Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 23:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:
Kramme, René, Offcourse, Mik112 og Wuffer og Kongruens - sorry : I er alle inviteret til lyt hos Holger den 15. november  - det bliver super-hyggeligt, hvis I alle kommer . Eneste "problem" hvis I alle kommer; de sødeste sweet spots bliver selvfølgelig tildelt dem, som ikke har været på besøg før - og man kan vel også rokere lidt en gang i mellem, hvis man ikke er groet helt fast. Vil I være søde at smide mig en PB, om I GIDER?

Ja, nu ved jeg da ikke, om jeg gider.........

Du får i øvrigt ingen PB, hvis du ikke ryder op i din postkasse...

Med Væm'lig Hilsen

En Smækfornærmet Kongruens

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

I'M BACK. MEN JEG VIL SE TÅRER  ....OG DET SKAL IKKE VÆRE KROKODILLETÅRER.

For fa'en man er væk i ½ dag og så har i allerede ladet jer overtage af kvindelige hifi entusiaster med lederegenskaber  og begyndt at tale om nikkedukke-hifi , den går ikke .....JEG VIL SE FRÆKHED OG GODMODIG MOBNING , lad os så komme i arbejdstøjet svende, vi har meget at indhente ....HEP-HEP-HEP !

Vote for new H4A leader here ->  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=68703&P N=1&TPN=1

Yes, jeg vidste du ikke kúnne holde dig tilbage ret længe.

Velkommen i stuen-her emmer af membranarealhygge.!

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Skal kongruens nu også med ?  ....argghh. Jeg vil have copman med istedet. ( copman virker mere retfærdig og flink ).

Og hvorfor skal kongruens navn stå med stort, imens vi andres navn er med småt ?

Fordi mit ego er størst,

Bondebullyrøv!

Mvh.

kongruens

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Skal kongruens nu også med ?  ....argghh. Jeg vil have copman med istedet. ( copman virker mere retfærdig og flink ).

Og hvorfor skal kongruens navn stå med stort, imens vi andres navn er med småt ?

Tak min ven, det lyder da hyggeligt, men til SJÆLLAND???? Uha da....

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

stineamalie skrev:
Hold nu kæft hvor de bare mega sjove de Bolly videoer, jeg bragede ned fra stolen da jeg så den første i havde lavet til "mig".

Mvh. (man versionen af) stineamalie

http://tinyurl.com/48plxb BULLY-VISIT ( Sid så pænt i den sofa drenge )

copman skrev:
Yes, jeg vidste du ikke kúnne holde dig tilbage ret længe.

Velkommen i stuen-her emmer af membranarealhygge.!

½ døgn. så kom Bolly-abstinenserne.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Kramme, du er desværre nødt til at forlade tråden igen. Hvis du kigger på afstemningen om, hvorvidt du skulle tilbage i tråden, kan du se at du, af administrator, er blevet vurderet som værende off topic. Jeg beklager...

Mvh.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Kramme, du er desværre nødt til at forlade tråden igen. Hvis du kigger på afstemningen om, hvorvidt du skulle tilbage i tråden, kan du se at du, af administrator, er blevet vurderet som værende off topic. Jeg beklager...

Mvh.

Tjae  ...så må Administratoren undvære lyden af babyerne, croissanterne og det røde saftevand.

http://tinyurl.com/4cjdz3 BULLY-ADMIN ( Optakt til festen hos Holger4 )

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:

heltny skrev:
En 6.5" vs en 12" ?

Jamen det er vel lige så meget afstemning, kabinettype, forstærker der afgør kvaliteten

Ingen bas er HURTIG.... Der findes ikke HURTIGE svingninger i basområdet.

Hurtigheden findes oppe i øvre mellemtone og diskant - og dermed sammenhængen mellem bas og så der opad.

Hvis Holger dæmper sine øvre mellemtoner + diskant 3 Db (ca), så virker bassen sikkert også både tungere og sløvere.... uden at ha rørt ved hverken bas, kabinet eller andet end toppen

En bas skal starte og stoppe når den bliver bedt om det og mht at stoppe, så tror jeg nu nok at en stift ophængt enhed (Holgers) gør det bedre end mange egentlige hifi 6,5"

Enig i alt det første, men det sidste er ikke korrekt. Et stift ophæng førøger Qts, og dermed bliver enheden i princippet langsommere. For det andet går den langt fra ligeså dybt og spiller altså mere mellemtone og endvidere med højere db - så den vil virke hurtigere, men bas bliver ikke hurtigere. Al bas er langsom, men det en lang diskussion med mange parametre som skal endevendes.

Så er vi nok mere enige end sådan lige
En bas der ikke går så dybt, lyder som regelt også en del "strammere"

Og ja........ diskutionen er ikke bare lang - den er RIGTIG lang.

Din skrivelse bekræfter egentlig også mig selv i, at mange PA enheder der bliver opgivet til f.eks 101 Db følsomhed, egentlig og mange gange "kun" er i starten af 90erne, når der snakkes egentlig bas.
Mange PA bassers følsomhed er mål der hvor de egentlig ikke burde bruges

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

for at gøre det kort så ligger problemmet i selve vægten af membranen ,en typisk diskank vejer ikke meget i forhold til en bas enhed ,og det ville være optimalt hvis begge enheder vejede det samme ,den optimale membranvægt i forhold til at koble enheden til den omkring liggende luft ,er at membranen har den samme vægt som luft ,hvilket er umuligt og det kræver derfor et kompromis at lave en højtaler

alfa og omega er koblingen til den omkringliggende luft

mindre og lettere membramer kobler bedre til luften end en stor

og 2x8x6,5" flytter næsten ligeså meget luft som 2x15" dog med mere smæk på da bastonerne kommer hurtigere

i mine subber bruger jeg aktiv deling opad ikke nedad og i de passive systemer ruller baserne af så det passer næsten optimalt med subberne ,til ultra kritisk lytnig i mit lydstudie slukker jeg dog for subberne ,da de pasive højtalere med 2 x 6.5" i dapolito først falder 3 db omkring 26hz

hvilket føles meget meget dybt ,jeg mangler dog ca 5db ved 20 hz

omkring passiv deling og længde på spoler ,så giver det måske ikke en kortere men en mere ren signalvej med en spole end med et aktivt filter ,da der jo kun er et par komponenter i et godt designet passivt filter ,og en hel del af slagsen i et aktivt ,

det er ligesom med biler en tung bil accelererer og bremser langsommere end en let bil ligemeget hvor stor motoren er

så det hjælper ikke så meget om at sætte en større motor på membranen ,du får bare problemer med opbrydninger i membranen og ulinearitet ud af det ,hviket gør at membram må forstærkes med vægtforøgelse til følge

der er ikke nogen veje uden om fysikkens love

skulle jeg lave en stor trevejs højtaler med store bas enheder ,ville jeg vælge en lidt træg diskant og mellemtone

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Holger4 skrev:
Kramme, René, Offcourse, Mik112 og Wuffer: I er alle inviteret til lyt hos Holger den 15. november  - det bliver super-hyggeligt, hvis I alle kommer . Eneste "problem" hvis I alle kommer; de sødeste sweet spots bliver selvfølgelig tildelt dem, som ikke har været på besøg før - og man kan vel også rokere lidt en gang i mellem, hvis man ikke er groet helt fast. Vil I være søde at smide mig en PB, om I GIDER?

Kan ikke lige se problemet, det hedder vel størst og stærkest = bedste plads ?  

Og nej, jeg rokker mig ikke ud af sweet-spottet.

Tak for invitationen, det bliver fedt at kæle for babyerne  og tæve lille Holger  ( sorry omvendt, selvfølgelig  ).

En helt alm trækølle med søm i er vel effektiv nok

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

En helt alm trækølle med søm i er vel effektiv nok

LØB HOLGER ....LØB

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Uh - lyder spændende med "Træf".. kan det mon klares uden en gang Bully?
Tjecker kalender og "engle-backup", så jeg kan få cleare sweetspot til egen vinding
Kramme "watch out".. BULLY ON THE WAY...

Håber det kan blive årets træf.. med tilhørende Pågens Offcourse...(som i selvfølgeligt)..

mvh. Pågen..
(Red.: nej nu rabler det vist!)

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Tabt ----

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Uh - lyder spændende med "Træf".. kan det mon klares uden en gang Bully?
Tjecker kalender og "engle-backup", så jeg kan få cleare sweetspot til egen vinding
Kramme "watch out".. BULLY ON THE WAY...

Håber det kan blive årets træf.. med tilhørende Pågens Offcourse...(som i selvfølgeligt)..

mvh. Pågen..
(Red.: nej nu rabler det vist!)

Jeg stemmer på at til vores træf, skal vi alle trampe på en pose Pågens, placeret ved indgangsdøren. Det kunne være adgangskriteriet, samtidig med råbet "Hil Holger" i kor ....for at være lidt anderledes, end de andre konsum-møder rundt omkring.

Jæs jæs, ajm reddy for rajs and bullits, from ju åfkårse ...djåst hit mi, kårry-boy 

http://tinyurl.com/3h5quk BULLY-PÅGENS ( Fuglebrød til Bollymanden )

heltny skrev:

Tabt ----

Skal du også med til baby-træf hos Holger4, heltny ?  Eller har du travlt med at piske dine nye slaver ind ?

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Lille hjertesuk - blasfemiske Kramme...

men måske kan Holgers musik hjælpe - det må tiden vise. (Håber jeg).

Off.....course

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

frede4500 skrev:

for at gøre det kort så ligger problemmet i selve vægten af membranen ,en typisk diskank vejer ikke meget i forhold til en bas enhed ,og det ville være optimalt hvis begge enheder vejede det samme ,den optimale membranvægt i forhold til at koble enheden til den omkring liggende luft ,er at membranen har den samme vægt som luft ,hvilket er umuligt og det kræver derfor et kompromis at lave en højtaler

mindre og lettere membramer kobler bedre til luften end en stor

og 2x8x6,5" flytter næsten ligeså meget luft som 2x15" dog med mere smæk på da bastonerne kommer hurtigere

omkring passiv deling og længde på spoler ,så giver det måske ikke en kortere men en mere ren signalvej med en spole end med et aktivt filter ,da der jo kun er et par komponenter i et godt designet passivt filter ,og en hel del af slagsen i et aktivt ,

så det hjælper ikke så meget om at sætte en større motor på membranen ,du får bare problemer med opbrydninger i membranen og ulinearitet ud af det ,hviket gør at membram må forstærkes med vægtforøgelse til følge

der er ikke nogen veje uden om fysikkens love

(Jeg har tilladt mig at forkorte indlægget lidt. De væsentlige pointer skulle dog være bevaret.)

Når nu du er så glad for fysik, hvilket absolut er forståeligt, kan du så ikke regne lidt på membranvægten pr. flyttet kubikcentimeter luft for henholdsvis en stor og en lille membran? Prøv derefter at regne på, hvor langt de 2x8x6,5" skal bevæge sig tilsammen for at flytte lige så meget luft som de 2x15". Husk, at disse to længder skal tilbagelægges på samme tid! Endelig kan du så prøve at indsætte de tal, du har regnet dig frem til, i formlen for udregning af kinetisk energi (Halv masse gange hastighed i anden.). På den måde finder du den energimængde, der kræves, for at standse henholdsvis de store og de små membraner. Når du har gjort det, vil vi andre meget gerne høre, hvilket resultat, du nåede frem til.

Mvh.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Lille hjertesuk - blasfemiske Kramme...

men måske kan Holgers musik hjælpe - det må tiden vise. (Håber jeg).

Off.....course

Det bliver en uforglemmelig hyggestund ....ingen tvivl om det. 

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

jo større forskel på enheder jo større bliver kompromiet ,jeg er musiker og lydteknikker men ikke teknikker jeg ved lidt om det hele ,jeg ved ikke hvor mange 6.6 tommer der skal til for at have det samme membram areal som en 15" jeg mener 4x6.5 svarer til en 8" så svarer 8x6.5 vel til en 10" ,ihvertilfælde flytter de lige meget luft hvis membram arealet er ens ,mine 6.5 har ca den samme slaglængde som en 15" ,problemet med mange 6.5" er at det er p***e dyrt med så mange enheder ,så mange anerkendte high end fabrikanter falder i ,og sætter en stor enhed i istedet for mange små i ,jeg foretrækker den mindre forvrængning ,og hurtigheden som giver en klarere bas ,som man opnår ved brug af små enheder 

man kan forøvrigt komme rigtigt langt med akustisk dæmpning af lytterummet

her er et link til billigt udstyr http://www.thomann.de/dk/studieakustik_elementer.html

de har bla nogle fede bas fælder ,lige noget for holger tror jeg 

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

frede4500 skrev:

jo større forskel på enheder jo større bliver kompromiet ,jeg er musiker og lydteknikker men ikke teknikker jeg ved lidt om det hele ,jeg ved ikke hvor mange 6.6 tommer der skal til for at have det samme membram areal som en 15" Radius i anden X Pi (3.14) - jeg mener 4x6.5 svarer til en 8" så svarer 8x6.5 vel til en 10" Den er HELT gal  ,ihvertilfælde flytter de lige meget luft hvis membram arealet er ens ,mine 6.5 har ca den samme slaglængde som en 15" ,problemet med mange 6.5" er at det er p***e dyrt med så mange enheder ,så mange anerkendte high end fabrikanter falder i ,og sætter en stor enhed i istedet for mange små i ,jeg foretrækker den mindre forvrængning ,og hurtigheden som giver en klarere bas ,som man opnår ved brug af små enheder  Jo længere en enhed skal bevæge sig, jo højere forvrængning vil der være.

man kan forøvrigt komme rigtigt langt med akustisk dæmpning af lytterummet

her er et link til billigt udstyr http://www.thomann.de/dk/studieakustik_elementer.html

de har bla nogle fede bas fælder ,lige noget for holger tror jeg 

Man kan komme langt med akustisk dæmpning men kan næppe ændre enheden forvrængning med det

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes