Forfatter |
|
-Thomas- Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 137
|
Sendt: 09 December 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle....Dit NAS drev skal forbindes med netværkskabel til din router og du kan sagtens slukke den om natten sammen med dit Sonos og når du tænder næste dag virker det hele som sidst du slukkede, du kan også vælge kun at slukke NAS drevet el Sonos, det er ligegyldigt. og ja du kan se den som et drev, der er et lille brugerprogram du installere på din pc først.
Din ene Sonos enhed SKAL forbindes fysisk til Routeren ligesom dit NAS drev så du skal have 2 ledige porte på din router.
Der er meget brugervenligt og ligetil.
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 09 December 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
indlæg flyttet 
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
Sendt: 09 December 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Thomas- skrev:
Kalle....Dit NAS drev skal forbindes med netværkskabel til din router og du kan sagtens slukke den om natten sammen med dit Sonos for natten og når du tænder næste dag virker det hele som sidst du slukkede, du kan også vælge kun at slukke NAS drevet el Sonos, det er ligegyldigt. og ja du kan se den som et drev, der er et lille brugerprogram du installere på din pc først.
Din ene Sonos enhed SKAL forbindes fysisk til Routeren ligesom dit NAS drev så du skal have 2 ledige porte på din router.
Der er meget brugervenligt og ligetil.
|
|
|
Tak for det fine svar, Thomas. Jeg tror jeg er ved at være med nu. Min ene SONOS enhed ER forbundet til min router. Det er en såkaldt "Bridge", som jeg fandt ud af jeg skulle bruge, når min passive SONOS-player ikke stod i nærheden af min router. Jeg mener iøvrigt der er 4 indgange på min router, samt et "Internet-stik" (som mit kabelmodem benytter). Routeren er af fabrikatet Linksys, så der skulle jo være plads nok. Indtil jeg har fundet mig en NAS, bruger jeg harddisken på min bærbare PC til mine FLAC-filer. Det fungerer fint, så noget må jeg have gjort rigtigt, men nu mangler jeg så lige et større "lager" til musikken. Nå, jeg må lige læse lidt om de forskeligge NAS-produkter. Tak for hjælpen  __________________
|
Til top |
|
|
-Thomas- Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 137
|
Sendt: 09 December 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Jeg følger jeres debat med interesse, nysgerrighed og ydmyghed, sikke en viden i har, spændende ...spændende. 
Håber at det er ok lige at snige et spørgsmål ind ( tæt relateret ) ....jeg kører for tiden min lyd hen over stationær pc'en ( mine cd'er rippet til wave på hd'en ) og hen over mit DIY hi-fi anlæg. I pc'en er der onboard SoundMax digital audio lyd ( gætter på at det er codecs ) ....meeen, kan jeg opnå bedre lyd med et godt pci lydkort ? og hvilket et ? eller skal jeg have noget DAC imellem og direkte til mit hi-fi anlæg ? ( det må gerne være en rigtig billig og samtidig simpel løsning ).
Vil lyden kunne blive bedre end analogsignalet fra min Sony CDP-303 ES ? ( gammel støver som har stået stille længe )  |
|
|
Tror desværre ikke dine spørgsmål har så meget at gøre med Sonos?! prøv at søge på forummet over hvilke lydkort der er bedst
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 09 December 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Plenty Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 02 Januar 2008 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg bestilt mig en portion sonos, nogle der har noget "last news" info ang. nas-hd. Hvad man skal vælge. Er der nogen der kender til nogle nas-hd der kan fungere som hdd-recodere?
Når det hele er samlet, hvad anbefaler i så til at rippe mine cdér med, og hvilket format?
På forhånd tak! __________________ Min NAD + DALI "Stealth Bio"
|
Til top |
|
|
Vejgaard Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 02 Januar 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plenty skrev:
Så har jeg bestilt mig en portion sonos, nogle der har noget "last news" info ang. nas-hd. Hvad man skal vælge. Er der nogen der kender til nogle nas-hd der kan fungere som hdd-recodere?
Når det hele er samlet, hvad anbefaler i så til at rippe mine cdér med, og hvilket format?
På forhånd tak! |
|
|
Først tillykke med købet. Jeg har nu haft min SONOS nogle dage og det virker helt upåklageligt, jeg har dog ikke fået min NAS endnu, såjeg køre indtil videre musikken fra en anden HD. Jeg forventer at min Maxtor er på lager i næste uge, og herfra skal jeg så køre ren NAS. Jeg tror rent principielt ikke den ene NAS er bedre end den anden. Så længe de fleste af os ikke køber NAS HD-towers med aktiv køling af diskene så er der jo en mulighed for at den lille privat-NAS bliver varm,. Jeg har ihvertfald tænkt mig at holde øje med min NAS når jeg får den. __________________ ------
mvh
Vejgaard
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
Sendt: 02 Januar 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plenty skrev:
På forhånd tak! |
|
|
Der er mange muligheder. Har du opdaget at der findes et SONOS-forum, hvor folk spørger om alt muligt (som her) og endda ofte får svar af teknikere fra SONOS-firmaet ? Ellers kan du klikke HER__________________
|
Til top |
|
|
Columbus Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2003
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 02 Januar 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil blot støtte Kalles anbefaling af SONOS support forum.
Det er et meget aktivt forum og der er adskillige brugere med dyb teknisk indsigt i SONOS.
Jeg har hidtil fundet svar på alle mine spørgsmål både mht. SONOS set-up og håndtering af digital musik generelt.
Derudover er SONOS online support suveræn.
Særligt er det værd at bemærke, at der er lister/anbefalinger af kompatible NAS og øvrige netværkskomponenter.
Generelt mht. NAS ville jeg se på støj (primært fra blæser), på hastighed (afhænger nok mere af disk end af NAS kabinet) og på "dvale" mulighed.
Jeg har selv en Synology, som fungerer perfekt. Dog støjer den ganske meget, hvilket ikke et problem for mig, da den nu står i kælderen, men først stod den på kontoret 15meter og 3 døre fra soveværelset og om aftenen kunne den høres tydeligt. Måske er jeg bare sart, men hvis du er støj-følsom eller skal have din NAS i nærheden af værelser/opholdsrum, så find referencer til "støjfri" enheder - der er efter sigende stor forskel.
Endelig er det en stor fordel, hvis din NAS kan gå i "dvale", så disken ikke skal spinne konstant.
|
Til top |
|
|
Plenty Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange svar... på sonos hjemmeside kan jeg ikke finde den liste... har været lidt igennem det forum, og sys måske svarene er lidt i øst og vest, men beviser måske nærmere bare at sonos fungere fint med mange medier og forskellige NAS....
Havde tænkt på: Samsung SpinPoint F1 HD753LJ - harddisk - 750 GB - SATA-300 Synology DS-107+ NAS Server Home/Office (64MB cache) D-Link Xtreme N Gigabit Router DIR-655 - trådløs router
Jeg kører med en Netgear trådløs router pt. derfor opdateringen af router også!
Men kan se mange kører buffalo derinde...
Columbus... Kan Synologyén gå i dvale, og lamer den SÅ meget... har kigget på en 107+... sikker på det ikke er din disk inde i der lamer? __________________ Min NAD + DALI "Stealth Bio"
|
Til top |
|
|
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg bruger en netgear router ... det virker fint... men der er måske en anden grund til opdatering.
__________________ Med Venlig Hilsen
|
Til top |
|
|
Plenty Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har købt et hus fra 58, hvor jeg har bygget 67kvm til, og brugt den gamle ydremur som indermur.... I den sidder der alukraft! Netgear routeren arbejder ikke super godt sammen med det... og jeg oplever bl.a. i min stuen meget dårligt netforbindelse, tænker på at dette vil have inflydelse på netradio. Men hvad med at hente musikken fra nas'en, det er det jeg frygter... Har godt nok forstået at alle enhedderne i sonos bruger hinanden som bridge, men tror i det vil virke udelukkende med en netgear, fordi de bruger hinanden som brigde`? __________________ Min NAD + DALI "Stealth Bio"
|
Til top |
|
|
Knoxville Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
min ene sonos sidder til netgear routeren med kabel - og det er den (sonos) der sender musikfiler og internet radio videre - også over store afstande. __________________ Med Venlig Hilsen
|
Til top |
|
|
Plenty Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil sige, at jeg ikke kan opgradere den del af sonos systemet? Min router har slet ikke noget at gøre med hvordan sonos sender & modtager? __________________ Min NAD + DALI "Stealth Bio"
|
Til top |
|
|
Vejgaard Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plenty skrev:
Det vil sige, at jeg ikke kan opgradere den del af sonos systemet? Min router har slet ikke noget at gøre med hvordan sonos sender & modtager? |
|
|
Man kan sige det sådan at din trådløse router ikke har noget at gøre med trafikken imellem Sonos enhederne. Den Sonos enhed enhed du har stående trådet til din router er den der fordeler det det resterende Sonos netværk. Så hvis du har problemer med at få musikken rundt i det sonos neværk vil jeg opfordre dig til at skrive til Sonos, måske de har en hurtig løsning til dette problem. __________________ ------
mvh
Vejgaard
|
Til top |
|
|
Kim G Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 10 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plenty skrev:
jeg har købt et hus fra 58, hvor jeg har bygget 67kvm til, og brugt den gamle ydremur som indermur.... I den sidder der alukraft! Netgear routeren arbejder ikke super godt sammen med det... og jeg oplever bl.a. i min stuen meget dårligt netforbindelse, tænker på at dette vil have inflydelse på netradio. Men hvad med at hente musikken fra nas'en, det er det jeg frygter... Har godt nok forstået at alle enhedderne i sonos bruger hinanden som bridge, men tror i det vil virke udelukkende med en netgear, fordi de bruger hinanden som brigde`? |
|
|
Sonos' interne net er af "mesh" typen, og har således forbindelse mellem alle enhederne indbyrdes, som et stort spindelvæv. Hvis du sætter en Sonos enhed (fx. en bridge) på hver side af fx. en dør eller lignende ud til tilbygningen, så vil trafikken flyde igennem de to stationer uden at forsøge at lave forbindelse gennem den tidligere ydervæg.
Jeg har prøvet det til forbindelse i en tyk betonkælder, hvor der ikke var nogen forbindelse ned til lytterummet, oppe fra stueetagen. Ved at sætte en ZP80 op som forlænger på midtvejen lige ved døren til kælderlokalet gik signalet helt fint igennem.
|
Til top |
|
|
Columbus Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2003
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plenty
SONOS bruger kun netadgangen til 3 ting:
1) Adgang til systemopgraderinger, opsætning etc.
2) Adgang til internet radio (eller musik streaming services)
3) Evt. brug af web baseret brugerinterface til SONOS (i stedet for/supplement til "Controlleren")
Rent faktisk virker SONOS uden netadgang, når det først er sat op (minus internet radio).
Det vigtige er derfor, at der er en kablet forbindelse mellem din NAS og en af SONOS enhederne. Nogle anbefaler, at NAS kobles til SONOS ved router, men det er der vist delte meninger om. Min er kablet til en SONOS bridge i kælderen og fungerer perfekt.
Min Synology larmer en hel del (efter min mening). Der er indbygget mekanisk køling, som går igang efter nogen tid (dog ikke i disse dage, hvor det er p..... koldt :-). Selve disken laver naturligvis også lidt støj, men her kan du vælge disk med meget lidt støj.
Synology'en kan gå i dvale (du kan så vidt jeg husker indstille tiden før den går i dvale), hvilket stopper disken - men først senere blæseren, da enheden først skal køles ned.
Vi taler ikke "larm" men mere som en laptop, der kører med "blæser" på hele tiden - det er nok et temperamentsspørgsmål, om det opfattes som et problem. Selv planlægger jeg at købe en mere lydsvag, når jeg falder over den og så bruge Synology'en til back-up eller måske til video/photo.
|
Til top |
|
|
Vejgaard Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har idag hentet min Maxtor Shared Storage II (NAS) men jeg kan ikke få Sonos til at 'se' min NAS er der en her der har forstand på hvordan det skal sættes op  så er jeg modtagelig for lidt hjælp
__________________ ------
mvh
Vejgaard
|
Til top |
|
|
Knoxville Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan se på www.sonos.com - i forummet hvordan det sættes op... der fandt jeg det ihvert fald __________________ Med Venlig Hilsen
|
Til top |
|
|
Vejgaard Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan bare slet ikke finde det sted hvor det står, men fandt derimod en windows vista opdatering som jeg nu er ved at hente. Så må vi se om det gør en forskel ..... det gjorde det ikke ....  Til gengæld har jeg nu fået hul igennem til min Sonos, ved at kigge lidt mere analytisk på det og her igennem fundt ud af hvordan man linker til sådan en fætter.......
__________________ ------
mvh
Vejgaard
|
Til top |
|
|