| Forfatter |
|
stineamalie Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle! Nu skal de lige hutigt påpeges, at jeg altså ikke er en pige  . Grunden til jeg har det her navn er fordi min kæreste i fordums tid oprettede en tråd med nogen spg. til en gammel rejsegrammofon. Men brugernavnet har bare hængt ved, men hun er dog stadig lidt med over skulderen når jeg er herinde, og hun har samme opfattelse af membranstørrelse som mig  Hun er farlig glad for det hun har hørt hos Poul Halvpris (ATC scm 300) Mvh. stineamalie
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 01:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
stineamalie skrev:
Hej alle!
Nu skal de lige hutigt påpeges, at jeg altså ikke er en pige . Grunden til jeg har det her navn er fordi min kæreste i fordums tid oprettede en tråd med nogen spg. til en gammel rejsegrammofon.
Men brugernavnet har bare hængt ved, men hun er dog stadig lidt med over skulderen når jeg er herinde, og hun har samme opfattelse af membranstørrelse som mig Hun er farlig glad for det hun har hørt hos Poul Halvpris (ATC scm 300)
Mvh. stineamalie
|
|
|
...Mand dig nu op kvinde 
Udenomssnak, såsom størrelser på ting, Poul Halvpris og Dorthe Lavpris, hopper vi ikke på ( jo, sidstnævnte ). Der skal derfor en kønsskifteoperation til og vi fixer alt i denne tråd ...kom gutter, frem med værktøjet. Nu skal der opereres. 
http://tinyurl.com/53jhy0 BULLY-CONSIDERATION ( Dit og mit tøj )
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
6.5 tommer til bassen og ikke mere ,jeg glemte at pointere at man selvfølgelig sætter flere 6.5" sammen i bunden ,jeg kører selv med ,2 subber med 8x 6,5" scan speak ,har prøvet nogle super hurtige 10" og 12" fra scanspeak og wifa ,det duer ikke der mangler alt for meget timing fordi de er for langsomme ,jeg bruger passiv deling af hensyn til signalvejen der ellers bliver for lang ,og croft carisme m riaa da den slags ikke laves bedre uanset pris
membran areal er altafgørende og ideen med holgers højtalere er god
men jeg er ikke i tvivl om at de har nogle alvorlige problemer med timing
jeg ville dog ikke vælge aktiv deling ,men som hjemmeprojekt er det nok umuligt at lave et perfekt passivt filter til systemet ,da det tager f**king lang tid at lytte og måle sådan noget på plads ,mine egne filter tog ca 3 år at få til at spille så perfekt det nu kan lade sig gøre
og til stave fascisterne ,så sætter jeg mit hår og mine tegn som jeg vil
og desuden er jeg ordblind ,men kan da gøre mig forståelig på skrift
69 forever
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
6.5 tommer til bassen og ikke mere ,jeg glemte at pointere at man selvfølgelig sætter flere 6.5" sammen i bunden ,jeg kører selv med ,2 subber med 8x 6,5" scan speak ,har prøvet nogle super hurtige 10" og 12" fra scanspeak og wifa ,det duer ikke der mangler alt for meget timing fordi de er for langsomme ,jeg bruger passiv deling af hensyn til signalvejen der ellers bliver for lang ,og croft carisme m riaa da den slags ikke laves bedre uanset pris
membran areal er altafgørende og ideen med holgers højtalere er god
men jeg er ikke i tvivl om at de har nogle alvorlige problemer med timing
jeg ville dog ikke vælge aktiv deling ,men som hjemmeprojekt er det nok umuligt at lave et perfekt passivt filter til systemet ,da det tager f**king lang tid at lytte og måle sådan noget på plads ,mine egne filter tog ca 3 år at få til at spille så perfekt det nu kan lade sig gøre
og til stave fascisterne så sætter jeg mit hår og mine tejn som jeg vil
69 forever |
|
|
Store basser er ikke "langsommere" end mindre basser, i al fald ikke hvis de er kontrueret ordentligt, du skal tænke på at de skal bevæge sig meget mindre end en lille membran for at skabe samme lydtryk. Jeg har i al fald generelt bedst syntes om bassen fra store enheder, de går også dybere, og de helt dybe toner kan godt opleves som være "langsomme", ved ikke om det er det, men du kan sagtens lave en sub med stor membran og lavt groupdelay. Derudver synes jeg argumentet for passiv deling virker lidt mærkeligt. Er en kilo tung spole ikke en lang signalvej? Deler man dybt, som man jo oftest går i 4vejs systemer med store basser, så ser jeg ingen fordel ved passiv deling.
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lille indisk indie-spark til StineAmalie - kun for sjov
Herudover dejligt med en pige som kan sætte pris på gode højtalere - tillykke med hende stineamalie - altså kæresten af dette navn.. hende har du været heldig med "du" 
Membraner og Hastighed...
Tja - jeg har altså hørt en rimelig grad af hastighed hos Holger - så det står ikke så skidt til der, at det gør noget.
Man kan argumentere for, at hvis man putter nok watt i enden at en motor, som er stor nok, og der er nok membraner som hver især ikke skal flytte sig "så meget" - så opnår man også hurtighed ved store membraner, da udsvinget kan begrænses pr. enhed.
Holgers enheder bevæger sig "lidt" - jeg var ovre at kigge / smug-mærke på dem under højt niveau, og de fordelte opgaven så fint, at ingen af bas-enhederne hver især skulle bevæge sig særligt meget - og derfor kunne gøre det hurtigt.
Men teoretisk kan mange små da gøre det fint - men det bliver det bestemt ikke mindre af. til tider både dyrere, sværere og ofte ikke bedre.
Dog kan det sikkert godt lade sig gøre at lave en god bund som er hurtig med mange små enheder - alá HeltNys sub vist tidligere i tråden her.. eller flere andre.
Dog er problemet ofte, at belastbarheden ikke er lige så stor, og at det totale lydtryk ikke lever op til hvad der er en del af målet i Holgers tilfælde.
Der skal alligevel et par enheder til på 6½", for at spille rent og hurtigt med ex.vis 130 dB.. der er ofte lavere max-output (dB) på mindre enheder end større.
Men - det er jo netop forskellige tilgange (bollyklip her!) der gør diskussion muligt - hvilket vel er OK - så længe vi taler pænt.. (Ikke også Admin-gruppe! )
Mvh. Offcourse
PS.. afstemning her vedr. Bolly-videoer som kommunikations-middel!!!! __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
|
Et lille indisk indie-spark til StineAmalie - kun for sjov
Herudover dejligt med en pige som kan sætte pris på gode højtalere - tillykke med hende stineamalie - altså kæresten af dette navn.. hende har du været heldig med "du" 
Membraner og Hastighed...
Tja - jeg har altså hørt en rimelig grad af hastighed hos Holger - så det står ikke så skidt til der, at det gør noget.
Man kan argumentere for, at hvis man putter nok watt i enden at en motor, som er stor nok, og der er nok membraner som hver især ikke skal flytte sig "så meget" - så opnår man også hurtighed ved store membraner, da udsvinget kan begrænses pr. enhed.
Holgers enheder bevæger sig "lidt" - jeg var ovre at kigge / smug-mærke på dem under højt niveau, og de fordelte opgaven så fint, at ingen af bas-enhederne hver især skulle bevæge sig særligt meget - og derfor kunne gøre det hurtigt.
Men teoretisk kan mange små da gøre det fint - men det bliver det bestemt ikke mindre af. til tider både dyrere, sværere og ofte ikke bedre.
Dog kan det sikkert godt lade sig gøre at lave en god bund som er hurtig med mange små enheder - alá HeltNys sub vist tidligere i tråden her.. eller flere andre.
Dog er problemet ofte, at belastbarheden ikke er lige så stor, og at det totale lydtryk ikke lever op til hvad der er en del af målet i Holgers tilfælde.
Der skal alligevel et par enheder til på 6½", for at spille rent og hurtigt med ex.vis 130 dB.. der er ofte lavere max-output (dB) på mindre enheder end større.
Men - det er jo netop forskellige tilgange (bollyklip her!) der gør diskussion muligt - hvilket vel er OK - så længe vi taler pænt.. (Ikke også Admin-gruppe! )
Mvh. Offcourse
PS.. afstemning her vedr. Bolly-videoer som kommunikations-middel!!!!
|
|
|
Jeg har overhovedet ingen mening om din skønskrift, men BollyBob, viser gerne sit sande jeg. 
http://tinyurl.com/4dv6vg BULLY-PUNCH AKA TRINITY ( En kort, en lang, en trekant, en stang )
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|

Åh jo - punch.. med power bag.
OUCH !

Off-course igen Curry-nam nam __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
stineamalie skrev:
Hej alle!
Nu skal de lige hutigt påpeges, at jeg altså ikke er en pige . Grunden til jeg har det her navn er fordi min kæreste i fordums tid oprettede en tråd med nogen spg. til en gammel rejsegrammofon.
Men brugernavnet har bare hængt ved, men hun er dog stadig lidt med over skulderen når jeg er herinde, og hun har samme opfattelse af membranstørrelse som mig Hun er farlig glad for det hun har hørt hos Poul Halvpris (ATC scm 300)
Mvh. stineamalie
|
|
|
http://tinyurl.com/42onmq BULLY-PUNCH ( Betyder størrelsen noget ? )
Offcourse_dk26 skrev:
|

Åh jo - punch.. med power bag.
OUCH !
|
|
|
Som vores chef, Holger4 siger: *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen* 

|
| Til top |
|
| |
stineamalie Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold nu kæft hvor de bare mega sjove de Bolly videoer, jeg bragede ned fra stolen da jeg så den første i havde lavet til "mig".
Frede nu har jeg aldrig nogensinde begivet mig ud i selvbyg af højttalere, da jeg mener der er nogen gamle mænd i England der rigtig dygtige til det de laver, så derfor holder jeg mig til dem.
men: "har prøvet nogle super hurtige 10" og 12" fra scanspeak og wifa ,det
duer ikke der mangler alt for meget timing fordi de er for langsomme " kunne det måske være at disse to firmaer ikke er særlig gode til fremstilling af 10 og 12"? Jeg tænker på byggekvalitet, størrelse på magneten osv.
Det er overhovedet ikke ment som nogen form for provokation, men fordi jeg godt kunne tænke mig din mening om kvaliteten af deres større enheder kontra deres mindre. Hvis det altså er Vifa/Scanspeak du bruger som 6,5"
Mvh. (man versionen af) stineamalie
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
En 6.5" vs en 12" ? Jamen det er vel lige så meget afstemning, kabinettype, forstærker der afgør kvaliteten  Ingen bas er HURTIG.... Der findes ikke HURTIGE svingninger i basområdet. Hurtigheden findes oppe i øvre mellemtone og diskant - og dermed sammenhængen mellem bas og så der opad. Hvis Holger dæmper sine øvre mellemtoner + diskant 3 Db (ca), så virker bassen sikkert også både tungere og sløvere.... uden at ha rørt ved hverken bas, kabinet eller andet end toppen  En bas skal starte og stoppe når den bliver bedt om det og mht at stoppe, så tror jeg nu nok at en stift ophængt enhed (Holgers) gør det bedre end mange egentlige hifi 6,5"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep -og starten varetages af et par tusinde watt pr. side .. så deet.. Basfortvivlelse eller.... Tilfredshed Basta?Bare det spiller - spiler det! (kort og forvrøvlet - men opfundet til lejligheden) mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
En 6.5" vs en 12" ?
Jamen det er vel lige så meget afstemning, kabinettype, forstærker der afgør kvaliteten 
Ingen bas er HURTIG.... Der findes ikke HURTIGE svingninger i basområdet.
Hurtigheden findes oppe i øvre mellemtone og diskant - og dermed sammenhængen mellem bas og så der opad.
Hvis Holger dæmper sine øvre mellemtoner + diskant 3 Db (ca), så virker bassen sikkert også både tungere og sløvere.... uden at ha rørt ved hverken bas, kabinet eller andet end toppen 
En bas skal starte og stoppe når den bliver bedt om det og mht at stoppe, så tror jeg nu nok at en stift ophængt enhed (Holgers) gør det bedre end mange egentlige hifi 6,5"
Enig i alt det første, men det sidste er ikke korrekt. Et stift ophæng førøger Qts, og dermed bliver enheden i princippet langsommere. For det andet går den langt fra ligeså dybt og spiller altså mere mellemtone og endvidere med højere db - så den vil virke hurtigere, men bas bliver ikke hurtigere. Al bas er langsom, men det en lang diskussion med mange parametre som skal endevendes.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
|
Godaften,
Dette er stavepolitipolitiets aftenpatrulje!
Der er kun et l i Until then. Dobbeltkonsonanten bortfalder ved tilføjelsen af en forstavelse. - Du slipper med en påtale denne gang, men lad det ikke gentage sig!
Mvh.
Ordensmagtsmagten
|
|
|
DET vidste jeg alligevel ikke - tak og undskyld!
Coffee-cop.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også altid undret mig over snakken om hurtighed. 
Eks. 40 hz er og bliver 40 svingninger pr. sek. uanset om vandringerne foretages af eks. en 18" eller en 6½". Derimod kan der tales om hurtighed, når det kommer til enhedens evne til at starte og stoppe ( finde på plads i sit leje ). Men her er en medafgørende faktor forstærkeren, som trækker enheden. Forstærkeren skal have fat i enheden med et jerngreb, for at opnå et optimalt resultat.
Jeg undlader følgende, "Det lyder nemt i teorien, men hvad så i praksis", da en 100 % synkron arbejdsgang er drømmetænkning. Pga. fysiske love ( eks. vægten af membran+svingspole+ophæng ), vil drillerier, såsom membranens bevægelse, værende ude af takt, generere en strøm, som arbejdende i modsat retning af forstærkerens tiltænkte signal.
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kramme, René, Offcourse, Mik112 og Wuffer: I er alle inviteret til lyt hos Holger den 15. november  - det bliver super-hyggeligt, hvis I alle kommer  . Eneste "problem" hvis I alle kommer; de sødeste sweet spots bliver selvfølgelig tildelt dem, som ikke har været på besøg før - og man kan vel også rokere lidt en gang i mellem, hvis man ikke er groet helt fast. Vil I være søde at smide mig en PB, om I GIDER  ? __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
Kramme, René, Offcourse, Mik112 og Wuffer: I er alle inviteret til lyt hos Holger den 15. november - det bliver super-hyggeligt, hvis I alle kommer . Eneste "problem" hvis I alle kommer; de sødeste sweet spots bliver selvfølgelig tildelt dem, som ikke har været på besøg før - og man kan vel også rokere lidt en gang i mellem, hvis man ikke er groet helt fast. Vil I være søde at smide mig en PB, om I GIDER ? |
|
|
Kan ikke lige se problemet, det hedder vel størst og stærkest = bedste plads ?
Og nej, jeg rokker mig ikke ud af sweet-spottet. 
Tak for invitationen, det bliver fedt at kæle for babyerne og tæve lille Holger ( sorry omvendt, selvfølgelig ).
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
copman skrev:
kongruens skrev:
|
Godaften,
Dette er stavepolitipolitiets aftenpatrulje!
Der er kun et l i Until then. Dobbeltkonsonanten bortfalder ved tilføjelsen af en forstavelse. - Du slipper med en påtale denne gang, men lad det ikke gentage sig!
Mvh.
Ordensmagtsmagten
|
|
|
DET vidste jeg alligevel ikke - tak og undskyld!
Coffee-cop.
|
|
|
Det er i orden. Passér gaden! 
Mvh.
Dagpatruljen
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse skrev: " Man kan argumentere for, at hvis man putter nok watt i enden at en motor, som er stor nok, og der er nok membraner som hver især ikke skal flytte sig "så meget" - så opnår man også hurtighed ved store membraner, da udsvinget kan begrænses pr. enhed.
Holgers enheder bevæger sig "lidt" - jeg var ovre at kigge / smug-mærke på dem under højt niveau, og de fordelte opgaven så fint, at ingen af bas-enhederne hver især skulle bevæge sig særligt meget - og derfor kunne gøre det hurtigt".
Nemlig. Det er bla. dette princip Tommy Hørning anvender, 2x12" pr side i Agathon. Følsomhed på 98-100 dB. Spiller tordnende højt selv med 5 watt.
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kramme, René, Offcourse, Mik112 og Wuffer og Kongruens - sorry : I er alle inviteret til lyt hos Holger den 15. november  - det bliver super-hyggeligt, hvis I alle kommer  . Eneste "problem" hvis I alle kommer; de sødeste sweet spots bliver selvfølgelig tildelt dem, som ikke har været på besøg før - og man kan vel også rokere lidt en gang i mellem, hvis man ikke er groet helt fast. Vil I være søde at smide mig en PB, om I GIDER  ? __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal kongruens nu også med ? ....argghh. Jeg vil have copman med istedet. ( copman virker mere retfærdig og flink ).
Og hvorfor skal kongruens navn stå med stort, imens vi andres navn er med småt ? 
|
| Til top |
|
| |