Emne: Verdens bedste højttalere ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 07 Februar 2013 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hele drejer vel sig i bund og grund om HVAD man kan li og vædsætter inden for vores fælles lidenskab !
Nogen kan lide højt musik andre vil ha så meget gennemsigtighed i lyden som muligt ! ..... længere er den vel ikke !
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 07 Februar 2013 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og her er jo så Holger der bare har begge dele, og derfor ikke skal kompromisse. De to præferencer udelukker jo ikke
hinanden bare man gør det rigtigt. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 07 Februar 2013 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er, desværre, en meget normal tankegang blandt "audiofile": Store enheder osv er kun til folk som vil spille højt og blæse
ørene i stykker og er ligeglad med lydkvaliteten.
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 07 Februar 2013 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIYLars skrev:
|
Nå, endnu engang kan jeg ikke helt lade være at synes det er lidt sjovt - HIFI må vel godt være sjovt? - at du har lavet noget så vildt. Men fedt, fedt, fedt og atter fedt! Det er lige som om at pianolak, dyr finer og læderbetrukne frontbafler er lidt ligegyldigt i sammenligning med dit setup. Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt ligeglad med de nye Dali Helicon... 
|
|
|
For god ordens skyld bør det lige understreges, at kabinetterne til Holgers højttalere rent faktisk er i sort pianolak! Ikke noget sjusk eller klamp dér...
Med hensyn til den læderbetrukne frontbaffel, tror jeg ikke, det er tilladt at importere elefantskind til Danmark...
Mvh.
Sgur konen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Februar 2013 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
Og her er jo så Holger der bare har begge dele, og derfor ikke skal kompromisse. De to præferencer
udelukker jo ikke
hinanden bare man gør det rigtigt.  |
|
|
Nu har jeg jo aldrig sagt at det ene udelukker det andet, men det er de færreste anlæg der har gennemsigtighed som en
elektrostat ved hviske niveau .... personligt er jeg fløjtenes ligeglad med lydtryk .... jeg har rigeligt i mine 15watt singleended
..... bare at gennensigtigheden er med helt fra viskeniveau, dermed ikke sagt at Holgers ikke kan det ! Det kan jeg af gode
grunde ikke tale med om  MEN langt de fleste anlæg skal ha lidt volumen for at blive tilstrækkelig engagerene og få den
rigtige nerve ! ...... folk har jo vidt forskellige krav til deres setup ..... Holgers anlæg ligner unægteligt et "festanlæg" og det er
da fedt, hvis det er det man vil ha og værdsætter.
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2013 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som i ovenstående indlæg, er min pointe blot at man ikke skal skue hunden på hårene. Det kan godt være det ligner et
festanlæg, og det kan det også spille op til, men som Holger har demonstreret udelukker det ikke, at det også kan spille på en
anden måde, for eksempel meget stille med en myriade af detaljer.
Bevares, vi har alle vore præferencer, men fidusen her er, at det ene ikke altid udelukker det andet. __________________ mvh sund,
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 07 Februar 2013 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen: Tusind tak  . Rack er jo såmænd bare lavet af, hvad jeg kunne finde i det lokale byggemarked  . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 07 Februar 2013 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lavet noget magen til i min sourround stue holger.....det tar ikke så meget gulvplads!!!!
velkommen
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 09 Februar 2013 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Med hensyn til den læderbetrukne frontbaffel, tror jeg ikke, det er tilladt at importere elefantskind til Danmark...
Mvh.
Sgur konen
|
|
|
Hmm, ellers en fin opgave for Holger4' private skrædder !
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2013 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
__________________ mvh sund,
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 09 Februar 2013 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Det hele drejer vel sig i bund og grund om HVAD man kan li og vædsætter inden for vores fælles lidenskab ! Nogen kan lide højt musik andre vil ha så meget gennemsigtighed i lyden som muligt ! ..... længere er den vel ikke !  |
|
|
Det er jo ikke kun Frankie, som mener, at vi alle har forskellige meninger om, hvad god lyd er. Også dét er jo et gennemgående tema i denne tråd...og i mange andre tråde. MEN, jeg vover pelsen med frygt for, at der nu falder brænde ned at ytre den påstand, at vi ALLE har samme mening om, hvad god lyd er, når det kommer til stykket!!!!!!!...eat that .
Hvem kan måske ikke li' dyb bas?
Hvem kan ikke li' blød bas?
Hvem kan ikke li' dunk fra fra stortrommen?
Hvem kan ikke li' mange detaljer i toppen?
Hvem kan ikke li' blød, silket diskant?
Hvem kan ikke li' stor, fyldig ml.tone?
Osv, osv, osv.....
Og alle, sikkert også dem, som ikke vil indrømme det, kan sgu da også godt li', at systemet kan spille højt, hvis musikken lægger op til det...det ér da i hvert fald HELT sikker én af de ting, som gør at systemet kan kaldes ægte HIFI, hvis vi stadig skal oversætte det til HØJ TROVÆRDIGHED . Dér, hvor mange systemer så "fejler", er jo dér, hvor de ikke længere evner, at gengive på samme uanstrengte måde som ved lavere lytteniveuaueer, og der kommer stort membranareal så til sin ret....Correct me if I am...wrong ... .
__________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 09 Februar 2013 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
|
Det er jo ikke kun Frankie, som mener, at vi alle har forskellige meninger om, hvad god lyd er. Også dét er jo et gennemgående tema i denne tråd...og i mange andre tråde. MEN, jeg vover pelsen med frygt for, at der nu falder brænde ned at ytre den påstand, at vi ALLE har samme mening om, hvad god lyd er, når det kommer til stykket!!!!!!!...eat that .
|
|
|
Nix!!! -For den lyd, jeg bedst kan lide, er bedre end den lyd, du bedst kan lide... 
Mvh.
Kongens Ur
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
Frankie skrev:
Det hele drejer vel sig i bund og grund om HVAD man kan li og vædsætter inden for vores fælles lidenskab ! Nogen kan lide højt musik andre vil ha så meget gennemsigtighed i lyden som muligt ! ..... længere er den vel ikke !  |
|
|
Osv, osv, osv.....
Og alle, sikkert også dem, som ikke vil indrømme det, kan sgu da også godt li', at systemet kan spille højt, hvis musikken lægger op til det...det ér da i hvert fald HELT sikker én af de ting, som gør at systemet kan kaldes ægtes HIFI, hvis vi stadig skal oversætte det til HØJ TROVÆRDIGHED . Dér hvor mange systemer så "fejler", er jo dér, hvor de ikke længere evner, at gengive på samme uanstrengte måde som ved lavere lytteniveuaueer, og der kommer stort membranareal så til sin ret....Correct me if I am...wrong <FONT size=3 face="Times New Roman"> ... <FONT size=3 face="Times New Roman"> .
|
|
|
Desværre Holger .... alene det som du her beskriver gør mig endnu mere sikker på at vi ligger i hver sin ende mht vores opfattelse af Hifi ...... det eneste punkt hvor jeg er enig er mht. den dybe bas /bund
Et stort membran areal er for det første ALT for langsomt til at flytte sig, til at gengi korrekt og dynamisk !
Personligt er jeg langt mere til tør hurtig og dynamisk lyd ..... den dybe bund er en selvfølge ..... prøv feks at se en go film over dit anlæg .... er der nogen der kan noget med dyb bund er det filmproducenter !
Realisme/nerve har INTET med højt lydtryk at gøre .... den findes i HØJ GRAD i de perspektivmæssige egenskaber ( og i særdeleshed i evnen til at gengi DYBDE, RUM og LUFT ) det er jo nogle parametre du slet ikke nævner ..... gad vide hvorfor !
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bliver lige nød til at kommentere dit indlæg, Frankie. Ikke for at starte en kæmpe stillings krig op.
Men det er sådan at jo større membran areal du har, jo bedre har du den akustiske kobling til mediet (luften). Selv 18" og
15" har en skrækkelig kobling til mediet men det er intet at regne for hvad enheder i 5" - 8" klassen har som udviser stort
set rent reaktiv belastning, dvs næsten ingen effektafsættelse i mediet. Disse enheder skal arbejde utroligt meget for at
overføre dine filmlyde!! Med stor forvrængning til følge!
Og ikke mindst skal deres vandring være uhyggelig. Din antagelse om at en stor 18" er "sløv" er meget forkert. Den er
netop bedre til at "tracke" signalet, meget bedre end en 8". Ja, den lille skal jo "gå" flere cm for det en 18" måske kun skal
bevæge sig 2mm for set i relation til SPL.
Jeg hakker ikke på dine "fordomme" dem har du lov at have, men før du har hørt et anlæg der ikke lider af kompression ved
et musikalsk korrekt SPL, dvs samme niveau som det udøvende orkester af given art, kan du da ikke fordømme ud fra
billeder. Ud og lyt, der er flere ud over det ganske land, så der er ingen undskyldning!
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Holger4 skrev:
Frankie skrev:
Det hele drejer vel sig i bund og grund om HVAD man kan li og
vædsætter inden for vores fælles lidenskab ! Nogen kan lide højt musik andre
vil ha så meget gennemsigtighed i lyden som muligt ! ..... længere er den vel ikke ! smileys/smiley2.gif"> |
|
|
Det er jo ikke kun Frankie, som mener, at vi alle har forskellige meninger om, hvad god lyd er. Også dét er jo et
gennemgående tema i denne tråd...og i mange andre tråde. MEN, jeg vover pelsen med frygt for, at der nu falder
brænde ned at ytre den påstand, at vi ALLE har samme mening om, hvad god lyd er, når det kommer til
stykket!!!!!!!...eat that .
Osv, osv, osv.....
Og alle, sikkert også dem, som ikke vil indrømme det, kan sgu da også godt li', at systemet kan spille højt, hvis
musikken lægger op til det...det ér da i hvert fald HELT sikker én af de ting, som gør at systemet kan kaldes ægtes HIFI,
hvis vi stadig skal oversætte det til HØJ TROVÆRDIGHED . Dér hvor mange systemer så "fejler", er jo dér, hvor de ikke
længere evner, at gengive på samme uanstrengte måde som ved lavere lytteniveuaueer, og der kommer stort
membranareal så til sin ret....Correct me if I am...wrong http://i177.photobucket.com/albums/w232/gingerbiscuit69/avat ar2507158_2-1.gif"><FONT size=3 face="Times New
Roman"> ... <FONT size=3 face="Times New Roman"> .
|
|
|
Desværre Holger .... alene det som du her beskriver gør mig endnu mere sikker på at vi ligger i hver sin ende mht vores
opfattelse af Hifi ...... det eneste punkt hvor jeg er enig er mht. den dybe bas /bund
Et stort membran areal er for det første ALT for langsomt til at flytte sig, til at gengi korrekt og dynamisk !
Personligt er jeg langt mere til tør hurtig og dynamisk lyd ..... den dybe bund er en selvfølge ..... prøv feks at se en go film
over dit anlæg .... er der nogen der kan noget med dyb bund er det filmproducenter !
Realisme/nerve har INTET med højt lydtryk at gøre .... den findes i HØJ GRAD i de perspektivmæssige egenskaber ( og i
særdeleshed i evnen til at gengi DYBDE, RUM og LUFT ) det er jo nogle parametre du slet ikke nævner ..... gad vide hvorfor
!  |
|
|
Klassisk hifi-diskussion, i bruger de samme ord, men taler hver jeres eget sprog :O)
Stormembran basser kan være slaskede og småmembran basser kan være slaskede, kun et spørgsmål om implementering.
Mange diskussioner føres på et meget begrænset videns/oplevelsesgrundlag (man kommer for lidt ud!) og så ender man
der hvor vi ofte gør som i citerede indlæg.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nu gerne høre de der monstre :O)
Kan det lade sig gøre?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Frankie skrev:
Holger4 skrev:
Frankie skrev:
Det hele drejer vel sig i bund og grund om HVAD man kan li og
vædsætter inden for vores fælles lidenskab ! Nogen kan lide højt musik andre
vil ha så meget gennemsigtighed i lyden som muligt ! ..... længere er den vel ikke ! smileys/smiley2.gif"> |
|
|
Det er jo ikke kun Frankie, som mener, at vi alle har forskellige meninger om, hvad god lyd er. Også dét er jo et
gennemgående tema i denne tråd...og i mange andre tråde. MEN, jeg vover pelsen med frygt for, at der nu falder
brænde ned at ytre den påstand, at vi ALLE har samme mening om, hvad god lyd er, når det kommer til
stykket!!!!!!!...eat that .
Osv, osv, osv.....
Og alle, sikkert også dem, som ikke vil indrømme det, kan sgu da også godt li', at systemet kan spille højt, hvis
musikken lægger op til det...det ér da i hvert fald HELT sikker én af de ting, som gør at systemet kan kaldes ægtes HIFI,
hvis vi stadig skal oversætte det til HØJ TROVÆRDIGHED . Dér hvor mange systemer så "fejler", er jo dér, hvor de ikke
længere evner, at gengive på samme uanstrengte måde som ved lavere lytteniveuaueer, og der kommer stort
membranareal så til sin ret....Correct me if I am...wrong http://i177.photobucket.com/albums/w232/gingerbiscuit69/avat ar2507158_2-1.gif"><FONT size=3 face="Times New
Roman"> ... <FONT size=3 face="Times New Roman"> .
|
|
|
Desværre Holger .... alene det som du her beskriver gør mig endnu mere sikker på at vi ligger i hver sin ende mht vores
opfattelse af Hifi ...... det eneste punkt hvor jeg er enig er mht. den dybe bas /bund
Personligt er jeg langt mere til tør hurtig og dynamisk lyd ..... den dybe bund er en selvfølge ..... prøv feks at se en go film
over dit anlæg .... er der nogen der kan noget med dyb bund er det filmproducenter !
Realisme/nerve har INTET med højt lydtryk at gøre .... den findes i HØJ GRAD i de perspektivmæssige egenskaber ( og i
særdeleshed i evnen til at gengi DYBDE, RUM og LUFT ) det er jo nogle parametre du slet ikke nævner ..... gad vide hvorfor
!  |
|
|
Klassisk hifi-diskussion, i bruger de samme ord, men taler hver jeres eget sprog :O)
Stormembran basser kan være slaskede og småmembran basser kan være slaskede, kun et spørgsmål om implementering.
Mange diskussioner føres på et meget begrænset videns/oplevelsesgrundlag (man kommer for lidt ud!) og så ender man
der hvor vi ofte gør som i citerede indlæg. |
|
|
Og hvor kender du så lige MIN viden/oplevelsesgrundlag fra ? ..... vil gætte på at jeg startede længe før du blev født .... bare et gæt .... nok om det .... jeg mener stadig at de perspektivmæssige egenskaber er det der adskiller HiFi fra gængse setup !  .... Jeg har skam stor respekt for Holgers setup, men jeg ville nok ha 2 forskellige setup hvis jeg havde Holgers ..... Et "fest/bajer" ( Holger ) setup og så feks mit eget når der skulle "finlyttes" ..... 2 MEGET forskellige setup til hver sin "anledning" ..... har desværre ikke plads til så meget gear !
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Frankie
Og hvordan udleder du så lige at de der monstrummer ikke spiller et godt perspektiv?
Hvis man ikke har hørt dem, hvordan kan man være så skråsikker på at man ved hvordan de lyder, ja det kan man kun
hvis man mener at man har hørt alt og ved alt, det tror jeg ikke du gør.
Uden perspektiv ingen hifi, der er jeg helt enig, det er jo netop scenen som de optrædende boltrer sig på, men dit argument
er sært løsrevet og minder mere om en slags indebrændthed omkring mange enheder og dårlig perspektiv.
Har du nogensinde hørt Gryphon Poseidon? Der er Holgers ht'er jo nærmest underforsynet med enheder, men magen til
perspektiv og troværdighed skal man altså søge rigtig længe for at finde.
Bare lige for at være præcis, jeg går ud fra du ikke har hørt Holger's anlæg, men alligevel udleder at de ikke spiller
perspektiv, det er flot, meget flot.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
@Frankie
Og hvordan udleder du så lige at de der monstrummer ikke spiller et godt perspektiv?
Hvis man ikke har hørt dem, hvordan kan man være så skråsikker på at man ved hvordan de lyder, ja det kan man kun
hvis man mener at man har hørt alt og ved alt, det tror jeg ikke du gør.
Uden perspektiv ingen hifi, der er jeg helt enig, det er jo netop scenen som de optrædende boltrer sig på, men dit argument
er sært løsrevet og minder mere om en slags indebrændthed omkring mange enheder og dårlig perspektiv.
Har du nogensinde hørt Gryphon Poseidon? Der er Holgers ht'er jo nærmest underforsynet med enheder, men magen til
perspektiv og troværdighed skal man altså søge rigtig længe for at finde.
Bare lige for at være præcis, jeg går ud fra du ikke har hørt Holger's anlæg, men alligevel udleder at de ikke spiller
perspektiv, det er flot, meget flot. |
|
|
DYBT er nøgleordet .... det betvivler jeg, kald du det bare flodt for min skyld, lad os bare sige at fordi at man ikke har været ude og køre i en bestemt bil, kan man godt ha en mening om den .... jeg er nok ikke den eneste .... men det er altså forbudt her i forum !
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må jeg vel bare ta mig sammen og og besøge Holger en dag, men den stakkels mand har sikkert nogen rendende hele tiden ..... men ok, det er vel også det man kan forvente når man laver sådan en overskrift på sit indlæg !
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|