Forfatter |
|
Bager Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 221
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er på ingen måde et spørgsmåltegn ved sonos-løsningen. Tværtimod
virker den som en god løsning. Dette skal nærmere ses umiddelbare
tanker vedrørende dette område.
Min plan er at lægge alt min musik ud i FLAC-format på en NAS-server.
En Squeezebox Duet henter musikken fra NAS-serveren trådløst. Da
flaskehalsen af lyden i Squeezeboxen er dens DAC, tilkobler jeg en
ekstern DAC, som sender signalet videre til min forstærker, ud gennem
mine højttalere.
Samtidig kan jeg høre alverdens radiostationer, bruge Squeezeboxen som
vækkeur og meget mere. Alt sammen styrer jeg simpelt fra min hånd i
form af en SB-remote, hvis udseende minder om en ipods.
Forskellen og det afgørende i denne løsning er at musikken formidles
uden tab af kvalitet - FLAC>SB>DAC>AMP. Der er desuden plads
til at opgradere; DAC, AMP, højttalere kan altid opgraderes, men
grundlaget for en god musikformidling er lagt.
Det bliver en masse elektroniske apparater man skal have stående, men
man kan vel bare samle DAC, SB og NAS-serveren i ét pænt kabinet. Man
kan endda vælge at gemme alle apparater af vejen da duet-remoten
kommunikerer via det trådløse netværk til Squeezeboxen.
Alt i alt er denne løsning billig - i dette prisleje kan jeg simpelthen
ikke se nogen alternativer, udseendesmæssigt - i mine øjne - optimal
eftersom alt kan være gemt af vejen, enkel at styre - jeg kunne ikke
forestille mig hvad kunne være mere enkelt end at styre musikken fra
sin hånd, mængden af musik er uanet, og sidst men ikke mindst, så er
der på ingen måde gået på kompromis med musikformidlingen på trods af
førnævnte. Faktisk er musikken førsteprioritet.
Normalt går man lidt på kompromis når man skal vælge en løsning, men i
denne løsning kan jeg ganske enkelt ikke se nogen svagheder.
|
Til top |
|
|
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
lyder som en god løsning... kan det køre uden en pc tændt ?
sonos kan vel det samme... men er lidt dyrt __________________ Med Venlig Hilsen
|
Til top |
|
|
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
sonos kan vel det samme... men er lidt dyrt
|
|
|
Ja, den kan.
http://oinkzwurgl.org/ssods
|
Til top |
|
|
JoeConsultant Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 494
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben skrev:
Knoxville skrev:
sonos kan vel det samme... men er lidt dyrt
|
|
|
Ja, den kan.
http://oinkzwurgl.org/ssods
|
|
|
En lille kommentar; jeg har kørt med SSODS på en DS207. Virkede skide godt!
Dog et lille men; SSODS forhindrer diskene i at gå i dvale, hvilket høver støjniveauet en den. Hvis i skal have en diskstation med aktiv køling, kan den alligevel godt sige en del. Hvis den står i et skab er det intet problem - hvis den står fremme på eks et kontor kan man godt høre det...
Mvh Jonas __________________ Sonos :-)
Nyt på vej....
|
Til top |
|
|
2ben.dk Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 347
|
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det passe at lyden på SONOS er lidt mørk i det (lige som NAD) (har kun hørt via den indbyggede DAC i SONOS'en) ? Er til "DENON" lyd. Hvis man køre ren digital (uden om den DAC i SONOS) er det så DAC konverteren som bestemmer lyden ?
Mvh. Torben
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uddrag af SONOS-test fra Stereophile:The ZP80's analog outputs were not near the same class as those of the
megabux Levinson fed by the ZP80's digital output, with levels matched
to within 0.1dB at 1kHz. This is to be expected, of course. But even
with the Benchmark DAC-1
($1000), again with levels matched, the ZP80's analog outputs had a
flatter presentation, both with respect to soundstage depth and musical
involvement, and had less low-frequency weight. Du kan læse hele testen HER
|
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er ingen tvivl om at Sonos systmet kun kan berettiges i High End sammenhænge - såfremt man anvender det digitale output.
jeg har endvidere tilføjet en "jitter buster" imellem sonos ZP-80 og dac - det gav lige lidt også. __________________ Med Venlig Hilsen
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
der er ingen tvivl om at Sonos systmet kun kan berettiges i High End sammenhænge - såfremt man anvender det digitale output.
jeg har endvidere tilføjet en "jitter buster" imellem sonos ZP-80 og dac - det gav lige lidt også. |
|
|
Jeg er helt enig, men du må altså lige vise / forklare mig hvad en "jitter buster" går ud på. Sådan een har jeg ikke haft brug for. Er det fordi du bruger et kort coax-kabel mellem SONOS-playeren og din DAC eller hvordan og hvorledes ? __________________
|
Til top |
|
|
2ben.dk Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor stor sampling rate på SONOS ?
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
2ben.dk skrev:
Hvor stor sampling rate på SONOS ? |
|
|
Det kan du læse på SONOS' hjemmesideKig under punktet Audio formats supported__________________
|
Til top |
|
|
2ben.dk Forum Bruger

|
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 07:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Native support for 44.1kHz sample rates. Additional support for 48kHz, 32kHz, 24kHz, 22kHz, 16kHz, 11kHz, and 8kHz sample rates. Hvirkelig ikke mere :-( Det er det samme som Squeezebox ? Så er forskellen kun funktionaliteten ?
|
Til top |
|
|
Højen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen inde på forummet her, som ved (rygter) angående om Napster el.lign. bliver muligt at anskaffe sig i DK. Ved at man i USA kan betale et månedligt abonnemt på Napster og så kan man ellers bare høre alt det musik som hjertet begærer på sin Sonos.
Dog koster det ekstra hvis man ønsker at eje sangen og ikke blot høre den via Sonos systemet! Alt dette kan lade sig gøre via controlleren.
Jeg ved at det er muligt at tegne abonnemt på "emusic" men er ærlig talt ikke interesseret i at høre på ukendte kunstnere som måske bliver polpulære!!
Dette var absolut også en af årsagerne til jeg for ca. ½ år siden købte mit sonos system. Ved godt at man er bagefter i lille DK kontra USA, men ellers er det da for genialt - sin helt egen næsten "uendelige" musiksamling!!!
Vi venter spændt i Danmark 
|
Til top |
|
|
meta Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2007 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 09 Februar 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg påtænker at investere i et Sonos system (der er forskellige grunde til, at det bliver Sonos og ikke et andet system, så der er ingen grund til at prøve at overtale mig til noget andet  ) men jeg er i tvivl om, hvorvidt den analoge udgang på ZonePlayer 80 vil stille mig tilfreds. Jeg har to Focal Chorus 807 V og skal ud og finde en rimelig forstærker. Men findes der en stereoforstærker med digital indgang, som ikke koster spidsen af en jetjager? Eller findes der en surround, som jeg kan bruge i mit stereo setup?
|
Til top |
|
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 12 Februar 2008 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
2ben.dk skrev:
Native support for 44.1kHz sample rates. Additional support for 48kHz, 32kHz, 24kHz, 22kHz, 16kHz, 11kHz, and 8kHz sample rates. Hvirkelig ikke mere :-( Det er det samme som Squeezebox ? Så er forskellen kun funktionaliteten ? |
|
|
Men kun i 16 bit ikke 24 bit.
|
Til top |
|
|
Rene Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 92
|
Sendt: 29 Februar 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej i Sonos tråden
Jeg har erhvervet dette glimrende system. Hold kæft hvor er det brugervenligt, alle kan være med. Jeg har også købt en lille NAS (Qnap 109), og her kommer så spørgsmålet.
Jeg var begyndt at FLAC-rippe min samling med DBpoweramp, og det virkede perfekt. Så fik jeg min NAS og har kopieret de allerede rippede filer ned til NAS'en, alt virker stadig perfekt.
Nu var det så jeg tænkte, at jeg kunne FLAC rippe direkte til min NAS, men det går dælmer langsomt - nogen der ved hvorfor? Mit eget bud er, at det åbenbart kræver mere processorkraft end jeg troede, hvorfor den spinkle processor i min Qnap kommer på overarbejde, når der skal kodes.
Er der nogle der ved om jeg inde på det rigtige? hvis ja, så må jeg bare fortsat rippe til min hovedcomputer og derefter kopiere til NAS (havde bare håbet at spare en arbejdsgang).
Ærbødigst Rene __________________ "Det er bedre at ramme ved siden af, end slet ikke at ramme"
|
Til top |
|
|
Columbus Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2003
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 29 Februar 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rene
Kender desværre ikke forklaringen, men kan kun sige, at jeg har oplevet præcist det samme med min Synology NAS.
Jeg ripper nu til min laptop og kopierer derefter til NAS, men det er blot en operation, som kan køre over natten eller i week-enden.
|
Til top |
|
|
2ben.dk Forum Bruger

|
Sendt: 01 Marts 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer,
Jeg har en Synology 106j NAS og ripper direkte til den - det spiller max og arbejder hurtigt. Tror fejle ligger på netværket. Hvordan har i koblet jeres NAS disk til ? Direkte til switchen ? Min sidder direkte i routeren hvor der er indbygget en switch. Min router en en Linksys.
Mvh. Torben
|
Til top |
|
|
2ben.dk Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer,
Hvad er jeres setup siden i siger at det går langsomt ? Jeg køre trådløst over til NAS serveren. Der er fuld hastighed.
Mvh. Torben
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
2ben.dk skrev:
Hej med jer,
Jeg har en Synology 106j NAS og ripper direkte til den - det spiller max og arbejder hurtigt. Tror fejle ligger på netværket. Hvordan har i koblet jeres NAS disk til ? Direkte til switchen ? Min sidder direkte i routeren hvor der er indbygget en switch. Min router en en Linksys.
Mvh. Torben |
|
|
Du vil nok ikke mærke forskel i hastighed om du ripper direkte til NAS (via WiFi) eller direkte til din harddisk på den PC du bruger til at rippe fra, da hastigheden på fil-dannelsen er lav, men der hvor du kan mærke hastighedsforskellen er, hvis du har en hel CD som FLAC filer liggende på din PC-hardisk, og vil kopiere/flytte filerne til din NAS (via WiFi). Det tager typisk 2-3 minutter. Hvis du prøver det samme til en ekstern harddisk som er koblet til din PC via USB2, vil det næppe tage mere end 10 sekunder. Jeg har osse en Linksys router, hvor min NAS er forbundet til med ethernet kabel (hedder det ikke det ?). Men bortset fra det, så må den manglende aktivitet i denne tråd vel skyldes at Sonos virker i de små hjem. Jeg har ingen problemer med mit system. Internetradio og fil-afspilning fungerer upåklageligt. Det samme kan man vist ikke sige om Squeezebox Duet. Det virker meget besværligt og lidt kompliceret med ekstra software, udfald på signal og hvad ved jeg. Det er ærgerligt for de mennesker som har problemer med deres system, men jeg ønsker da al mulig held og lykke. Prisen er jo osse kun den halve af Sonos (cirka), men derfor burde et produkt jo ikke være så vanskeligt at få til at virke. PS: Mit Sonos system består af følgende: Bridge (koblet til router) ZP80 passiv player (står ved min DAC) Controller (den styrer jeg for vildt) Der er ca. 11 meter og 4 murstensvægge mellem min Bridge, og min ZP80 / Controller. Jeg har aldrig haft signalproblemer ! __________________
|
Til top |
|
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
Det samme kan man vist ikke sige om Squeezebox Duet. Det virker meget besværligt og lidt kompliceret med ekstra software, udfald på signal og hvad ved jeg. Det er ærgerligt for de mennesker som har problemer med deres system, men jeg ønsker da al mulig held og lykke. Prisen er jo osse kun den halve af Sonos (cirka), men derfor burde et produkt jo ikke være så vanskeligt at få til at virke. |
|
|
Jeg er så hammer glad for min Squeezebox Duet - den virker bare når først den er sat rigtigt op. Prøv at afspil 96 kHz / 24 bit FLAC på SONOS....hmmm det kan man ikke. Jeg henter rigtigt meget fed jazz hos Linn Records så det er et must for mig. I takt med at flere tager vel imod dette medium og båndbredden stiger hos alle ser jeg ikke anden mulighed.
Man kan læse mere om hvem der understøtter FLAC her
|
Til top |
|
|