Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 07:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Wadia + iPod (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 April 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Der er et stykke vej fra de billige computerdrev som de fleste highend-mærker bruger, til de gedigne sager som TEAC altid har stået for. Og så lyder de bare bedre. Prøv selv!

Betegner du Philips CDPro2M drevet som værende et billigt computerdrev

I så fald er det utroligt at de producenter der anvender f.eks. netop dette drev, kan opnå de lydmæssige resultater som det rent faktisk er tilfældet. Og jeg har skam hørt min "ikke TEAC maskine" op mod en "TEAC maskine", og det var på intet område tvivl om hvilken maskine der lød bedst

Mon ikke sandheden er den, at andre drev fabrikanter kan mere end nogle går rundt og tror

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 April 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Så er der (endelig) nyt fra Wadia:

170i Transport

781i

Jeg regner stærkt med at 781i'eren også kommer som en 781, og der går allerede rygter om en 781se. Jeg afventer stadigvæk et svar på en række tekniske spørgsmål omkring 781 serien, og vender gerne tilbage med svarene hvis det ønskes.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 April 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Så er der (endelig) nyt fra Wadia:

170i Transport

781i

Jeg regner stærkt med at 781i'eren også kommer som en 781, og der går allerede rygter om en 781se. Jeg afventer stadigvæk et svar på en række tekniske spørgsmål omkring 781 serien, og vender gerne tilbage med svarene hvis det ønskes.

Er der ikke noget med, at en 581SE svarer til en 781 ? Så kan folk med en "almindelig" 581 undgå at udskifte maskinen med en helt ny, men blot opgradere. Jeg er ikke helt sikker i min sag, men det foresvæver mig at have hørt........

Hvis du vil ha noget med et drev i, så køb for guds skyld en maskine med digitale indgange. Jeg vil vædde med at du får brug for een eller flere digitale indgange om ikke så længe, når du alligevel gemmer din CD-skiver i et skab, efter at have lavet dem om til FLAC-filer eller lignende. Det er den vej vinden blæser, og det ville da være ærgerligt at skulle skifte maskinen ud een gang til, eller at skulle anskaffe en ekstern DAC, når du kan få det hele på een gang. Upsamplingen i både 581i og 781i er jo super (og vist osse ens. Digimaster 2.5). Du skal bruge mange penge på en ekstern DAC for at få noget som er bedre. Blot et lille råd.....

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 April 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Er der ikke noget med, at en 581SE svarer til en 781 ? Så kan folk med en "almindelig" 581 undgå at udskifte maskinen med en helt ny, men blot opgradere. Jeg er ikke helt sikker i min sag, men det foresvæver mig at have hørt........

Hvis du vil ha noget med et drev i, så køb for guds skyld en maskine med digitale indgange. Jeg vil vædde med at du får brug for een eller flere digitale indgange om ikke så længe, når du alligevel gemmer din CD-skiver i et skab, efter at have lavet dem om til FLAC-filer eller lignende. Det er den vej vinden blæser, og det ville da være ærgerligt at skulle skifte maskinen ud een gang til, eller at skulle anskaffe en ekstern DAC, når du kan få det hele på een gang. Upsamplingen i både 581i og 791i er jo super (og vist osse ens. Digimaster 2.5). Du skal bruge mange penge på en ekstern DAC for at få noget som er bedre. Blot et lille råd.....

Nej en 581se er ikke det samme som en 781.

581se er et væsentlig forbedret 581. Netop 581 (non "se") modellen er desværre berygtet for at være særdeles ustabil, og lyden oplyses også kraftigt forbedret med "se" versionen. Både 581, 581i, 581se og 581ise kan opgraderes til 781 modellen (781 og 781i).

De svar jeg afventer, er en oversigt over de tekniske forskelle på de enkelte modeller samt priser for opgradering.  

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2008 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Kalle_dk skrev:

Hvis du vil ha noget med et drev i, så køb for guds skyld en maskine med digitale indgange. Jeg vil vædde med at du får brug for een eller flere digitale indgange om ikke så længe, når du alligevel gemmer din CD-skiver i et skab, efter at have lavet dem om til FLAC-filer eller lignende. Det er den vej vinden blæser, og det ville da være ærgerligt at skulle skifte maskinen ud een gang til, eller at skulle anskaffe en ekstern DAC, når du kan få det hele på een gang. Upsamplingen i både 581i og 791i er jo super (og vist osse ens. Digimaster 2.5). Du skal bruge mange penge på en ekstern DAC for at få noget som er bedre. Blot et lille råd.....

581se er et væsentlig forbedret 581. Netop 581 (non "se") modellen er desværre berygtet for at være særdeles ustabil, og lyden oplyses også kraftigt forbedret med "se" versionen. Både 581, 581i, 581se og 581ise kan opgraderes til 781 modellen (781 og 781i).

De svar jeg afventer, er en oversigt over de tekniske forskelle på de enkelte modeller samt priser for opgradering.  

Okay. Ja der gøres meget for at få folks penge op ad lommen. Hvorfor ikke lave tingene "helt" rigtigt første gang ? Nå, jeg beholder det jeg har. Jeg vil under ingen omstændigheder bytte mine digitale indgange væk, for hverken SE eller 781. Så kunne vi jo blive ved med at poste penge i det foretagende

Iøvrigt menes det, at ordet "væsentlig" skal tages med et gran salt, når vi taler om forskellene på en ikke-SE model og en SE-model, men lad nu det ligge. Det blir ikke aktuelt for mig.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 April 2008 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Efter hvad jeg har hørt, så ville du få meget ud af en opdatering til enten 581ise eller 781i

Det er en skam du ikke kiggede forbi med din maskine til vores "mini Wadia træf", for jeg ville gerne have hørt din maskine op mod min (581se).

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Efter hvad jeg har hørt, så ville du få meget ud af en opdatering til enten 581ise eller 781i

Det er en skam du ikke kiggede forbi med din maskine til vores "mini Wadia træf", for jeg ville gerne have hørt din maskine op mod min (581se).

Jeg er tilfreds med det jeg har (som jeg vistnok har fortalt dig). Der har været udskiftet andre ting i mit headfi, som f.eks. hovedtelefon forstærker og hovedtelefoner, men CD / DAC bliver stående. Den yder super duper sammen med mit Sonos system.  Næste udskiftning / forbedring bliver måske noget med elektrostat-hovedtelefon, men det er lidt ude i fremtiden.

Iøvrigt har jeg aldrig været tilhænger af den type sammenkomster du refererer til. Det minder mig lidt for meget om
"Min far er bare stærkere end din far", hvilket er aldeles uinteressant.

Husk nu at bruge en masse tid på at lytte til musikken, i stedet for at studere tal

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Så er den første test af Wadia 170i Transport klar.

Tone Audio skrev:
Wow!

Man fristes til en lille test, for at se/høre om virkelig kan komme så langt med en god (Wadia) konverter og en iPod  

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg tror desværre det er for sent med sådan en fiks sag (den er da smart nok; ingen tvivl om det), for de som har en god DAC (eller digitale indgange i deres CD-afspiller), har allerede lavet deres CD'ere om til FLAC filer, og streamer lyden med SB3, Transporter, Sonos, Duet og hvad de ellers hedder.

De som ikke går op i CD-lyd på "højere niveau", har ingen synderlig fordel af, at det rå digitale signal hentes ud af en iPod, efter min mening. Disse mennesker har iøvrigt sjældent en DAC. Så alt i alt er det en mystisk "maskine" Wadia (og andre) sender på markedet. Måske er der kunder ? Jeg ved det ikke. Jeg lytter til mine FLAC-filer via Sonos. Det ville næsten være "dobbelt-besværligt" at skulle lave lossless fil-overførsel til en iPod, for herefter at sende signalet gennem sin DAC, når man i forvejen har lossles filer liggende på sin NAS.

Der er selvfølgelig osse den mulighed at tage det analoge signal ud direkte fra 170i, men jeg kan ikke forestille mig at der er ret meget high-end over det, når hele apperatet koster 379 dollars. Så kan man ligeså godt købe et kabel til sin iPod med et sæt RCA-stik i den ene ende, og putte dem ind i sin forstærker. Det giver nok næsten det samme resultat.

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
Man fristes til en lille test, for at se/høre om virkelig kan komme så langt med en god (Wadia) konverter og en iPod  

Go for it  Synes der virker som en spændende løsning, for os der endnu ikke har en SB/Duet

Dog lige en kommentar til artiklen du linker til: Anmelderen mener at der er hørbar forskel på musik spillet fra en harddisk (iPod) og flashhuskkommelse (iTouch), da de minder om motoren i en pladespiller. Er der ikke en venlig sjæl der vil forklare manden om buffere? (!)

Kalle_dk: Giver dig ret i forhold til Danmark, men i USA er iPod'en jo nærmest hvermandseje, så mon ikke den har mulighed for at få succes der?

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Det er hverken værre eller bedre end så mange andre plastic drev. Den eneste årsag til at diverse anmeldere har skabt en hype okrimg det er at det har kunne fås i løs vægt til selvbyg CD'ere, og som bekendt er hjemmebygget altid bedst for byggeren selv. Anmelderne så har genkendt det i færdige maskiner, og så har den pludselig en kæææmpe fordel...! NOT!

Glem nu komponenterne indeni og bedøm en CD afspiller på det endelige resultat (hvilket du jo også gør) - nemlig lyden!

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Chr. R. skrev:

Det er hverken værre eller bedre end så mange andre plastic drev. 

Nemlig.

Der er stor "røre i andedammen" når snakken går på "drev" (eller andre digitale kilder generelt), men i virkeligheden kommer det an på DAC'en, og hvordan drev og DAC arbejder sammen. Et mekanisk stabilt og iøvrigt gennemsnitligt drev vil derfor kunne gøre tricket. Lydmæssigt kan et gennemsnitligt drev derfor være ligeså godt som et "kobber-diamantslebet-guldbelagt-titaniumlegeret" drev. Man kan læse mere HER, hvis man har lyst til at vide mere.

For god ordens skyld (og inden jeg eventuelt bliver overfaldet af alle Teac-drev-fans) skal jeg meddele at jeg ikke er tekniker, men at jeg læser en del om tekniske emner, og lytter til diverse teknikere i virkelighedens verden samt i cyberspace. Man kan naturligvis ikke stole på alt hvad man ser og hører, men hvis man sorterer lidt i tingene, så........

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007
Sendt: 25 August 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Jeg tillader mig lige at smide den her op igen.

Nogle der ved nærmere omkring pris og tidspunkt for wadia docken?

Til top Vis Kane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kane

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 August 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Kane skrev:

Jeg har endnu ikke set produktet på et marked med 230v, men i USA er salget startet. Om den danske importør formår at lancere (også) dette produkt, det stiller jeg mig desværre noget tvivlende overfor

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 25 August 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Kalle_dk skrev:

Er det Wadia selv der siger at "581se er en væsentlig forbedret 581"? 
Så må det jo være rigtigt!  ;-)

Tænk...har Wadia virkelig sendt et apparat på markedet som var "særdeles ustabilt"? I så fald, er det et mærke man skal lægge mærke til...på den negative måde. Det er jo ikke discountprodukter der er tale om. Det indikerer priserne i det mindste...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2008 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
NriK skrev:

Chr. R. skrev:

Nemlig.

Der er stor "røre i andedammen" når snakken går på "drev" (eller andre digitale kilder generelt), men i virkeligheden kommer det an på DAC'en, og hvordan drev og DAC arbejder sammen. Et mekanisk stabilt og iøvrigt gennemsnitligt drev vil derfor kunne gøre tricket. Lydmæssigt kan et gennemsnitligt drev derfor være ligeså godt som et "kobber-diamantslebet-guldbelagt-titaniumlegeret" drev. Man kan læse mere HER, hvis man har lyst til at vide mere.

For god ordens skyld (og inden jeg eventuelt bliver overfaldet af alle Teac-drev-fans) skal jeg meddele at jeg ikke er tekniker, men at jeg læser en del om tekniske emner, og lytter til diverse teknikere i virkelighedens verden samt i cyberspace. Man kan naturligvis ikke stole på alt hvad man ser og hører, men hvis man sorterer lidt i tingene, så........

Linket virker ikke. Men jeg mindes tidligere at have læst noget fra den side der linkes til. 50% banaliteter og 50% technovås.

Prøv nu selv at lytte til forkellige drev på den samme dac. Du vil opleve kæmpeforskelle! Jeg har endnu til gode at opleve et "gennemsnitligt" levere varen.
I øvrigt er det jo ikke kun selve drevet (isoleret set) der er afgørende, men i lige så høj grad den efterfølgende elektronik (det digitale output) samt et "lydløst" fejlkorrigeringskredsløb.
Det er hér TEAC kommer ind i billedet. Især efter modificering af elektronikken. Selve drevet (mekanismen) sørger for HELT stressfri aftastning. Og det kan høres.

Mvh.
Niels

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Nilau skrev:
Der er et stykke vej fra de billige computerdrev som de fleste highend-mærker bruger, til de gedigne sager som TEAC altid har stået for. Og så lyder de bare bedre. Prøv selv!

I så fald er det utroligt at de producenter der anvender f.eks. netop dette drev, kan opnå de lydmæssige resultater som det rent faktisk er tilfældet. Og jeg har skam hørt min "ikke TEAC maskine" op mod en "TEAC maskine", og det var på intet område tvivl om hvilken maskine der lød bedst

Mon ikke sandheden er den, at andre drev fabrikanter kan mere end nogle går rundt og tror

Ja, men hvilket TEAC-drev???
Hvis der f.eks er tale om VRDS T1, kan jeg forstå det. Det er ikke den allerheldigste model.
Tandhjulsdrevet laserpickup er ikke godt nok. Heller ikke på en TEAC.

MVH.
Niels L.

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007
Sendt: 25 August 2008 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
Kane skrev:

Jeg har endnu ikke set produktet på et marked med 230v, men i USA er salget startet. Om den danske importør formår at lancere (også) dette produkt, det stiller jeg mig desværre noget tvivlende overfor

Nogen speciel grund til denne tvivl? Bliver den for dyr i DK?

Til top Vis Kane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kane

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Kalle_dk skrev:
NriK skrev:

Chr. R. skrev:

Nemlig.

Linket virker ikke. Men jeg mindes tidligere at have læst noget fra den side der linkes til. 50% banaliteter og 50% technovås.

Prøv nu selv at lytte til forkellige drev på den samme dac. Du vil opleve kæmpeforskelle! Jeg har endnu til gode at opleve et "gennemsnitligt" levere varen.
I øvrigt er det jo ikke kun selve drevet (isoleret set) der er afgørende, men i lige så høj grad den efterfølgende elektronik (det digitale output) samt et "lydløst" fejlkorrigeringskredsløb.
Det er hér TEAC kommer ind i billedet. Især efter modificering af elektronikken. Selve drevet (mekanismen) sørger for HELT stressfri aftastning. Og det kan høres.

Mvh.
Niels

Mit LINK virkede i flere dage efter mit indlæg, men nu har de tilsyneladende ændret på hjemmesiden. HER ER DET NYE LINK.

Jeg har ikke selv lyttet til så forfærdeligt mange ting, da jeg er yderst tilfreds med mit eget, men har fra andre ladet mig fortælle, at hvis man putter forskellige "gode" drev på samme DAC, er det nærmest indbildning hvis de kan høre forskel. Det kan jeg så tro på eller lade være. Jeg tror der er meget woodoo forbundet med drev, og hvis et super deluxe turbo TEAC drev er laaaangt bedre end alt andet (det er jo det du helst vil påstå, Niels), hvorfor kan vi så ikke købe sådan et drev ? Det er da mystisk at et SUPER produkt ikke kan sælges, og nærmest skal være "hemmeligt" for os unge under 50 ? Meget mærkeligt !

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 August 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Er det Wadia selv der siger at "581se er en væsentlig forbedret 581"? 
Så må det jo være rigtigt!  ;-)

Tænk...har Wadia virkelig sendt et apparat på markedet som var "særdeles ustabilt"? I så fald, er det et mærke man skal lægge mærke til...på den negative måde. Det er jo ikke discountprodukter der er tale om. Det indikerer priserne i det mindste...

På de forums hvor Wadia ejerne findes, der omtales 581 som en model med mange driftforstyrelser. Wadia har nok sendt denne maskine ALT for hurtigt på markedet. Kalle_dk kan bekræfte at hans maskine ikke har virket optimalt, og det samme kan 2 andre danske 581 ejere bekræfte. Prisen på en 581 på brugtmarkedet er også tydeligt mærket at det dårlige ry netop denne maskine har fået. Den handles således til en pris der ligger under en hvad en 861 indbringer.

Nilau skrev:

Så er det heldigt at jeg netop i her til aften har aftalt et "high-end træf" for CD-afspillere

Kan afsløre at Wadia og ARC bliver repræsenteret, og der vil blive arbejdet på at f.eks. Esoteric også dukker op. Så kan vi der møder op, selv få mulighed for at høre hvad der er myte og hvad der virker.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes