| Forfatter |
|
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 20 Juni 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ikke afvise muligheden for lydforskelle i kabler (Omend jeg synes de aktive dele af at anlæg er mere interessante).
De fleste vil vide, at et gennemgående tema i denne tråd har været målinger. Ofte tilhører kabelfortalerne de såkaldte "subjektivister", og er derfor meget afvisende overfor målinger og deres eventuelle anvendelighed. Jeg synes, det er lidt ærgerligt, at der ikke er nogen af fortalerne for lydforskel i kabler, som har prøvet at lave målinger på kablernes elektriske egenskaber og sammenholde dem med deres subjektive lytteindtryk. -Måske der kunne komme et interessant resultat ud af det; måske endda et resultat, der kunne gøre kabeldebatten lidt mere nuanceret end de velkendte for-eller-imod-skænderier...
Mvh.
Konsensus Kabelius
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 21 Juni 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
I et ældre high fidelity var der et par sider der omhandlede målinger af højttalerkabler Der fik Isoda f.eks temmelig dårligt resultat, dog langt bedre end f.eks lampeledning, men Isodakablet lyder bare enormt godt. Et andet kabel Oelbach 25 kvmm målte yderst lineært og fik gode karakterer, men det lyder altså ikke særligt godt, dog noget bedre end lampeledning  Jeg tror de fleste ved og har hørt at et stort tværsnit i kablet giver god baskontrol og et meget tyndt kabel giver en spinkel bas. Jeg synes ikke at have hørt et tykt kabel lyde enormt godt til toppen, men måske er det fordi bassen bliver mere fremhævet/tydelig ? Et tyndt/tyndere kabel lyder tit "bedre" i toppen, men mon det er fordi bassen bliver mere spinkel og så fremhæver toppen ? Jeg skal ikke kunne sige hvad der gør hvad, men har god erfaring med hjemmelavede højttalerkabler med flere ledere af forskelligt materiale og tykkelse. Måske er det mere ballancen mht tykkelsen på kablet til den gældende klang fra anlægskombinationen ? Biamping med 2 forskellige kabler ender stort set også altid ud med > tyndt til toppen og tykt til bunden > Sjældent hører man det omvendte. Nogle biampingskabler er endda konstrueret med flere ledere til bassen end til resten. Men jeg er ganske overbevist om at der findes ting så som kabler hvor der tydeligt høres en forskel (Selv når man ikke er klar over at der er skiftet kabel) ikke lige umiddelbart lader sig måle. På den anden side kan det at flytte sin højttalere 3 cm eller ændre vinklingen på dem, give meget større ændringer end noget kabel og det er vel heller ikke lige til at måle
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 21 Juni 2009 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
heywire sparker røv ,og er det tyndeste solidcore biwire kabel ,jeg nogen sinde har set ,lederne er max 1mm tykke alle 4 ,bassen er stor og fast ,resten er utroligt godt
så man kan ikke sige at tykke ledere ikke dur til diskant ,og tynde ledere ikke dur til bas
dog oplever jeg det giver u-timing ,at bruge kabler i forskelig tykkelse og fabrikat til biwiring ,og jeg bruger altid lige tykke kabler
der er mange teknologier og måder at gøre det på ,det kan også blive så dyrt ,at pengene er givet bedre ud på en bedre forstærker eller andet gear
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2009 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
I et ældre high fidelity var der et par sider der omhandlede målinger af højttalerkabler
Der fik Isoda f.eks temmelig dårligt resultat, dog langt bedre end f.eks lampeledning, men Isodakablet lyder bare enormt godt.
Et andet kabel Oelbach 25 kvmm målte yderst lineært og fik gode karakterer, men det lyder altså ikke særligt godt, dog noget bedre end lampeledning 
Jeg tror de fleste ved og har hørt at et stort tværsnit i kablet giver god baskontrol og et meget tyndt kabel giver en spinkel bas. Jeg synes ikke at have hørt et tykt kabel lyde enormt godt til toppen, men måske er det fordi bassen bliver mere fremhævet/tydelig ?
Et tyndt/tyndere kabel lyder tit "bedre" i toppen, men mon det er fordi bassen bliver mere spinkel og så fremhæver toppen ?
Jeg skal ikke kunne sige hvad der gør hvad, men har god erfaring med hjemmelavede højttalerkabler med flere ledere af forskelligt materiale og tykkelse.
Måske er det mere ballancen mht tykkelsen på kablet til den gældende klang fra anlægskombinationen ?
Biamping med 2 forskellige kabler ender stort set også altid ud med > tyndt til toppen og tykt til bunden > Sjældent hører man det omvendte. Nogle biampingskabler er endda konstrueret med flere ledere til bassen end til resten.
Men jeg er ganske overbevist om at der findes ting så som kabler hvor der tydeligt høres en forskel (Selv når man ikke er klar over at der er skiftet kabel) ikke lige umiddelbart lader sig måle.
På den anden side kan det at flytte sin højttalere 3 cm eller ændre vinklingen på dem, give meget større ændringer end noget kabel og det er vel heller ikke lige til at måle 
|
|
|
-Din afsluttende bemærkning er så en af årsagerne til at jeg ikke bruger så meget krudt på kabler. Kan du huske, om der også var målt induktans og kapacitans på kablerne i High Fidelity?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 22 Juni 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende - særligt det med.."fremhævet" bas der "slører" toppen, eller ....svag bas der fremhæver toppen. Langt de fleste standerhøjtalere spiller ikke ret meget med under.. lad os sige 40 Hz. Det gør Holgers anlæg. Som en vis Horn-entusiast der har været forbi Holger nævner, vil han da lige gå hjem og prøve med lidt mere bas - da det ike er lig med dårligere top - bare bedre bund. Jeg savner ofte bund - sjældent top. Hvis bare det der ér der er i orden. Så - spændende debat. Specielt med et så fuldtonet system som Holgers - utraditionelt eller ej - med fokus på kabler eller ej. Det kunne da være spændende (og dyrt) at gå amok med en rulle superkabel. På den anden side oplever jeg også at "jagten på den hellige lyd-gral" er en del af fornøjelsen for Holger. Så - lidt hen ad vejen - skal det sikkert nok blive belyst. Der er nok også mange års anekdoter bag de nuværende kabler etc. Hver gang jeg lytter til Babyerne få rjeg mere information. spændende  Mvh. Offcourse __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Spændende - særligt det med.."fremhævet" bas der "slører" toppen, eller ....svag bas der fremhæver toppen.
Langt de fleste standerhøjtalere spiller ikke ret meget med under.. lad os sige 40 Hz. Det gør Holgers anlæg. Som en vis Horn-entusiast der har været forbi Holger nævner, vil han da lige gå hjem og prøve med lidt mere bas - da det ike er lig med dårligere top - bare bedre bund.
Jeg savner ofte bund - sjældent top. Hvis bare det der ér der er i orden.
Så - spændende debat. Specielt med et så fuldtonet system som Holgers - utraditionelt eller ej - med fokus på kabler eller ej.
Mvh. Offcourse
|
|
|
Halløj der, Folkens....
Kunne lige mærke et svirp, så jeg tænkte, jeg lige ville komme med en kommentart
"Kabler eller ej" er ikke noget jeg er gået op i da jeg langt hen af vejen mener det er en form for lydbetoning a la tonekontroller. Højttalere som Holgers (og undertegnedes) er enhederne individuelt justeret og kan løbende ændres. Det giver en voldsom frihed til at "tune" sit lyd billede langt mere end hvis der "freakes" ud med kabler!
Dog vil jeg ikke underkende, at på højttalere der ikke har den mulighed (for individuel justering af bas, mellm og disk.) at skiftende kabler giver et andet "udtryk" (lydbillede) kablerne imellem.
Min oplevelse er faktisk at dæmpes diskanten (mine justeres @ 7kHz v.hj.a attenuator) går det, for mit vedkommende, ud over dynamik "udtrykket", ja jeg fristes til at sige, sådan lidt "oppustet kinder" agtigt. Og det er utroligt lidt der skal til, for at giver den fornemmelse. Derfor mener jeg, at det kan være det der opleves, når der tweakes kabler på højttalere, der har en fast indbyrdes niveau tilpasning, enhederne imellem.
Min øjenåbner, iforh. til Holgers system (bruger næsten de samme enheder i bunden) er at jeg derfor godt kunne få noget mere bund ud af mit. Jeg vidste at jeg havde nogle ”peaks” i området 80 -> 230Hz som fuldstændig ”stjal” lydbilledet, forstået på den måde at hele niveauet i 30 -> 500Hz led den tort, at være justeret for ”fedtet” ind. Altså umiddelbart for ”tynd lyd”.
Det er utroligt givtigt at høre andres ”lydbilleder” og derfor var det super at Holger lige fyrede op under kedlerne, da jeg var i området. Og som jeg skrev blev min mistanke (i forhold til mit) bekræftet i at jeg skulle have en ”jævnere” bund uden at tilsidesætte dynamikken!!! Det har jeg så opnået ved at rum/resonans korrigerer (bruger en DSC260A). I forhold til kabler, når jeg meget længere (og hurtiger) ved at ”tweake” på niveauerne enhederne imellem.
Klangmæssigt ligger jeg nok lidt mere vægt på mellemtonen (uden at den i øvrigt ”stikker” af) i forhold til dit system, Holger.
Jaee, det var bare lige det… __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare det at stille spørgsmål ved om der er forskel på kabler er sgu da det mest tåbelige jeg har hørt...... Der er det samme som at spørge om der er forskel på køreoplevelsen i forskellige biler ! Man kan måske undre sig over om ikke kabelproducenterne ikke tar sig lidt vel dyrt betalt for kabler over en vis klasse, MEN forskel er der da i den grad ! Med mindre at man har en høreskade, eller har for lang signalvej i sit setup, så skulle der ikke være tvivl i det spørgsmål ! 
MVH Frankie
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig er der forskel på kabler, men jeg mener bare ikke, at det er dér, man bør satse de store summer, for man kan sgu købe sig fattig i kabler. Et sæt gode kabler kan LET koste det samme som feks. en SUPERgod diskant, og hvis ikke man har en sådan i forvejen, ville pengene sikkert være givet bedre ud dér . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
Ole Hedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 184
|
| Sendt: 25 Juni 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har været væk fra dette skønne forum et par år indtil for få dage siden, men efter at have læst denne tråd er jeg vist "fast kunde" i butikken igen. Godt nok er der kommet nogle opfordringer her til sidst til at læse hele tråden igennem, men jeg har har simpelthen brugt... tjae vel sammenlagt 14 intensite og skønne timer på at læse tråden igennem fra ende til anden, vel at mærke uden at have læst opfordringerne. Man kan jo ikke løsrive sig - Stig Larssons romaner er intet imod! Det er sgu da fantastisk... den burde nærmest udgives som bog - selvfølgelig med tilhørende bollywood-DVD . Kan på det stærkeste anbefale en komplet gennemlæsning! Tjae, måske lige bortset fra de sidste par sider, hvor det på en måde starter forfra.
Holger4, tillykke med dine babyer, det er simpelthen et FANTASTISK arbejde du har lagt i dem. Og imponerende at høre hvordan skeptikere med tiden er blevet overtalt (i hvert fald de fleste ). Eller har der mon bare været noget i kanelsneglene/colaen?
Det eneste spørgsmål jeg står tilbage med... hvad søren mon heltny gjorde siden han sådan røg ud med benene først..?
/Ole
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 25 Juni 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det er en fin lille roman om holger der kører her ,hvad blev der af bollywood?
holgers højtalere burde døbes bollywood monitorerne eller noget i den stil
eller bollywood babies
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ole Hedegaard skrev:
|
Det eneste spørgsmål jeg står tilbage med... hvad søren mon heltny gjorde siden han sådan røg ud med benene først..?
/Ole
|
|
|
Uden at fornærme nogen, kan man vel godt sige, at hans valg af profilnavn rummede en naturlig begrænsning for opholdets varighed... 
Mvh.
kongruens
PS: - Hvis Holgers babies skal kaldes monitors, må der vist i allerhøjeste grad være tale om widescreen!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juni 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
  Til tider har seriøse stemmer fornægtet det sjove og hyggelige humor-element i tråden - men som en del af denne stemnings-bølge i tråden må jeg umiddelbart takke for pladsen til god værkstedshumor etc. som vi har "krydret" med undervejs. jeg har ihvertfald nydt at være med undervejs - og specielt de besøg jeg har haft foran "babyerne" - de er det hele værd. (om man så har humor eller ej - fnis  ) Så - tak for tråden "so far". Det kan jo være der kan være lidt sommersjov i den "for old times sake".. og jeg tror trods alt heller ikke at de er færdige.. eller principielt bliver det nogensinde. Fantastisk. (fed tilgang til musikken.. det skal bare blive bedre og bedre..  Mvh. Offunny-course
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 28 Juni 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:

Til tider har seriøse stemmer fornægtet det sjove og hyggelige humor-element i tråden - men som en del af denne stemnings-bølge i tråden må jeg umiddelbart takke for pladsen til god værkstedshumor etc. som vi har "krydret" med undervejs.
Mvh. Offunny-course
|
|
|
Hæj Offer-course
Det siges at den, som selv synes at være humoristisk ....sjældent er det. 
Mvh Kramme
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juni 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
    Ihh altså Kramme... Godt at se dig forresten. Mvh.Offcurryse
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juni 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha... ikke mere sjov - og hifi til os... se nu bare her... Lille Bombay-link.. måske om Holger.. måske om Kramme.. måske om mig selv...(?) Mvh. CurryCourse..  (Nej....)
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Målinger af verdens bedste højttaler" .... ! HVOR?
Jeg er godt klar over at i har haft målebåndet fremme, men ud over det, er det altså begrænset hvor mange målinger jeg har set? Eller har Holger helt opgivet? Målesystemet vejer måske mere end højttalerne? 
Venter stadig spændt på nogle flotte kurver (ikke dem der har været gengivet tidligere). Gerne individuelle for hvert enkelt frekvensbånd og målt i fjernfelt (nødvendigt). __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at fornærme nogle så er de målinger der allerede er i tråden stort set magen til dem man ser på en diskohøjttaler.. Eller værre. En afvigelse fra ret frekvensgang på op til 20 db er vist ikke optimalt. Jeg vil prøve at skrive her uden at fornærme nogle at det ser ud til at disse kæmper er justeret på ørerne og man efter lang tid har fundet ud af at sådan skal det lyde og har fået en kurve hvor det der kan få enheder til at lyde grimt, er sænket i niveau. Er der f.eks et peak i mellemtonen, så dæmpes hele mellemtonen så det grimme forsvinder. Jeg er bare tilbøjelig til at tro at der også er fjernet andet fra frekvensgangen end det grimme men at holger alligevel har formået at få god lyd ud af disse kæmper, da det grimme jo er væk... Dog er jeg sikker på at der er store mangler udover det grimme. Har man f.eks en 2vejs højttaler med elektronisk deling og man synes der er for meget mellemtone ja så er der ikke meget at gøre, for drejer man ned for mellemtonen så forsvinder bassen også. Har man som Holger et 4-5vejs system går det lidt bedre/nemmere da man kan sænke en enheds område uden det går ud over de andre. Men skal man justere sig ind på den måde vil jeg mene det kræver et 20 til 50 vejs system for ikke at dæmpe andet end det der er grimt. Og så kan det nok ikke lade sig gøre alligevel  En anden måde at sige det på kunne være f.eks en 15" + en horndiskant som er sat sammen med et delefilter der laver et bredt dyk mellem disse 2 enheder... Det kan lyde hæderligt fordi alt det grimme sådan 2 enheder kunne lave, er dæmpet i filteret.. men kun indtil man lytter til det ved siden af en færdig hifi/high-end højttaler. Iøvrigt kan sandhedens lyd være grim  Så jeg ser virkelig frem til nogle målinger taget af en eller flere der ved hvad de har med at gøre
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Appropos målebånd og måling ....hvad med nogle målfaste byggetegninger af kabineterne ?
|
| Til top |
|
| |