Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 12:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: D/A konverter PC lydkort (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 19 November 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Top $ 

Hvis du gerne vil gøre foobar lidt pænere at se på (og samtidig meget anvendelig), kan jeg anbefale Elegance eller FofR der begge bruger Panels UI pluginet.

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 November 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Glæden i denne verden kan være kort....... Da jeg stod op denne morgen, og tændte min pc skete der intet. Den er fuldstændig DØD!!!!!!

Kan høre strømforsyningen starter, men ellers intet derefter. Hverken bios eller noget, intet går igang. Er helt på røven........ ved ikke hvordan jeg får gang i den igen

Hvis nogen har nogle ideer til hvad jeg kan gøre, så sig endelig til........

Til top Vis Rockmoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockmoroe

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 20 November 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Har lige snakket med Kammi om problemmet, ham siget det meget sandsyneligt er bundkortet der røget........ mega nederen!!!!!!

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Så kan man da tale om dårlig timing  Har du prøvet at udskifte RAM og harddisk, for at sikre at det ikke er dem?

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 20 November 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Tror det desvære ikke, da intet i PC starter med op. Der intet liv i den udover strømforsyningen....... 

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 November 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Ja så kan det næsten kun være cpu/bundkort
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 20 November 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Det lidt skidt. Et bundkort kan man vel ikke skifte ligesom et sæt ram-blokke?

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 November 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Jo - hvis det er en stationær PC.

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 20 November 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Det er det, men skal ikke være nøjagtig den samme model så? Den er en 3 år, så den bliver lidt svær at finde

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Nej - det eneste det kræver er at din CPU og dine RAM slots er magen til hinanden. Men selvfølgelig er der flere småting - som strømforsyningsstik, stik fra drev og antal at PCI osv. der skal passe (Det er forkert hvis jeg siger at det gør det altid - men det er ikke noget problem hvis man er vant til at rode med hardware).

Men jeg vil ikke anbefale dig at gå i gang med det selv hvis du ikke er vant til det. Kender du ikke en som roder med hardware normalt? Han vil kunne skifte det på 10 min.

Men jeg vil også lige sige at jeg har fået fat i mange pc'er som har det samme problem som din og det kan være alt fra et stik der sidder løst til bundkortet er røget. Jeg ville ikke dømme dit bundkort dødt på baggrund af de oplysninger der her er givet. Men probelemt med en pc er at man skal helst have den foran sig hvis man skal kunne lave en nogenlunde fornuftig fejlfindning

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

http://www.fonerbooks.com/r_mother.htm

Det er mest for din interesses skyld - her er billeder af hvordan det bliver gjort. Men lad vær med at gøre det selv, jeg tror ikke det er nogen god idé hvis man ikke har prøvet det før. Der er mange småting man ikke aner hvor skal sidde og som sagt er det ikke sikkert det er dit bundkort.

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 20 November 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa Niko, tusinde tak for dit meget fyldige svar og hjælp. Kender godt problematiskken med pc probs, og man kan intet gøre før jeg har det i hængerne.

Vil imorgen når jeg kommer hjem, åbne for dyret og gå alle tilslutninger efter og søge for de sidder godt i. Det er ikke mere end par måneder siden, jeg uvidede ram'ene. Måske har jeg skubet noget løst......???? Det håber jeg

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 05 December 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Ja, det var så bund-"svinet" der var røget, der bestilt et nyt, men der er lang leverings tid, da det er et gammelt kort, der skal hentes hjem fra Fabrikanten.

Har så haft tid til at lave en del CD om til Flac, og nyde det på den Bærbar. Hold kæft en Transparanitet der er i lyden lige pludselig!!!! Det virkelig hævet standarten for mit ønske om god lyd, føler seriøst at mit Stue-Anlæg halter på mange områder nu. Man kan virkelig komme langt med få midler lydmæssigt inden for Head-Fi.

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 09 December 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Hvis nogen vil se billeder af setup'et kan det ses her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=57728&K W=Rockmoroe

Ris og Ros modtages Gerne

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Sendt: 09 December 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Håber at det er ok lige at snige et spørgsmål ind ( tæt relateret ) ....jeg kører for tiden min lyd hen over stationær pc'en ( mine cd'er rippet til wave på hd'en ) og hen over mit DIY hi-fi anlæg. I pc'en er der onboard SoundMax digital audio lyd ( gætter på at det er codecs ) ....meeen, kan jeg opnå bedre lyd med et godt pci lydkort ? og hvilket et ? eller skal jeg have noget DAC imellem og direkte til mit hi-fi anlæg ? ( det må gerne være en rigtig billig og samtidig simpel løsning ). 

Vil lyden kunne blive bedre end analogsignalet fra min Sony CDP-303 ES ? ( gammel støver som har stået stille længe )

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Bruger du den analoge udgang fra onboard lydkortet eller sender du signalet digitalt ud? For hvis du kører analogt ud, vil du kunne opnå en meget stor forbedring ved at købe et ordenligt lydkort.
Hvor meget er rigtig billig? For du får nok ikke noget under 500 kr., hvis det skal være en forbedring.

Og om det kan slå din 303 ES kommer jo an på høret der lytter, men der er da efterhånden mange, også derinde, der helt er gået over til computer-as-source systemer.

Og lige en anden ting: Det eneste du opnår ved at bruge wave, kontra et lossless format, er at du ikke kan bruge meta-tags og at din samling fyldere mere end nødvendigt - altså kun problemer

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Sendt: 09 December 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

mark.s : ja jeg bruger den analoge lyd fra onboard lydkortet, det siges og skrives at SoundMax skulle være i den bedre ende og det lyder da også rimeligt, meeen vil jo gerne opnå "computer-as-source" som du skriver, det var netop formålet med at smide al min musik ind på en hd i wave. Jeg vil ikke have eks. flac ( hd plads ingen problem ), da jeg jeg indimellem laver en blandet cd til min bil i wav, med det musik jeg har, endvidere nøjes jeg mp3 formatet til min mobile mp3 afspiller, her er det let at konvertere fra wav > mp3. ( sådan er det og det skal ikke ændres på ).

Men vil et "ordentligt" lydkort som du kalder det, gøre lyden bedre når det fortsat er analog udgang ? jeg har prøvelånt/kørt et Soundblaster Audigy, tror jeg at det hed ...der var lyden hørbart ringere end mit onboard SoundMax  , det er som om det er komprimeret/pumpet lyd og at der er forkuseret mere på 7.1 lyd, bassboost, equalizer og fnidderfnask end vellyd....derfor er jeg selvsagt i tvivl om hvad det skal være ??? vellyd = hi-fi er mit mål.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 December 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

mark.s : ja jeg bruger den analoge lyd fra onboard lydkortet, det siges og skrives at SoundMax skulle være i den bedre ende og det lyder da også rimeligt, meeen vil jo gerne opnå "computer-as-source" som du skriver, det var netop formålet med at smide al min musik ind på en hd i wave. Jeg vil ikke have eks. flac ( hd plads ingen problem ), da jeg jeg indimellem laver en blandet cd til min bil i wav, med det musik jeg har, endvidere nøjes jeg mp3 formatet til min mobile mp3 afspiller, her er det let at konvertere fra wav > mp3. ( sådan er det og det skal ikke ændres på ).

Men vil et "ordentligt" lydkort som du kalder det, gøre lyden bedre når det fortsat er analog udgang ? jeg har prøvelånt/kørt et Soundblaster Audigy, tror jeg at det hed ...der var lyden hørbart ringere end mit onboard SoundMax  , det er som om det er komprimeret/pumpet lyd og at der er forkuseret mere på 7.1 lyd, bassboost, equalizer og fnidderfnask end vellyd....derfor er jeg selvsagt i tvivl om hvad det skal være ??? vellyd = hi-fi er mit mål.

Jeg skiftede for nylig fra et onboard til et stereo emu 0404 lydkort - Der var stor forbedring! dynamikken og diskanten var klasser bedre, det hele hænger bare bedre asmmen nu, det kort kan jeg ihvertfald godt anbefale, det er nemlig heller ikke specielt dyrt. Det er også blevet anbefalet her inde fra et par gange..

Faktisk synes jeg det spiller bedre end min nad cd afpiller.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Men skal jeg jo ikke tvinge FLAC ned i halsen på dig, men der du ikke træt af ikke at have tags på din musik? Og programmet burrn kan faktisk brænde FLAC-filer

KrammeAcoustics skrev:

Creative's lydkort - og i særdeleshed Audigy-serien - har været kendt for at være 'bells and whistles', altså masser af smarte features uden fokus på lyden. Det du derfor med fordel kan gå efter er lydkort lavet til studiebrug eller en USB-DAC, altså en DAC med USB indgang. Du kan evt. kigge i den her tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=59704&T PN=1 der er tre forskellige lydkort /USB-DAC's til lige over 500 kr.

PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 December 2007 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Nu kunne det så være sjovt at lave en lyttetest af de billige alternativer...
Til top Vis PEN67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PEN67

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes