Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Det er ikke mig det siger det med 1 -->> 1000 watt, det er læst på div fora og i f.eks high fidelity.

Jeg har aldrig haft nok i 10 watt uanset højttalere.

I mange, rigtig mange tilfælde har en 100 watter været for lidt

den nævnte A60 synes jeg at kunne huske viste langt over 100 watt i de digitale VU metre, da jeg læste om den i high
fidelity

Det er så stadig ikke mig der KRÆVER 130 db i spidserne ved 90 db "lytning"

Jeg er faktisk slet ikke klar over db-tallene når jeg spiller musik, jeg kan bare høre at hvis jeg gerne vil spille højere end
lytteniveau, eller ungerne skal høre noget af deres populære musik, så er 50 watt slet ikke nok.

Mine højttalere ligger på ca 92 db i følsomhed
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Basalt tror jeg vi er enige bantan!

Jo - min gamle Accuphase viste væsentligt mere end 100 Watt nå jeg kørte med almindelige højttalere med omkring 90 dB følsomhed. Med store elektrostater oplevede jeg den klippede ved ca. 350 Watt ud.

50 Watt vil jeg også sige er i underkanten til dine højttalere. Det giver ca. 107 dB i spidserne. En 250 Watt forstærker vil "kun" give dig op til omkring de 115 dB. Det synes jeg dog lyder som rigeligt til alm. stuebrug. Til sammenligning vil jeg kunne opnå 115 dB (fra ca. 600 Hz og op) ved omkring 4 watt afsat i højttalerne.

Der er dog stadig et pænt stykke til "rigtigt højt" som det jeg har oplevet hos Holger og andre  med meget store følsomme højttalere! Lyden var direkte fysisk og sikkert pænt over 120 dB.

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juli 2011 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Basalt tror jeg vi er enige bantan!

Det tror jeg egentlig også

Og 4 solide, gode rør watt kan nemt svare til 20-30 transistorwatt, så vi er nok tættere på hinanden end som så

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Juli 2011 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

For nogen er lydtryk vel også en del vigtig del i forhold til at kunne kalde det hi-fiDrummernumse.gif

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:
For nogen er lydtryk vel også en del vigtig del i forhold til at kunne kalde det hi-fialt=Drummer http://smileys.smileycentral.com/cat/5/5_2_112.gif"> http://www.westernportalen.dk/smileys/2/thumbnails/numse.gif " width=49 height=30>
http://www.smileycentral.com/sigpc=ZSzeb097&pp=ZNxpt444YYDK" >

Absolut.

Noget musik SKAL bare trykkes af ved et vist niveau eller derover

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har indtil flere gange hørt ubesværet musik hos Holger ved 130dB+ - uden hverken lyttetræthed, ringen for ørerne eller lignende. Dette tyder i min erfaring på fornem uforvrænget lyd.

Måske er jeg "skadet" af også at være hjemme-bio mand, hvor der iflg. fx. THX, DD og DTS-standarderne er sat et refference-level på 115dB  for surround/main, og130dB for subs, som for fx. at leve op til bio-standarder skal kunne leveres af det udstyr som ønskes fx mærket med THX-logo/certificering. Dvs. at det tiltænkte original-level for lyden til film er standardiseret, og heraf giver minimumskrav til det benyttede udstyr, hvis man vil kunne sige at man spiller det som tiltænkt.
Her er der altså sat et mål, hvor fx. sub-systemet skal kunne give peaks på 130dB, og resten 115dB. Så taler vi jo igen om krav til peaks / crest eller hvad vi nu vil kalde det (både før og efter loudness-war etc)

Der er jo ingen standard for "HIFI" som der så er for "Home Theater HiFi"-standarder som de førnævnte THX etc.
Men et piano, et helt hold med slagtøj eller blæsere, eller 1921-overturens kanon skal nok ikke kun  afspilles ved 75dB eller 90 dB-- de skal vel qua high Fidelity begrebets mest omfattende betydning afspilles så tæt på originalem som muligt - altså spilles ved "optagede" volumen.

Og her er vi ofte over 100dB også.. og nogle gange over 130dB.

Jeg har flere gange hørt noget af mit udvalgte Bio-demo-materiale gengivet uhørt flot og detaljeret fra  særligt Holgers fronter (Stereo-setuppet normalt), og de resterende højtralere formår da trods alt at levere tilstrækkeligt med tryk og dynamik til at gengive resten af surround-lydbilledet med storstilet overblik og klarhed.

Naturligvis er det primært stereo der er bygget op til i Holgers stue. Men det at ønske sig ukomprimerethed, crest-formåen ud over 130dB uforvrænget, transientvillighed, sammenhæng og generel ubesværet overskudsagtig lyd - ja det har jeg sjældent hørt bedre andre steder. Kun en enkelt gang eller 2 har jeg med det helt store fra B&W (801) i nærlyt, samt en session med Wilsons vovse (Watt-Puppy) fik jeg samme fine holografi i diskant og mellemtone-samspil, og en samtidig tørhed i mellembas som hos Holger. Og så kunne de altså ikke følge med i sub-bas-området under 25 Hz.

Aldrig før har jeg på vel ca 6 meters afstand fået en så fysisk bas, og så høj en søjle stearin stående op af et tænt lys! Og den stopper altså igen når den skal.. ikke "poouuwwwphhhh" - men "DONK" og "PÅK". (Ja - lydsprog, og transient-billed-sprog er nok ikke universalt, men lang blød hat-bas eller hurtig dyb fast bas.. det prøvede jeg at sige med bogstaver..)

Så - når vi nu også ved at det er bassen som typisk kræver strømreserver i ekstra grad - ja så forstår jeg hardware-resultatet hos Holger bedre - hvis man samtidig ønsker ubegrænset dynamik (Til man ikke gider skrue mere op, fordi ørerne "klapper sammen" hvis de får mere..).. det at komme til at flippe med øjnene når et lilletrommeanslag rammer en - det er sku da livestemning, hvis man før har siddet op ad et trommesæt der spiller.. Og det kræver rene transienter, headroom, overskud af dynamik etc.. kald det hvad I vil..så der aldrig bliver komprimering eller klipning.

Og ud over muligheden for at spille højt, ved jeg at Holger går meget op i holdbarhed af enheder.. membranareal giver tryghed, som han sagde engang jeg spillede højt på mine egne små B&W803s2ére.. måske fik jeg 115-120 dB, men var væsentligt tættere på Xmax på både enheder og amp, end Holger nogensinde kommer tror jeg

Mvh. Offcourse

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Det interessante og helt ekstraordinære ved Holger4's anlæg er netop det, som Offcourse her nævner.

Jeg har også hørt en god stribe særdeles dyre og bestemt også velspillende setups, samt PA-udstyr af meget høj kvalitet, men jeg har intet andet sted end hos Holger4 oplevet, at lytte til musik med peaks langt hinsides de 120 dB, uden at have lyst til at gå, eller holde mig for ørerne, af ubehag. Jeg har heller intet andet sted oplevet, at være fri for ringen i ørerne efter sådanne lydtryk.

Jeg er personligt ret overbevist om, at den evne kan tilskrives den ekstreme overdimensionering, som jo bevirker at der, selv i peaks'ene, er tale om små belastninger af  både det mekaniske (højttalere) og det elektriske (effektforstærkere) udstyr. Man befinder sig, om jeg så må sige, i Janils' 1 watts-område, selv når man rammer de 130 dB. Det vil nogen så kalde potens for potensens skyld, hvilket jeg absolut godt kan forstå, men mine ører siger mig samtidig, at det altså gør en forskel og jeg er også ret sikker på, at den helt enkelt vil kunne måles, som lavere forvrængning. Forvrængningstallene ved hård belastning har det jo med at vokse lige så eksponentielt, som effektbehovet ved øget lydtryk.

Mvh.

kongruens

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Måske er jeg "skadet" af også at være hjemme-bio mand, hvor der iflg. fx. THX, DD og DTS-standarderne er sat et refference-level på 115dB  for surround/main, og130dB for subs, som for fx. at leve op til bio-standarder skal kunne leveres af det udstyr som ønskes fx mærket med THX-logo/certificering.

Sorry for off-topic, men det er nu 105db for LCR/Sur og 115db for sub i peaks  Disse lydtryk, skal kunne nåes i en afstand af 1/3 af salens længde fra højttaleren.

Men on-topic: Hatten af for projektet. Jeg savner dog lidt teori/målinger i hele processen (har ikke nærlæst det hele, så sorry hvis der er masser af målinger). Jeg har meget samme lydfilosofi som Holger dog. Bruger selv 2x18", 3x15" og horn i mit system :)

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:

Men on-topic: Hatten af for projektet. Jeg savner dog lidt teori/målinger i hele processen (har ikke nærlæst det hele, så sorry hvis der er masser af målinger). Jeg har meget samme lydfilosofi som Holger dog. Bruger selv 2x18", 3x15" og horn i mit system :)

Teori/målinger =

Det lader til at forum-filteret i denne tråd svigter igen. Ord/begreb som "teori/målinger", burde normalt ikke slippe igennem.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2011 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Kramme..

JBLPro.. Jeg tror du har ret - er ved at være længe siden jeg læste op på det sidst.. men under alle omstændigheder er det faktisk paradoksalt nok ikke mange HT- subs under fx. 20K som kan magte 115dB .. endsige holde det ned under 30 eller sågar 20 Hz. (Og også mange mange over 20K som ikke kan)

Selv er jeg endt med en Sunfire Signature EQ 12"-model med 2700Watt.. den gør noget ikke mange andre subs gør - specielt størrelsen taget i betragtning.(116db+ peaks@20Hz)

Er godt klar over at større membran og mindre vandring giver mindre forvrængning.. men jeg har ikke plads til en alá Holgers - den fylder jo som en hel 2pers-sofa, og bruges som "bord" til alt udstyret
(Og så kan man jo godt forstå der skal seriøs afkobling til for fx. CD-spillen etc.!)

Mvh. og forhåbentligt "On-Course"

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Kramme..

JBLPro.. Jeg tror du har ret - er ved at være længe siden jeg læste op på det sidst.. men under alle omstændigheder er det faktisk paradoksalt nok ikke mange HT- subs under fx. 20K som kan magte 115dB .. endsige holde det ned under 30 eller sågar 20 Hz. (Og også mange mange over 20K som ikke kan)

Selv er jeg endt med en Sunfire Signature EQ 12"-model med 2700Watt.. den gør noget ikke mange andre subs gør - specielt støttelsen taget i betragtning.
Er godt klar over at større membran og mindre vandring giver mindre forvrængning.. men jeg har ikke plads til en alá Holgers - den fylder jo som en hel 2pers-sofa, og bruges som "bord" til alt udstyret
(Og så kan man jo godt forstå der skal seriøs afkobling til for fx. CD-spillen etc.!)

Mvh. og forhåbentligt "On-Course"

Du har helt ret. Og det gælder ikke bare subs. Det er de færreste consumerhøjttalere som overhovedet vil kunne nå 100db ved lyttepositionen uden enorm forvrængning. Har man først hørt helt uforvrænget lyd, kan man aldrig gå tilbage til andet. Så Holger har fat i det helt rigtige

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2011 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Yep.

BoP-course

(Forresten: Den nuttede sunfire siger: Freq.Respons: 16-100 Hz. Max SPL 116dB (incl.room gain).
Min står næstn i et hjørne, og det passer.. nu stopper subben ikke op ifht. lvl. ved 100dB eller måske 105.. når resten skrues videre op. Tidligere har jeg lidt under at subs var det svageste led. Ikke længere.)

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juli 2011 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Ja målinger og teori er noget skidt og møg

Hvorfor hedder Sunfire Signature EQ 12" egentlig EQ ?

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2011 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

-Fordi det lød for dumt at kalde den Birger...

Mvh.

sugrkonen

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juli 2011 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

-Fordi det lød for dumt at kalde den Birger...

Mvh.

sugrkonen

Ej hvor seriøst

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2011 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juli 2011 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2011 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
Ej hvor seriøst

Mvh.

kongruens

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juli 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

bantan skrev:
Ej hvor seriøst

Mvh.

kongruens

Alle de enheder Holger bruger i sit system er lavet udfra teori og målinger.
Kabinetterne er beregnet udfra nogle parametre på enhederne som er målt.
Din subwoofer måler dit rum og tilpasser den (Auto Room EQ)
Din subwoofer er bygget efter teori og målinger.

Det er faktisk ret normalt

Men når det er Holger system der snakkes om, så skal der teori og målingsfilter på forum osv

Av av av, tænk hvis en måling viste noget skidt, selvom det lyder godt

Det er faktisk også normalt og set før.

wwrrroooom hyg

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2011 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Hvis man er rigtigt, rigtigt seriøs, så holder man også styr på, hvem man taler med. Det er faktisk ret normalt. Jeg har ikke nogen subwoofer. Jeg har til gengæld et Clio-system. Det har forøvrigt været i brug ude hos Holger4 - men det ved man jo godt i forvejen, hvis man har været seriøs nok til at læse tråden igennem...

Mvh.

kongruens

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum