Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 04:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Det er interessant som man sommetider kan føle sig hensat ti skolebænken igen, når man læser indlæggene her i tråden, især hvis man har hørt holger's højttalere.

Med førstehåndskendskab til en del af lytterne der har skrevet om deres oplevelser med højttalerne, deraf nogen på samme tid som undetegnede, er det min opfattelse at, de/vi godt ved hvad der tales om når forskelliger termer/begreber diskuteres. Hvis man læser tråde, i hvert fald skimmer den igennem, bør det fremgå af de indlæg der er skrevet af deltagerne i en lytte session.

Det afføder den fornemmelse at det stadig er nogen der "bare ikke kan " forstå at der er en anden måde at gøre tingene på  end den som alle andre gør det på. Og at en almindelig dansker kan finde ud af at gøre det, oven i købet på en måde der aftvinger respekt for resultatet såvel som for indsatsen.

Den konsensus, der er blandt de der har hørt holger's højttalere, om hvordan de lyder, hvad de kan og hvor godt de gør det en højttaler skal kunne, stort set uanset hvilket parameter man vælger at debattere, er efter min ringe mening at indicium på at holger har lavet noget mange andre gerne ville, men ikke har kunnet af den ene eller den anden grund.

Jeg synes det er fint med spørgssmål til tingene, men undertonen kan ind i mellem vække en fornemmelse af "skomager bliv ved din læst", og det synes jeg er synd for processen der ligger i at nogen, her holger, har gjort sig umage med at bygge  det han gerne ville og viser resultatet, så vi andre kan se, lære og måske også blive inspireret.

Det blev jeg i hvert fald.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Sund: Tak for støtten.

Offcourse: 2 x 18" i sub får 1000 watt, 4 x 18" i front får 1800 watt, 6,5" får 750 watt, 3" får 300 watt, diskant får 300 watt. Tallene er alle i rms, men da disk og 3" er sat i serie, får de knap så meget i praksis, naturligvis.

Med ekektronisk mener jeg et lille eksternt, elektronisk filter, som filtrerer signal, før det bliver kylet ud til effektforstærkerne.

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Det er interessant som man sommetider kan føle sig hensat ti skolebænken igen, når man læser indlæggene her i tråden, især hvis man har hørt holger's højttalere.

Med førstehåndskendskab til en del af lytterne der har skrevet om deres oplevelser med højttalerne, deraf nogen på samme tid som undetegnede, er det min opfattelse at, de/vi godt ved hvad der tales om når forskelliger termer/begreber diskuteres. Hvis man læser tråde, i hvert fald skimmer den igennem, bør det fremgå af de indlæg der er skrevet af deltagerne i en lytte session.

Det afføder den fornemmelse at det stadig er nogen der "bare ikke kan " forstå at der er en anden måde at gøre tingene på  end den som alle andre gør det på. Og at en almindelig dansker kan finde ud af at gøre det, oven i købet på en måde der aftvinger respekt for resultatet såvel som for indsatsen.

Den konsensus, der er blandt de der har hørt holger's højttalere, om hvordan de lyder, hvad de kan og hvor godt de gør det en højttaler skal kunne, stort set uanset hvilket parameter man vælger at debattere, er efter min ringe mening at indicium på at holger har lavet noget mange andre gerne ville, men ikke har kunnet af den ene eller den anden grund.

Jeg synes det er fint med spørgssmål til tingene, men undertonen kan ind i mellem vække en fornemmelse af "skomager bliv ved din læst", og det synes jeg er synd for processen der ligger i at nogen, her holger, har gjort sig umage med at bygge  det han gerne ville og viser resultatet, så vi andre kan se, lære og måske også blive inspireret.

Det blev jeg i hvert fald.

Netop fordi disse højttalere er gjort til énere er det ren logik at der bliver stillet spørgsmål.

Havde en person lavet en subwoofer med en 6,5" enhed i der kunne levere 124 db ved 19 hz -3 db, så ville folk nok også stille spørgsmål.

Det eneste jeg kan komme frem til af denne tråd er at elendige målinger åbentbart kan lyde fremragende.
Men dyk høres heller ikke nær så nemt som peaks

Er man heldig at få dyk der hvor enhederne ikke gør sit arbejde godt så kan man sikkert få en fin og behagelig lyd, men korrekt er det næppe.

Tager man en EQ og trækker hver andet bånd helt ned er det stadig til at holde ud at høre på, skubber man dem derimod helt op bliver det totalt ulideligt.

Så mit gæt er at disse store højttalere spiller så fremragende pga mangler der hvor højttalere normalt laver unoder (Det ses også på målingerne) og at man ikke hører dem fordi der ikke er noget at sammenligne med eller spille op imod.

Jeg kender flere gørdetselv personer der har lavet sine egne højttalere med en pænt hul/dyk i frekvensgangen mellem 1 khz og 5-6 khz, de lyder pænt og behagelige, spiller faktisk ret godt
Indtil de stilles op ved siden af andre færdige højttalere.

Tag jer en lyttesesion mere og stil et par færdige højttalere af rimelig kvalitet op ved siden af, men en ok forstærker på og tap signalet fra samme lydkilde.

Det kunne være ret spændende at høre udfaldet af.

Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne jo ta mine modifcerede Mirage M7Si med når jeg skal besøge "Holger"

Hilsen en anden DIY mand ! ( Frankie )

NB : Synes jo at Sund overreagere en smule ! Jeg er i den grad selv DIY mand ( Elektronikmekaniker ) og synes det er fedt når folk kaster sig ud i den slags ! Når det så er sagt har jeg jo ikke noget imod at mit gear er pænt også, og sådan et par kasser som Holger har, vil jeg ikk ha i min stue, men det er så en helt anden sag !  og nej det er ikke pga stuens for lille størrelse ( 46 kvm ) eller min kone !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig skal der stilles spørgsmål, og gerne detaljerede, det er ikke det der udløser mit indlæg. Det er undertonen i nogen af indlæggene.

Og vi har foretaget mere end en session, og i forskellige grupperinger, men det der for mig er interessant er at der er solid konsensus blandt alle der har hørt højttalerne. Det betyder ikke der er plads til forbedringer, eller at de er fejlfri, det betyder bare at de spiller så godt at os der har hørt dem er enige om at det gør de, uanset om vi bruger den ene eller den anden terminologi.

Der foreslåes at foretage en lyttesession med en anden højttaler, der foreslåes at måle på dem, og mange andre gode forslag har der såmlænd også været. Ingen af de tiltag vil ændre på min mening om højttalerne og deres måde at formidle på, tværtimod vil det, vanen tro, nok bare udløse et skred af indlæg om alle de forbehold der bør tages i den ene eller den anden anledning.

Jeg afviser dermed ikke at holgers højttalere spiller med fejl, og heller ikke bedre som alle andre, jeg fastholder blot min opfattelse af den oplevelse jeg har haft med dem, at de er blandt de bedste højttalere jeg har hørt in mit lange forløb i branchen, og for den sags skyld udenfor.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

@ Frankie.

Jeg synes ikke at jeg overreagerer, jeg reagerer blot på at der synes at være en genoplivning af en undertone i diskussionen der mere eller mindre er overstået tidligere i forløbet, men det kræver jo at man, som jeg tidligere skrev, at man gør sig den umage at orientere sig i tråden først.

Og om man vil have så store, eller ikke have så store, højttalere stående i sin stue, og hvad grunden måtte være er jo fuldstændig underordnet. Det er ikke det der diskuteres i og med at de nu står i holgers stue. Og de står der fordi det er det holger gerne vil.

Og så vil jeg blot nævne: Der er ingen gratis goder her i livet, hvis man vil noget bestemt, må man enten kompromisse eller betale. Det er et valg man tager, og det valg har holger taget.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:

Tag jer en lyttesesion mere og stil et par færdige højttalere af rimelig kvalitet op ved siden af, men en ok forstærker på og tap signalet fra samme lydkilde.

Når nu vi er begyndt på disciplinen, "vejledning baseret på manglende førstehåndskendskab til relevante fakta", vil jeg da supplere med dette velmente forslag:

Prøv først at læse tråden igennem. Hvis du derefter stadig er i tvivl om, hvorvidt de - efterhånden mange - personer, der har anerkendt Holgers babies, er i stand til at foretage en rimelig vurdering af deres ydelse, så prøv selv at anmode om en prøvelytning og at gennemføre denne - før du begynder at vejlede...

-Det gør debatten mere seriøs og tråden sjovere og mere interessant at læse.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jamen, så er det da godt at du kan holde lidt styr på sagerne, sund !

Frankie

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Kære ALLE: Så er vi jo næsten dér, hvor vi startede, nemlig på side "1". Jeg vil selvfølgelig ikke gentage alt, hvad jeg tidligere har skrevet. Jeg vil faktisk, som anbefalet af lytte-besøgs-herrerne ovenfor, tilråde at læse tråden lidt nøjere igennem, selv om der er forbandet mange indlæg. Dog vil jeg sige, at udgangspunktet med mit lille projekt har været at skabe et sæt højjtalere, som kan spille MEGET højt og RENT, men som samtidig formår at genskabe alle slags musikgenrer i en kvalitet, som jeg kan holde ud at høre på. Klart, at der findes højttalere, som kan spille højere, som kan spille blødere, som kan gengive flere detaljer, som har bedre perspektiv osv osv, men jeg vil vove den påstand, at det er umuligt at finde en færdig-højttaler, som kan det hele hæderligt, som jeg mener, at mine kan, sorry. Faktisk synes jeg jo selv, meget påvirket af byggeriet, at de spiller ret meget hi-fi.

Måske er det en SMULE interessant, at hele herligheden kun fødes af et discount-anlæg. 100.000 til anlæg og 100.000 (byggepris) til højttalere.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hej "Holger" !

Må indrømme at jeg ikke orker at læse hele tråden igennem !  jeg skal jo oxo nå at høre lidt tråd  Og så må jeg jo oxo tilstå at høj musik er jeg lidt ligeglad med ! Det kan sikkert gøres på mange andre setup´s ! Men når man starter en tråd med den overskrift som du nu har gjort, må man oxo forvente lidt " respons " !  Glæder mig til at besøge dig og høre/snakke lidt musik og DIY projecter ! - Kender lidt til diagrammer og en loddekolbe !

Ses

Med Venlig Hilsen

Frankie  

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Sønnen skrev:

Når nu vi er begyndt på disciplinen, "vejledning baseret på manglende førstehåndskendskab til relevante fakta", vil jeg da supplere med dette velmente forslag:

Prøv først at læse tråden igennem. Hvis du derefter stadig er i tvivl om, hvorvidt de - efterhånden mange - personer, der har anerkendt Holgers babies, er i stand til at foretage en rimelig vurdering af deres ydelse, så prøv selv at anmode om en prøvelytning og at gennemføre denne - før du begynder at vejlede...

-Det gør debatten mere seriøs og tråden sjovere og mere interessant at læse.

Mvh.

Jeg har læst nok til at finde ud af at alle de folk der har hørt disse højtalere og synes de lyder fremragende, har lyttet på et sæt højttalere hvor fasen vendte forkert på nogle af enhederne.

Holger skriver  selv senere, at han med en lang ledning fandt ud af at nogle af enhederne skulle ha vendt fasen.

Det er nok læsning for mig.

Det understreger blot af med så lang lytteafstand som Holger har, er det endnu sværere at fejlfinde og høre fejl.

Man hører heller ikke lige umiddelbart at en enheder sidder i modfase eller laver et stort dyk på et PAanlæg som man står 15 meter fra

Jeg kender en gut der har 6 forskellige sæt højttalere stablet ovenpå hinanden og der er skam fint stereoperspektiv og rigtig god dynamik (ikke lydtryk)

Men der er lang lang vej til hifi

Der udover er det faktisk en fin løsning at have et andet sæt højttalere at lytte op imod.

High Fidelity sammenligner også med deres reference.

Men respekt for disse højttalere, det er flot lavet og synes jo at tilfredstille Holger

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

@ Sønnen.

Under hensyntagen til at vide hvilken del af teksten du henviser til, kan jeg konstatere at du læser den som en vis herre læser bibelen, og det så er det der afspejles i dine kommentarer. Gør nu dig selv den tjensete at læse teksten, eller stil reelle spørgsmål der afspejler en ægte interesse i at vide noget om holgers højttalere, i stedet for at fremture med en anden underliggende dagsorden.  

@ Frankie.

Sådan skal det gøres. En ægte interesse for at finde ud af mere giver modet til at vove sig ind i løvens hule. Den tur kommer du ikke til at fortryde, heller ikke selvom du måske ikke synes om højttalerne. Bravo.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:

Og var der noget der sagde fyrværkeri etc.. (eller kanoner) - det kan de også sagtens magte.

Offcourse not ....prøv at føde babyerne med et antændt blålyn i hver sin basreflexport, så skal du se løjer.

PS: Med al den nylige kritik på side 69 - 70 lægger det vel op til 30 sider ny snak ...gaaaab.  Nå men skidt, det er jo også nogle store højttalere, så de fortjener nok en fortsat lang tråd.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

@ Sønnen.

Under hensyntagen til at vide hvilken del af teksten du henviser til, kan jeg konstatere at du læser den som en vis herre læser bibelen, og det så er det der afspejles i dine kommentarer. Gør nu dig selv den tjensete at læse teksten, eller stil reelle spørgsmål der afspejler en ægte interesse i at vide noget om holgers højttalere, i stedet for at fremture med en anden underliggende dagsorden.  

Jeg læste bare dette og er jeg forkert på den må du meget gerne rette på mig.

Men jeg læser det som om der er byttet rundt og det hele er blevet meget bedre og i vendt rigtig, efter i har lyttet.

Og så har jeg, for at det ikke skal være løgn, byttet lidt rundt på faserne i top. Før spillede ALT i fase lige pånær D-76. Jeg havde nemlig ved hjælp af et kabel med en kontakt, som gør det muligt at vende fasen på enheden fra lytteposition, fundet ud af, at det HELT klart gav det bedste resultat med den i modfase. Jeg havde virkelig brugt TIMER på at komme til denne konklusion og ved afspilning af alt muligt. Det skal DOOG lige siges, at jeg dengang kørte med to 10"'ere istedet for de fire 6,5'ere, som jeg jo kører med nu. Jeg havde faktisk slet ikke skænket det en tanke at teste top påny efter ombygning, da fokus var et HELT andet sted. Måske er der nogen, som husker, at der i starten af tråden var bred og DYB enighed om, at der MÅTTE være fase-bøvl. Selv vores gode ven, Janils, var da heller ikke i tvivl. DERFOR var fokus jo meget på, om det hele nu også spillede i fase, som det jo gerne skulle efter alle de forsøg, jeg havde gjort, før jeg kastede mig ud i kabinet-bygning. Da det hele så kom op og køre og uden (for mig) hørbare fase-finurligheder, jamen så var jeg jo glad og troede, at jeg var færdig, men færdig bliver man jo ALDRIG - slet ikke inden for denne sport. Wow, en lang mærkelig forklaring. Jeg syntes omsider, at det var på tide at teste påny, om D-76 stadig skulle spille i modfase, OG DET SKULLE DEN IKKE! Topkassen spiller derfor nu som følger: Alle enheder spiller i faser PÅNÆR diskant!! Dette har givet mig en mere åben og detaljeret øvre mellemtone, som f.eks. kan høres på sax-nummeret, som er på Triangle-skiven. På et tidspunkt kommer der et mellemspil, hvor et piano tager over, og nu kan man høre something bag anslagene (en tumpe i studiet måske), som man ikke kunne høre før.

Jeg har ikke noget konkret at spørge om for som man kan se i tråden så kan seriøse spørgsmål ende i ren ballade.

Jeg kunne stille helt reelle og gode spørgsmål angående målekurverne, eller be om en fasemåling men mon ikke det også bare ville ende i ballade og at man bare skal glemme alt og høre dem

EDIT: En højttaler med f.eks 3 enheder (Bas, mellemtone og diskant) hører man faktisk ret nemt at den ene enhed ikke er i fase

Men selvfølgelig er det en bet af finde ud af at den højttaler man mente var den bedste man har hørt, havde nogle enheder vendt forkert fasemæssigt.

Måske er det en fremragende ide at have en masse enheder pr side og lang lytteafstand
Noget tyder på at man undgår en masse problemer som man render ind i mht "almindelige" højttalere 

Men vi lader disse højttalere stå de spiller jo godt

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Nu var der jo ikke tale om faseforskelle mellem de to højttalere. Begge højttalere spillede med samme fase for enhederne, og så er det faktisk ikke så nemt at høre.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

@Sønnen. Hvis du har et bud på noget der lyder bedre,- eller bare matcher Holgers <250K setup, er du velkommen med en udmelding. Evt. referencer m.m. modtages med kyshånd

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Nu var der jo ikke tale om faseforskelle mellem de to højttalere. Begge højttalere spillede med samme fase for enhederne, og så er det faktisk ikke så nemt at høre.
Hvis højttaleren er godt afstemt så er det ikke så svært

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

@Sønnen. Hvis du har et bud på noget der lyder bedre,- eller bare matcher Holgers <250K setup, er du velkommen med en udmelding. Evt. referencer m.m. modtages med kyshånd

Jeg kan ikke komme med et bud på noget der er bedre end noget jeg ikke har hørt, men man har vel lov at undre sig og stille spørgsmål ?

Jeg kan se at det ikke falder i god jord at der ikke roses, så som jeg skrev tidligere så lader vi disse højttaere stå

De tilfredsstiller jo den person der ejer dem og det er vel egentlig det vigtigste.

Om ikke andet så er de imponerende og flot bygget

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

@Sønnen. Selvfølgelig har man lov at stille spørgsmål, - det er jo en del af ånden her på sitet, og vel også grunden til at vi alle er her. Og derfor må du må meget gerne fortælle lidt om hvad du har hørt, og som du føler/synes lyder godt, og som evt. er i den klasse vi her befinder os i.

Jeg har lyttet til setup'et, og kan fortælle at vi taler om soundstage i særklasse! Ikke fordi min mening betyder noget... har bare aldrig hørt noget lignende. 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Vedr. den ovenstående snak om diskanter i modfase, er dette fænomen ikke helt usædvanligt. Der er faktisk mange højttalerkonstruktioner, hvor diskanthøjttaleren er tilsluttet i modfase i forhold til de øvrige enheder.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes