Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 03:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Hovedtelefon Forstærker Projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 16 August 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har været en tur i gemmeren, hvor jeg blant meget andet har fundet nogel AD8610 opamps.... og når man finder den slags tænker man jo straks "Hvad kan de mon lige bruges til......" svaret blev en hovedtelefon forstærker.

Her er lige en opremsning af de krav jeg er kommet frem til indtil videre.

- Der skal være mini jack indgang og almindelig phone indgang.

- Forstærkeren skal forsynes med 2stk. 9V batterier (så den kan komme med på farten).

- Den skal være lille (så den let kan komme med på tur).

- Den skal være simpel, men fornuftigt opbygget (både for at spare plads og batteri).

Konstruktions mæssigt er jeg kommet frem til følgende (har ikke lige tegnet diagrammet færdigt).

- Højpasfilter ved ca 15Hz (både for at skåne hovedtelefonen for de toner jeg aligevel ikke hører og for at undgå DC kommer med ind).

- Ind - højpasfilter - indgangsbuffer - volumekontrol - Forstærker buffer (9gange's forstærkning) - udgangsbuffer - 4 forskellige udgangsimpedanser - ud.

- Forsyninge med 6stk 470uf oscon lytter.

- afkobling ved opamps beståend af 22uf oscon lytter og 100nf.

Jeg håber nu at der er nogle af de kloge hoveder herinde der har rodet med hovedtelefon forstærkere som vil komme med deres erfaringer og råd. 

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 August 2007 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Kig her http://headwize.com/projects/showfile.php?file=cmoy2_prj.htm og evt. her: http://headwize.com/projects/showfile.php?
file=opamp_prj.htm (det du er interesseret i her står fra fig. 5 og ned + fig. 12 og ned).

Jeg kan ikke rigtigt se hvad du vil med alle de buffertrin, så længe du bruger AD8610 får du ikke mere udgangsstrøm men til gengæld en meget
kortere batterilevetid. Desuden synes jeg 15Hz er lidt højt for dit HPF for det giver dig fasedrej langt op i frekvensområdet, jeg ville sætte
knækfrekvensen mellem 3 og 5 Hz i stedet. De forskellige udgangsimpedanser (hvad vil du egenlig med dem?) kan du lave med 4
modstandsværdier og en omskifter - hvis det er noget du skal bruge til niveaumatching ville jeg dog nok lave en gainomskifter i stedet.

Mit bud bliver altså: Ind - HPF - Volumenpot - AD8610 med x 9gg gain - evt. seriemodstande i udgangen - Ud. Med udgangspunkt i de to første
figurer i den første artikel skal dine komponentværdier så være:

P1: 10k-50k log stereo
R1: Bruges ikke.
R2: 10* P1 (dvs. 100-500k)
R3: 1k
R4: 8k2
R5: 4 modstande efter eget valg + evt. switch
C1: Værdi beregnes som: 1/(2pi*R2*3-5Hz)
IC1: AD8610

Forsyningen laves som vist her http://headwize.com/projects/showfile.php?file=cmoy2_prj.htm (fig. A2), men udelad R2 og R3 og forbind i stedet
midtpunktet mellem de to batterier til 0V.

/U.

EDIT: Formelfejl.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hej Carrotman.

Tak for dit input (og det gode link...så kunne jeg jo se at jeg ikke var helt ved siden af med det jeg var kommet frem til indtil videre)

Jeg er ikke vild med ideen om at fjerne den første buffer, så forforstærker/mp3 afspilleren kommer til at kigge ind i den skiftende belastning fra potmetret.....så den for altså lov at blive.

Jeg har sænket HPF til omkring 6Hz.....havde ikke lige tænkt over det med fasedreje.

Den sidste buffer er fjernet (var faktisk også i tvivl om den gjorde noget godt der....sad der faktisk kun for at forstærker bufferen ikke skulle se direkte ind i hovedetelefon belastningen....men som sagt ved jeg ikke om det har nogen effekt på det endelige resultat. Faktisk overvejede jeg om det måske kunne give et bedre resultat at fordele forstærkningen over 2 opamps (f.eks. 6 gange forstærkning i den første opamp og så 3 gange forstærkning i den næste).....har hørt rygter om at det giver et mere roligt lydbillede.

Angående de forskellige belastninger på udgangen, så havde jeg hørt at det ville hjælpe med til at tilpasse forstærkeren til forskellige hovedtelefoner....jeg lader også dette sidde...det skal jo prøves men der bliver også en bypass helt uden modstand i udgangen.

Jeg har fået lavet første diagram udlæg som jeg selvfølgeligt ikke kan uploade på dette forum......TYPISK!

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 August 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Lav en tråd i "Mit diy-projekt"

/U.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes