Priboj: Det er lidt overvældende, hvad du spørger om. Hvis du er helt grøn i Linux, vil jeg foreslå, du installerer Linux Mint 7 (
http://www.linuxmint.com/download.php) i main edition. Den bygger på Ubuntu, men har codecs, java, libdvdcss (mulighed for at se dvd), flash, pdf osv. installeret fra starten, så alt er ready. Du skal downloade iso-filen og brænde den på en cd. Derefter kan du starte cd'en live, så Mint kører direkte fra cd, uden at røre din maskine. Der kan du få en fornemmelse af, hvordan det kører og om det understøtter alt dit udstyr. Den kører naturligvis langsommere fra cd-drevet, men når det er installeret, kan du regne med, den er mere end dobbelt så hurtig som XP og 5-7 gange hurtigere end Vista.
Jeg vil foreslå, du læser den pdf-fil, der er på Mint-siden. Og der findes en masse litteratur om Ubuntu på nettet, og det gøres på samme måde i Mint. Pakkesystemet er Synaptic.
Mht. mit system, så kig længere oppe i min tråd. Min server kører Mythdora (en Fedora-afart, der primært anvendes som tv-optager og til afspilning af mine dvd'er, jeg har lagt ned på diskene. Filsystemet er ext3, men hvis den skal servere til windows-maskiner, er det klogt at formattere serverdrevene i NTFS.
EDIT: Det var noget sludder. Det er kun, hvis man skal accesse de fysiske disks direkte fra win. Kan godt formatteres som f.eks. ext3.
Jeg afspiller tv-optagelser og film på hhv. en Ubuntu mythtv-frontend og en PS3, via uPnP og PMS (PS3 Media Center), der afkoder iso-filmene på serveren og sender det videre til PS3 (PS3 kan ikke aflæse iso-filer selv).
Musikken bliver afspillet (som eeeTop-billedet viser) i Rhythmbox (der automatisk bliver installeret i Linux Mint). Den kobler simpelthen op til serveren og har adgang til en del af serverens filsystem. Rhythmbox danner en databasefil over de meta-data, den finder i flac- og mp3-formaterne. Flac bruges her.
De filer, jeg har lavet wav-aftryk af, indeholder ikke meta-data og Rhythmbox kan godt afspille dem, men du skal vide præcis hvor de er. Jeg bruger Totem til afspilning af wav-pladerne, hvor jeg simpelthen trækker folderen over i Totem. Jeg har lavet en folder for hvert band, jeg har med wav-aftryk og så lagt pladerne derind. Genesis f.eks. i det nedenstående vindue.
Albums (wav-filer), der trækkes over i højttaleren (lille prik til venstre for vinduet :-) )
Prøv at kigge på Minten og lær det lidt at kende. Systemet er anderledes end Windows, men ikke sværere, tværtimod. Det er bare en anden måde, at gøre tingene på. Der er jo også forskel, når man går fra et telefonmærke til et andet.
Håber, det giver et mini-indblik.

Du er velkommen til at vende tilbage.