Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 12:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 August 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

audiohagel skrev:

Hvilken højtaller er det lige, der måler godt fase og frekvensmæssigt, men lyder skidt ?

Det er den hølttaler ,man prøver på ,at få fase og fakvensområde til at være en ret linje,

og hvis man ikke kan det, så tilføre man bare flere delefilter stumper,

"så bliver det jo super til sidst."Dead

mvh

Audiohagel

Nu tog jeg udgangspunkt i der er valgt ordentlige enheder.Skal der tvinges og hekses, i den grad du beskriver er enhederne vel fejlkonstrueret.Eller også er det horn .

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 August 2008 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
David skrev:

Det er skam ingen spøj. Man skal for det første kun bruge den ene højttaler, og da kabinetterne er delt i tre, burde det ikke resultere i alt for lange arme eller tilhørende ondt i ryggen. Skulle det være tilfældet, kunne holger jo indpasse det i sin rygtræning, så dødløft kunne erstattes med lidt højttalerflytning?  I min optik er der jo tale om en veltrænet gut, der ikke skulle have problemer med at flytte et par små 18" basser i tilhørende kabinetter?

For det andet vil der udenfor kun være reflektionen fra gulvet/jorden/græsplænen at slås med, hvilket burde give mulighed for bedre at kunne danne sig et indtryk af højttalerens frekvensgang ved ugatede målinger på afstande over 2-3 meter.

Undskyld, men nu bliver jeg altså sur! Har du slet ikke læst resten af tråden? Eller har du bare ikke forstået en pind af budskabet?

Hvad skal Holger bruge en udendørs måling til? Højttalerne skal spille i stuen, ikke i et løddødt rum.

Mål dine egne højttalere i haven, på Nordpolen eller hvor pokker du ønsker det. 

Jeg er faktisk enig med dig, Jan - men det gik lidt for hurtigt i sidste indlæg, så jeg fik ikke lige formuleret mig klart nok.

Selvfølgelig skal højttaleren, som udgangspunkt, måles i stuen, og som du er inde på, er målinger på lang afstand nok at foretrække. Udendørsmålingen var kun ment som supplement, da den vil kunne give et praj om hvor rummet bidrager uhensigtsmæssigt.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 August 2008 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
RogueAgent skrev:

Dem der igennem denne tråd har efterlyst målinger kan vel ligeså godt være nysgerrige efter at se om det muligt at konstatere hvad Holgers højttalere gør rigtigt, frem for at pege fingre af det de gør forkert..?

Som jeg skrev tidligere i tråden har jeg haft lidt skepsis omkring fasen mellem de mange diskant og mellemtoneenheder, og jeg mener også at Janils skriv om sine oplevelser til dels underbygger dette. Men at de så til gengæld åbenbart mere end kompenserer for dette ved at overperforme på andre områder synes jeg da bare er fedt at høre (well, læse..!

Sikke en herlig indgangsvinkel. Der må bukkes og nejes.

Jeg hører dig sige: Det kan måske alligevel godt være at det fungerer. Det er da fremskridt, frem for de udsagn her i tråden, som går mere på at det ser forkert ud, så derfor virker det ikke

Du griber ethvert strå der taler bare en lille smule for de fantastiske PA-højttalere. Måske overfortolker du en anelse...?

Hilsen
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 August 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
KrammeAcoustics skrev:
RogueAgent skrev:

Dem der igennem denne tråd har efterlyst målinger kan vel ligeså godt være nysgerrige efter at se om det muligt at konstatere hvad Holgers højttalere gør rigtigt, frem for at pege fingre af det de gør forkert..?

Som jeg skrev tidligere i tråden har jeg haft lidt skepsis omkring fasen mellem de mange diskant og mellemtoneenheder, og jeg mener også at Janils skriv om sine oplevelser til dels underbygger dette. Men at de så til gengæld åbenbart mere end kompenserer for dette ved at overperforme på andre områder synes jeg da bare er fedt at høre (well, læse..!

Jeg hører dig sige: Det kan måske alligevel godt være at det fungerer. Det er da fremskridt, frem for de udsagn her i tråden, som går mere på at det ser forkert ud, så derfor virker det ikke

Du griber ethvert strå der taler bare en lille smule for de fantastiske PA-højttalere. Måske overfortolker du en anelse...?

Måske lidt..!

Udfra Janils beskrivelse er jeg ikke et sekund i tvivl om at der er tale om et sæt højttalere der spiller væsentligt bedre end man skulle tro når man tænker på at de åbenbart er kommet til verden gennem langvarig "trial and error" snarere end gennem målinger og tests osv.

Når det er sagt, så kan man vel dele deltagerne i denne tråd op i tre kategorier:

1) Dem der ud fra billederne har besluttet sig for at det må lyde af hø og næppe vil kunne overbevises om andet

2) Dem der ikke har hørt dem, og som derfor stiller spørgsmål af mere eller mindre teknisk karakter for at danne sig et indtryk af højttalerne ud over det visuelle.

3) Dem der har hørt dem og derfor rent faktisk er kvalificerede til at udtale sig om dem

Der er helt sikkert sammenfald mellem gruppe 1 og 2, men jeg er lidt ærgerlig over at nogle har tendens til at skære alle der stiller spørgsmål ved specifikke aspekter ved højttalerne over een kam som et "hylekor" der bare vil nedgøre andres arbejde.

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 August 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

De er ikke just kønne, og ville også fylde godt i mit kollegieværelse æhhh...

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 August 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hilsen
Niels

Overfortolker, nej det gør jeg så ikke, da jeg faktisk sjovt nok ikke selv overhovedet bryder mig om PA højttalere. Det jeg hentyder til er RougeAgent's indgangsvinkel, som jeg godt kan lide, han formulerer sig rigtigt godt ved at skrive følgende:

RogueAgent skrev:

Som jeg skrev tidligere i tråden har jeg haft lidt skepsis omkring fasen mellem de mange diskant og mellemtoneenheder, og jeg mener også at Janils skriv om sine oplevelser til dels underbygger dette. Men at de så til gengæld åbenbart mere end kompenserer for dette ved at overperforme på andre områder synes jeg da bare er fedt at høre (well, læse..! )

Til RogueAgent vil jeg sige at jeg tilhører den 4'de gruppe, som han ikke har beskrevet, nemlig den gruppe som glæder sig over at se andre mennesker glade, for det de har og at de tør vise det frem.  

( Om jeg så tør at vise mit eget hifigrej frem (?) nej tak, kald mig bare en kylling, jeg tror at jeg vil blive både ked af det og såret hvis der var nogle som rynkede på næse, grinede eller fortalte mig at det der er ikke hifi ( og disse mennesker findes jo = bevis hvad du er værd ). Når det så er sagt så vil jeg sige det lige sådan, som heltny har skrevet et andet sted her på forumet, han er ligeglad med hvad andre mener, når bare han selv er glad for hans anlæg ).

Min egen ydmyge tilgangsvinkel til hifi er at lave så meget som muligt selv, gerne genbrugsstumper ( glæden ved at det er billigt og stadig kan få superlyd ud af det er mere værd end dyrt købt hifigrej ), prøve det af som "måske" ikke er prøvet endnu ( enhver teoretiker ville ryste på hovedet af det ), lytte musik og mod'e anlæg sammen med venner og ligesindede. Sidst men ikke mindst masser af leg og byg selv ...det er det som gør mig glad.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

PALLAS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 August 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Nilau skrev:
KrammeAcoustics skrev:
RogueAgent skrev:

Måske lidt..!

Udfra Janils beskrivelse er jeg ikke et sekund i tvivl om at der er tale om et sæt højttalere der spiller væsentligt bedre end man skulle tro når man tænker på at de åbenbart er kommet til verden gennem langvarig "trial and error" snarere end gennem målinger og tests osv.

Når det er sagt, så kan man vel dele deltagerne i denne tråd op i tre kategorier:

1) Dem der ud fra billederne har besluttet sig for at det må lyde af hø og næppe vil kunne overbevises om andet

2) Dem der ikke har hørt dem, og som derfor stiller spørgsmål af mere eller mindre teknisk karakter for at danne sig et indtryk af højttalerne ud over det visuelle.

3) Dem der har hørt dem og derfor rent faktisk er kvalificerede til at udtale sig om dem

Der er helt sikkert sammenfald mellem gruppe 1 og 2, men jeg er lidt ærgerlig over at nogle har tendens til at skære alle der stiller spørgsmål ved specifikke aspekter ved højttalerne over een kam som et "hylekor" der bare vil nedgøre andres arbejde.

...og så virker det faktisk som om der også findes en femte kategori (rettelse efter jeg lige har læst KrammeAcoustics indlæg, med den mere sympatiske kategori 4 :-)) , eller er det en underkategori af 1.? Nemlig dem der bare udtrykker sig direkte ubehøvlet.   ....det gør altså ikke forum bedre. Man bliver også træt af at høre de samme argumenter om og om igen.

Jeg er overrasket over at der ikke er noget af de meget "fase" interesserede, der har ytret sig positivt om måleudstyr - altså bortset fra Davids mere eller mindre "interessante" forslag. Fedt at janils kunne komme med konkret argument på den melding samt også nævne måle-mulighed med ham elektronikmekanikeren Bo (er han i dette forum?)

David, dit indlæg kan godt redigeres efter du har sendt det, så dit argument med for hurtig afsendelse holder ikke, og passer heller ikke din hidtige argument række..

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Sendt: 06 August 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

PALLAS skrev:
RogueAgent skrev:
Nilau skrev:
KrammeAcoustics skrev:
RogueAgent skrev:

Måske lidt..!

...og så virker det faktisk som om der også findes en femte kategori (rettelse efter jeg lige har læst KrammeAcoustics indlæg, med den mere sympatiske kategori 4 :-)) , eller er det en underkategori af 1.? Nemlig dem der bare udtrykker sig direkte ubehøvlet.   ....det gør altså ikke forum bedre. Man bliver også træt af at høre de samme argumenter om og om igen.

Enig, og til dit spørgsmål: Personligt betragter jeg de ubehøvlede som en underkategori af ''1'', og det er dém jeg betragter som hylekoret...

Eksempelvis er det ''interessant'' at eks Nilau med SIKKERHED kan konstatere, at højttalerne INTET har med hifi at gøre bare ved at se billeder. Han kan se på et foto, hvordan de spiller. Og det på trods af, at Jan Nielsen beskriver højttalerne som hifi. Lyver Jan Nielsen så?

Det er ærgeligt, at så mange er optaget af at forfølge hver eneste lille ting som de (tror) Holgers højttalere gør forkert. Det var da mere positivt at forfølge dét, som højttalerne gør godt, eller i det mindste prøve at være konstruktiv i sin kritik. Hvorfor altid rakke andres ting ned bare fordi det er anderledes end ens egne præferencer inden for hifi?

Jan Nielsen påpeger nogle gode grunde til, at det i praktisk vil være meget vanskeligt at foretage retvisende målinger på højttalerne. Men faktisk tror jeg der er en anden årsag til, at der sikkert ikke kommer målinger: De som ene og alene er ude i deres ærinde om at jorde Holgers højttalere fordi de VED, at det ikke er hifi vil kaste sig over målingerne. De vil finde hver eneste detalje frem og gøre det til fejl ved højttalerne de kan bruge i deres ''bevisførelse'' for, at det er  dunke-PA, og ikke hifi.

Hvis jeg var Holger ville jeg faktisk ikke have ret stor trang til at vise målinger, uanset hvordan højttalerne faktisk måler.

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

PALLAS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006
Sendt: 06 August 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

TRX850: Hvor er du vildt skarp

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 August 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
PALLAS skrev:
RogueAgent skrev:
Nilau skrev:
KrammeAcoustics skrev:
RogueAgent skrev:

Måske lidt..!

Enig, og til dit spørgsmål: Personligt betragter jeg de ubehøvlede som en underkategori af ''1'', og det er dém jeg betragter som hylekoret...

Eksempelvis er det ''interessant'' at eks Nilau med SIKKERHED kan konstatere, at højttalerne INTET har med hifi at gøre bare ved at se billeder. Han kan se på et foto, hvordan de spiller. Og det på trods af, at Jan Nielsen beskriver højttalerne som hifi. Lyver Jan Nielsen så?

Det er ærgeligt, at så mange er optaget af at forfølge hver eneste lille ting som de (tror) Holgers højttalere gør forkert. Det var da mere positivt at forfølge dét, som højttalerne gør godt, eller i det mindste prøve at være konstruktiv i sin kritik. Hvorfor altid rakke andres ting ned bare fordi det er anderledes end ens egne præferencer inden for hifi?

Jan Nielsen påpeger nogle gode grunde til, at det i praktisk vil være meget vanskeligt at foretage retvisende målinger på højttalerne. Men faktisk tror jeg der er en anden årsag til, at der sikkert ikke kommer målinger: De som ene og alene er ude i deres ærinde om at jorde Holgers højttalere fordi de VED, at det ikke er hifi vil kaste sig over målingerne. De vil finde hver eneste detalje frem og gøre det til fejl ved højttalerne de kan bruge i deres ''bevisførelse'' for, at det er  dunke-PA, og ikke hifi.

Hvis jeg var Holger ville jeg faktisk ikke have ret stor trang til at vise målinger, uanset hvordan højttalerne faktisk måler.

Har jeg en placering i hylekoret, da jeg synes det kunne være interessant med målinger - og oveni købet synes at det er pudsigt at 2 besøger Holger, opfordrer ham til at justere lidt................. og WUPSI, så er der klart bedre lyd.........................?????

Når et par enkelte justeringer promte giver bedre lyd, står i så stadig helt fast på at målinger er fuldstændig unødvendige ?

Spørgsmålet; Er jeg en del af T-Hansen-hylekoret ?

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
Har jeg en placering i hylekoret, da jeg synes det kunne være interessant med målinger - og oveni købet synes at det er pudsigt at 2 besøger Holger, opfordrer ham til at justere lidt................. og WUPSI, så er der klart bedre lyd.........................?????

Når et par enkelte justeringer promte giver bedre lyd, står i så stadig helt fast på at målinger er fuldstændig unødvendige ?

De forbedrene justeringer blev faktisk foretaget uden måleudstyr.  ( sorry kunne ikke lade være ).

PS: Er jeg den eneste som slet ikke kan se noget hylekor ?, folk herinde ytrer jo bare deres meninger, det er jo faktisk det et diskussionsforum er til for. Stedet er heldigvis ikke en kaglende og skrattende strikkeklub for kvinder og mænd uden mening og forstand.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 August 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Stedet er heldigvis ikke en kaglende og skrattende strikkeklub for kvinder.

Man kan blive i tvivl nogen gange hehe

Så skulle du besøge chatten en gang imellem
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 August 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

heltny skrev:

De forbedrene justeringer blev faktisk foretaget uden måleudstyr.  ( sorry kunne ikke lade være ).

PS: Er jeg den eneste som slet ikke kan se noget hylekor ?, folk herinde ytrer jo bare deres meninger, det er jo faktisk det et diskussionsforum er til for. Stedet er heldigvis ikke en kaglende og skrattende strikkeklub for kvinder og mænd uden mening og forstand.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 06 August 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

heltny skrev:

PS: Er jeg den eneste som slet ikke kan se noget hylekor ?, folk herinde ytrer jo bare deres meninger, det er jo faktisk det et diskussionsforum er til for. Stedet er heldigvis ikke en kaglende og skrattende strikkeklub for kvinder.

Det er muligt, at min bemærkning om T-Hansen hylekoret har overlevet sig selv. Jeg blev bare så pokker indebrændt allerede fra starten af tråden da David med flere straks skulle hyle op om T-Hansen, blå lysdioder osv osv. Ufatteligt umodent, og en direkte hån mod en mand, der har brugt årevis på at skabe sine højttalere.

Koret var markant på banen de første ca 10 sider af tråden, men nu hvor der -heldigvis- er kommet flere kvalificerede inputs er koret ved at moderere sig, hvilket bestemt er positivt.

Mon ikke alle efterhånden har fået et indtryk af, at Holgers højttalere faktisk også er hifi? Det tror jeg sådan set, men dem der virkelig var ude med riven fra starten har nok bare sværest ved at indrømme, at Holgers højttalere kan være hifi...

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:

Så skulle du besøge chatten en gang imellem

Ok Sjoenne, haha ...det kan være at jeg skal derind og kigge lidt, jeg har kun været derinde en enkelt gang, hvor jeg pludselig var helt alene ( alle forsvandt ....det fortæller måske et eller andet ).

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 06 August 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
KrammeAcoustics skrev:

heltny skrev:

Afsteminger som den med diskantniveauet foretages altid ved at lytte. Målinger i den sammenhæng er blot en støtte, der dokumenterer, hvor meget man eks skruede ned for diskantområdet.

Du kan måle og måle på en konstruktion indtil du mener den er ''perfekt'', men når du så laver din lydmæssige afstemning er det alligevel øret, der bestemmer. Heldigvis...

Og til det med, at du finder det påfaldende, at Janils og Co uden videre kunne påpege en forbedring (sænkning af diskantniveau): Hvis du selv har prøvet at arbejde rigtig, rigtig lang tid med afstemning af det samme højttalersystem vil du vide, at man ind imellem bliver helt tosset i roen. Er der nu for lidt dér? Eller for meget dér? Var perspektivet bedre før? osv osv osv... Variablerne er nærmest uendelige, og det kan forvirre ens ''interne reference''.

Derfor er det godt jævnligt at høre nogle akustiske instrumenter uden elektrisk forstærkning. Det er også godt at have et andet sæt højttalere som man kender rigtig godt og kan bruge som en art reference eller et pejlemærke i udviklingsarbejdet. Eksempelvis har jeg tit brugt min Stax 4040 elektrostat hovedtelefonsystem som et sådant pejlemærke til at fintrimme niveauer efter. De lyder altid ens, uanset hvor jeg lytter til dem...

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:

Det er muligt, at min bemærkning om T-Hansen hylekoret har overlevet sig selv. Jeg blev bare så pokker indebrændt allerede fra starten af tråden da David med flere straks skulle hyle op om T-Hansen, blå lysdioder osv osv. Ufatteligt umodent, og en direkte hån mod en mand, der har brugt årevis på at skabe sine højttalere.

Koret var markant på banen de første ca 10 sider af tråden, men nu hvor der -heldigvis- er kommet flere kvalificerede inputs er koret ved at moderere sig, hvilket bestemt er positivt.

Mon ikke alle efterhånden har fået et indtryk af, at Holgers højttalere faktisk også er hifi? Det tror jeg sådan set, men dem der virkelig var ude med riven fra starten har nok bare sværest ved at indrømme, at Holgers højttalere kan være hifi...

Godt skrevet TRX850

Endvidere synes jeg at netop heltny ikke er en af dem du nævner på de 10 første sider, han skal have den credit nu hvor han forespørger om han tilhører et hylekor ( synes jeg ikke at han gør ) heltny har kun forespurgt målinger og har på ingen måde nedgjort Holgers højttalere. Jeg gætter på at du måske også er af den mening TRX850.

PS: Jeg accepterer målefolket som de er, men mangler at de accepterer typer som os der ikke foretager målinger.  De anser os som nogle der ikke har set lyset. De forstår ikke at vi elsker at pille, justere, udskifte komponenter i al evighed, lyttetest igen og igen. ( en del af glæden ). Jeg tror et eller andet sted at det er derfor at de syner som "7 sure mænd". De får siddesår, fordi de kun skal sidde i sofaen og lytte musik, deres måleudstyr fortæller dem at de skal holde snitterne fra højttalerne når de er samlet. Vi andre undgår siddesår fordi vi engang imellem, imens musikken flyder, skal hen til højttalerne for at udskifte et par komponenter.

Eller som janils, audiohagel og holger der vender rundt på en del af højttaleren og så var der bedre lyd.  ( hvor herligt ) hvis det er os "anti-målefolket" der er blondinerne, så lad det forblive sådan ( blondes have more fun ).

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 06 August 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

TRX850 skrev:

Godt skrevet TRX850

Endvidere synes jeg at netop heltny ikke er en af dem du nævner på de 10 første sider, han skal have den credit nu hvor han forespørger om han tilhører et hylekor ( synes jeg ikke at han gør ) heltny har kun forespurgt målinger og har på ingen måde nedgjort Holgers højttalere. Jeg gætter på at du måske også er af den mening TRX850.

PS: Jeg accepterer målefolket som de er, men mangler at de accepterer typer som os der ikke gør det.

Personligt ville jeg aldrig selv udvikle et højttalersystem uden at bruge målinger som støtte. Jeg er simpelthen for doven til at skulle igennem SÅ mange eksperimenter som det ville kræve at nå et godt resultat    Men det vigtige -synes jeg- er at anerkende, at der er andre veje end ens egne, der kan føre til gode resultater. Nogle veje fatter man ikke en meter af selv, men det er ikke ensbetydende med, at det er en dårlig vej.

Jeg har nævt to, som jeg klart synes tilhører ''T-Hansen hylekoret'' og Heltny er ikke en af dem, jeg har nævnt 

@Heltny: Du var jo lidt markant på banen -eks side 19- hvor du skriver (postulerer ?), at der ikke kan være lavet baffle step korrektion på Holgers højttalere og at højttalere uden denne korrektion nærmest kan flå emaljen af fortænderne. Jeg svarer dig efterfølgende på, hvordan man laver bafflestep korrektion uden ekstr komponenter til korrektionen, og at det faktisk NETOP er let, når man har et 3 eller 4 vejs system med aktive filtre. Det er helt fino, at du ikke er klar over, at det kan gøres sådan, men du kunne være mindre postulerende. Lidt mere åben overfor, at konstruktionen faktisk er på plads på dette område. Det letteste er jo bare at spørge, om der er lavet baffle step korrektion i stedet for at skrive et indlæg på en halv siden om, at der ikke kan være korrigeret. Get my point?  Og dette er heller ikke kritik, det er vel ment feedback, nu du selv spørger efter den...

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Sendt: 06 August 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes lige, at jeg ville vise et billede at topkasser, som de så ud, da de stod og ventede på at blive pudset, pudset og atter pudset før lak. Kasserne er lavet i 22 mm MDF. Som den skarpe læser måske har bemærket, så er baffel dobbelt. Det var et større arbejde at save 44 huller med stiksav til enheder og terminaler plus at bore 16 huller til porte, som i øvrigt bare er dutch.

Samtidig er det vel også på sin plads at præsentere min mentor gennem hele forløbet - min DRÆBER-labrador HOLGER . - og så blev Holger jo endelig fundet.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 August 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Og hunde hører jo også bedre end mennesker -
et godt måleinstrument må man sige - ud over jeres egne lyttebasser.
Nååh hvor er den sød - klap klap...

Virkeligt stort arbejde du har lagt i dit DIY - og flot resultat.

Mvh. Offcourse

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes