Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 23:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: AQ Crystal 2 Hyperlitz monteringshjælp? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 December 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg håber der er nogen herinde der har erfaring med AudioQuest´s dejligt stor og tykke kabel kaldet "Crystal 2 Hyperlitz", og hvordan det skal monteres på en biwire-HT.

Jeg har overtaget en kammerats gamle "slanger", men er nu i tvivl om hvorledes jeg monterer de forskellige ledere optimalt.. Her er en oversigt over kablets mange ledere:

Jeg er godt klar over at der skal bruges ledere både til "bund og top", men hvilke skal bruges til bas, og hvilke til mellemtone/diskant ?

Da kablerne har ligget i et par år kan han ikke længere huske hvordan de bedst forbindes!.

(han er gået over til Ipod og den dersens "HIFI"holder med højtalere fra Apple!!)

Da jeg så hans kabler i krybekælderen under en flytning i lørdags, fik jeg lov at få dem hjem til mig.

Jeg mener det ville være ærgeligt ikke at forbinde et kabel til 250 kr. meteren (siger han)  korrekt..!!!!
Er der nogen der kan hjælpe

De skal på et sæt B&W 602 S2´ere på stander. Jeg bruger p.t. ikke stik, men skruer kablerne direkte i terminalerne.

(Her set med mine nuværende "gamle" TaraLabs Prism Nexa i biwire-konfiguration.)

På forhånd tak for indput

Mvh. Offcourse

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 December 2007 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft et Crystal bare modellen før, men kablet ser ud til at være det samme, nyprisen lå mellem 100 kr. og 150 kr., alt efter dollarkursen.

Ved biwiring anbefaler Audioquest at du bruger 8 ledere til bassen og 4 til diskanten, (det gjorde jeg), eller omvendt, hvis dine højtalere deler langt nede i frekvensområdet, men man kan jo altid prøve sig frem

De ledere du bruger til bassen skal altid være de kraftigste, så hvis du bruger 8 ledere til bassen skal du bruge 2 hvide og 2 røde som plusledere og 4 af de sorte minusledere (17awg. og 19awg.) , til diskanten skal du så bruge de 2 grå og 2 sorte ledere 21awg.. Isoleringen på de 6 sorte minusledere er ledende, så derfor kan kablet IKKE anvendes til biampning.

Hvis du ikke bruger terminering, skal du huske at efterspænde da kobberet giver sig lidt.

Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 17 December 2007 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

BJASCH skrev:

De 6 sorte minusledere er ledende, så derfor kan kablet IKKE anvendes til biampning.

Det her forstår jeg ikke?

Mener du, at de er kortsluttede, eller hur?

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2007 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er heller ikke helt med - Hvis lederne ikke er ledende.. er de vel ikke ledere??
Mener du det med at deres isolering er "carbon loadet polyethylene"- og at de måske derfor overfører strøm til hinanden eller hvad?
Måske udligner de magnetiske felter / spænding eller hvad????(Er det kun på plus-siden man skal adskilde ved biwire-konfig så?!)

Som jeg læser billedet er 2 af de sorte og de 2 hvide ledere de kraftigste (17 awg)
Herefter kommer 2 sort og 2 røde i 19 awg, og til sidst 2 sorte og 2 grå i 21 awg som de mindste / tyndeste ledere.

Hvis du mener bunden /bassen skal have mest "kabel" skal den have f.eks. de 2 på 17 og f.eks. de 2 på 19.
Så er der kun de mindste på 21 awg til diskanten...

Man kunne også kombinere på mange andre måder.. hvad er bedst? 17 + 19 til bas, 17 + 21 til bas, og 19 til diskant (mellemtings-løsning?)

Eller noget helt andet???

Mvh. Offcourse

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 03:09 | IP-adresse registreret  

Det jeg mente var, at isoleringen på minuslederene ,Carbon Loaded  Polyethylen, er ledende og derfor gør kablet ubrugeligt til biampning, jeg har hørt om et par stykker, der har fået brændt deres forstærkere af med Audioquest kabler, når de blev anvendt til biamping.

Med hensyn til tykkelsen har Offcourse fuldstændig ret, da det er 12 år siden jeg havde mit Crystal og imellemtiden havde jeg lykkeligt glemt alt om amerikanske mål.

Nu har jeg fået læst lidt på lektien i Audioquest Cable Theory 1998, de anbefaler, at man bruger det dårligste kobber til bassen eller hvis kobberkvaliteten er den samme, det tykkeste til bassen (f.eks.Audioquest Midnight og Clear kablene) .

I Crystal anvendes 2 forskellige kobberkvaliteter LGC ,long grain cobber, deres 3. bedste og FPC, functionally perfect cobber, deres 2. bedste , deres bedste hedder FPC-6.

Hvordan man skal konfigurere kablet til biwiring, må vil komme an på en lytteprøve ,der er jo rigeligt af kombinationsmuligheder. Audioquest anbefaler at man bruger enten 8+4 eller 4+8, alt efter hvor delefilteret i højtaleren skærer, jo lavere delefilteret skærer jo flere ledere til mellemtone og diskant, dvs. hvis man vælger 8+4 ,skal man bruge de 2 hvide 17 awg. (1.02mm2) , de 2 sorte 17awg. som er LGC kobber, de 2 røde 19 awg. (0.654mm2), de 2 sorte 19 awg. som er FPC kobber til bassen. Til diskanten  anvendes de 2 grå 21 agw. (0.397mm2) og de 2 sorte 21 agw. som også er FPC kobber. På www.audioquest kan der læses mere om deres kabelteori, dog savner jeg de 2 foregående artikler fra 1996 og 1998, da informationen ,om deres ældre kabler i deres Archive er noget mangelfuld.

Jeg har rettet fejlene i mit første indlæg, men den var da ellers meget god "de 6 sorte minusledere er ledende".

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Tusinde tak for hjælpen.Jeg prøver at finde det bedst lydende setup - med udgangspunkt i dit forslag.

Mvh. Offcourse

(Så må vi se om det lyder anderledes end den biwiring jeg har via 2 seperate kabler lige nu - men mon ikke det giver et eller andet?)

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Du kunne  bruge dine Tara Labs til bassen, eventuelt som dobbelttræk, Audioquest anbefaler, at man bruger de dårligste kabler til bassen.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Også smide hele Crystal2 kablet på diskanten?
Godt nok en vild mængde kabler, men de er der jo sådan set allerede?

Hæhæ... AudioQuest Crystal 2 Hyperlitz til diskanten, samt 2 x TaraLabs Prism Nexa til bassen.. godt nok en slange der vil noget....

Noget bud på om det vil være bedre end at lade Crystal2´en trække det hele alene som biwire?

Det lader til, at mit AQ-kabel er lidt anderledes end det på diagrammet fra AQ,
Der er godt nok 6 sorte ledere, men så er der 3 hvide og 3 grå, hvoraf de grå tyndere end de hvide.
Har umiddelbart lavet dem til at lade de 3 hvide ledere trækkebassen, og de3 grå diskanten... men mon det er rigtigst ?.. måske skal de tykke trække diskanten som duskriver så? Tænker bare umiddelbart at der kal mest strøm til bassen... meenn?

Jeg tror jeg forsøger at lade de gamle kabler trække bassen, og smider AQén på diskanten.. så skulle der ikke mangle noget på den front ihvertfald..

Tror I det er bedste valg.. TaraLabs til bassen, QudioQuest til diskanten?

(Og så må vi se om konen alder det hele være spændt til - eller om hun mener det er for tyk en pølse at smide langs gulvet?)

Tak for indput "so far"..
Offcourse

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hæhæ... nu har jeg monteret2xTaraLabsPrism Nexa til bas-delen,og monteret heledet fede AudioQuest Crystal 2 Hyperlitz kabel til diskanten.

AQ-kablet var så fedt,at jeg var nødt til at montere et par bananstik på det i forstærker-enden for at få plads til det.
(Det hele sidder ret tæt med 6.1 surround samt både A+B udgang til fronterne.
Nu sidder bassen/Taralabs kablerne på den ene udgang til fronterne, og AQ-kablet til diskanten på den anden - så er signalerne da adskilt så langt ind i forstærkeren som muligt...

Det lyder forresten fremragende, mere smæld i bassen, og langt mere luft og definition i toppen. Mellemtonen står smukt frem og lyder fantastisk.

Lækkert, omend en del slanger pr. HT.... 2xalm. tykkelse(lillefingre) g 1 x bamsetykt tommelfinger-kabel..

Sjovt. Konen har heller ikke set det endnu, men det kommer nok!()

Mvh. Offcourse

Ps. billeder snarest..)

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 20 December 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:

Det lyder forresten fremragende, mere smæld i bassen, og langt mere luft og definition i toppen. Mellemtonen står smukt frem og lyder fantastisk.

Mvh. Offcourse

Ps. billeder snarest..)

Det er jo ikke så ringe.

Det er jo en ordentlig bamse af et kabel du har fået dig

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Bamse-Update på kablerne!

Det er heldigvis ikke lige til at se det.. hvis man ikke lige ved det...

Men nu er der kommet en slange mere bagpå de dejlige B&Wére.

AudioQuest Crystal 2 Hyperlitz.
12 ledere i alt, snoet i en hyperlitze som modvirker indstråling og stråling / mix af enkeltledernes magnetfelter...
6 ledere til jord, 6 ledere til plus, hhv. 3 x FPC (Funtionally Perfect Copper) og 3 x LGC (Long Grain Copper).

Noget af en slange må man sige.

Da jeg i en anden tråd forespurgte på monteringen af kablet, ifht. LGC eller FPC til hhv. diskant og bas, blev jeg enig med mig selv - på opfordring... til at lade de gamle TaraLabs Prism Nexa kabler trække bassen (Der er så 2 kabler til bassen - tidl. biwire-sæt)

Det lyder smukt. Diskanten er blevet mere rolig og velopløst - slet ingen tendens til skinger lyd ved hæj volumen etc.
Bassen er også glad, mere smæk for skillingen.. mere kontrol.. lækkert.

Det skal siges, at jeg ikke har små hænder.. snarere nogle ordentlige "kød-fingre".... det er altså KRRRAMMM det kabelshow jeg har fået stablet på benene!!

Jeg har også fået smidt den sidste Sofa-Shaker ned på plads, sammen med det nye signal-splitter kabel.

Som det kan ses her, var det gamle "Y-sh*tter" kabel noget værre noget rodet sammen en sen nattetime blot for at få hul igennem... man har vel lidt lakrinds liggende man kan klippe i og samle på nye "spændende måder"...

Her sidder den så - i hjørne-sektionen.. nu burde der være hul igennem til HELE sofaen. Lækkert.

Og lige et snapshot af lidt Eagles-DVD spillet via min PS3, lyd id via Optisk kabel.

Det var det for nu . vil lytte lidt til musikken

God jul og godt nytår til alle

Offcourse (SuperSanta!)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes