Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 04 November 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:
heltny skrev:
torkild skrev:

heltny skrev:

AL 750 er vel nok den bedste HT C/V nogen sinde har lavet (lydmæssigt) - Mellemtonen i den er simpelthen fremragende.

Derefter er AL 1000 nok den bedste - men en AL 750 kan virkelig lyde rigtig godt

Mellemtonen i de 2 er da den samme !?!

6,5" og 8" er vist ikke det samme

Jeg mente da godt nok ikke at AL750 måtte nøjres med 6,5"... Så er det en tøse HT 

Tjae, men den lyder klart bedre end en AL-1000 alligevel............. Det er jo det med alle de kompromisser

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 November 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt både al-750 og al-1000, og i min lille verden, er der ingen tvivl OVERHOVEDET - al-1000 lyder klart bedst. Al-750 lyder i sammenligning kompakt og mangler dybde. Men jo, det ér jo en smagssag.

Med hensyn til Kramme og Heltny: Ja, af frygt for at blive ordnet af moderator, vil jeg undlade at skrive min mening her, men jeg er HELT sikker på, at de begge kender min holdning.

Jeg savner stave-politiet..........

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 November 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

hvorfor ikke AL-1002?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 November 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har slettet en masse indlæg og flere brugere har måttet høre for det. Jeg håber virkelig ikke at det er det, tråden her vil blive brugt til fremover, for så bliver den simpelthen bare lukket.

/Mastervol

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

hehe man skulle sq tro folk var 12 år nogle gange

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Mastervol: Er det nødvendigt at lukke min tråd, fordi folk ikke kan opføre sig ordentligt? Ville det ikke være mere på sin plads at lukke dem i stedet?

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

sHaCk_kO: 1002's diskant er klart ringere, ellers er den vist identisk.

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

holger: okey troede faktisk at 1002 var en udgave der kom for at rette fejlene på 1000, har kun hørt 1000 udgaven

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 November 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:
Mastervol: Er det nødvendigt at lukke min tråd, fordi folk ikke kan opføre sig ordentligt? Ville det ikke være mere på sin plads at lukke dem i stedet?

Sådan er det hvis der er et emne som brugerne ikke kan finde ud af at debattere ordentligt og som gang på gang skal modereres, så bliver vi nødt til at lukke tråden hvis det står for galt til. Jeg siger heller ikke at den skal lukkes nu, men det kan blive konsekvensen hvis tråden ikke kommer til at tjene andet formål end mudderkast.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 November 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Det er da på sin vis dejligt med en "filter-moderator-funktion", netop hvis trådene drøner af sporet og i grøften.

Så kan vi håbe, at den tone og sprogbrug vi ligger for dagen kan accepteres ifht. vores "sammenspisthed" ifht. fx. bollywood, DIY-højtalere etc.

Jeg kan se, at Heltny er ude af både tråden, samt hifi4all i det hele taget. Hans tråd om hans spændende højtalere med bånd er lukket Ærgeligt, men det er jo hvad der kan ske.

Ellers til tider ganske spændende hvad der var af modspil fra den kant.
Det er jo fino at få indspark fra folk med andre idealer - det er en god måde at få realitets-testet det man selv lægger vægt på.

Vi kan jo hurtigt blive enige om, at man nok "kun" finder Holgers Baby-grande-højtalere fede, hvis man kan "tåle" at der spilles med i dybden hvis der er bas i kildesignalet.. dvs. bassen spiller niveaumæssigt med - selv om den bliver dyb og der spilles højt.

Det kan for mange være en skræmmende og derved ubehagelig oplevelse.

Min kone synes fx. at de i biograferne - og hvis jeg vælger niveau i stuen - spiller for højt - men hun kan også høre om en pære er ved at gå - så sprutter den og siger "elektriske lyde".. som jeg ikke bider mærke i, hvis jeg ikke bevidst lytter efter. Transformatorer til 12v. lys og lysdæmper er heller ikke gode venner med kone-ørerne

Så det med hvilke "filtre" eller mangel  på samme vores ører og lytte-center i hjernen er udstyret med, har altså stor betydning for vores oplevelse af samme lyde.

Jeg foretrækker mine ører - jeg er ikke generet af små-lyde, men kan sagtens høre dem hvis jeg vil.

Til gengæld kan jeg sætte pris på en god omgang "umba-umba" fra bas der rykker ned under det hørbare - uden at få kvalme. Her finder konens ører det "fælt".

Så - Juhuuu for støjfilter i hjernen, tolerance overfor dybbas, og smag for SPL over 75 dB i moderate eller selvvalgte doser.

Jeg holder med Holger - Bas er vigtigt for lytte-oplevelsen - hvis den mangler - mangler en vigtig dimension af lyden.

At det så oftest er netop denne dimension der mangler i "pris- og konevenligt HiFi" - det finder jeg ærgeligt.

Nok fra mine efterhånden berygtede lange indlæg i denne omgang

Mvh. Offcourse

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Offcourse: Dine indlæg er IKKE berygtede - jeg ville nu nærmere kalde dem BERØMTE . Tak for, at du igen kom med lidt krydderi, som var topic . Jeg glæder mig til, at I "alle" kommer og lytter og tager fest-billeder af forsamlingen og div. til tråden - det ville klæde den . Man staver altså ikke til "hvernen" således -  hvis man altså mener hjærnen .....hvor jeg dog SAVNER vores stave-cop - især til at korrekse mine ejne indlæk .

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Det er da også bare når stemningen er til det - så drøner fingrene over tasterne, med enkelte suttere til følge.(ja ja... smuttere)

Lidt ligesom man kan opleve at volumen ryger op sammen men promillen
Og ofte kan man opleve det samme med volumen, når musikken er i orden og anlægget er i top

Mvh. Offcourse.

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 November 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:
Offcourse: Dine indlæg er IKKE berygtede - jeg ville nu nærmere kalde dem BERØMTE . Tak for, at du igen kom med lidt krydderi, som var topic . Jeg glæder mig til, at I "alle" kommer og lytter og tager fest-billeder af forsamlingen og div. til tråden - det ville klæde den . Man staver altså ikke til "hvernen" således -  hvis man altså mener hjærnen .....hvor jeg dog SAVNER vores stave-cop - især til at korrekse mine ejne indlæk .

Jammmmmen, for dælen...jeg meldte mig som mægler sidst du råbte mod himlen om hjælp, men der trådte moder-ator lige i karakter og slettede mit moderate indlæg.

Men jeg kigger ind af og til, at du ved det, Holdger...

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 November 2008 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, jeg vil medbringe nogle staveplader i det nye ABCD-format d. 15...

Mvh.

kontekst

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

"Back in black"..

Dejlig sort humor - det er sku god DIY-humor

Offcourse

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Ups - faldt over nogle spionfotos på nettet.
Godt nok off-topic - men hvad pokker - vi laver en bundvending, og puster nyt liv i tråden

Bas er det forjættede land indenfor Hifi - blandt andet.
Det er svært at opnå god bas  -  men forsøget er gjort med en grad af succes, som forekommer uventet på mange tvivlere / tænkere.

Dog har det vist sig frugtbart med en praktisk og handlingsorienteret tilgang.

Holger4 har med tålmodighed og en tilgang baseret på benhård A-B testning efterhånden fået udvalgt de enheder og de delefrekvenser, samt de opsætninger af det øverige udstyr i lydkæden som har medført den nuværende store og transparente lyd der pt. strømmer ud af de sortlakerede "baby-tårne".

De der siger der ikke skal måles - kan med fordel overveje, at der i selve den grundlæggende opbygning af dele af anlægget er brugt dimensioner / rummål som er vejledende fra producenten af de pågældende enheder.(her tænkes specifikt på Bas-kasserne)
Herved opnås fordelene fra målinger, kombineret med nøje "efter-lytninger" i de konkrete omgivelser som også er en meget væsentlig del af den endelige lyd.

De der siger der "kun" skal måles - har ikke forstået at det i sidste ende er øret som ultimativt set er tiltænkt som modtager lyden, ikke en mikrofon. Og yderligere tages der sjældent hensyn til et konkret lytterum i teoretiske filtre og frekvenslineære "on-axis-målinger" på 1 meters afstand.

Jeg lytter nu engang til musikken i "sofa-afstand"  -   ikke henne 1 meter foran en bestemt enhed / gruppe af enheder.
Og lyden der når lytteren i sweetspot er påvirket og farvet af rummet det apsserer og reflekteres i.

Det er faktisk først ved brug af EQ (Uha - er det fy - eller flot og godt?) at der kan tages hensyn til dette via målinger... men så er vi også ude i "elektronisk A-B-testning og justering" som ikke længere har noget med højtalernes "naturlige" lyd at gøre, men en tilpasning af højtalernes udgangspunkt til det specifikke lytterum - ud fra et / flere måle/lyttepunkter.

Så - lyt - eller mål - og få lyden så god som muligt.
Om det så er Qutosetup med målemikrofon og mere eller mindre sofistikerede versioner af rumkorrektion der bruges, eller om det er et øre såsom Holger har gjort - over lang tid - så kan man ende med den lyd der passer en / rumkorrektionens udvikleres præferencer.

Derfor - tænk en smule - og "gør noget".
Man skal ikke være bange for at tænke udenfor boksen.

Blot et indspark - med forsøg på seriøst indhold pakket ind i en tone vi plejer at sætte pris på - os "stamgæster i tråden".. hvis man kan tillade sig at kalde sig det!..... sorry Holger....

Mvh. Offcourse but ontopic.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Ja, man må sige, at med hensyn til højttalere har Holger og konen sat sig på tronen...

Mvh.

kontingent

- gerne kontant...

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Til prisen tager de..prisen..

Med pladsen opnår de bassen..

I sofaen ligger hunden... og Pågens putter man i munden.

Uhmm..
Sådan en slags "hifi-julefrokost".. er det hørt før?
Hvis ja - er der så forbud mod afspilning af "White Christmas" - så er jeg frisk

Offcourse - nu i et forsøg på at få tråden on-course, i live og i godt humør.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Måske vi kan få Holger - altså den rigtige Holger - til at growle "Last Christmas"...

Mvh.

konfus (lettere)

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 11 November 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:

Min kone synes fx. at de i biograferne - og hvis jeg vælger niveau i stuen - spiller for højt - men hun kan også høre om en pære er ved at gå - så sprutter den og siger "elektriske lyde".. som jeg ikke bider mærke i, hvis jeg ikke bevidst lytter efter. Transformatorer til 12v. lys og lysdæmper er heller ikke gode venner med kone-ørerne

Den slags ting kan jeg afgjort også høre! Det er ikke forbeholdt "kone-ører. Det er bla. også derfor at der ikke er nogen ure i min stue - de tikker alt for højt. Jeg kan også høre lyd fra mobilen før den ringer!

Måske derfor jeg syntes at Holgers ellers glimrende højttalere spillede en smule for højt?

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes