| Forfatter |
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 18 Juni 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lige købt nogle zomax enheder som forsøg til mit dipol .. men er ikke tilfreds med dem ... når man giver den bare lidt gas .. lydet de meget grimt .. det er denne enhede . bare giv lyd fra jer dem som har prøvet zomax .. og kræver de stor forstærker for at spille ok
|
|
|
• Belastning 100/200W (RMS/musik) - 96dB (1W/1mtr) (Belastningen er angivet for begge svingspoler) • Impedans 2x8 ohm - 2" svingspole • Frekvensområde 26-1600Hz - Plade chassis • Magnet diameter 158 mm • Vægt 5,5 kg • Fs 25,5 Hz • Re 2x6,8 ohm • Qms 3,26 • Qes 0,59 • Qts 0,53 • Vas 335 liter • Diameter 387 mm • Huldiameter 356 mm • Total dybde 158 mm
Enhed med 2 svingspoler og derved primært beregnet til subwooferbrug. De to svingspoler på hver 8 ohm kan enter parallelkobles til én på 4 ohm - eller seriekobles til én på 16 ohm. Dobbeltspolen kan også benyttes til forstærket dybbas. De to svingspoler parallelkobles men med en delefilter- spole i serie med den ene - så vil begge sving- spoler drive enheden i dybbassen, mens kun den ene er aktiv ved højere frekvenser. Det giver både kraftigere og mere kontrolleret dybbas. Du kan også tilslutte de to svingspoler til hver sin kanal af en stereoforstærker og på den måde nøjes med én centerbas/subwoofer sammen med to side højttalere. Perfekt til bilstereo, hvor man sjældent har plads til to store baskabinetter i bagagerummet. |
| |
|
|
|
|
|
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
nå nu har jeg prøvet med min kl d forstærker .. det hjalp ikke noget .. så det er ikke strøm mangel .. hvad kan det så være .. lyden kommer når den skal spille en store tromme .. så lyder det som om enheden selv prøve at lave en lyd .. lidt som om enheden ikke er hurtig nok .. ikke fordi den bevæger sig meget ... det gør den bestem ikke 2-3 mm.. max
har tænkt på at sende dem retur som deffekt .. efter min mening skal en enhed da kunne flytte sig så meget at den går i bund også selv om den ikke er i kabinet .. hvad er jeres mening om det ..???
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 18 Juni 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kører du svingspolerne i serie eller parrallelt ?
Er det kun en enhed ?
Hvor længe har den spillet ? (Den skal ha TÆV - MANGE TÆV, før den spiller godt)
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har dem i serie sammen .. og parrallel med den anden så det bliver til 8 ohm .. tæsk .. det lyder ikke sundt for en enhed .. kommer den til at spille bedre ved at få tæsk .. nu når du siger tæst .. skal den så flytte sig næsten helt i bund ???
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 18 Juni 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har jo som skrevet før haft sådan 6 stk.................... Hver enkelt af dem lød underligt og havde en lettere skrabelyd og lød som om der evt var noget der sad "lidt" løst nede ved svingspolen/spideren/membranen. Jeg ringede til DLT og spurgte hvad det kunne være, når nu alle 6 enheder gjorde det, dog ikke lige meget. Svaret jeg fik var, at der kunne være lidt overskydende lak på svingspolen, så jeg skulle bare spille løs - og det gjorde ingenting de fik nogle øretæver - faktisk hellere det. Resultatet var: Ingen mislyde og lang slaglængde uden skraberier. 2 af dem spiller nu et et isobarikkabinet, med svingspolerne parrallelt på en HH-800 forstærker - og de tåler STRYGL, når de er holdt op med deres "underlige lyde" 
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
oki så skal de nok bare spilles til .. jeg oplever bare lyden meget kraftigt .. ved lav styrke .. jeg skulle da mene at de skulle give mere ebd 90 db fra sig inde den grimme lyd kommer .. bruger du dem stadig til dipol
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 18 Juni 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
| oki så skal de nok bare spilles til .. jeg oplever bare lyden meget kraftigt .. ved lav styrke .. jeg skulle da mene at de skulle give mere ebd 90 db fra sig inde den grimme lyd kommer .. bruger du dem stadig til dipol
|
|
|
Prøv du at gi dem nogle strygl, selvom det måske ikke lyder sundt - her hos mig hjalp det på 6 ud af 6 enheder
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny
har du billede af dit setup
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 18 Juni 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
heltny
har du billede af dit setup
|
|
|
Der kommer en masse på et senere tidspunkt
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
øv.. beskriv lige der hvor du bruger dine zomax .. har løst lidt af mit problem .. modfase...
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 19 Juni 2008 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv Zomax 1531, som spiller både dybt og godt, meeeeen ........de skal spilles til, hvilket de fleste enheder skal, da kantophæng og spider er stive fra ny af.
Sådan plejer jeg at gøre ved basenheder: Smid en funktionsgenerator igennem en strømstærk forstærker og giv enhederne en ordentlig omgang massage, med en sinustone på eks. 20- 30 hz. Lad dem stå og blafrer i timevis/dagevis ( for mit eget vedkommende imens jeg er på arbejde, væk hjemmefra ).
Med ovenstående proces, skal de nok komme til at lyde rigtigt efter nogen tid. 
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej .. hvad er din mening .. kan jeg godt få dem til at spille op til 300 hz uden de kommer til at lyde dårligt ..
KrammeAcoustics skrev:
Har selv Zomax 1531, som spiller både dybt og godt, meeeeen ........de skal spilles til, hvilket de fleste enheder skal, da kantophæng og spider er stive fra ny af.
Sådan plejer jeg at gøre ved basenheder: Smid en funktionsgenerator igennem en strømstærk forstærker og giv enhederne en ordentlig omgang massage, med en sinustone på eks. 20- 30 hz. Lad dem stå og blafrer i timevis/dagevis ( for mit eget vedkommende imens jeg er på arbejde, væk hjemmefra ).
Med ovenstående proces, skal de nok komme til at lyde rigtigt efter nogen tid. 
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 19 Juni 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har to 12" zomax og aldrig har jeg haft så gode basenheder. Jeg har sat to klasse D 200 watt forstærkere til, en til hver enhed. Det gjorde jeg efter at jeg havde prøvet at sætte dem til min ellers kraftige yamaha surround forstærke. Det var helt utroligt hvad det gav at sætte de to klasse d forstærkere til.
woody
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 20 Juni 2008 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Overskydende lak ved svingspolen"???
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 20 Juni 2008 kl. 02:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
"Overskydende lak ved svingspolen"???  |
|
|
Ja - lak/lim, hvad ved jeg............ det forsvandt og virker
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 20 Juni 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hej .. hvad er din mening .. kan jeg godt få dem til at spille op til 300 hz uden de kommer til at lyde dårligt ..
|
|
|
Hej bette smed
Nu ved jeg ( fra før ) at du benytter en skarp passiv filtrering ( filtreret inden forstærkeren ), men 300 Hz hmmm .....jeg ville nok selv skære ved 150 - 200 Hz, når du har en dynamisk enhed til at tage over fra de 150 - 200 Hz og opad. Når jeg før har nævnt 300 Hz filtrering ( en kedelig nødvendighed ) på mine Zomax'er, er det fordi de har kørt som 2 vejs OB hybridsystem, med bånd som mellemtone/diskant og sidstnævnte havde det svært omkring 200 Hz, men ikke 300 Hz og derover.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa nu er jeg i gang med at spille dem til og belaster dem meget ... og det lyder bestem ikke godt ... når man kan høre store trommen i musikken .. lyder som om der er noget som skraber på inden i enheden .. men jeg har været lige glad med det ind til nu .. og jeg går uden for og lader dem spiller .. og begæge sig meget ..
men magneten er begyndt at blive lun ... har i også oplevet det
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 06 Juli 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er langt fra unormalt at en magnet bliver varm ved længere tids power.
Der kan blive SÆRDELES varmt på svingspolen og i enkelte tilfælde har jeg oplevet en magnet blive så varm at man ikke kunne holde på den, mere end 2-3 sek (Dali Skyline 2000, med C/V AT100 Basenhed)
|
| Til top |
|
| |