Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Dief Speakers (nu med video) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 04 December 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

En anden fordel ved at jeg har købt de 4 nye baghøjttalere, er også at jeg nu har reservedele til mit hjemmebyg. Fx bliver min kevlar mellemtone ikke fremstillet længere hos monacor. Der kan man dog købe en med faseplug istedet som erstatning, men nu har jeg 3 styk i reserve af den rigtige slags  + 3 diskanter og lidt delefilter-komponenter.

Så skulle der ske noget med hjemmebygget, er der mulighed for reperationer til et stykke ud i fremtiden.

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

Longhi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 December 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Det må jeg nok sige Dief, de er satme blevet flotte, overvejer selv at lave et par amadeus sub 100. Men har været lidt forvirret hvordan jeg skulle lave kabinetet pænt.

Men tråden her er jo perfekt, så nu er det bare med at komme igang
Til top Vis Longhi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Longhi

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Glæder mig at høre, det kan inspirere. Det er jo meningen med alle de tråde her. Vil da holde øje med dit projekt.

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

Hmmm..... fandt lige ud af at CAV's højttaler DP600 ligner mine temmelig meget, og så koster de kun 4000 Kr:

Her er mit projekt til sammenligning:

Hmmmm...... Det er altså dem der har efterlignet mit projekt.... ikke omvendt

Men man kan jo tydeligt se forskellen fra originalen.... de har ikke kunne finde ud af, at sætte bassen i bunden   

Billig (Kinesisk) efterligning til billige penge

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 06 December 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Det er da også klart pænere med bassen i bunden.

Godt toppet over der Dief

Lyden er nok også bedre hos dine - så det er ikke så ringe.

God vind med dit setup - det er vel ved at være der i denne omgang eller hvad?

Offcourse

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Jep... Fik nemlig mine baghøjttalere igår aftes. Manden fra Wendorff sgade godt nok de først ville komme fredag eller mandag, men de var der altså lidt før.

Fik en SUPER service: Min bil fik lov til at holde på hans private parkerings plads, mens kæresten og jeg kunne gå rundt inde i gågaden, til julemarkedet. På den måde fik vi gratis parkering midt inde i Flensborg by   Manden slæbte også højttalerne ud til bilen sammen med mig, de var pakket ind i 2 kasser af omkring 20 kg stykket. Det var bare fint, der kunne jeg godt finde på at handle igen

Her lidt billeder:

De er ikke tilspillet endnu, men de er mere runde i lyden og ikke nær så kontante/dynamiske som mit hjemmebyg. Tror det skyldes delefilteret, det består næsten ikke af noget, der kun 4 komponenter i filteret, så der deles ikke skarpt, men det giver dem den bløde karakteristik, ikke smattet men blød og rund:

Begrundelsen står til højre for filteret, om det er den virkelige årsag skal jeg ikke kunne sige, tror nu også det er for at spare penge

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 December 2007 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:
Begrundelsen står til højre for filteret, om det er den virkelige årsag skal jeg ikke kunne sige, tror nu også det er for at spare penge

Filteret i mine gamle sommerhus Beovox 2702 er magen til - 2 stk 12dB/okt, og det virker. Hvis man bruger tid på at selektere enheder med ens følsomhed og kontrolleret afrulning, kan man slippe afsted med sådan et simpelt filter. Så jo, 4 ekstra timer til en ingeniør sparer filterkroner!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 December 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

dief: Te' løøk mæ' baghøjttalerne, de er flotte

Vil du så prøve noget ( mere skarpt ) 18 - 24 db/okt bw/lr filter istedet ? selv vil jeg foreslå at du først prøver at smide en bipolar kondensator af god kvalitet hen over den ( formodede ) dæmpemodstand der sidder i serie med diskanten, det giver noget luft i toppen  og udskift også den bipolare kondensator som udgør højpasfilteret til en bedre kvalitet !

jazzman: enig der, mht. egenafrulning og et simpelt filter, selv kører jeg også kun 6 db/okt filter både lav/højpas og så "som selvsagt og vigtigt" impedanskorrektion på enhederne ...sådan !

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 December 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu mere imponeret af hans hjemmebryg , du burde da lave noget tilsvarende som baghøjtalere bare som reolhøjttalere istedet.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Ja det kunne være flot.
Til nød kan der jo monteres læder på de der købe-kasser

Flot samlet sæt - men klart fedest de hjemmelavede ser ud !!(Yoda-gramatik?!)

Use the force Dief...

Offcourse

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

dief: Te' løøk mæ' baghøjttalerne, de er flotte

Vil du så prøve noget ( mere skarpt ) 18 - 24 db/okt bw/lr filter istedet ? selv vil jeg foreslå at du først prøver at smide en bipolar kondensator af god kvalitet hen over den ( formodede ) dæmpemodstand der sidder i serie med diskanten, det giver noget luft i toppen  og udskift også den bipolare kondensator som udgør højpasfilteret til en bedre kvalitet !

jazzman: enig der, mht. egenafrulning og et simpelt filter, selv kører jeg også kun 6 db/okt filter både lav/højpas og så "som selvsagt og vigtigt" impedanskorrektion på enhederne ...sådan !

Jeps, synes nemlig også den bipolare kondensator ser kedelig ud i det delefilter. kunne sagtens finde på at skifte den ud til noget bedre. Og yderligere ville jeg også lave en impedans-korrektion til bas/mellemtonen. Men det kræver selvfølglig at jeg kender data på enhederne.....

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Ja det kunne være flot.
Til nød kan der jo monteres læder på de der købe-kasser

Flot samlet sæt - men klart fedest de hjemmelavede ser ud !!(Yoda-gramatik?!)

Use the force Dief...

Offcourse

I can't find the force master jedi.

Jeg må indrømme lige ud: Jeg gad ikke bygge flere nye højttalere. Og synes den her pris var uforskammet billig. men istedet kunne jeg finde på at lege med filteret i dem (som beskrevet ovenover). Jeg er sikker på der kan hentes noget mere lyd ud af de kasser på den måde.

Dief

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2007 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Dief skrev:

Filteret i mine gamle sommerhus Beovox 2702 er magen til - 2 stk 12dB/okt, og det virker. Hvis man bruger tid på at selektere enheder med ens følsomhed og kontrolleret afrulning, kan man slippe afsted med sådan et simpelt filter. Så jo, 4 ekstra timer til en ingeniør sparer filterkroner!

Det eneste jeg kan se der skulle være 12 dB/oct er delingen til diskanten. Delingen til Bassen/mellemtonen kører vist kun med 6 dB/oct. Da der kun er én stor spole.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2007 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Frem med loddekolben.. og så opgiv en evt. samlet "nypris" inkl. tweak, samt lyttemæssig forandring..

Kan være du opdager et nyt "kit" der sparker mås
(Det er jo også svært at leve op til dit afsluttede projekt!..)

Kan vi evt. få et "dagslys.billede af den fede lakering i slut-finish igen - tæt på på er godt sted mht. årernes spil.. vil bare gerne sem dem lidt mere!.... og evt. tæt på mellem enhederne.. læder, og fede enheder ser garanteret godt ud i close-up.. mere  mere mere..

Mvh. Offcourse

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Offcourse-> Det vil jeg gerne, men er på arbejde lige nu, så det må blive imorgen eller måske overmorgen. Men så laver jeg også en god "shooting" af de højttalere, så du for alle detaljer med

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2007 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:
Jeg må indrømme lige ud: Jeg gad ikke bygge flere nye højttalere. Og synes den her pris var uforskammet billig. men istedet kunne jeg finde på at lege med filteret i dem (som beskrevet ovenover). Jeg er sikker på der kan hentes noget mere lyd ud af de kasser på den måde.

Dief

Lyder lidt som om nogle af dine Monacor enheder er til salg  ...preis ...preis ...hva, hva ??? ( ups, dette er ikke et ksb fora )

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2007 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Hehe...... nej jeg har valgt at bruge alle de resterende dele som reserve-dele. Man kan nemlig ikke få den lækre bas/mellemtone (SPH-165KE) længere. Så dermed har jeg nu 3 i reserve til engang de futter af, eller blir dålige.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2007 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

damn  ( forstår dig godt ....og nu er der reservedele til resten af livet )

By the way, er der hul igennem polstykket på 165-KE'en ?

Jeg spørger, fordi der findes en mini-deodorant, hvor plasticlåget passer direkte ned hvor faseplug'en skal sidde på 165-KEP'en.

( noget jeg legede med engang, kan ikke lige huske deo'ens navn lige nu )

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2007 kl. 05:23 | IP-adresse registreret  

Jo, der er hul igennem polstykket. Der sidder nemlig et filter på bagsiden af enheden som gir luft til spolen, når membranen bevæger sig frem og tilbage. Kan ikke lige huske om det hul snævre sig ind?? Men jeg kan tage et billede af det, når jeg kommer hjem fra arbejde.

Mvh

Dief

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 December 2007 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

Hehe...... nej jeg har valgt at bruge alle de resterende dele som reserve-dele. Man kan nemlig ikke få den lækre bas/mellemtone (SPH-165KE) længere. Så dermed har jeg nu 3 i reserve til engang de futter af, eller blir dålige.

Bare rolig, her har de vidst et lille lager , men de koster .

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes