Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Jeg har lige her ikke brug for at læse noget, det har jeg gjort, men jeg påviste bare at der er andre der gør tingene på en anden måde end den alle gør det på. Jeg henviste til et tilfælde der viser at andre også kan bruege alternative metoder - og endda tage mange penge for det, uanset at, de højttalere jeg linkede til, efter en del indlæg her i tråden principielt ikke kan lade sig gøre. 

Forskellen er ikke, kan ikke være enorm, der er tale om en dynamisk konstruktion med mer end en enhed til hvert frekvensområde, den eneste, og kun principielle forskel i det grundliggende er at holgers er elektroniske delt, og den anden passivt delt.

Så bør du altså læse skriften i det link 

Og det "helt specielle" de har været nødt til at lave med diskanterne er såmænd nok bare noget der ligner det Jamo lavede med sine gamle Power modeller med fem diskanter. Jamo mente at have løst cirklets kvadratur med den "helt specielle" konstruktion de var kommet frem til. Alle andre mente at der bestemt måtte være udfasninger og meget andet galt. Fint nok , men højttalerne solgte fint, og de fleste kunder var kisteglade for dem.

Jamo havde den midterste diskant i modfase og havde de 5 enheder på en lettere buet plade, det har intet med det i linket at gøre

Jeg vil stadig gerne advokere at, man holder både sind og tone åbne og lyse, når man deltager i debatten her, og for den sags skyld også andre steder, eller stiller berettigede spørgsmål. så åf man som regel et svar i samme ånd, hvilket oftest er langt mere informativt.

Hvorfor bliver du ved med at advokere for pæn opførsel, det er da helt almindelige spørgsmål

Det er jo ikke dine højttalere og du kan da bare vælge at overse indlæggene og helt lade være med at svare

Men påpeg gerne hvor jeg stiller spørgsmål som ikke er berettiget
Er mine spørgsmål for barske kan man vist kun deltage i tråden her med ros og klapsavler
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 28 Maj 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Så vidt jeg kan læse mig frem til, er der faktisk tale om at konklusionerne i linket fører til en tilslutning af diskanterne, der er meget, meget tæt på Holgers løsning.

Holgers diskanter sidder i serie og derfor kan man ikke have forskelligt niveau på hver enhed, som faktisk er det de har i dem i linket.

Så det er vist temmeligt langt fra hinanden.

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen: Rigtigt og godt sagt.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:
kongruens skrev:

Så vidt jeg kan læse mig frem til, er der faktisk tale om at konklusionerne i linket fører til en tilslutning af diskanterne, der er meget, meget tæt på Holgers løsning.

Holgers diskanter sidder i serie og derfor kan man ikke have forskelligt niveau på hver enhed, som faktisk er det de har i dem i linket.

"...In an effort to minimize any componentry in the signal path the tweeter array has been designed such that the relative attenuation of each of the drivers has been accomplished by series / parallel combinations of the seven tweeters. This arrangement results in a minimum impedance of 19.8 ohms *(9.18 ohms) and an efficiency of 91 dB at 2.84V/1m for the tweeter array. *(LUNARE 3 and SURFACE MISSION 1)..."

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2009 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Til dem, der ikke gider at læse hele tråd, hvilket jeg MÅSKE godt kan forstå...på den anden side, hvis man har interesse for lyd og mærkelige højttalere og god underholdning, er den nu værd at læse.

Til dem, der kun er interesserede i at høre, hvad andre synes om banditterne, så kan man læse indlæg af Mr. Offcourse, som var forbi og tage billeder og lytte sammen med Mr. Sund på side 24.

Elllers kan man jo læse denne besøgsartikel af Mr. Janils: http://www.soundimage.dk/Friends/Holger.htm

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 28 Maj 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:
Sønnen skrev:
kongruens skrev:

"...In an effort to minimize any componentry in the signal path the tweeter array has been designed such that the relative attenuation of each of the drivers has been accomplished by series / parallel combinations of the seven tweeters. This arrangement results in a minimum impedance of 19.8 ohms *(9.18 ohms) and an efficiency of 91 dB at 2.84V/1m for the tweeter array. *(LUNARE 3 and SURFACE MISSION 1)..."

Mvh.

"... In the LUNARE, the center tweeter is fed signal at full level while the other tweeters are successively attenuated as they go out from the center. The reasoning behind this is that because the center tweeter in our array is greater than twice as loud (+6 dB SPL) as any other of the drivers, the ears will psychoacoustically focus on the center tweeter for imaging information, while the surrounding tweeters relieve some of the burden for a given SPL..."

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Vi takker for understregningen af, at det er meget, meget tæt på, og dermed ikke nøjagtigt samme løsning som på Holgers babies. Så er al tvivl, selv om betydningen af visse ord i det danske sprog, vist også ved at være udryddet...

Mvh.

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 28 Maj 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Disse er også meget tæt på hinanden

________     

Dog dybt forskellige

Ville sætte stor pris på at Kappen lavede en proffesionel måling af Holgers højttalere og postede her i tråden

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

- Og igen meget forskellige fra Holgers, der er lavet efter det selvudviklede Diabolitto--princip.

Med al respekt for Kappens evner (Jeg er faktisk slet ikke i tvivl om, at han har ret godt styr på højttalerbyggeri.), ville jeg umiddelbart mene, at det kræver en professionel, at få lavet en professionel måling. Ydermere er jeg også (Selv om Holgers babies kan spille meget højt!) stærkt i tvivl om, hvorvidt selv Kappens Clio ville kunne levere pålidelige resultater på den afstand...

Mvh.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:

Til dem, der ikke gider at læse hele tråd, hvilket jeg MÅSKE godt kan forstå...på den anden side, hvis man har interesse for lyd og mærkelige højttalere og god underholdning, er den nu værd at læse.

Til dem, der kun er interesserede i at høre, hvad andre synes om banditterne, så kan man læse indlæg af Mr. Offcourse, som var forbi og tage billeder og lytte sammen med Mr. Sund på side 24.

Elllers kan man jo læse denne besøgsartikel af Mr. Janils: http://www.soundimage.dk/Friends/Holger.htm

God læsning fra hjæmmesiden også gode billeder jeg kan godt lide din sub der bare står der i hjørnet og klare de dybe toner man får sku helt lyst til at høre det
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

HiHi.

Nu er den igang igen - tråden.

Fint.
Samlet set er der vendt rundt i mange af de gamle "genganger"-HiFi4All-diskussioner i snakken om Holgers setup.

Men hvis man nu vælger at gå op i lyden derfra hvor man hører den.. i sin foretrukne lytteposition.. så giver det vel egentlig bedre mening at gøre brug af lyden der, end nærfelts-målinger etc.
Dette specielt når man kan lave et setup specifikt til ens lytterum.

Jeg lytter ihvertfald oftest til mit musik i sofaen, ikke 1 meter fra kun den ene højtaler.

Og musik.. det er noget der skal spilles og nydes. Er der dynamik og "boogie-faktor" som udgangspunkt, så er det for det meste vigtigere end så meget andet. Hellere kompromitere på størrelse og udseende (Holgers setup fylder en "slat") end på dynamik og nederste oktaver.
(Nogen der siger 2-vejs 1" + 6½"...og jo - jeg har selv noget i den stil)

At der også er mikro- og makro-detaljer, soundstage etc. i en sjælden grad er så bare yderligere misundelsesværdigt.

Og skal man vælge sine kompromisser ifht. setup og HTére, så vil jeg da gerne se et forslag som formodes at kunne spille op mod Holgers også ifht. samlet indtryk / mangel på lyst til mangel på dynamik, niveau og bund.. som inkl. "bagvedliggende" setup ikke koster mange flere gange mere.

"Måske i praksis i Holgers stue det bedste under 1 million hvis man vil kunne spille næsten alt".. en mulig alternativ tråd-overskrift

Offcourse

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
HiHi.

Nu er den igang igen - tråden.

Fint.
Samlet set er der vendt rundt i mange af de gamle "genganger"-HiFi4All-diskussioner i snakken om Holgers setup.

Men hvis man nu vælger at gå op i lyden derfra hvor man hører den.. i sin foretrukne lytteposition.. så giver det vel egentlig bedre mening at gøre brug af lyden der, end nærfelts-målinger etc.
Dette specielt når man kan lave et setup specifikt til ens lytterum.

Jeg lytter ihvertfald oftest til mit musik i sofaen, ikke 1 meter fra kun den ene højtaler.

Og musik.. det er noget der skal spilles og nydes. Er der dynamik og "boogie-faktor" som udgangspunkt, så er det for det meste vigtigere end så meget andet. Hellere kompromitere på størrelse og udseende (Holgers setup fylder en "slat") end på dynamik og nederste oktaver.
(Nogen der siger 2-vejs 1" + 6½"...og jo - jeg har selv noget i den stil)

At der også er mikro- og makro-detaljer, soundstage etc. i en sjælden grad er så bare yderligere misundelsesværdigt.

Og skal man vælge sine kompromisser ifht. setup og HTére, så vil jeg da gerne se et forslag som formodes at kunne spille op mod Holgers også ifht. samlet indtryk / mangel på lyst til mangel på dynamik, niveau og bund.. som inkl. "bagvedliggende" setup ikke koster mange flere gange mere.

"Måske i praksis i Holgers stue det bedste under 1 million hvis man vil kunne spille næsten alt".. en mulig alternativ tråd-overskrift

Offcourse

Hvis man piller faktoren > Stort lydtryk ud > Så tror jeg nu ikke det er svært at finde noget der spiller op eller over dem.
Det handler vel også lidt om hvad man er til.

Piller man ikke den faktor fra, så tror jeg til gengæld det bliver særdeles svært af finde noget der spiller op til eller i nærheden af Holgers højttalere, da der er temmelig mange og store enheder at lægge effekt ud på.
Og effekten har han jo også.

Så tager man det hele samlet set, så er Holgers højttalere med stor sikkerhed nogle enere, men piller man den lydtryksfaktor ud, så tror jeg ikke det er så svært at finde noget der hamler op med disse kæmper.

Igen hvad er man til.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Ordet, du centrerer hele dit ovenstående indlæg omkring, er "tror", og det er jo indlysende at det er det du gør - tror.

Det gør vi andre ikke, og derfor debatterer vi nok fra hver sin vinkel i diskursens perspektiv.

Tag nu og drop din position i skyttegraven og kom med nogen relevante,uddybende eller på anden måde konstruktive spørgsmål, så er jeg sikker på at du vil få svar, som er relevant, uddybende og konstruktive fra folk der i det mindste har gjort sig en smule ulejlighed for at komme længere end bare at tro.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Ordet, du centrerer hele dit ovenstående indlæg omkring, er "tror", og det er jo indlysende at det er det du gør - tror.

Det gør vi andre ikke, og derfor debatterer vi nok fra hver sin vinkel i diskursens perspektiv.

Tag nu og drop din position i skyttegraven og kom med nogen relevante,uddybende eller på anden måde konstruktive spørgsmål, så er jeg sikker på at du vil få svar, som er relevant, uddybende og konstruktive fra folk der i det mindste har gjort sig en smule ulejlighed for at komme længere end bare at tro.

Hellere det end udstille sin uvidenhed og lege boss - sund

Kan man nu ikke debattere ting man ikke har hørt ? Hvad skal man så med et forum.

Folk der er til et sæt Lafolia eller lign, vil til hver en tid skyde disse kæmper ned.

Jeg kender mellemtonerne > Diskanterne osv og ved hvordan de kan lyde

Så når jeg skriver tror, så er det for ikke at lyde lige så skråsikker som visse andre der måske skulle bruge ordet > tror > bare lidt mere.

Debat slut.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke fordi jeg tror, at jeg er den hurtigste knallert på havnen (...), men når man på forhånd ved, hvordan det overhovedet kan lyde, hvad er så motivationen for at spørge?

Det er også altid fornuftigt at udøve en Sund skepsis, men det er altså frygteligt svært at udstille sin uvidenhed om noget, man faktisk har førstehåndskendskab til - i modsætning til debattens modpart.

Jeg synes at det er Søn og skam... undskyld, at det er Sund og sk... ahem! At det er en skam at spilde tråden på mundhuggeri.

-Godnat til alle.

Mvh.

Komtilsengs

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

God skrevet - sundsøn - pointen præcist læst - Sønnen - lydtryksfaktoren er også væsentlig - særligt hvis HiFi også læses lig "i stand til at gengive kilden realistisk".. også mht. niveau, dynamik etc.
Det siger Holger faktisk utallige steder tilbage i tråden.

At de fleste færdig-projekter under 1/5 mill. ikk kan spille rent over 120 dB er et almindeligt kompromis.
Det ville Holger bare "ikke være med til" - da han til tider nyder live-niveau på noget af sit musik.

Så - heldigvis - giver setuppet mening i den kontekst - også.
Også på 4 eller 6 meters afstand.

Mvh.
Oncourse

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Som indehaver af et sæt La Folia er jeg ikke i stand til at se sammenhængen, men lad det, og i øvrigt alt det andet, ligge.

Jeg har set, rørt ved og i den grad hørt og lyttet til holgers højttalere, og jeg er imponeret over hvor godt de spiller, men jeg erkender at det muligvis er ud fra samme perspektiv som dengang humlebien ikke kunne flyve og gjorde det alligevel.

Måske kommer der en dag hvor det viser sig at holgers højttalere rent faktisk også kan spille selv når der måles på dem - og hvis ikke så flyver jeg bare videre sammen med de andre humlebier.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

jeg må erkende at efter jeg fik et sæt jbl 4412 ,har jeg solgt mine små near field monitorer fra blue sky ,mit scan speak system skal redesignes ,og sytemmet skal have et par eksta 10 eller 12 tommer basser

min gamle kæphest med at en 12 tommer ,er for stor og tung til ordentlig basgengivelse ,holder ikke en meter ,bare motoren er stor nok skal membranen nok flytte sig

membran areal does the job åbentbart

så holger har sgu nok fat i noget rigtigt ,ser frem til den dag holger begynder at leje med hornhøjtalere ,det kunne blive sindsygt vildt

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

...nu smider jeg lige en Mezzoforte-skive på - dejlig musik.

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Som indehaver af et sæt La Folia er jeg ikke i stand til at se sammenhængen, men lad det, og i øvrigt alt det andet, ligge.

Jeg har set, rørt ved og i den grad hørt og lyttet til holgers højttalere, og jeg er imponeret over hvor godt de spiller, men jeg erkender at det muligvis er ud fra samme perspektiv som dengang humlebien ikke kunne flyve og gjorde det alligevel.

Måske kommer der en dag hvor det viser sig at holgers højttalere rent faktisk også kan spille selv når der måles på dem - og hvis ikke så flyver jeg bare videre sammen med de andre humlebier.

Der er nu ikke noget videnskabeligt i at en humlebi kan flyve.
Den bruger bare vingerne som en helikopter istedet for som en almindelig bi

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum