Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 05:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sonos Digital (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Kalle_dk skrev:
Det samme kan man vist ikke sige om Squeezebox Duet. Det virker meget besværligt og lidt kompliceret med ekstra software, udfald på signal og hvad ved jeg. Det er ærgerligt for de mennesker som har problemer med deres system, men jeg ønsker da al mulig held og lykke. Prisen er jo osse kun den halve af Sonos (cirka), men derfor burde et produkt jo ikke være så vanskeligt at få til at virke.

Jeg er så hammer glad for min Squeezebox Duet - den virker bare når først den er sat rigtigt op. Prøv at afspil 96 kHz / 24 bit FLAC på SONOS....hmmm det kan man ikke. Jeg henter rigtigt meget fed jazz hos Linn Records så det er et must for mig. I takt med at flere tager vel imod dette medium og båndbredden stiger hos alle ser jeg ikke anden mulighed.

Man kan læse mere om hvem der understøtter FLAC her 

Det er da kun positivt at du har fået den til at virke. Det burde vel osse kunne lade sig gøre, men jeg har desværre læst flere steder at folk har haft problemer med Duet. Om det så skyldes folks evner eller om Duet er mere for nørder, skal jeg ikke kunne sige. Så godt kender jeg ikke systemet. Mekaniske problemer med "drejehjulet" var en ærgerlig ting på de første "modeller", men det er vist iorden nu. Måske er det gået for hurtigt med at sende produktet på markedet ? Der bliver jo flere og flere kunder, og konkurrencen stiger. Det må være til vores fordel.

Nå, men det er sikkert en udmærket netværksafspiller du har købt, men sample rates på Squeezebox Duet er altså 44,1 KHz
og 48 KHz, (ikke 96 KHz) så hvis du hører noget lyd fra een af de dersens Linn-filer, må din afspiller "ned-sample" signalet på
een eller anden måde. Ellers ville du ikke kunne høre noget. Jeg er nu ret sikker på at både Duet og Sonos bliver opgraderet
hvis der kommer gang i 24 bit 96 KHz markedet. Det mener jeg ikke der er endnu, selvom Linn har filer liggende. Mine 16 bit
filer upsamples / oversamples til 24 bit 1,4 MHz. Det klarer jeg mig fint med indtil videre, for det lyder fremragende.

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Martin_Kbh skrev:

Kalle_dk skrev:
Det samme kan man vist ikke sige om Squeezebox Duet. Det virker meget besværligt og lidt kompliceret med ekstra software, udfald på signal og hvad ved jeg. Det er ærgerligt for de mennesker som har problemer med deres system, men jeg ønsker da al mulig held og lykke. Prisen er jo osse kun den halve af Sonos (cirka), men derfor burde et produkt jo ikke være så vanskeligt at få til at virke.

Jeg er så hammer glad for min Squeezebox Duet - den virker bare når først den er sat rigtigt op. Prøv at afspil 96 kHz / 24 bit FLAC på SONOS....hmmm det kan man ikke. Jeg henter rigtigt meget fed jazz hos Linn Records så det er et must for mig. I takt med at flere tager vel imod dette medium og båndbredden stiger hos alle ser jeg ikke anden mulighed.

Man kan læse mere om hvem der understøtter FLAC her 

Det er da kun positivt at du har fået den til at virke. Det burde vel osse kunne lade sig gøre, men jeg har desværre læst flere steder at folk har haft problemer med Duet. Om det så skyldes folks evner eller om Duet er mere for nørder, skal jeg ikke kunne sige. Så godt kender jeg ikke systemet. Mekaniske problemer med "drejehjulet" var en ærgerlig ting på de første "modeller", men det er vist iorden nu. Måske er det gået for hurtigt med at sende produktet på markedet ? Der bliver jo flere og flere kunder, og konkurrencen stiger. Det må være til vores fordel.

Nå, men det er sikkert en udmærket netværksafspiller du har købt, men sample rates på Squeezebox Duet er altså 44,1 KHz
og 48 KHz, (ikke 96 KHz) så hvis du hører noget lyd fra een af de dersens Linn-filer, må din afspiller "ned-sample" signalet på
een eller anden måde. Ellers ville du ikke kunne høre noget. Jeg er nu ret sikker på at både Duet og Sonos bliver opgraderet
hvis der kommer gang i 24 bit 96 KHz markedet. Det mener jeg ikke der er endnu, selvom Linn har filer liggende. Mine 16 bit
filer upsamples / oversamples til 24 bit 1,4 MHz. Det klarer jeg mig fint med indtil videre, for det lyder fremragende.

Sorry...my mistake Mine filer fra Linn ligger alle i 44.1kHz / 24 bit og ikke i 96kHz. Min fejlagtigt fremlagte pointe var netop at Sonos er er nødt til at upsample fra 16 til 24 bit.
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Sorry...my mistake Mine filer fra Linn ligger alle i 44.1kHz / 24 bit og ikke i 96kHz. Min fejlagtigt fremlagte pointe var netop at Sonos er er nødt til at upsample fra 16 til 24 bit.

Det er bare iorden Martin. Jeg var nu ikke selv klar over hvor høj sample rate Duet kan læse, men fandt det på Slimdevices / Logitechs hjemmeside. Transporteren kan læse (og videresende) 24 bit 96 KHz. Om SB3 kan det samme, ved jeg ikke.

Sonos kan ikke upsample noget, såvidt jeg er orienteret. Upsamplingen/oversamplingen jeg nævner sker i min DAC, og Sonos kan max læse 16 bit 48 KHz. Det siges at der sidder noget 24 bit indmad, som bruges til at styre digital volumenkontrol med, men det udnyttes altså ikke til selve filformaterne. Måske kommer det på et senere tidspunkt. Det er desværre ikke alt man kan få teknikerne fra Sonos til at udtale sig om i Sonos-forum (jeg har prøvet hehe). Det samme gælder sikkert på Squeezebox-forum (hvis der findes sådan eet).

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Compression
modes
Channels Sample
rates
Sample
resolution
Gapless FLAC tags Cover art ReplayGain Cuesheets
Sonos 0-8 stereo,mono 16kHz-48kHz 16bps Y Y N Y N
Squeezebox 0-8 stereo,mono 8kHz-48kHz 16bps, 24bps Y Y N Y Y (external)
Transporter 0-8 stereo,mono 8kHz-96kHz 16bps, 24bps Y Y N Y Y (external)
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Fint skema, Martin.

Det felt der hedder "Cover art" forstår jeg ikke helt, for både Sonos og Duet kan da vise et billede af albummet,
men det er måske ikke det der menes ? Ved du det ? (eller andre ?)

phcphc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2007
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Mon ikke bare der menes, at SONOS-zonen og Squezeboxen ikke har cover art. Det har derimod de tilhørende controllere.
P
Til top Vis phcphc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phcphc

manneh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2009 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa er der nogen SONOS-brugere der ved om man skal investere i et kraftigere NAS til musikken jo flere musiknumre man har? Jeg tænker på om SONOS søger langsommere i musikken hvis man f.eks. har 40.000 filer end hvis man har 10.000 filer? Og om der er et Maks. for hvor mange den kan håndtere?

På forhånd tak.

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 April 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Der er ingen nævneværdig forskel i hastigheden afhængig af hvor mange numre man har, så nej, du behøver ikke investere i en hurtigere NAS hvis du har en større samling.

Når du installerer SONOS, så opretter det et indeks/cache over dine musikfiler, og det gør, at søgning efter numre går hurtigt, uanset hvor mange numre du har.

Jf. FAQ på SONOS' hjemmeside er der mulighed for op til 65.000 numre.
Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

manneh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2009 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

kvestergaard skrev:
Der er ingen nævneværdig forskel i hastigheden afhængig af hvor mange numre man har, så nej, du behøver ikke investere i en hurtigere NAS hvis du har en større samling.

Når du installerer SONOS, så opretter det et indeks/cache over dine musikfiler, og det gør, at søgning efter numre går hurtigt, uanset hvor mange numre du har.

Jf. FAQ på SONOS' hjemmeside er der mulighed for op til 65.000 numre.

Okay min winamp. ved jeg kan håndtere over 70.000 numre men gad vide om Sonos ikke kan flere eller om de bare ikke har gidet at teste den med flere. Det er trodsalt lidt mange penge at smide efter det hvis det alligevel ikke kan håndtere det. Men jeg takker for et super hurtigt svar!

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Sendt: 22 April 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Hvor stort er dit behov? Hvis vi siger at der i gennemsnit er 15 numre på en CD, så svarer 65.000 numre til 4.000 CD'er, har du mere end det?

Under alle omstændigheder er det vist kun de allerstørste musiksamlinger der ikke kan holde sig under de 65.000.

Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 April 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Det er nok de færreste der har så meget musik.

65.000 numre med en gennemsnitlig spilletid på ca. 3 min:
65.000 numre * 3 min = 195.000 minutters spilletid
195.000 / 60 min = 3250 timer

Hvis vi antager at man hører - lad os sige 5 timers musik om dagen;
3250 timer / 5 timer/dagligt = 650 dage

Så er der musik til godt og vel 2 år hvis man aldrig hører det samme nr

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

manneh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Ja jeg ved godt det er lidt mere end gennemsnittet. Men er der nogen sonos-ejere der har erfaring med at køre med mere end 65.000 filer?

Ellers overvejede jeg at montere en lille pc med Atom processor og en lille skærm ved mit anlæg og så bruge winamp. Men SONOS er bare så meget federe. Jeg er blevet rigtig lun på det med en ipod touch til..

emarkussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 April 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

manneh skrev:

Ja jeg ved godt det er lidt mere end gennemsnittet. Men er der nogen sonos-ejere der har erfaring med at køre med mere end 65.000 filer?

Ellers overvejede jeg at montere en lille pc med Atom processor og en lille skærm ved mit anlæg og så bruge winamp. Men SONOS er bare så meget federe. Jeg er blevet rigtig lun på det med en ipod touch til..

Hej Manneh, du kan roligt købe Sonos. Næsten hver gang der kommer softwareopdateringer bliver antallet af filer systemet kan håndtere øget. Da jeg startede var begrænsningen 20.000, herefter vist nok 30.000, så var det 40.000 eller 50.000 og nu er det 65.000. Det er hele tiden Sonos plan at udvide kapaciteten. Det samme gælder antallet af radiostationer der vist nok er oppe på 15.000 nu, da jeg startede lå det på 5.000. Derudover kommer der løbende forbedringer som ved forrige opdatering, da der pludselig var en "Contributing artists" til rådighed. En super feature til Soundtracks og lignende, men ikke mindst til klassisk. Så jeg vil sige det er et levende system der hele tiden bliver bedre - og så behøver du ikke engang selv checke Sonos hjemmeside for opdateringer, systemet fortæller selv når der er en ny der ligger og venter, klik ok og både controller og bokse er opdateret i løbet af et par minutter.

"You tell them I'm comin'. And hell's comin' with me."
Kurt Russell i Tombstone.
Til top Vis emarkussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af emarkussen

manneh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

emarkussen skrev:
manneh skrev:

Hej Manneh, du kan roligt købe Sonos. Næsten hver gang der kommer softwareopdateringer bliver antallet af filer systemet kan håndtere øget. Da jeg startede var begrænsningen 20.000, herefter vist nok 30.000, så var det 40.000 eller 50.000 og nu er det 65.000. Det er hele tiden Sonos plan at udvide kapaciteten. Det samme gælder antallet af radiostationer der vist nok er oppe på 15.000 nu, da jeg startede lå det på 5.000. Derudover kommer der løbende forbedringer som ved forrige opdatering, da der pludselig var en "Contributing artists" til rådighed. En super feature til Soundtracks og lignende, men ikke mindst til klassisk. Så jeg vil sige det er et levende system der hele tiden bliver bedre - og så behøver du ikke engang selv checke Sonos hjemmeside for opdateringer, systemet fortæller selv når der er en ny der ligger og venter, klik ok og både controller og bokse er opdateret i løbet af et par minutter.

Hej emarkussen. Tak for det. Det sætter det jo lidt i perspektiv. For det ville være ærgeligt ikke at kunne bruge hele databasen. Jeg havde nemlig i tankerne at købe sådan en netgear readyNAS Duo på sætte 1 eller 1,5 tb. diske i. Men det ville ikke give meget mening at fremtidssikre kapaciteten på harddiskene hvis SONOS alligevel ikke kunne overskue det. Så mange gange tak for det svar.

Men hvis der er andre med erfaring med i at have flere end de 65000 filer så hører jeg gerne deres mening også.

jesper2300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2009
Sendt: 31 December 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Der kan benyttes en såkaldt sonos zonebridge med ethernet kabel direkte fra en port på ens router. Dens funktion er bare at være bro mellem router og sonos.

Dermed får sonos systemet et "lukket" netværk til dataoverførsel og dermed også højere båndbredde i forhold til hvis det skulle køre over wifi.
Hvis man anvender sin iphone som controller vil der dog være noget kommunikation via routeren til zonebridgen.

Til top Vis jesper2300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper2300

emarkussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2010 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

jesper2300 skrev:
Der kan benyttes en såkaldt sonos zonebridge med ethernet kabel direkte fra en port på ens router. Dens funktion er bare at være bro mellem router og sonos.

Dermed får sonos systemet et "lukket" netværk til dataoverførsel og dermed også højere båndbredde i forhold til hvis det skulle køre over wifi.
Hvis man anvender sin iphone som controller vil der dog være noget kommunikation via routeren til zonebridgen.

Hej Jesper,

jeg har fået lidt problemer med stabiliteten i mit Sonos-system - og med andet trådløst udstyr. Jeg har i øjeblikket en 80'er der er tilsluttet min router med kabel, derudover har jeg 2 stk. 100'ere og 2 stk. 5'ere, samt 2 controllere. Al min musik ligger på en Synology 207'er, hvor der udover musik, også ligger billeder og andre data. Jeg har også 3-4 andre trådløse ting sat op, bla. bærbar og printer.

Jeg har kontaktet min internetudbyder og bedt dem om at kigge på opsætningen i min router og de er blevet enige med sig selv om at sende en ny, så den går jeg og venter på. Mit problem er at problemet først er opstået efter jeg har tilsluttet de to 5'ere. Efter de blev tilsluttet har jeg haft store problemer med at jeg bliver smidt af internettet i tide og utide og der konstant kommer en router fejl. Jeg håber naturligvis problemet er min router, når jeg får en ny, vil alting så være løst - og alt kører upåklageligt som det har gjort de seneste 3-4 år jeg har kørt med Sonos.

Det var lidt historie. Jeg skal måske lige sige at jeg har kørt med låste DHCP-adresser til alt mit Sonos-udstyr. Og så til spørgsmålene. Vil jeg efter din mening med fordel kunne sætte en Zonebridge op direkte på min router? Husk at tage højde for at min NAS-server stadigvæk vil være tilsluttet routeren og ikke Zonebridgen, da den også bliver brugt til andet. Ud fra hvad du skriver vil jeg næsten tro at svaret vil være ja, og det hele vil køre mere stabilt. Jeg synes dom sagt ikke jeg har problemer med selve signalet, men måske kan tilslutningen af en Zonebridge gøre tingene lettere pga. det "lukkede" netværk, i stedet for at lade min 80'er stå for det.

Nu vil jeg selvfølgelig først se om den nye router løser mit problem, men det kunne være interessant at høre din mening :-)

jesper2300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2010 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hej Markus

Jeg er 90% sikker på at du vil få et mere stabilt sonos system ved at købe en zonebridge og tilslutte din server direkte til zonebridgen. Jeg tror stadigvæk at du vil kunne hente dine billeder mv. selvom den tilsluttes zonebridge og ikke routeren, men jeg tror at sonos systemet vil fungere bedre med denne opsætning -dog med kantstensgaranti :-)

Jesper

emarkussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2010 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper,

tak for dit hurtige svar. Jeg tror jeg prøver - og prøver at sætte NAS'en direkte på Zonebridgen. For 800 kr. er det i hvert fald forsøget værd. Jeg vender lige tilbage med mine erfaringer når jeg har opsætningen på plads :-)

jesper2300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Ja det bliver spændende at høre resultatet. Jeg er faktisk ikke så langt som dig. Jeg har ikke fået købt min server endnu. Jeg lurer på en Synology DS109+ med en western digital 2TB HDD.

Jeg vil ligesom dig også gerne have adgang til filer og billeder mv. fra min bærbare computer og det burde være muligt (i think) selvom serveren er koblet direkte på zonebridgen.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Det gør ingen forskel. Trafikken skal stadig igennem routeren. Det er en basal netværksswitch der sidder i Sonos-enhederne. Så kobl du blot NAS'en på routeren.

Prøv lige, at sætte routeren til at smide IP'er ud istedet for faste adresser.

Og er der nok adresser at tage af ? En del Routere kommer fra fabrikken kun sat op med et spænd på 10 adresser og dem render man hurtigt op i med den mængde udstyr 

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 10
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes