| Forfatter |
|
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Nu lader det til, at vi er tilbage til trådens start igen. Off-course tilbød at tage noget måleudstyr med til en lytteaften, og det fik mig til at omdøbe tråd. At disse målinger ikke er vidunderligt smukke, kan jo skyldes flere forhold. Det kunne f.eks. være at målegrej ikke var optimalt, men det kunne såmænd også sagtens være, at jeg rent faktisk HAR et par forvoksede CV'ere, som jeg jo synes lyder helt perfekt til det disko og techno, jeg spiller  - jeg ved det ikke. Men for at vende tilbage til side 1 i denne tråd, så er jeg DØD-ligeglad med målinger, og ja, banditterne er indstillet kun ved hjælp af vores vigtiste værktøj - ØRERNE. Det er jeg helt sikker på, at mange måle-kloge-åger kunne lære lidt af, men de tør vel aldrig at kaste sig ud i et stort projekt uden først at have beregnet dit og dat og målt fra A - Z...måske tager jeg ganske fejl. OG jeg er selvfølgelig på ingen måde pige-mobset eller noget, der ligner, men det omkring målinger har over halvdelen af denne tråd faktisk handlet om  . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke stødt du blev selvom man prøvede at skrive det pænt. Måske derfor ryger du tilbage til start hver gang, istedet for at diske op med det det halve af tråden handler om > Målinger. Fred være med dine "babyer"  Her er et billed af en kage, det kan i jo forstå i denne tråd >
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Søn. Tusind tak . Hvis du læste tråd, ville du bedre forstå, og du ville samtidig forstå, at jeg da overhovedet ikke er stødt . Øh, det skrev jeg da også i sidste indlæg .
Quote fra Sønnen: Her er et billed af en kage, det kan i jo forstå i denne tråd >...mener du med dette, at vi i denne tråd ikke forstår så meget?...det var da ikke så pæn en hentydning, synes jeg . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 03:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
Her er et billed af en kage, det kan i jo forstå i denne tråd >

|
|
|
Gåsebryst???
- Eller har jeg misforstået kagen?
Mvh.
Konditorens
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en meget sjov tråd denne her. Men jeg vil hellere deltage i tråde hvor det drejer sig om hifi
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hr Holger
Jeg havde ellers set frem til målinger, med Holm DSPpre1. Er det skrinlagt ?.
MVH
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
målinger er ikke alt ,og de er vel kun alfa og omega når det drejer sig om monitor udstyr ,jeg har et par subs som jeg bruger når jeg hører hifi ,elsker den ekstra varme til lyden man kan tilføre med et par subs ,ved godt at der nogen steder sikkert er +20db pukler og sådan ,men det er jo også det der gør lidt særpræg og personlighed ved lyden ,til monitorering og miksning bruger jeg ikke subs ,og kører så lineært og kedeligt som muligt ,rette frekvensgange er ikke altid lykken
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
målinger er ikke alt ,og de er vel kun alfa og omega når det drejer sig om monitor udstyr ,jeg har et par subs som jeg bruger når jeg hører hifi ,elsker den ekstra varme til lyden man kan tilføre med et par subs ,ved godt at der nogen steder sikkert er +20db pukler og sådan ,men det er jo også det der gør lidt særpræg og personlighed ved lyden ,til monitorering og miksning bruger jeg ikke subs ,og kører så lineært og kedeligt som muligt ,rette frekvensgange er ikke altid lykken |
|
|
Det er vel mest hvad man er til  Mange vil slet ikke tilbage til det gamle lydbillede når de har fået fjernet disse pukler, eller fået rettet frekvensgangens dyk op uden lyden bliver mere pågående. Derfor er målinger alt  Især når det er gørdetselvhøjttalere fra bunden
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede 4500: Godt sagt .
Søn: Du skulle hellere tage at finde dig en anden tråd, som du jo også selv truede med, eller også skulle du læse hele tråd, så det du kunne af stedkomme med var sagligt. For uden at have læst hele tråd, har du da slet ikke belæg for at skrive, som du gør - excuse me. __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
Frede 4500: Godt sagt .
Søn: Du skulle hellere tage at finde dig en anden tråd, som du jo også selv truede med, eller også skulle du læse hele tråd, så det du kunne af stedkomme med var sagligt. For uden at have læst hele tråd, har du da slet ikke belæg for at skrive, som du gør - excuse me. |
|
|
Nej og du er åbentbart enormt bange for at få taget målinger af de monstre og vise dem offentligt. Men nye målinger kan da kun blive bedre end de diskokurver der allerede er vist  At spørge om målinger er ikke sagligt nok  Nej ikke hvis det er på amatørbasis  Fint nok det er dig der skal se og høre på dem. Hej hej Holger
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
til sønnen
måloinger er ikke nok, øret skal også bruges det er nok det mesr naturlige målearbarat man har
det er helt fint at holger bruger hans øre så får han som han syntes det skal lyde det kan et målearbaret i ramme, jeg bruger selv ørene
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4: Tak - helt enig  . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
Det er en meget sjov tråd denne her.
|
|
|
Sjov tråd ? næeh egentlig ikke ...bemærk at det er det samme fnidder-fnadder-snak, der gentager sig igen og igen. Jeg vil nødig lyde som syv sure gamle mænd, men der har i mine øjne alt for længe været kogt suppe på det samme ben. 
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hr Holger
Jeg stiller det simple spørgsmål igen, da du må have overset det.
Jeg havde ellers set frem til målinger, med Holm DSPpre1. Er det skrinlagt ?.
MVH
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
til sønnen
måloinger er ikke nok, øret skal også bruges det er nok det mesr naturlige målearbarat man har
det er helt fint at holger bruger hans øre så får han som han syntes det skal lyde det kan et målearbaret i ramme, jeg bruger selv ørene
|
|
|
Det er jeg nu ganske uenig i - hvad vi mennesker opfatter med vores sanser - øre, øjee, osv. - er helt afhængigt af det enkelte menneske, situationen, og hvordan hjernen tolker signalerne. Vore sanser er absolut ikke de bedste måleapparater. Der er mange videnskabelige undersøgelser, som viser at vi mennesler helt kan undgå at se eller høre ting, som vi ikke synes er passende. F.eks. bilisten der drejer til højre og kører en cykelist ned, og efterfølgende siger at han ikke så cyklen - det kan faktisk godt være tilfældet, hans hjerne har ikke registreret cyklisten, fordi han ikke havde tid til at holde stille, så cyklisten var til besvær, og blev derfor fjernet ved hjernens behandling af synsbilledet. Derfor vil jeg mene, at ved seriøs højttalerbygning, så er målinger alfa og omega. Det er simpelthen nødvendigt at måle, og gøre højttalerene så liniære som muligt (såvel frekvensmæssigt som fasemæssigt). Efterfølgende kan man jo justere mekanisk eller elektronisk til lydbilledet bliver, som man nu engang selv helt subjektivt synes det lyder godt.
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
vi hører alle forskeligt ,og har derfor forskelige referencer at holde os til ,når vi vurderer lyd ,og her er øret nok måleudstyret overlegent
i den personlige lyd er måleudstyr sekundært for nogen og alfa omega for andre ,der findes ingen facit liste for lydsmag ,og fordi nogen kan lide en ting ,er det ikke enbetydende at andre også kan
holger har verdens bedste højtalere ,og jeg har verdens bedste fender stratocaster ,må nok ses som udtalelser ,der understrejer vor glade og tilfredse vi er for vores gear ,der findes fender guitarer der er bedre derude ,men den jeg har syntes jeg er verdens bedste
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
nhj4 skrev:
til sønnen
|
|
|
Det er jeg nu ganske uenig i - hvad vi mennesker opfatter med vores sanser - øre, øjee, osv. - er helt afhængigt af det enkelte menneske, situationen, og hvordan hjernen tolker signalerne. Vore sanser er absolut ikke de bedste måleapparater.
Der er mange videnskabelige undersøgelser, som viser at vi mennesler helt kan undgå at se eller høre ting, som vi ikke synes er passende. F.eks. bilisten der drejer til højre og kører en cykelist ned, og efterfølgende siger at han ikke så cyklen - det kan faktisk godt være tilfældet, hans hjerne har ikke registreret cyklisten, fordi han ikke havde tid til at holde stille, så cyklisten var til besvær, og blev derfor fjernet ved hjernens behandling af synsbilledet.
Derfor vil jeg mene, at ved seriøs højttalerbygning, så er målinger alfa og omega. Det er simpelthen nødvendigt at måle, og gøre højttalerene så liniære som muligt (såvel frekvensmæssigt som fasemæssigt). Efterfølgende kan man jo justere mekanisk eller elektronisk til lydbilledet bliver, som man nu engang selv helt subjektivt synes det lyder godt.
|
|
|
jamen det er ikke et komercielt prjojekt ,der er bygget et sæt ,der ikke skal ud til en bred vifte af mennesker ,de skal altså kun tilfredstille holger ,så burde hans øre være nok ,hvis han er tilfreds med resultatet ,måleudstyr her er jo kun for sjov ,for at se hvordan de egentlig måler
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er helt absurt at stille spørgsmålstegn ved måleudstyr, der er objektive faktore på højttalere som kan måles! John Aktinson fra Stereophile har målt over 100 af de højttalere der er blevet anmeldt der, han har lavet en statistik som taler for sig selv: De højtttalere som han har ved hjælp af målinger evalueret til gode, er også de højttalere som har størst chance for at score en god anmeldelse. Han konkluderede endda at de højttalere som var mest lineære fra 170Hz-17kHz var de som oftest blev "recommended".
Desuden udvikles alle moderne højttalere i dag ved hjælp af måleudstyr og hvis det ikke var gået op for nogen så kan jeg informere om at der ihvertfald ikke er nogen seriøse højttaler producenter som bare laver et indgreb i højttalerens opbygning eller opsætning fordi de synes "det lød bedre sådan". For det er netop på det punkt ørene fejler, de kan ikke vurdere objektivt hvad der er mest rigtigt.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil iøvrigt lige understrege at måleudstyr selvfølgelig ingen værdi har, hvis det bruges helt forkert, som set her i tråden. Man skal selvfølgelig vide hvad det er man vil måle, hvad forventer man resultatet bliver, hvordan man vil måle. Når man har målt skal man også sgu også vide, hvad det betyder og om målingen måske fortæller en løgn, fordi man ikke har undersøgt de overstående punkter grundigt nok inden man gik igang.
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og i stedet for en tour de force i målestativer lytter holger sig frem og finder noget, som mærkelig nok lyder godt elle rudemærket for indtil flere der rent faktisk har siddet rigtigt ifht. lyden, rummet, sofaen etc. Uden for disse rammer lyder det da sikker skidt, men i netop det rette element lyder det flot. Så.. jeg synes det lyder bedre end den amatør-forsjov- og forkerte måling af dB ifht. frekvens - i sweetdpot i stereo på afstand... Altså - rent ubrugeligt - men det var hyggeligt og sjovt. Hvis der skal mere til, kræver det et heldagsarrangement hvor musik ikke er i fokus - det ved jeg ikke om nogen gider stille op til - fans af babyerne tror jge falder i "music-lover"kategorien, ikke tech-fetish kategorien. Og så må det gerne være forkert for min skyld - bare jeg har haft gode oplevelser  Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |