Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 06:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: STAX er super duper! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

darkless skrev:
Kalle_dk skrev:

Darkless: Kan din singlepower osse levere 580 volt til elektrostater ? I såfald er det jo en fin multi-forstærker du (snart) får leveret.

Sidst jeg snakkede med Singlepower fik jeg at vide, at den kunne levere 500 volt med en bestemt type rør og tilhørende adaptere, da forstærkeren ikke oprindeligt er designet til at fungere med elektrostrater. Det er dog muligt, at Mikhail har fundet nogle rør, der er i stand til at levere mere spænding siden hen.

Derudover fik jeg at vide af spritzer fra head-fi/head-case, at det kun er de krævende STAX modeller (fx OII, 4070 og diverse Sigma), der muligvis vil lyde bedre med en højere spænding.

Efter endnu en samtale må jeg lige korrigere mig selv. Forstærkeren leverer 540V, hvilket iflg. Mikhail faktisk er mere optimalt end de 580V som STAX opgiver som "reference" og som de fleste andre fabrikanter anvender. Han har i mange år bygget elektrostat-højttalere, inden han kastede sig over forstærkere, så jeg stoler på, at ved, hvad han snakker om.

Han mente i øvrigt, at den uden problemer kan drive alle STAX hovedtelefoner, så også på det punkt må jeg tage mine ord tilbage. Det har jeg nu intet problem med.

</threadjack>

Kane, det bliver rigtigt spændende at komme til at høre mere om dit nye STAX-setup. Rart at læse, at Justin også har tid til at bygge på sine ikke-portable forstærkere.

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Maj 2008 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at kigge lidt på elektrostater......

Hvis man skal danne sig et overblik over Stax-modellerne. Er der så nogen, der har et bud på en RANG-LISTE over hvor gode de forskellige Stax-modeller er i forhold til hinanden. Eller eventuelt Hovedtelefon / forstærker kombinationer som man foretrækker.

Er lydkarakteristikken ens på de forskellige Stax-modeller eller ligner signaturen hinanden? Hvad med forstærkerne?

Hvad med nogle af de gamle modeller man ser til salg af og til. Er der nogle man specielt skal gå efter her?

Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Maj 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:

Jeg overvejer at kigge lidt på elektrostater......

Hvis man skal danne sig et overblik over Stax-modellerne. Er der så nogen, der har et bud på en RANG-LISTE over hvor gode de forskellige Stax-modeller er i forhold til hinanden. Eller eventuelt Hovedtelefon / forstærker kombinationer som man foretrækker.

Er lydkarakteristikken ens på de forskellige Stax-modeller eller ligner signaturen hinanden? Hvad med forstærkerne?

Hvad med nogle af de gamle modeller man ser til salg af og til. Er der nogle man specielt skal gå efter her?

Jeg ved ganske lidt om det her (og har hørt endnu mindre), så følgende skal tages med en mindre skovlfuld salt.

Lige nu bliver følgende Stax hovedtelefoner produceret.

SR-007a/SR-007mk2: Flagskibet, der skulle ikke blive meget bedre end dette. Skulle dog være lidt mørkere i lyden end de andre modeller - specielt hvis forstærkeren ikke er stærk nok.

SR-404: Samme kabel som SR-007a

SR-303: samme driver som SR-404, men med et andet kabel. (de koster næsten også det samme)

SR-202:

Lidt uden for nummer:

4070: lukket udgave af SR-404 (skulle være ekstremt detaljeret, men måske lidt umusikalsk)

SR-003 og SR-001: IEM

Alle modeller, undtaget 4070 har matchene forstærkere. Til SR-007a og SR-404 findes der både en SS og en rørforstærker.

Det siges at netop forstærkerne er Staxs akilleshæl, specielt i forhold til SR-007a - derfor findes der er del forstærkere der er udviklet til netop dem.

Med hensyn til de ældre modeller er det lidt en jungle. Det virker dog til at specielt SR-Lambda er meget populær.

Til top Vis Kane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kane

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 Maj 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har skannet min bruger manual til Stax SR-Lambda Series

(fjernet for at gøre tråden smallere  , spørg hvis du har brug for den manual )

Det der reelt gør den store forskel er kvaliteten af den benyttede forstærker, ex. min egen SR-212 er officielt en forstærker med "Pro" BIAS ...., men den virkelige verden er lidt anderledes jeg har målt BIAS spændingen til 400VDC ..., så det er i sig selv en begrænsning mht. virkningsgraden på mit SR-202 headsæt ..., der er et punkt som jeg ikke har fået ændret endnu i forstæerkeren .., det vigtigste var at få en bedre ekstern strømforsyning som har 44.000µF, standard er kapaciteten på "skallede" 1000µF

Ps. der er forskel på PC-OCC kablerne der benyttes på henholdsvis SR-303 og SR-404 ..., sidstnævntes har lavere kapacitet

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Maj 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Bare kassen den kommer i kan få mig til at blive blå af misyndelse... vil også have sådan eeeeen...

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Ny mail fra Justin - efter adskillige rykkere.

Han skulle have alle dele nu og skulle have den klar om en uge. Vi får se, jeg har lidt opgivet at tro på hans tidsfrister.

Att.: Darkless. Hvordan går det med din SP, er den kommet nærmere aflevering?

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Har lige læst på head-fi om en der netop har modtaget sin HeadAmp GS-1 efter 9 måneder og nogle dages ventetid !!!!

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

nc8000 skrev:
Har lige læst på head-fi om en der netop har modtaget sin HeadAmp GS-1 efter 9 måneder og nogle dages ventetid !!!!

Det er for useriøst

Jeg tror nu nok jeg vil kigge nærmere på en STAX SRM 717. Den bruger FET. Det giver mange lydmæssige fordele fra både transistorer og rør. Den har da osse fået udmærket kritik, de steder jeg har kigget. Hvis nogle er meget uenige, må de endeligt råbe op.

RudiStor Egmont kan ses på www.rudistor.com, men desværre er det vanskeligt, for slet ikke at sige umuligt at finde noget om, hvordan den spiller, så det er lidt teoretisk. Hvis den spiller ligeså godt som min egen RudiStor (til dynamiske hørebøffer), er den rigtig god, men alligevel.....
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hvad er der galt med danske forhandlere ?

jeg skal lige love for at deres avancer er "super duper!"

Stax SR-007 uden at specificere hvad det er for en model koster 21000,- minus en krone

Se her:

http://www.headphile.co.kr/shop/shopdetail.html?brandcode=03 1000000033&search=&sort=order2

Med den aktueller dagskurs på valutakurser.dk

så koster den på det site ..., kun!!! 12779,- kroner,

det er lige før at det er en sag for tv programmet "penge"

at kigge på omkostningerne af bedre HiFi 

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Hvad er der galt med danske forhandlere ?

jeg skal lige love for at deres avancer er "super duper!"

Stax SR-007 uden at specificere hvad det er for en model koster 21000,- minus en krone

Se her:

http://www.headphile.co.kr/shop/shopdetail.html?brandcode=03 1000000033&search=&sort=order2

Med den aktueller dagskurs på valutakurser.dk

så koster den på det site ..., kun!!! 12779,- kroner,

det er lige før at det er en sag for tv programmet "penge"

at kigge på omkostningerne af bedre HiFi 

Jo da, men du skal nok påregne at betale moms, told og andre sjove ting fra Korea. Til gengæld kan du købe SRM 717 + SR-007 II i England for en samlet pris af kr. 23528,- og så er der ikke noget med told og moms bagefter.

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
nc8000 skrev:

Det er for useriøst

Ja og Darkless har så vidt jeg ved ventet over et år på sin SinglePower og ventetiden hos Xin på stort set alt løber nu også over et år. 

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Kalle 

Joe .., det er rigtigt at Stax er mærkant billigere i Uk og har været det i mange år

Men jeg kom lige forbi det site og så at det var en nyere udgave og at den er billig i forhold til den danske/norske pris

mht. manualen ...,  jeg har fjernet den

(glemte ved skan/opload, at det ikke er alle der har en 22" TFT wide screen) 

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Kane skrev:

Kalle_dk skrev:
Hvordan klarer Stax' egne forstærkere sig sammenlignet med de forstærkere som nævnes i denne tråd, og som tilsyneladende kan være vanskelige at få fat på ? Jeg har kun læst anmeldelser af SR-007 + de 2 "passende" Stax forstærkere. Den ene med rør, den anden med transistorer. De fik begge positiv kritik. Hvem har kendskab til forskellen på de 2 Stax amps, og så de andre "uoriginale" ?

Jeg har ikke hørt nogle af forstærkerne, så jeg kan ikke påstå at have kendskab til dem. Det jeg har læst mig til er følgende. Det er sådan rimelig bredt anerkendt, at de to STAX forstækere er det svage led i 007 comboen - de kan simpelthen ikke udnytte det potentiale SR-007erne har.

For mig var valget ikke så svært. Den forstærker jeg har har bestilt, KGSS, koster ikke mere end STAX forstærkerne og er mere eller mindre bygget til at få det optimale ud af SR-007.

Det er nyt for mig at det skulle være "rimelig bredt anerkendt, at de to STAX forstækere er det svage led i 007 comboen - de kan simpelthen ikke udnytte det potentiale SR-007erne har".

Det skulle vel ikke være de små køkkenbordsproducenter af hovedtelefonforstærkere der står bag den slags vås?

Mon ikke STAX (som vel kan siges at have mere erfaring på området end nogen andre i verden) magter at lave en forstærker der 'matcher' selve hovedtelefonerne???

Hilsen

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Kane skrev:

Kalle_dk skrev:
Hvordan klarer Stax' egne forstærkere sig sammenlignet med de forstærkere som nævnes i denne tråd, og som tilsyneladende kan være vanskelige at få fat på ? Jeg har kun læst anmeldelser af SR-007 + de 2 "passende" Stax forstærkere. Den ene med rør, den anden med transistorer. De fik begge positiv kritik. Hvem har kendskab til forskellen på de 2 Stax amps, og så de andre "uoriginale" ?

Jeg har ikke hørt nogle af forstærkerne, så jeg kan ikke påstå at have kendskab til dem. Det jeg har læst mig til er følgende. Det er sådan rimelig bredt anerkendt, at de to STAX forstækere er det svage led i 007 comboen - de kan simpelthen ikke udnytte det potentiale SR-007erne har.

For mig var valget ikke så svært. Den forstærker jeg har har bestilt, KGSS, koster ikke mere end STAX forstærkerne og er mere eller mindre bygget til at få det optimale ud af SR-007.

Det er nyt for mig at det skulle være "rimelig bredt anerkendt, at de to STAX forstækere er det svage led i 007 comboen - de kan simpelthen ikke udnytte det potentiale SR-007erne har".

Det skulle vel ikke være de små køkkenbordsproducenter af hovedtelefonforstærkere der står bag den slags vås?

Mon ikke STAX (som vel kan siges at have mere erfaring på området end nogen andre i verden) magter at lave en forstærker der 'matcher' selve hovedtelefonerne???

Hilsen

Niels

Det skal jeg ikke kunne sige. Men umiddelbart virker det ikke sådan - jeg har ikke læst om nogle der foretrækker STAXs forstærker til SR-007 efter af have hørt KGSS og KGBH.

Prisen er den samme (faktisk er KGSS billigere) så valget var ikke så hulens svært for mig. Men skulle du sidde inde med en STAX forstærker, kunne det da være sjovt at lave en sammenligning.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har personlig hørt 303 modellen mod 404II signature tror det var 323 driveren, 404'eren var klart bedre mht. detaljer.

Jeg var ikke i tvivl om at det skulle være 404II Signature af de to.   

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Kane skrev:
Nilau skrev:
Kane skrev:

Kalle_dk skrev:

Hilsen

Niels

Det skal jeg ikke kunne sige. Men umiddelbart virker det ikke sådan - jeg har ikke læst om nogle der foretrækker STAXs forstærker til SR-007 efter af have hørt KGSS og KGBH.

Prisen er den samme (faktisk er KGSS billigere) så valget var ikke så hulens svært for mig. Men skulle du sidde inde med en STAX forstærker, kunne det da være sjovt at lave en sammenligning.

De få steder jeg har læst test af Stax' egne forstærkere, har jeg nu ikke bemærket noget negativt; tværtimod, men de der forstærkere du nævner som alternativ, er det ikke dem som næsten er hemmelige for andre end konstruktøren ? Hvis man skal vente ca. 12 måneder for at få en forstærker som ingen har hørt (pånær et par stykker i USA som har købt een), så kan det nu være det samme. Det har jeg ikke tålmodighed til at vente på.

Det nævnes at de "andre" forstærkere leverer højere "føde-spænding" til elektrostatelementerne end Stax' egne forstærkere. Det skulle efter sigende give "bedre" lyd. Spørgsmålet er så, om det er optimalt på lang sigt at have denne højere spænding ? En el-pære lyser osse bedre med forhøjet spænding, men hvor længe ? Mon ikke Stax havde anvendt "tricket" hvis det var den bedste løsning ?

Generelt synes jeg problemet med denne type grej er, at man ikke kender hverken private mennesker eller forhandlere som har udstyret stående til afprøvning. Derfor er man nødsaget til at finde private "reviews" på nettet. Hvem siger de er troværdige, eller at man selv ville være enig i den subjektive lyd-vurdering der skrives om ? Det er ikke nemt !

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Kane skrev:
Nilau skrev:
Kane skrev:

Kalle_dk skrev:

Hilsen

Niels

De få steder jeg har læst test af Stax' egne forstærkere, har jeg nu ikke bemærket noget negativt; tværtimod, men de der forstærkere du nævner som alternativ, er det ikke dem som næsten er hemmelige for andre end konstruktøren ? Hvis man skal vente ca. 12 måneder for at få en forstærker som ingen har hørt (pånær et par stykker i USA som har købt een), så kan det nu være det samme. Det har jeg ikke tålmodighed til at vente på.

Det nævnes at de "andre" forstærkere leverer højere "føde-spænding" til elektrostatelementerne end Stax' egne forstærkere. Det skulle efter sigende give "bedre" lyd. Spørgsmålet er så, om det er optimalt på lang sigt at have denne højere spænding ? En el-pære lyser osse bedre med forhøjet spænding, men hvor længe ? Mon ikke Stax havde anvendt "tricket" hvis det var den bedste løsning ?

Generelt synes jeg problemet med denne type grej er, at man ikke kender hverken private mennesker eller forhandlere som har udstyret stående til afprøvning. Derfor er man nødsaget til at finde private "reviews" på nettet. Hvem siger de er troværdige, eller at man selv ville være enig i den subjektive lyd-vurdering der skrives om ? Det er ikke nemt !

Det er bestemt ikke nemt. Og det er også rigtigt at man ikke kan vide om anmeldelserne er troværdige, eller om god lyd for anmelderne er det samme som god lyd for en selv. Men det er jo også derfor at man må hoppe ud på dybt vand en gang imellem - ellers får man jo aldrig prøvet noget nyt. Og skulle jeg ikke bryde mig om forstærkeren, er jeg ret sikker på at jeg, med de leveringstider der er, hurtigt kan komme af med den igen.  

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Kane skrev:

Det er bestemt ikke nemt. Og det er også rigtigt at man ikke kan vide om anmeldelserne er troværdige, eller om god lyd for anmelderne er det samme som god lyd for en selv. Men det er jo også derfor at man må hoppe ud på dybt vand en gang imellem - ellers får man jo aldrig prøvet noget nyt. Og skulle jeg ikke bryde mig om forstærkeren, er jeg ret sikker på at jeg, med de leveringstider der er, hurtigt kan komme af med den igen.  

Ja mon ikke det kan lade sig gøre at sælge den igen ? Det skulle da lige være fordi ingen (eller ganske få) kender den

PS: Jeg kan se at den der KGSS et-eller-andet koster ca. 2000 dollars. Du har vel husket at lægge fragt, moms, told og andet godt oveni ? For så bliver den altså noget dyrere end en Stax SRM-717 i England.......sådan bare for en god ordens skyld

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Davs i Stax skuret ... jeg syntes at Kalle_dk skal købe den SRM-717, og Kane en KGSS, så bliver vi andre meeeget klogere 

Ellers når vi snakker Stax, så er de også billige i Japan jo (f.eks. pricejapan.com) - men det er sgu lidt smart med UK at de kører med det samme i stikkontakten som os. Et alternativ kunne være at købe f.eks. Omega'en hos pricejapan og så amp'en i UK. Ak ja, hvem der bare havde penge til den slags. De ser p***e fede ud Kane!
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Davs i Stax skuret ... jeg syntes at Kalle_dk skal købe den SRM-717, og Kane en KGSS, så bliver vi andre meeeget klogere 

Ellers når vi snakker Stax, så er de også billige i Japan jo (f.eks. pricejapan.com) - men det er sgu lidt smart med UK at de kører med det samme i stikkontakten som os. Et alternativ kunne være at købe f.eks. Omega'en hos pricejapan og så amp'en i UK. Ak ja, hvem der bare havde penge til den slags. De ser p***e fede ud Kane!

Du er nu altid så logisk i din tankegang, Zorglub. Send du bare kr. 24000,- til mig, så skal du få en demo

Skal du ikke betale moms og told fra Japan ? Det tror jeg nok ?!

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes