Jaah - det er kun fordi arbejdet kalder at jeg ikkelige får smidt nogle billeder op allerede nu.. men de skal nok komme.
Som det nok kan regnes ud aar vi en broget flok gutter samlet hos Holger4 for (igen) at lægge ører til setuppet.
Nu var det basalt set det samme setup - men der var dog leget lidt med faserne på diskanterne.
Nu var der sket en smule på det område - større åbenhed. Om der også var større fokus på øverste mellemtone / diskant var til debat - men lyden var oplevet sommere homogen og sammenhængende.
Hjælpende på dette var også det faktum, at enorm energi var frigivet fra mellemtonerne ved at hæve bassernes delefrq. op til 150Hz. - så mellemtonen på den måde kunne spille mere frigjort.
Dette kunne høres - ligesom en lilletromme fik mere bund i lyden når den spillede. Alt i alt dejligt.
At der på enkelte indspilninger dukked hidtil nye detaljer frem belyser blot endnu mere at det er high end lydoplevelse vi taler om..
Eksempler:
En tosse med et nodestativ drøver rundt på en af optagelserne -- tidligere ikke hørt før, men nu var han der pludseligt..
Tim Christensen (eller nogen) vipper med foden under symfoniorkesterets spilleri på hans nye cd.et sted ude til venstre..
Og det "psyko-bas" jeg fandt var jo bare noge demo-skove med diverse DTS- og DD-introer til surround-film, samt "Killeren" Podracer-scenen fra Star Wars 1.
Den fik et par bloklys i størrelse large til at hoppe 3 cm. over fadet de stod på, samt sende en flot stråleregn af stearin ud... måske lidt sådan her... eller lidt ala glasseet med vand i Jurassic Park.
(se v. 38. sek. i
denne trailer - og så stod stearinen altså 10 cm. op af lyset.. ikke "kun små bølger")

Alt i alt spændende.
Vi fik så også målt.. og fandt ud af at den gamle bærbare jeg har med har et filter fra 10Khz og opefter, hvilket gjorde at den brugbare måle-spændvidde var fra 0-10KHz.
Området under 400 mente "clio-manden" var præget af fasedrejet i delefilteret, og derfor måske ikke "top notch" på de 5 meters afstand vi målte fra.
Men jeg skal nok finde et par billeder af målingerne frem og smide dem her.
Men det det er væsentligt er, at der er en lydsignatur som opleves homogen og fuld-frekvent helt op og ned i volumen. Specielt op er det noget af en sag - men der klarer Holgers Babyer det til et rent 12-tal.
Generelt minder den en del om denne respons - bare med mere bund.. og glem skalaen.. kurven er fra en 5" woofer.. så naturligvis går den op til mindst 17Khz, som var den testtone de fleste af os mindst kunne høre/føle var det..Ikke på lydkortet i min bærbare, men fra en demo-cd med sinus.toner.. det er derfor vi kan sige med sikkerhed at målingen er farvet af lydkortets begræsninger - ikke højtalerens.

Så en slags "naturlig dæmpning" af de laveste og højeste toner...
dvs. et lille fald i dybeste bas og højeste diskant.
Tillige målte vi et mindre drop omkring 1Khz. som ikke var ønskeligt. mon det kan ændres?
Men alt i alt - indenfor det vi kunne måle - var der mere end fin sammenhæng og linearitet.. med den ønskelige housecurve som nu en gang altid vil være at finde efter at en højtaler har flyttet lyden 5 meter ud i rummet.
Faser kan jeg ikke måle - men måske en anden gang når "clio-manden" finder ud af om vi gider.. og om det giver mening...
Men - FOR DÆLAN DA - Holger - det spiller for vildt fedt.
Jeg må endnu engang sike Tillykke med projektet indtil nu

Det er det klart bedste jeg har hørt længe - også selv om jeg trods alt var inde og høre lidt "skod-grej" til Kbh.messen sidste år og da også kender flere med et par hundrede tusser investeret i lyd istedet for biler

Surround-mæssigt var der også fuld valuta.
Vi oplevede dog, at ved max gas står centerhøjtaleren af rent niveau-mæssigt. Fronterne fortsætter opad, når både center og rears topper og laver "plateau-bevægelsen". De når deres max og bliver der - på trods af at resten (fronter og sub) drøner videre opad.
Skægt.
Vi så bl.a. BlueMan Group på DVD - Mega fino tromme-fetish-ting, og så bliver man bare generelt glad i skallen af deres energi og musik - og humor.
Nok for nu - vender tilbage med mere "håndfast" billedmateriale etc. fra dagen senere.
Mvh. Offcourse