| Forfatter |
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget af fase-showet er også udsprunget af tidlige indlæg omkring de mulige enorme faseproblemer der vil opstå, når der er flere diskanter fx. i samme højtaler. På et tidspunkt var der udtryk som "T-hansen hylekor", "måle-mafia" etc. inde og vende i tråden - uden at nogen på den konto ellers kom tættere på at fortælle hvad de vidste. Og kun et fåtal havde en virkelighedsbaseret oplevelse af højtalerne. (Dvs. har lyttet til dem) Så - egentligt har det med at tage ud og måle på dem været ud fra en idé jeg fik om at måle dem, på deres egne præmisser - som noget der er opstået uden måling, og som skal måles ud fra den præmis de er skabt under - et rumspecifikt højtalersystem med mængder af A_B-tests som er uhørt stort. Da de pt. har været mange år undervejs, er de pt. også ved aat være ret gode - hvilket mange undervejs har bestredt kunne være muligt med den valgte fremgangsmåde. Det forholder sig således - ret mig hvis jeg tager fejl Holger - at et af kravene har været muligheden for højt lydtryk - uden at gå på kompromis med kvaliteten. For ikke at brænde kvalitets-enheder af, ved de ønskede lydtryk, har en løsningmodl været at dele belastningen mellem flere enheder. Via A-B testning er der fundet frem til placeringer af enhederne der giver den ønskede detaljering samtidig med høje belastbarhed. Hermed et High-end højtspillende anlæg.    Ellers - der står meget af det samme på de foregående par-og-60-sider. De indledende beretninger fra lyttetests ligger omkring siderne 32 så vidt jeg husker(?) Mvh. Offcourse __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, højtalerne er selvfølgelig ikke mere eller mindre end hvad man gør dem til. Jeg er sikker på at jeg med den målemetode kunne tage 10 målinger af dem som hver viste noget forskelligt.
Næste gang i får måleudstyr på den, så kunne det være rigtig spændende at se en Impuls/Stepresponse fra højtaleren, samt MSL måling on-axis + 15 og 30grader offaxis både horinsontalt og vertikalt. Derudover kunne det også være sjovt at måle harmonisk forvrængning på den.
Det ville selvfølgelig ikke rokke på jeres opfattelse om at det er en fantastisk højtaler som i synes er fed. Men det ville nok vise at den overhovedet ikke opfører sig som en ideel lydgiver ville have gjort.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må vi snart se disse målinger? 
..også selvom de ikke er lavet efter bogen.
...og så lige et lille hip: hvis man finder en tilstrækkelig stor kranvogn, kan man så ikke løfte BÅDE højttalere og lytterum.... ... jeg grave gerne hullet - jeg har altid ønsket mig en musikalsk kælder
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
  Meier - god humor.. Målingerne... jaja.. de ligger på den bærbare derhjemme.. er på job til 20 idag.....  Kappen - tjoo - det er her "clio-manden" kommer ind i billedet - han har noget væsentligt mere avanceret software som nok kan hjælpe på målinger af den type du finder interessante. Det er dog ikke pt. tilgængeligt endnu. Men jeg får nok styret min lyst på et tidspunkt. Mht. on axis og +15 og 30 grader.. hvilken enhed ville du så vælge? - der er jo flere må man sige! Man kunne måske vælge center af midtersektionen?  arghh.. dete er jo lige her der er et dilemma.. Men i praksis spiller den bedre end man på nogen måde tror.  Men du har da ret - sådan målemæssigt set. Men ifht. musik-formidlingen er den så overbevisende nu, at de - måske - ting der kan rettes via målrettet måling ikke er "kæmpe store".. men snarere detaljer. At detaljer så naturligvis er væsentlige også vidner de små forbedringer der kontinuerligt opstår tydeligt om. Så - alt i alt - et målemæssigt problem af de store - men en lydformidler også af de stor - både fysisk, lydmæssigt, dB-mæssigt etc. Jeg har faktisk ikke hørt en kombination af disse egenskaber spille så sjælefyldt jazz, blæsere, trommer, guitar, stemmer etc. også. Der er ikke noget PA-agtigt over lyden overhovedet - på trods af enkelte enheder fra denne boldgade. Men som sagt - alle enkeltdele er møjsommeligt valgt til fordel for utalleige andre kombatanter til deres plads. Meget lyder ringere, en del er brændt af, og resten er for dyrt at anskaffe ifht. nødvendige antal enheder.. Men - jeg tror det skal prøves-lyttes før man tror det. Det er den oplvelse "vi andre" har haft - selv om vi har haft sund skepsis som udgangspunkt. At nogen af os så også stadig holder liv i en fest-abe der kan falde i svime over lidt lydtryk til film og rockmusik får heller ikke holgers højtalere til at fremstå dårligere. Igen - for musikkens skyld. Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Tja, højtalerne er selvfølgelig ikke mere eller mindre end hvad man gør dem til. Jeg er sikker på at jeg med den målemetode kunne tage 10 målinger af dem som hver viste noget forskelligt.
Næste gang i får måleudstyr på den, så kunne det være rigtig spændende at se en Impuls/Stepresponse fra højtaleren, samt MSL måling on-axis + 15 og 30grader offaxis både horinsontalt og vertikalt. Derudover kunne det også være sjovt at måle harmonisk forvrængning på den.
Det ville selvfølgelig ikke rokke på jeres opfattelse om at det er en fantastisk højtaler som i synes er fed. Men det ville nok vise at den overhovedet ikke opfører sig som en ideel lydgiver ville have gjort.
|
|
|
Det er fuldstændigt korrekt. De vil aldrig nogensinde kunne opføre sig som ideelle lydgivere.
- Det findes der forøvrigt ikke rigtigt nogen højttalere der vil...
Mvh.
King Kong Ruens
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
kappen skrev:
|
|
|
Det er fuldstændigt korrekt. De vil aldrig nogensinde kunne opføre sig som ideelle lydgivere.
- Det findes der forøvrigt ikke rigtigt nogen højttalere der vil...
Mvh.
King Kong Ruens |
|
|
Er der ikke HVA?!?!  Men der findes så sandelig nogle som kommer tættere på end andre, det er ligesom det alt det her hifi handler om, eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, hvis vi skal til at definere ideelle lydgivere, så må det vel være de optrædende, der er optaget på skiverne. Alt andet er ikke ideelle lydgivere, og forsøger heller ikke at være det, men at skabe en troværdig illusion. På dette punkt klarer Holgers babies sig ganske fremragende - også i sammenligning med diverse mærkevarer med sekscifrede prisskilte!
Mvh.
K.
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
| Altså, hvis vi skal til at definere ideelle lydgivere, så må det vel være de optrædende, der er optaget på skiverne. |
|
|
Jamen vi kan da godt prøve at teste dem iforhold til den definition, men der er nogle problemer.. Hvordan kan du vurdere hvordan højtalere klarer sig i forhold til den reference? Kender du referencen? Har du hørt den? Ved du hvordan det "lød" ? Hvordan sammenligner du? Det kan godt virke somom jeg kommer for at ødelægge jeres Holger-rus, og det er fint at i synes at holger har lavet nogle fede højtalere, det har han sikkert også. Men jeg står af, når der bliver sagt at de går under kategorien hifi, for det må da være en skændsel mod alle de entusiaster som lægger liv og sjæl i at komme nærmere den "perfekte gengivelse".
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil stærkt anbefale, at prøve at læse tråden igennem fra begyndelsen. Når det er gjort, kan det ligeledes anbefales, høfligt at spørge Holger4, om man må have lov at komme på besøg og høre højttalerne spille.
Med hensyn til at vurdere højttalerne i forhold til referencen, kan jeg for mit eget vedkommende nævne, at noget af det musik jeg medbragte til besøg hos Holger4, var valgt, netop fordi jeg kender "referencen" - personligt.
Hvad angår, at lægge liv og sjæl i, at komme nærmere den perfekte gengivelse, er der næppe ret mange af de såkaldte entusiaster, der kan hamle op med den konsekvens, vedholdenhed og målrettethed, som Holger4 har udvist ved opbygningen af disse højttalere og anlægget, der driver dem.
Mvh.
Kongruens
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aarghh.. for meget job og familie til at hellige sig 100% skriveriet.. må se om der kommer pics senere i aften - igen igen..   Bop-course
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et forsøg på at få en average af dagens målinger fremstillet grafisk.  Som nævnt sker der noget "uforklarligt efter ca. 7 Khz. med min gamle bærbares lydkort tror der er en 6dBfilter-anordning, da kurven faldt, og den lyttede lyd faldt. Vi prøvede med tonegeneratoren fra REQW-programmet og holdt den op mod en test-cd med samme frekvens-samples. Lyden forsvandt fra den bærbares signal, hvorimod højtalere / setup godt kunne spille hørbar lyd fra demo-cdén med sinus-toner. Pokkers. (Her er et overblik - bemærk faldet grundet lydkort efter 7 Khz...       Øv ø v... Men da jeg mest har korrigeret subwoofere tidligere, vidste jeg faktisk ikke det forholdt sig således. Jeg har en anden bærbar derhjemme, vil teste af om den klarer sig bedre - og så evt. se om der er ulighed for mere sjov en anden gang. herudover findes der også meget smartere software, som kan nogle af de ting som fx. Kappen efterspørger. Så - fremtiden vil vise om det giver mening at måle. Særligt når det ultmative formål til stadighed er at spille rørende i sweetspot. i den henseende er det mindre interessant hvad der sker andre steder i stuen. Her er en måling af spændet ml. 200 og 5Khz. som er det spænd der blev fundet interessant af "clio-manden" (  hej hej "bette fyr"). Under 200 har så lange bølgelængder at rummet betyder utroligt meget. Over 6 spiller hardwaren fra min pc ind... pokkers... hermed spændet som vi "hørte" det via min pc. Det er gennemsnit af så vidt jeg husker 8 målinger.  trods alt ikke helt skidt. (bemærk dog.. det forholdsvis høje dB-niveau - men det var valgt for at belyse hvorledes den spiller - når den spiller højt - som den ofte gør.) Men svært at vurdere hvor meget pc og måle-meter spiller ind, når der mangler erfaring fra andre setups, og det ikke er "certificeret" til netop dette formål. (Clio el. lign samt dyrere mic med certifikat eller kalibrering fra aut. kalibrator...) Det viker upåklageligt til subwoofer-korrektion.. men her er jeg på "dybt vand" - indrømmet  Men eller en super hygelig aften - men fokus på musikken og hyggen fremfor tekniske målinger i ret stort omfang. Stemningsbilleder.: Lytterpanelet i dagens anledning...  Den ene "hovedperson" Beærk gerne den fine finish - og de mange "befamlinger" som har givet fedtfingre på samme.  Og her gemmer "Holger4" sig i en stund med pladesamlingen.  Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9420
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min Acer gør det samme over ca. de 7 khz, her dykker signalet også kraftigt (30 dB ved 20 khz.) Mit crative XFI USB gør det noget bedre.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skægt.. det er netop en Acer jeg har... (TravelMate 4050..oldsag...) Må prøve med min nyere Acer BlueGem-BluRay design-tingest en dag... Men det bedste billede af frekvensgangen, under de forhold der nu var som de var er nok dette:  Det mest "påfaldende er droppet på 4dB ved 1Khz. Lidt vi lyttede til -- bl.a.:
Træblæser
halløj? (Holger--- hvad var det?)
Yello…
Genesis…trick
of the tail + Selling england by the pound
Depeche
mode…speak & spell – big muff
Green day –
american idiot
Maceo
parker – southern exposure
Herbie
hancock – gerschwins world
Jarremix -
calypso
Trommer –
niels ? – night train
Blue Man Group - koncert-DVD Andet - gutter ? - vi lavede flere lister jo... undervejs... Mvh. OldCourse
|
| Til top |
|
| |
Tinyzero Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er kun en ting at sige om den lytte aften – SUPER FED
Og heldigvis gik det op i, hva` det hele drejede sig om lyd, lyd og atter lyd også lige lidt målinger
JA også måske lige en mindre menings udladning om kabler og deres betydning, som jeg nok
Skal spare jer for her . . . men Sund og jeg har mange kabel timer foran os  
Sund er der en forskel så finder vi den !
Respekt til Sund, Nu er jeg nød til at prøve lytte alt fra telefon kabler til lysleder. . . . .eller . . . . 
Selvfølgelig stort tak til Holger for en super fed aften men også lige en hilsen til alle deltagere
Skulle det være en anden gang er jeg frisk. . . . med eller uden Clio 
Tinyzero alias Bette fyr
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe.. Kan forstå at endnu en hyggelig seance er afholdt hos Holger4 med samme resultat som de forrige; - nemlig at lytterne har fået en på opleveren - en de aldrig glemmer .
Min spagfærdige mening er, - at Holgers setup er High-End i et format som kun meget få har adgang til, og som ikke kan sammensættes via alm. indkøbslister og kanaler for "nice-to-have eller need to have" ting uanset pengepung - det er for unikt! Skal der spilles højere, renere og dybere, - tør jeg ikke tænke tanken: Hvad kan klassen over, eller klassen over -over..., og vil man som lytter overhovedet overleve extremiteterne uden svære skavanker på sigt?
Hum... Anlægget minder sgu lidt om "Livsens Ondskab", eller fra "Kælder til Kvist", kommaer incl. 
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Det mest "påfaldende er droppet på 4dB ved 1Khz.
|
|
|
Et drop omkring 1 Khz giver typisk en mere indbydende og ikke trættende lyd ...og som sagt før er linearitet ikke nødvendigvis det samme som behagelig lyd. 

Hvem er hvem ? ...den eneste som ser sund og rask ud af de fire, er Jamaicagutten til højre i billedet. 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Kramme.. det er nok den Sundeste der til højre  Den på mest "Afveje" er nok ham med Yankees-t-shirten.. han skulle nok kunne bruge noget psykolog-bistand   Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det jo rart at have en "in house" af slagsen der kan det, mens Jamaicagutten er helt ude i hampen, men nok stadig ganske sund i sind.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Den på mest "Afveje" er nok ham med Yankees-t-shirten.. han skulle nok kunne bruge noget psykolog-bistand 
|
|
|
Ahaee ...nå 3'eren er selveste Yan-course. 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yah.hahahaha     Ifht. kabeltesten den aften.. måske skal mine kabler forbi Holger - for de kabler vi testede lød godt. Hvis mine også kommer til at lyde så godt, vil jeg gerne køre dem forbi Holger til "voodoo-ficering". Jeg ved ikke hvorfor - men vi fandt ikke store forskelle i kablerne. Men det kræver nok primært stereo-lytning for at få alle detaljer med. Vi lavede "kun" en mini-a-b-test i mono, hvilket sikkert forklarer forskellene - eller mangel på samme. Mvh. Offcourse [Edit: utroligt stille der er i tråden! - måske fordi vi har fået en dosis "Holger-baby" for nyligt..  ]
|
| Til top |
|
| |