Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 23:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

-Gad hvide om hamdér stave-kåp er faldet heldt i.....nårh, ja - staver...

Med Kvinlig Hilsen

Dronningruens

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, at han er bange for at blive ordnet af Mastervold.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Februar 2009 kl. 06:25 | IP-adresse registreret  

Du olger - hvor langt er der fra sweetspot og til et muligt signal-indgangssted til systemet.. skal se om jeg har rca signalkabler der er lange nok.. din stue er jo ikke så kort enda. Og midt i det hele skal den bærbare stå :-)

Ofcorse

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Du turligvis  - der er 6,90 m fra phono-input i forforstærker til sweet. Og til midt i det hele er der 3,45 m.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2009 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Hva' så?

Kommer der snart nogle målinger:

Mvh.

K. Ruens

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

må indrømme at jeg bestemt ikke har læst hele tråden igennem men ku lige set billeder på første side ...de ht ville jeg sgu gerne høre ..troede mine egne ht var store (2x12 sls) men næææ nej der er altid en med større ht ...ps ved ikke om der er ændret noget siden side 1
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Konggusten: Min gode lydven, der kommer målinger om ganske få dage.

Heltedellen: Ja, de ér da voksne, mine babes - der er ikke sket ændringer siden trådens start.

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

165.000 kr ....mon de har de omtalte problemer der tales meget om i starten ;o)

glemte helt at spørge .....har du naboer ggg

Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Nej, det tror jeg ikke, at de har. Jeg har hørt dem inde hos KT. De har bare lavet en masse sjove og besværlige tricks, som jeg hverken kan finde ud af eller har mulighed for.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Umulius må så være navnet på det "trick" der gør at de trods alt spiller godt.. når lyden er nået de dersens  6 meter fra membranerne og ned i den dejlige sofa i enden af stuen

Alle faserne leger nok tagfat og fanger hinanden undervejs - siden det trods alt kan lyde som det gør - alt fra smørlækkert til rockhårdtslående.. og filmfrembusende også.

Finder lige en "klassiker" fra tråden frem igen... sorry...

"Jeg tror der er lækre kurver".. "de lyder ihvertfald godt..." "Og ser godt ud  ..- bagfra!"

mvh. Offcourse

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Åh nej! Jeg kender godt de faser, der følger med dén slags kurver...

De burde efter min opfattelse udfases - faserne altså - ikke kurverne!

- Men måske er hemmeligheden, at Holger i virkeligheden har én fase til hver stilart...?

Mvh.

Kænguruens

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2009 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Tjullahop--tjullahey.. Eller var det en hest? (Pipi Longstocking.. eller kængubarnet måske?)

Faser.. er det ikke sådan noget.
. (Star Trek Faser-gun)

Nå - men spøg til side -

Hvis det er det der viser sig - så holder jeg med Holger - bare det spiller, er jeg ligeglad med hvilken fase der spiller!

Glæder mig til at lytte igen her i weekenden.

Over and out... her er forresten en god måde at forstå faser på....
LINK til artikel med mange flere billeder....

I fase:

Lagt sammen = dobbelt styrke:

Totalt Ude af fase:

Lagt sammen = 0 styrke:

Lidt ude af fase:

giver ikke dobbelt styrke.. men måske lidt mere eller lidt mindre end opringelide signal..

Alt efter frekvens og faseforskydning kan man så opleve varierrende grader af fase-forvirring / lydniveau-ændringer.

Lyden var nu mere end god sidste gang - så det er spændende om de sidste tweaks siden sidst har gjort den helt uimodståelig og vi kommer til at slås om hvem der skal stikke af med en gummiged læsset med højtalere og forstærkere etc...

På den anden side... de spiller sikker ikke ligeså godt et andet sted - de er jo netop bygget til stuen, og lyttet ind der - både mht. enheder, fase, kabling, forstærkning.. alt muligt er prøvet..

i.. The House og A-B testing.. for lige at hive endnu en kliché frem af mølposen.

A-B-testing optimisation illustreret: The sky is the limit.. bare man har tid nok

Mvh. Offcourse

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

En mindre hæders-runde til Kramme:

En bolly-video til ære for den kommende session.

TjullahOffcourse

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Halløj.. en lille film fra studiet...

mvh. Offcourse...

kunne ikke lade være... fandt lige et nyt tåbeligt legetøj med noget film-producer-pjat.. skulle lige prøves

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

HA!!! Jeg tænkte nok, jeg ville afsløre dig en dag!!!

Det er jo ikke Holger i den film. Det er Peter Holstein, det ved enhver entusiast da...

Mvh.

K

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest vil jeg gerne takke for en dag i fremragende selskab, og dernæst takke for lige så god mad, og lyd.

Det var en dag med mange overraskelser, at der er et frekvensområde jeg ikke kan høre, mens andre ikke kan høre andre frekvenser. Eller er det udfasninger?

At der ikke er tydeligt hørbar forskel på kabler,  der prismæssigt og i konstruktion er langt fra hinanden. I hvert fald efter et øjebliks lytning.

At der er forskel på en original cd og en kopi, sommetider i hvert fald.

At konsensus ikke er umulig, men heller ikke mulig, idet det altid ender med at være relativt i forholdet mellem hvorfor og hvornår og på hvilket grundlag konsensus opnås eller ikke opnås.

En ganske forrygende dag, hvor ens fordomme og egenforståelse bliver udfordret på den gode måde, og al den rust og alle slagger der måtte være i ens ører og hjerne er banket løs og driver rundt i fri drift i de kommende dage. Det vil tage lidt tid før ens virkelighedsopfattelse er den samme som før, hvis den bliver det.

Tak til alle for rart  og hyggeligt selskab.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte at nævne at lydtrykket nåede nye højder. Stadig uden at det var ubehageligt for ørerne, medmindre selve indspilningen var dårlig i sig selv (Genesis). Jeg var ikke så bange for en høreskade som for en hjerneskade, som nogen vil vide/mene jeg allerede har, så kun en forværring kunne komme på tale.

Jeg har fra pålidelig kilde hørt at alle enheder er checket og fundet i orden her i dag.

Offcourse havde fundet nogen ting med "orn'lig syg bas", jeg har aldrig følt lyd på den måde før, ikke engang i nogen af de extreme biler jeg har været i nærkontakt med. Imponerende at det stadig ikke var irriterende i ørerne, men nærmere på kanten af skræmmende rent fysik. Supercool oplevelse!!

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Jaah - det er kun fordi arbejdet kalder at jeg ikkelige får smidt nogle billeder op allerede nu.. men de skal nok komme.

Som det nok kan regnes ud aar vi en broget flok gutter samlet hos Holger4 for (igen) at lægge ører til setuppet.

Nu var det basalt set det samme setup - men der var dog leget lidt med faserne på diskanterne.
Nu var der sket en smule på det område - større åbenhed. Om der også var større fokus på øverste mellemtone / diskant var til debat - men lyden var oplevet sommere homogen og sammenhængende.

Hjælpende på dette var også det faktum, at enorm energi var frigivet fra mellemtonerne ved at hæve bassernes delefrq. op til 150Hz. - så mellemtonen på den måde kunne spille mere frigjort.
Dette kunne høres - ligesom en lilletromme fik mere bund i lyden når den spillede. Alt i alt dejligt.

At der på enkelte indspilninger dukked hidtil nye detaljer frem belyser blot endnu mere at det er high end lydoplevelse vi taler om..
Eksempler:
En tosse med et nodestativ drøver rundt på en af optagelserne -- tidligere ikke hørt før, men nu var han der pludseligt..
Tim Christensen (eller nogen) vipper med foden under symfoniorkesterets spilleri på hans nye cd.et sted ude til venstre..

Og det "psyko-bas" jeg fandt var jo bare noge demo-skove med diverse DTS- og DD-introer til surround-film, samt "Killeren" Podracer-scenen fra Star Wars 1.
Den fik et par bloklys i størrelse large til at hoppe 3 cm. over fadet de stod på, samt sende en flot stråleregn af stearin ud... måske lidt sådan her... eller lidt ala glasseet med vand i Jurassic Park.

(se v. 38. sek. i denne trailer - og så stod stearinen altså 10 cm. op af lyset.. ikke "kun små bølger")

Alt i alt spændende.

Vi fik så også målt.. og fandt ud af at den gamle bærbare jeg har med har et filter fra 10Khz og opefter, hvilket gjorde at den brugbare måle-spændvidde var fra 0-10KHz.
Området under 400 mente "clio-manden" var præget af fasedrejet i delefilteret, og derfor måske ikke "top notch" på de 5 meters afstand vi målte fra.

Men jeg skal nok finde et par billeder af målingerne frem og smide dem her.

Men det det er væsentligt er, at der er en lydsignatur som opleves homogen og fuld-frekvent helt op og ned i volumen. Specielt op er det noget af en sag - men der klarer Holgers Babyer det til et rent 12-tal.
Generelt minder den en del om denne respons - bare med mere bund.. og glem skalaen.. kurven er fra en 5" woofer.. så naturligvis går den op til mindst 17Khz, som var den testtone de fleste af os mindst kunne høre/føle var det..Ikke på lydkortet i min bærbare, men fra en demo-cd med sinus.toner.. det er derfor vi kan sige med sikkerhed at målingen er farvet af lydkortets begræsninger - ikke højtalerens.

Så en slags "naturlig dæmpning" af de laveste og højeste toner...
dvs. et lille fald i dybeste bas og højeste diskant.
 Tillige målte vi  et mindre drop omkring 1Khz. som ikke var ønskeligt. mon det kan ændres?

Men alt i alt - indenfor det vi kunne måle - var der mere end fin sammenhæng og linearitet.. med den ønskelige housecurve som nu en gang altid vil være at finde efter at en højtaler har flyttet lyden 5 meter ud i rummet.
 Faser kan jeg ikke måle - men måske en anden gang når "clio-manden" finder ud af om vi gider.. og om det giver mening...

Men - FOR DÆLAN DA - Holger - det spiller for vildt fedt.

Jeg må endnu engang sike Tillykke med projektet indtil nu

Det er det klart bedste jeg har hørt længe - også selv om jeg trods alt var inde og høre lidt "skod-grej" til Kbh.messen sidste år og da også kender flere med et par hundrede tusser investeret i lyd istedet for biler

Surround-mæssigt var der også fuld valuta.

Vi oplevede dog, at ved max gas står centerhøjtaleren af rent niveau-mæssigt. Fronterne fortsætter opad, når både center og rears topper og laver "plateau-bevægelsen". De når deres max og bliver der - på trods af at resten (fronter og sub) drøner videre opad.

Skægt.

Vi så bl.a. BlueMan Group på DVD - Mega fino tromme-fetish-ting, og så bliver man bare generelt glad i skallen af deres energi og musik - og humor.

Nok for nu - vender tilbage med mere "håndfast" billedmateriale etc. fra dagen senere.

Mvh. Offcourse

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Altså måleopstilling osv. er en nødvendighed for overhovedet at vide hvad målingen skal fortælle.

Er der målt med sweep eller msl?

Er der målt i diskantens højde?

Hvorfor er der målt fra 5meters afstand?

Kunne det tænkes at jeres måling fortæller mere om rummet end højtaleren?

Faser kan jeg ikke måle - men måske en anden gang når "clio-manden" finder ud af om vi gider.. og om det giver mening... - Hvad menes der her? Hvad er det for en fase du/i vil måle?

Det har jo aldrig været nemt at måle på højtalere og endnu mere svært er det at evaluere en højtaler. Hvis man tror at et frekvenssweep on-axis på en højtaler, på nogen måde kan fortælle noget om hvordan man opfatter dens lyd, så er det en stor fejltagelse. Man skal vide hvad det er man vil undersøge, ikke omvendt. Det giver ikke mening at starte med at måle for derefter at konkludere uden man har gjort sig klart, hvad det er man vil undersøge først.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Der er målt i sweetspot, da det er der ørerne der lytter befinder sig.
Det er også her "ude" på den afstand at der er foretaget A-B-testning, som har været alt-afgørende for valg af komponenter og indstillinger, fase-forhold etc.

Der er målt med sweeps, i et selvdefineret frekvens-spektrum, lige fra 0-20.000Hz. - og på et tidspunkt 400-10.000 Hz.

Der er målt i "ørehøjde", som - måske heldigt nok " er i højde med de () 3 diskanter. de sidder lidt forskudt højdemæssigt, men ender alligevel "alle 3" nede i den anden ende af stuen.

Der er målt i 5 meters afstand (ca.) da det er der sweetspot / lyttepositionen oftest er.(I Holgers stue vel at mærke!)

Selvfølgeligt fortæller målingen om forholdet mellem rum og højtaler - i min verden netop formålet med en måling, hvis den skal fortælle om andet end den "kliniske" lyd i aneachoic chamber etc...

Den lyd jeg hører når jeg hører musik, passerer jo netop et rum - og netop derfor giver det god mening at tilpasse en højtaler til rummet, så den lyder godt derfra hvor man vil lytte.

Men den vil sikkert rigtigt nok ikke lyde helt så overbevisende - måske enda skidt - hvis den flyttes til et andet rum.
Men det gør den ikke - ed er lidt for store.

Mht. faser.. der kunne for nogen være sjov i at se om der opstår fasefejl ved brug af flere enheder i det samme frekvens område.. men i dette tilfælde kan jeg ikke gennemskue hvorledes der skal lyttes - "on axis på 1 meters afstand etc...".. det giver ingen mening med 3 mellemtoner pr. side og 3 diskanter pr. side etc....

Netop fordi fokus har været på at opnå et reslutat i en specifik stue under specifikke forhold (mht. multi-amping af de forskellige elektronisk delte frekvenser til bund, mellem og top...

Så - faser - dem kan og vil jeg som sådan ikke måle.. men jeg vil gerne lytte om de spiller lækker musik, og kan man så lave en sweetspot-måling af et frekvens-sweep produceret af "room EQ Wizards" tonegenerator, som kan belyse om der er rimelig grad af sammenhæng uden store huller eller andet totalt unode-agtigt - så er det faktisk det vi gerne ville frem til.
Og også det vi fik - herken mere eller mindre..

(Jo  måske mindre - men det var grundet hardware-mæssige begrænsninger i den anvendte pc´s lydkort som kørte Room EQ Wizard-softwaren.)

Vi ville undersøge om vi på en hyggelig eftermiddag kunne komme måle-domænet i møde med en måling som efter "vores opfattelse" gengiver det princip som ligger til grund for grundkonstruktionen af selve højtaleren -
dvs.:

Konstruktiv brug af A-B-testning via lyttetests foretaget i sweetspot, med henblik på at opnå den optimale ønskeværdige lyd ud fra ejerens kriterier.

At det som Holger så er nået frem til måske præsenterer sig rimeligt dydigt frekvensmæssigt giver jo en form for ros til de lyttende ører. (ellers giver jeg rosen videre NU)

Så - vi undersøgte hvad vi havde lyst til - sweetdspots lydformåen i ørehøjde.

Det er trods alt den lyd der reelt lyttes til - ikke andet.

Håber det var lidt belysende omkring formål og (mangel på) metode

mvh. Offcourse

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum