeren skal klodses op
du skal så have et multimeter, og måle mellem stel, og de 8 katoder, den jeg justerede havde
ikke afmærkede testpunkter, så du skal finde de 8 katodemodstande, og måle over dem,
jeg ved ikke hvor meget din skal justeres til, men den lille kørte med 50 ma. skal din just. til
eks. 30ma. måler du over katodemodstanden, og justerer til 300mv.altså hvis katodemodstand
den er på 10 ohm.
MVH Steen
Og her er der lidt mere om bias fra MoFo68: http://theothor.googlepages.com/biasandoffsetadjustment
|
| Til top |
|
| |
sonyes Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kigget lidt på det med bias justeringen nu og er bange for at gøre noget forkert. Måske er der en der har tid og lyst til at hjælpe mig her i KBH?
|
| Til top |
|
| |
sonyes Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
I skal ikke holde jer tilbage, hehe
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se på det hele at jeg har det let hvad angår BIAS justering på mine M150'ere  Af med en lille plade ovenpå, switch over til valgt rør og juster til ønsket spænding via medfølgende "kuglepen"... easy does it!
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
sonyes Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg misunder dig! på min skal bundpladen af!
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jkjaers skrev:
Jeg kan se på det hele at jeg har det let hvad angår BIAS justering på mine M150'ere Af med en lille plade ovenpå, switch over til valgt rør og juster til ønsket spænding via medfølgende "kuglepen"... easy does it!
|
|
|
Og min bliver meget varmere end din, dine rør bliver jo kun fis lunktne!!!! haha... øh.... ved ikke om det er godt eller skidt men det afhænger nok af årstiden
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
sonyes Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja min er altså dermed en gørdetselvforstærker!
|
| Til top |
|
| |