| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sandal skrev:
Kasper, TC skrev:
| Så du mener at alle i de første 6 måneder frit kan brænde deres enheder og forvente det betalt? |
|
|
Når en kunde reklamerer over et produkt inden 6 måneder efter købsdatoen, så er det forhandleren der skal bevise, at manglen ikke skyldes en fabrikationsfejl. Kunden kan principielt forvente/kræve hvad som helst, da det er forhandlerens opgave at modbevise kundens påstand(e). |
|
|
Gælder det også, hvis en højttalerenhed er at betragte som en sliddel ? Sliddele er jo ikke omfattet af garantien, i samme omfang. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Sandal Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Sandal skrev:
| Når en kunde reklamerer over et produkt inden 6 måneder efter købsdatoen, så er det forhandleren der skal bevise, at manglen ikke skyldes en fabrikationsfejl. Kunden kan principielt forvente/kræve hvad som helst, da det er forhandlerens opgave at modbevise kundens påstand(e). |
|
|
Gælder det også, hvis en højttalerenhed er at betragte som en sliddel? |
|
|
Købeloven skildre ikke mellem de enkle komponenter, hvorfor sliddele også er omfattet af formodningsregler. Men hvis manglen skyldes slid, så er det jo ikke en fabrikationsfejl og derfor er forhandleren ikke forpligtet til at afhjælpe manglen.
Spencer skrev:
| Sliddele er jo ikke omfattet af garantien, i samme omfang. |
|
|
Det kommer da an på, hvad forhandleren har specificeret som omfattet af hans garantiordning. __________________ Stud. Jur. (Kandidatuddannelsen) - Aarhus Universitet
Juridisk Rådgiver - Forbrugerrådgivningen Århus
|
| Til top |
|
| |
SMNLRSN Branchemedlem

Tape Connection
Bruger siden: 25 Maj 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sandal skrev:
Kasper, TC skrev:
| Så du mener at alle i de første 6 måneder frit kan brænde deres enheder og forvente det betalt? |
|
|
Når en kunde reklamerer over et produkt inden 6 måneder efter købsdatoen, så er det forhandleren der skal bevise, at manglen ikke skyldes en fabrikationsfejl. Kunden kan principielt forvente/kræve hvad som helst, da det er forhandlerens opgave at modbevise kundens påstand(e).
|
|
|
Og hvordan havde du forestillet dig at vi skulle kunne bevise det, når kunden ikke vil lade os undersøge varen? - Det behøver du vel ikke været jurist, for at se er problematisk?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sandal skrev:
Spencer skrev:
Sandal skrev:
| Når en kunde reklamerer over et produkt inden 6 måneder efter købsdatoen, så er det forhandleren der skal bevise, at manglen ikke skyldes en fabrikationsfejl. Kunden kan principielt forvente/kræve hvad som helst, da det er forhandlerens opgave at modbevise kundens påstand(e). |
|
|
Gælder det også, hvis en højttalerenhed er at betragte som en sliddel? |
|
|
Købeloven skildre ikke mellem de enkle komponenter, hvorfor sliddele også er omfattet af formodningsregler. Men hvis manglen skyldes slid, så er det jo ikke en fabrikationsfejl og derfor er forhandleren ikke forpligtet til at afhjælpe manglen.
Spencer skrev:
| Sliddele er jo ikke omfattet af garantien, i samme omfang. |
|
|
Det kommer da an på, hvad forhandleren har specificeret som omfattet af hans garantiordning. |
|
|
Fejlen skyldes i allerhøjeste grad slid, da en enhed slides meget hårdt, når forstærkeren klipper signalet. Det svarer til dækafbrænding på en bil. Her dækker garantien på dækket nok ikke.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
el_barto Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er beskæmmende at TC ikke vælger at følge Forbrugerklagenævnets afgørelse - det er for midt vedkommende slut med at handle der fremover  Hvis TC mener afgørelsen er uretfærdig må de bare sluge den kamel - nogen gange får butikken ret, andre gange får kunden ret.
__________________ Ay Carumba!
|
| Til top |
|
| |
Sandal Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
SMNLRSN skrev:
Sandal skrev:
|
|
Og hvordan havde du forestillet dig at vi skulle kunne bevise det, når kunden ikke vil lade os undersøge varen? - Det behøver du vel ikke været jurist, for at se er problematisk? |
|
|
Jeg kan sagtens se, at det ikke er hensigtsmæssigt, at kunden ikke vil lade forhandleren undersøge varen. Men det er heldigvis heller ikke det almindelige, for de fleste indleverer da deres produkt til forhandleren i forbindelse med en reklamation. __________________ Stud. Jur. (Kandidatuddannelsen) - Aarhus Universitet
|
| Til top |
|
| |
Sandal Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
| Fejlen skyldes i allerhøjeste grad slid, da en enhed slides meget hårdt, når forstærkeren klipper signalet. |
|
|
Det er muligt, at fejlen er opstået som følge af slid, det skal jeg ikke kunne sige noget om, men det er bare irrelevant for den påglædende sag. Forhandleren (TC) har ikke modbevist, at manglen ikke er omfattet af deres garanti, hvorfor den må antages at være det. __________________ Stud. Jur. (Kandidatuddannelsen) - Aarhus Universitet
|
| Til top |
|
| |
morkaj Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 260
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sandal->
Kunne du ikke forklare hvorledes det forholder sig at en kunde foretager en reklamation, men ikke vil efterfølge forhandlerens krav til kontrol, undersøgelse? Så vidt jeg erindrer har forhandleren lov til at udbedre skaden, ombytte eller lade handlen gå tilbage - kunden har ikke givet forhandleren mulighed for de første 2 alternativer.
Set med mine "uuddannede" øjne kan der ikke være tale om en reel reklamation i det at køber ikke har overholdt de krav til RMA som TC stiller (indlevering). Og hvis dette er tilfældet hvordan kan der så laves legestue i FKN?
MVh
M
|
| Til top |
|
| |
SMNLRSN Branchemedlem

Tape Connection
Bruger siden: 25 Maj 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
el_barto skrev:
Jeg synes det er beskæmmende at TC ikke vælger at følge Forbrugerklagenævnets afgørelse - det er for midt vedkommende slut med at handle der fremover 
Hvis TC mener afgørelsen er uretfærdig må de bare sluge den kamel - nogen gange får butikken ret, andre gange får kunden ret.
|
|
|
Ja, og når man så har slugt en 30-40 kameler, kan man dreje nøglen om fordi man bare har sagt 'ja og amen' og delt penge ud til højre og venstre. Sådan fungerer en forretning ikke, men hvis det er den generelle opfattelse, kan jeg efterhånden godt se ræson i at nogle har indtil flere klager kørende hos FKN.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
el_barto skrev:
Jeg synes det er beskæmmende at TC ikke vælger at følge Forbrugerklagenævnets afgørelse - det er for midt vedkommende slut med at handle der fremover 
Hvis TC mener afgørelsen er uretfærdig må de bare sluge den kamel - nogen gange får butikken ret, andre gange får kunden ret.
|
|
|
Hvorfor skulle de det, hvis de vælger at gå i retten med det.
Hvis du bliver beskyldt for noget du ikke er skyld i , ville du så bare sluge den kamel ???????.
|
| Til top |
|
| |
el_barto Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
el_barto skrev:
|
|
|
Hvis du bliver beskyldt for noget du ikke er skyld i , ville du så bare sluge den kamel ???????.
|
|
|
Jeg kan ikke se sagen er så klar at TC bør gå videre med den - men føler de at de skal det er det vel deres sag. Jeg mener blot at de ikke har ført tilstrækkeligt bevis for at det er kundens fejl der er skyld i at højttalerne er røget en tur. Uanset hvad bliver det en sag som mange nok vil følge nøje. __________________ Ay Carumba!
|
| Til top |
|
| |
ElGurappo Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: mørch
Bruger siden: 07 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kun haft bøvl med den butik.
Sidst jeg handlede der skulle forbrugerklagenævnet ind i sagen før de overhovedet reagerede. Det ende efter lang tids tovtrækken med at jeg fik mine penge igen, men det var da kun fordi jeg havde den rigtige juridiske bistand i ryggen.
Handler der aldrig igen og kan kun anbefale andre heller ikke at gøre det. 
|
| Til top |
|
| |
Kasper, TC Branchemedlem

Tapeconnection
Bruger siden: 27 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
el_barto skrev:
jensen skrev:
el_barto skrev:
|
|
|
|
|
|
Jeg kan ikke se sagen er så klar at TC bør gå videre med den - men føler de at de skal det er det vel deres sag. Jeg mener blot at de ikke har ført tilstrækkeligt bevis for at det er kundens fejl der er skyld i at højttalerne er røget en tur.
Uanset hvad bliver det en sag som mange nok vil følge nøje.
|
|
|
Hvordan skal vi føre tilstrækkeligt bevis når vi ikke må se enhederne?
Og skulle der falde en dom mod os vil det betyde at alle indenfor de første 6 måneder kan opføre sig fuldstændig som de vil med deres højttalere og når de endelig går i stykker sige "Pengene retur, tak!". Er det virkelig der vi gerne vil hen?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper, TC skrev:
el_barto skrev:
jensen skrev:
el_barto skrev:
|
|
|
|
|
|
Jeg kan ikke se sagen er så klar at TC bør gå videre med den - men føler de at de skal det er det vel deres sag. Jeg mener blot at de ikke har ført tilstrækkeligt bevis for at det er kundens fejl der er skyld i at højttalerne er røget en tur.
Uanset hvad bliver det en sag som mange nok vil følge nøje.
|
|
|
Hvordan skal vi føre tilstrækkeligt bevis når vi ikke må se enhederne?
Og skulle der falde en dom mod os vil det betyde at alle indenfor de første 6 måneder kan opføre sig fuldstændig som de vil med deres højttalere og når de endelig går i stykker sige "Pengene retur, tak!". Er det virkelig der vi gerne vil hen? |
|
|
Måske vil kunderne endda føle sig forpligtet til at teste hvor meget højttalerne kan tåle, inden garantien udløber. F.eks. når der er en måned tilbage af garantien. EDIT: Dog vil det kun blive et problem, hvis de har fjernet den temperaturfølsomme modstand, som importøren har været nødt til at tilføje, som sikring imod fjumrehoveder. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
edtwodth Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 361
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper, TC skrev:
edtwodth skrev:
Kasper, TC skrev:
edtwodth skrev:
Kasper, TC skrev:
| Og i øvrigt er der vel en grund til at afgørelserne ikke er bindende. Et eller andet sted er det vel blevet vurderet at de afgørelser der kommer nok er noget farvede eller ikke helt vurderet så seriøst som bør være tilfældet når der fældes en bindende dom. |
|
|
Måske vil nævnets afgørelser bliver mere efter jeres smag, hvis i vælger at besvare nævnets henvendelser.... bare en ide
|
|
|
Nu er det ikke mig personligt der har håndteret besvarelsen og det er selvfølgelig beklageligt at de ikke har fået svar på alle deres spørgsmål i tide. Det ændrer dog ikke på min holdning til deres vurdering af sagen.
|
|
|
Det er næsten til at grine over.
"Nu er det ikke lige mig.."
"ikke lige fået svar på alle deres spørgsmål"
Det er sådanne standard svar man får, når man henvender sig til jer (hvis i da svarer)...
|
|
|
Hvis du skal citere mig vil jeg sætte pris på at du gør det korrekt og ikke selv tilføjer ord og derefter får det til at fremstå som om at det er min sætning.
Du er et mennesker der er svæt at blive klog på. Jeg er klar over at du ikke bryder dig om os og det tror jeg alle andre også er. Jeg begriber simpelthen ikke at du gider bruge så meget tid på at svine os til. Hvordan ville du have det hvis vi gang på gang brugte alle givne muligheder på at svine dig til? Det kunne være at du ville komme længere med at opføre dig som et almindeligt ordentligt menneske i stedet for det her. Det kan være at du bliver overrasket over resultatet.
|
|
|
Hvor er det lige jeg har citeret dig forkert?
Jeg bruger ikke tid på at svine jer til, jeg bruger tid på at kæmpe for mine rettigheder som forbruger
|
| Til top |
|
| |
edtwodth Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
morkaj skrev:
Hans J skrev:
morkaj skrev:
Hans J skrev:
|
Den kurs som I (branchemedlemer) anlægger her, er med til at grave jeres egen grav.
|
|
|
Det er altså din mening at en forhandleren skal tage reklamationen uanset at det er en klar fejl 40? Det ville da være at grave sin egen grav.
I det at forbrugeres moral bliver mere og mere "blakket" må det jo forventes at forrhandlerens går samme vej. Jeg synes rent faktisk at TC har behandlet kunden fint i denne sag og deres fremstilling ville på ingen måde afskrække mig for en fremtidig handel.
Og hånden på hjertet - er forbrugerne ikke ved at blive nogen "tudere" tag et lidt dybere check på firmatjek og se hvilke såkaldte afgørelse der ligger - at man har folk ansat til at sidde og vurdere sligt er alene udtryk for en forbrugerbeskyttende mentalitet der totalt har taget overhånd - det må forventes at forbrugeren ved en lille smule om det han/hun køber. Ligeledes i nævnte sag, hvis du køber for 25k højttalere kan du vel ikke være helt novice på hifi området.
MERE FRED
|
|
|
Det er manglende efterlevelse af klagenævnets afgørelse jeg anfægter.
Nu er det jo ikke sådan, at blot fordi jeg kan få byttet min højttaler på garanti, så brænder jeg skidtet af med vilje, "for det er jo så sjovt, at skulle transportere højttaleren til forhandler, diskutére med forhandler, undvære højttaler og hente den igen."
Klager får ikke automatisk ret ved forbrugerklagenævnet, så ville der nok være flere firmaer som nægtede at følge afgørelserne. Det er jo heldigvis kun et lille antal firmaer som er listet på siden.
PS: Prisen på ens udstyr beviser ikke en dyt om hvor meget forstand man har på det. Mange folk tror netop, at fordi det er dyrt så er det også godt.
|
|
|
Vi tager den lige igen FKN har ikke/kan ikke /må ikke andet end at være en vejlledende institution. Det er en underbemandet, ganske usagligt funderet samling af stressede personer. Nævnet har solgt sin egen integritet på at få sagslisterne fyldt hurtigt op (en nævnsafgørelse på ruskindsbukser til 599? - m.v.)
Fordi at en mere eller mindre slumpagtig sammensat gruppe personer mener, at forbrugeren der har kvajet sig fælt skal have mønter retur efter han har ødelagt sine 'talere (og i samme forbindelse meddeler virksomheden at de venligst bedes betale kr. 4.700 ved kasse 1 for denne afgørelse) er jo ikke ensbetydende med at det er den juridiske sandhed, det er blot deres mening - og denne sag visualiserer jo at deres mening er noget tyndbenet.
Konsekvensen af dette er jo bare at FKN ikke bliver taget seriøst mere. jeg skal da blank indrømme at jeg er vidende om at FirmaTjek og listen eksistrer, men jeg vil da aldrig lade den styre mit køb.
Den konkrete sag skriger om en afgørelse ved retten - beløbet er væsentligt og forhandleren vil ikke rette sig efter FKN. Jeg tror dog ikke helt på det.
De fredeligste hilsner.
|
|
|
Nu er beløbsgrænsen godt nok 800 kr, og der sider erhvervsfolk med til afgørelserne....
|
| Til top |
|
| |
edtwodth Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
morkaj skrev:
Kasper, TC skrev:
|
Du er et mennesker der er svæt at blive klog på. Jeg er klar over at du ikke bryder dig om os og det tror jeg alle andre også er. Jeg begriber simpelthen ikke at du gider bruge så meget tid på at svine os til. Hvordan ville du have det hvis vi gang på gang brugte alle givne muligheder på at svine dig til? Det kunne være at du ville komme længere med at opføre dig som et almindeligt ordentligt menneske i stedet for det her. Det kan være at du bliver overrasket over resultatet.
|
|
|
Hej Kasper
Jeg tror ikke at i skal være så bekymrede. Jeg synes alene at han udstiller sine egne mangler og jeg skal da tilstå at al denne virak fik mig forbi jeres hjemmeside - så noget godt kom der da ud af det.
Jeg tror at hans lille sag med jer og heraf følgende indlæg har sat noget igang - han er blevet afhængig at sig selv på skrift. At han ligelede har fundet noget han føler give ham moralsk opbakning (FKN) forøger bare mængden.
Det du skriver til sidst er jo det, det hele drejer sig om at løse dette problem på Arne Hviid metoden Win/Win og så komme videre, men nogen gange er det jo svært.
jeg har lidt ondt af vores forurettede ven, jeg håber at i kan blive enige med ham, jeg er ikke sikker på at det er det han reelt ønsker.
MVH
M
|
|
|
Det ville være rart at kende til min sag inden man udtaler sig om den :-)
|
| Til top |
|
| |
edtwodth Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
el_barto skrev:
|
|
|
Fuldstændig enig
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er noget jeg ikke helt forstår hos dem, der mener at TC bare skal sluge kamelen og betale pengene tilbage.
Hvis man reklamerer over et produkt, henvender man sig til forhandleren, hvor man har købt ptoduktet, og siger at skidtet ikke fungerer. Så taler man lidt frem og tilbage om hvad problemet måske kan være. Ekspedienten i butikken ved helt sikkert meget om hifi og højttalere, men er måske ikke lige radiomekaniker eller overmåde teknisk anlagt, så han beder kunden om at komme ind med produktet, så værkstedet, mekanikeren, kan kigge, måle, lytte, konstatere og ud fra sin faglige viden om produktet komme med hvad der er galt. Om det er en fabrikationsfejl eller om det er misbrug fra kundens side. Så kan værkstedet komme med et overslag på rep. eller hvad der skal til. Er kunden ikke tilfreds med dette, kan han, mod betaling, lade 3. mand (en anden radiomekaniker e.l. undersøge sagen). Men man må gå udfra at forhandlerens værksted er bestykket med ærlige og kompetente folk.
Men essensen af det hele er at man er nødt til at lade forhandleren undersøge det defekte produkt - sådan virker verden altså...
Jeg sender ikke "bare" pengene retur, fordi et eller andet er brændt af i et af de produkter jeg har solgt - jeg gør det hvis min mekaniker siger at det har været defekt fra fabrikken - og så taler jeg med fabrikken om hvad vi så gør... Er det brugt udstyr, skal jeg også have min mekaniker til at kigge på det, og komme med sin dom - rep eller penge retur og "sluge kamelen".
|
| Til top |
|
| |
edtwodth Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
el_barto skrev:
|
|
|
|
|
|
De har jo ikke valgt at tage det til retten - hvorfor kunne man spørge...
De har kun valgt at ignorere forbrugerklagenævnet. Så er de selv skyld i sagens udløb
|
| Til top |
|
| |