Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 20:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sonos Digital (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 04 December 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Ja da... og det kan LINN's øvrige kunder også - ellers ville de slet ikke gide at udgive i dette format. Men forskel eller ej - jeg kan slet ikke spille dem. Jeg har købt en hel del.
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Aaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 December 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Glemte forresten at sige at mine højttalere er et par B&W 805S.

Så på et anlæg til 60k kunne JEG ikke høre forskel!

Til top Vis Aaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aaberg

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 December 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Aaberg skrev:

Glemte forresten at sige at mine højttalere er et par B&W 805S.

Så på et anlæg til 60k kunne JEG ikke høre forskel!

Ærgeligt hva!

Aaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Næææ det vil jeg ikke sige.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 December 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Aaberg skrev:

Næææ det vil jeg ikke sige.

Måske det ville hjælpe hvis du indrettede dig anderledes. Fik HT'ere lidt ud og væk fra væggen. Din højre HT spiller lige ind i et vindue...uhhh av av. Og din venstre går lige i PU på din Rega.

Aaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2007 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger ikke min pladespiller mere end en gang om året eller to måske, så det går.

Kan ikke indrette min stue bedre, og har forsøgt også at spille på den anden led, men denne er den så absolut bedste!

Men det er jo heller ikke KUN mig som har oplevet dette med at forskellen mellem cd og Sonos kun er minimal hvis den overhovedet er der.

emarkussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Sendt: 05 December 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Har selv fået købt Sonos løsningen, primært for at kunne streame lyd fra min biograf i kælderen, hvor hifi-udstyr, pc, nasserver m.m. står, til min stue og mit soveværelse. Det er en superfed løsning, nemt at bruge, sætte op osv.

I biografen er den passive afspiller sat op, forbundet til min Linn Unidisk SC med et MIT koaxkabel, så det er altså ret nemt at sammenligne direkte mellem Sonos'en og Linn'en, som ligger i omegnen af 36-38.000,-. Alle mine cd'ere er rippet i FLAC format. Kan jeg så høre forskel? Selvfølgelig kan jeg det. Linn'en er stadigvæk bedst, hvad angår lydkvaliteten. Mere rum, strammere bas osv. Når det så er sagt, vil jeg sige man kommer rigtigt langt lydmæssigt med Sonos-løsningen, det er absolut ikke dårligt.

Hvad angår højopløste formater som DVD-AUDIO og SACD'ere og herunder Linn-indspilningerne, jamen så er der ingen sammenligning overhovedet. Kan man ikke høre at disse (specielt DVD-AUDIO) er markant bedre udgivelser, ja så ved jeg altså ikke hvad det er for noget udstyr der bliver spillet på.

Jeg kan forstå på dig Aaberg at du ikke kan høre forskel på et anlæg til 60k, det er sgu ærgerligt for dig. Nu ved jeg ikke hvad du har for en forstærker og cd-afspiller som du sammenligner med Sonos'en, og nu skal jeg jo passe på med at kritisere andre anlæg, men den store B&W-fan er jeg altså ikke. Jeg kan forstå du også har en Rega pladespiller, er resten af dit anlæg også fra Hifi-klubben? Hifi-klubben har masser af lækkert udstyr i mange prisklasser, men ofte kan man altså finde andet lækkert og ofte bedre udstyr andre steder. Jeg selv kører med ProAc højttalere og som nævnt Linn CD/DVD/forforstærkeren, samt en Sunfire effektforstærker der snart står for udskiftning og selvom det er noget dyrere udstyr end dit, så burde du, med de penge du har brugt, kunne høre forskel. Selv med mine små ProAc Response 1SC sat til, som jeg normalt bruger som baghøjttalere, kan jeg høre forskel. Både hvad angår SONOS/Linn sammenligningen og alm. cd / SACD eller DVD-AUDIO.

"You tell them I'm comin'. And hell's comin' with me."
Kurt Russell i Tombstone.
Til top Vis emarkussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af emarkussen

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 December 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

emarkussen skrev:

Har selv fået købt Sonos løsningen, primært for at kunne streame lyd fra min biograf i kælderen, hvor hifi-udstyr, pc, nasserver m.m. står, til min stue og mit soveværelse. Det er en superfed løsning, nemt at bruge, sætte op osv.

Alle mine cd'ere er rippet i FLAC format. Kan jeg så høre forskel? Selvfølgelig kan jeg det. Linn'en er stadigvæk bedst, hvad angår lydkvaliteten. Mere rum, strammere bas osv. Når det så er sagt, vil jeg sige man kommer rigtigt langt lydmæssigt med Sonos-løsningen, det er absolut ikke dårligt.

Er du sikker på du kan høre forskel på FLAC og en CD ? Hvis det er tilfældet, tror jeg det må skyldes dit coax-kabel, men jeg kan jo tage fejl ?! (for det kan vel umuligt været din Linn's skyld ?!)

Jeg har osse lige investeret i et SONOS system, bestående af "Bridge" og "Passiv ZonePlayer". Jeg mangler blot en NAS-server, som er bestilt. Indtil da, afprøver jeg systemet med FLAC filer fra min bærbare PC. Jeg kan ikke høre forskel. Måske skyldes det min "høje" alder, og dermed nedsatte hørelse, men det tror jeg nu ikke helt på. Jeg anvender et Supra coax-kabel på godt 2 meters længde. Signalet ryger ind i min CD-afspiller som upsampler signalet og hælder det ud af den analoge udgang bagefter. Som sagt, kan jeg ikke høre forskel på en CD-plade og en FLAC fil (med samme musikstykke), så det er vel målet for mig ?!

PS: Jeg lytter med hovedtelefoner, så der er mange detaljer at lytte efter, og man kan hurtigt vænne sig til den lækre SONOS-fjernbetjening, som jeg nærmere vil betegne som en "håndterminal"  

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 December 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

sjovt... Jeg erstattede en linn unidisc SC med et passivt sonos anlæg... og her var sonos'ens digitale udgang klart at foretrække frem for linn's unidisc digitaludgang. 

Emarkussen - når du skriver om lyd forskellen er det så digitaludgangene du sammenligner eller den aktive sonos (altså alt andet end digital udgangen ) kontra linns ? bare lige så jeg er helt med

Men som stereophile også bemærker så lyder Linn'en ikke lige godt med eksterne digitale kilder....

Samme blad nævner jo også ikke at kunne høre forskel påaltid  sonos' digitale udgang og hans Ayre reference afspillers digitale udgang...

sonos analoge udgange er bestemt IKKE high end, men blot ok. Her er Linns klart bedre. Det er min klare vurdering at Sonos i high end sammenhæng kun skal bruges som transport.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 December 2007 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:
Det er min klare vurdering at Sonos i high end sammenhæng kun skal bruges som transport

af 16 bit.

emarkussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hej Knoxville.

Jeg kører fra den passive Sonos digitalt ind i Linn'en og derfra analogt ud i effektforstærkeren, dvs. det er Linn'ens konvertere der bliver brugt uanset om det er Sonos'en eller Linn'en der bliver brugt - og ja, jeg kan høre forskel. Linn'en lyder bedst, men Sonos'en gør det også rigtigt godt.

Altså

Sonos ZP80 passiv kører digitalt (M.I.T. coax digital kabel) til

Linn Unidisk SC der kører analogt (M.I.T. Terminator 2 analog kabel) til

Sunfire Cinema Grand (M.I.T. Terminator 2 biwire højttaler kabel) til

ProAc Future One.

I denne opsætning (samlet vejl. pris for Linn'en, effektforstærker (står foran udskiftning) og højttalere ca. 150.000,- incl. kabler) forgiver Linn'en altså som nævnt mere ro i lydbilledet, strammere bas og flere detaljer. Så kører musikken i baggrunden så kører Sonos'en bare, men skal der rigtigt lyttes så bliver det altså Linn'en. Og så skal man lige huske på at Linn'en jo også kan afspille de højopløste formater, SACD og DVD-AUDIO. Det der kunne være interessant kunne naturligvis være at sætte en helt anden konverter på, det ville måske forbedre Sonos'en, hvis det virkelig kan være sandt at de digitale indgange i Linn'en skulle være knap så gode. Det ville dog undre mig, hvad mener du Knoxville? Du har jo brugt Linn'ens digitale udgang, den bruger jeg slet ikke, da jeg som nævnt bruger den interne konverter, så vores sammenligning er ikke helt ens. Er i øvrigt helt enig i at der skal køres fra Sonos'en via den digitale udgang da den analoge ikke er highend, hvad man vel heller ikke kan forvnete til den yderst favorable pris (i forhold til ydelsen)

I øvrigt er jeg 100% tilfreds med Sonos-systemet og det mere end indfrier forventningerne lydmæssigt og betjeningsmæssigt (genialt) til mit behov (at få distribueret al min musik op i stue, soveværelse og senere badeværelse). Men jeg havde nu heller ikke forventet at den passive ZP80 kunne ta' kampen op med min Linn. Ser fremt til dit svar Knoxville

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

hej igen...

tak for opklaring. Hvilke systemer jeg råder over kan du se i andre tråde - men 150.000 forslår ikke  - desværre ;o)

Min Linn SC og Sonos systemet var begge tilsluttet med et MIT Digital Reference og her var udfaldet til SONOS fordel - fastere og dybere bas, samt et lidt mere stabilt lydbillede. 

Underligt at oplevelserne er forskellige, men fint med mig at det kan være sådan.

En mulig forklaring kan være Jitter i kablet mellem Sonos og Linn i din afprøvning - det ekstra kalbel vil altid være en degradering - desuden ved jeg at Linn ikke lyder lige så godt med eksterne digitalkilder som med dens eget drev - denne lille svaghed er også påpeget i tests (bl.a. Stereophile). 

Til eksempel spiller Sonos'en lige op (via digitaludgang) med Ayres multiafspiller som lige er et mulehår bedre end Unidisc SC.

En anden og oplagt forklaring kan simpelthen være systemmatching - det er jo altid en drilsk sag.

Hvor om alt er - er jeg enig i at det er et glimrende produkt, hvis man bruger digitaludgangen og FLAC kodning af sine cd'er.  Den manglende understøttelse af 24 bit skal nok komme.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 December 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:
Hvor om alt er - er jeg enig i at det er et glimrende produkt, hvis man bruger digitaludgangen og FLAC kodning af sine cd'er.  Den manglende understøttelse af 24 bit skal nok komme.

Enig! Den er genial til at distrubuere ens musik fra server. GUI'en er venlig og nem at navigere rundt i - produktet oser af kvalitet.

Jeg ville bare ikke binde penge i noget der tydeligvis snart skal opgraderes. Der kommer flere og flere labels til på nettet som tilbyder 24 bit - hvilket er rigtigt fedt.

Rene
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 06 December 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Hejsa i Sonos-tråden

Jeg vil ikke spamme tråden, men har et spørgsmål som har relevans, og håber der kan komme lidt input her, istedet for at oprette en ny tråd.

Jeg overvejer et Sonos-setup med NAS-server. Et rum med en passiv Sonos til mit eksisterende anlæg og et rum med en aktiv Sonos og nogle højttalere.

Min kæreste og jeg ønsker at vi også kan høre internet-radio over Sonos-systemet. Hvordan kan det lade sig gøre? nogle der ved det? Kan man koble en internet radio ind i kæden på en eller anden måde, eller nogle der har nogle geniale løsninger? Vi ønsker kun NAS-serveren, så helst ikke noget med at have en PC tændt konstant.

Håber på nogle gode bud

Ærbødigst
Rene

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 06 December 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Rene skrev:

Hejsa i Sonos-tråden

Jeg vil ikke spamme tråden, men har et spørgsmål som har relevans, og håber der kan komme lidt input her, istedet for at oprette en ny tråd.

Jeg overvejer et Sonos-setup med NAS-server. Et rum med en passiv Sonos til mit eksisterende anlæg og et rum med en aktiv Sonos og nogle højttalere.

Min kæreste og jeg ønsker at vi også kan høre internet-radio over Sonos-systemet. Hvordan kan det lade sig gøre? nogle der ved det? Kan man koble en internet radio ind i kæden på en eller anden måde, eller nogle der har nogle geniale løsninger? Vi ønsker kun NAS-serveren, så helst ikke noget med at have en PC tændt konstant.

Håber på nogle gode bud

Ærbødigst
Rene

Du kan selv oprette internet-radio stationer i Sonos. Disse links http://dr.dk/netradio/wmp.asp kan kopieres direkte ind i Sonos og så har du internet radio - har jeg gjort og det virker fantastisk. Har selv kun en NAS kørende.

Så: du behøver ikke koble noget ind i kæden for at høre internet radio - det håndterer systemet selv.

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

Rene
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 06 December 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Tak, JoeConsultant. Det lyder jo let og elegant.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

det kunne jo ikke siges bedre - meget nemt...

-Thomas-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 December 2007 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

emarkussen skrev:

Hej Knoxville.

Jeg kører fra den passive Sonos digitalt ind i Linn'en og derfra analogt ud i effektforstærkeren, dvs. det er Linn'ens konvertere der bliver brugt uanset om det er Sonos'en eller Linn'en der bliver brugt - og ja, jeg kan høre forskel. Linn'en lyder bedst, men Sonos'en gør det også rigtigt godt.

Altså

Sonos ZP80 passiv kører digitalt (M.I.T. coax digital kabel) til

Linn Unidisk SC der kører analogt (M.I.T. Terminator 2 analog kabel) til

Sunfire Cinema Grand (M.I.T. Terminator 2 biwire højttaler kabel) til

ProAc Future One.

I denne opsætning (samlet vejl. pris for Linn'en, effektforstærker (står foran udskiftning) og højttalere ca. 150.000,- incl. kabler) forgiver Linn'en altså som nævnt mere ro i lydbilledet, strammere bas og flere detaljer. Så kører musikken i baggrunden så kører Sonos'en bare, men skal der rigtigt lyttes så bliver det altså Linn'en. Og så skal man lige huske på at Linn'en jo også kan afspille de højopløste formater, SACD og DVD-AUDIO. Det der kunne være interessant kunne naturligvis være at sætte en helt anden konverter på, det ville måske forbedre Sonos'en, hvis det virkelig kan være sandt at de digitale indgange i Linn'en skulle være knap så gode. Det ville dog undre mig, hvad mener du Knoxville? Du har jo brugt Linn'ens digitale udgang, den bruger jeg slet ikke, da jeg som nævnt bruger den interne konverter, så vores sammenligning er ikke helt ens. Er i øvrigt helt enig i at der skal køres fra Sonos'en via den digitale udgang da den analoge ikke er highend, hvad man vel heller ikke kan forvnete til den yderst favorable pris (i forhold til ydelsen)

I øvrigt er jeg 100% tilfreds med Sonos-systemet og det mere end indfrier forventningerne lydmæssigt og betjeningsmæssigt (genialt) til mit behov (at få distribueret al min musik op i stue, soveværelse og senere badeværelse). Men jeg havde nu heller ikke forventet at den passive ZP80 kunne ta' kampen op med min Linn. Ser fremt til dit svar Knoxville

Jeg har en Tact Millennium MK 3 og kører digitalt ind i forstærkeren hvor du kører gennem din Linn som kan ødelægge signalet. Når jeg skifter mellem en RIGTIG god afspiller og ZP80 så er der INGEN forskel.

Hi-Fi Klubben på Åboulevarden lavede også en sammenligning mellem Tact`s bedste CD afspiller og ZP80 og de kunne hellere ikke høre forskel og de sælger begge systemer så er ikke farvet af økonomi der,

Til top Vis -Thomas-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -Thomas-

emarkussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas.

Som Knoxville også skriver er det muligt at Linn'ens digitale indgange farver signalet, det vil jeg så lade komme an på en prøve på et tidspunkt hvor jeg har en ekstern DAC til rådighed.

Nu kender jeg ikke Tact'en, andet end af navn og pris, men den er sikkert udmærket - og som sagt har jeg ikke haft mulighed for at sammenligne direkte mellem de digitale udgange på henholdsvej Linn'en og Sonos'en. Spørgsmålet er også om det overhovedet er det værd? I virkeligheden drejer det sig om at finde en DAC der er bedre end den indbyggede i Linn'en - og finder jeg det, kan man gå videre og stille sig selv spørgsmålet om Sonos'en er ligeså' go' og så droppe Linn'en (som afspiller af standard cd-afspiller).

Iøvrigt var jeg sammen med en kollega der skulle investere i nyt anlæg og lytte til en Lyngdorf TDA2200 integreret forstærker som med RoomPerfect kostede 30.000,-. Uhadada, det var en forfærdelig oplevelse. Din Tact er uden tvivl klasser bedre, så det er absolut ingen kritik af Tact / Lyngdorf, men da der blev skiftet til en lille Thule forstærker til 11.000,- lød såvel et sæt Dali, samt et sæt B&W væsentligt bedre, selvom det aldrig blev rigtigt godt!

-Thomas-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 December 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

emarkussen skrev:

Hej Thomas.

Som Knoxville også skriver er det muligt at Linn'ens digitale indgange farver signalet, det vil jeg så lade komme an på en prøve på et tidspunkt hvor jeg har en ekstern DAC til rådighed.

Nu kender jeg ikke Tact'en, andet end af navn og pris, men den er sikkert udmærket - og som sagt har jeg ikke haft mulighed for at sammenligne direkte mellem de digitale udgange på henholdsvej Linn'en og Sonos'en. Spørgsmålet er også om det overhovedet er det værd? I virkeligheden drejer det sig om at finde en DAC der er bedre end den indbyggede i Linn'en - og finder jeg det, kan man gå videre og stille sig selv spørgsmålet om Sonos'en er ligeså' go' og så droppe Linn'en (som afspiller af standard cd-afspiller).

Iøvrigt var jeg sammen med en kollega der skulle investere i nyt anlæg og lytte til en Lyngdorf TDA2200 integreret forstærker som med RoomPerfect kostede 30.000,-. Uhadada, det var en forfærdelig oplevelse. Din Tact er uden tvivl klasser bedre, så det er absolut ingen kritik af Tact / Lyngdorf, men da der blev skiftet til en lille Thule forstærker til 11.000,- lød såvel et sæt Dali, samt et sæt B&W væsentligt bedre, selvom det aldrig blev rigtigt godt!

Jeg siger slet ikke at ZP80 er det bedste for det er det ikke men det er godt.

Godt du ikke tror TDA2200 ligner Millennium mk 3 og kender flere der har haft TDA2200 og de har alle været MEGET utilfredse med lyden og en har derefter skiftet til Millennium som spiller mange klasser bedre og det roomPerfect ødelægger tit lyden ifølge flere jeg kender som har prøvet det. Der er sikker også flere forstærkere der lyder anderledes end Millennium men hvilke lyd der er mest rigtig og bedst afhænger jo af hele ens setup og smag

Til top Vis -Thomas-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -Thomas-

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes