Emne: Verdens bedste højttalere ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er skam også brugt både teknisk indsigt og måleudstyr til at bygge dem. Ellers var kasserne nok ikke blevet så pæne...
Forresten, nu vi taler om indsigt, så har du vel oplevet højttalerne, nu du er så tydeligt i stand til at kritisere dem? Det kan jo, af gode grunde, ikke gøres på baggrund af målingerne. Dybest set kan du, ud fra de holdninger du har givet udtryk for, slet ikke forholde dig til dem, for der er jo ingen målinger - og, når nu det er tilfældet, hvad er det så du vil, i en tråd der tydeligvis bekommer dig dårligt? Jeg mener, når selv tråddeltagernes humor ikke passer dig, så må græsset da være grønnere andre steder? - På den anden side, når du ovenikøbet er utilfreds med den kage, du selv bragte ind i tråden, så er det måske noget andet, der er galt...?
Mvh.
Kgs.
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor i alverden bliver i holgertilhængere ved med at se spørgsmål om målinger som kritik ? Har jeg kritiseret noget så er det trådens indhold og ikke andet. Jeg har ikke kritiseret lyden da jeg ikke kender den, jeg har ikke kritiseret udseendet for de er da flot lavet, jeg har ikke kritiseret enhederne eller selve anlægget... Hvor vil du hen Kongurens ? Målingerne har jeg måske også kritiseret, men ikke mere end i selv har... Altså sagt de er ubrugelige. Målinger så ellers ikke ud til at være det store problem for jer, da i i tide og utide har fløjet rundt med SPL meter for at måle lydtryk  Og kravlet rundt på gulvet for at finde udfasninger osv osv. En mikrofon og HolmPulse havde klaret det hele for jer  Indsigt i disse højttalere har jeg ikke, udover at jeg kender de fleste enheder Men indsigt i målinger det har jeg og derfor spørger jeg efter dem, men ikke jeres lydtryksmålinger for det siger jo sig selv  Alt i alt er det altså ikke sagligt, men faktsik enormt stødende at spørge til det mest logiske mht selvbyggerhøjttalere... Målinger  Lytteafstanden er temmelig lang, så konklusionen uden målinger må være at de lyder godt langt fra - Eller langt fra godt Halleluja og amen.
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pointen er netop at disse højttalere er lavet uden brug af målinger. De, der har været interesseret i at vurdere resultatet, er med usædvanlig stor gæstfrihed blevet inviteret til lyttesessions. De, der mener sig ude af stand til at vurdere en højttalers præstationer uden anvendelse af målinger, må blot konstatere, at både højttalere og tråd ikke er i deres ånd, og kan så glæde sig over, at der ikke er deltagelsespligt i tråden.
Sagt på en anden måde:
Hvis man har det anstrengt med den afslappede attitude og indholdet i denne tråd, er det faktisk væsentligt mere konstruktivt, at finde noget andet at beskæftige sig med, end at blive hængende, for at komme med sure opstød over, at tråden er som den er.
Mvh.
Kongruens
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
holgers hjemme pa anlæg ,er så specielt og uden for katagori ,og det skal vel opleves som pa ,altså i noget større lytteafstand ,end på et par små hifi højtalere (jeg har aldrig oplevet nogen der sad 1 meter eller2 foran pa anlægget til komcerter),at holgers pa anlæg også kan spille hifi ,må vel siges at være den helt store bonus ,et anlæg uden dynamik kompresion ,der er så kraftigt at det ophæver den ideele lytte trekant ,med rå lydtryk ,det giver nok ikke den store mening at måle på det ,da det ikke fungerer optimalt lige foran højtalerne alligevel .med så mange enheder skal man sidde et stykke fra højtalerne alligevel for at få en homogen oplevelse fra så mange enheder
og foretage målinger i en møbleret stue i 5 meters afstand fra højtalerne ,giver ikke de mest nøjagtige målinger alligevel ,da afstanden mellem højtaler og mikrofon nok bliver så stor ,så alt miuligt andet fra selve rummet også kommer med i målingerne
mine påstande komme fra min erfaring med pa anlæg ,som jeg justerer ind på ørene ,kan bedre lide lyden på den måde ,jeg syntes lyden bliver for tynd når jeg calibrerer pa med et spl meter ,det lyder sgu bedre calibreret med ørene
men jeg calibrerer lige først med spl meteret ,og derefter finjusterer jeg anlægget med ørene
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
holgers hjemme pa anlæg ,er så specielt og uden for katagori ,og det skal vel opleves som pa ,altså i noget større lytteafstand ,end på et par små hifi højtalere (jeg har aldrig oplevet nogen der sad 1 meter eller2 foran pa anlægget til komcerter),at holgers pa anlæg også kan spille hifi ,må vel siges at være den helt store bonus ,et anlæg uden dynamik kompresion ,der er så kraftigt at det ophæver den ideele lytte trekant ,med rå lydtryk ,det giver nok ikke den store mening at måle på det ,da det ikke fungerer optimalt lige foran højtalerne alligevel .med så mange enheder skal man sidde et stykke fra højtalerne alligevel for at få en homogen oplevelse fra så mange enheder
Det er jo det der er prøvet at sige flere gange i tråden, men resultet er > Det er jo kritik og det er ikke sagligt.
og foretage målinger i en møbleret stue i 5 meters afstand fra højtalerne ,giver ikke de mest nøjagtige målinger alligevel ,da afstanden mellem højtaler og mikrofon nok bliver så stor ,så alt miuligt andet fra selve rummet også kommer med i målingerne Det er ligsom idéen med det... At måle INROOM
mine påstande komme fra min erfaring med pa anlæg ,som jeg justerer ind på ørene ,kan bedre lide lyden på den måde ,jeg syntes lyden bliver for tynd når jeg calibrerer pa med et spl meter ,det lyder sgu bedre calibreret med ørene
men jeg calibrerer lige først med spl meteret ,og derefter finjusterer jeg anlægget med ørene Et PA anlæg skal heller ikke have "hifibalance".. Tvært imod
Hifi og PA er faktisk 2 forskellige ting.
PA højttalere siger sjældent meget under 40-50 hz og har næppe en pæn frekvensgang
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
frede4500 skrev:
|
Et PA anlæg skal heller ikke have "hifibalance".. Tvært imod
PA højttalere siger sjældent meget under 40-50 hz og har næppe en pæn frekvensgang
|
|
|
|
|
|
Jeg er nød til at spørge til det der med PA etc... Jeg går ud fra at det er din forestilling om hvorledes de der PA enheder du åbenbart kender, lyder eller hvad. Har du egentlig tænkt over, hvor meget du bliver "fuppet" når du savler over ScanSpeak, Peerless, VIFA etc... Ligeså skråsikkert som du udtaler dig, lige så skråsikkert udtaler jeg mig så, om disse marketings mæssigt dygtigt "HiFi" enheder. Det er jo ikke hifi enheder, da de jo på intet tidspunkt kommer i nærheden af det akustiske niveau som et symfoni/beat/Jazz band står og jammer med. Det er sgu' da en ynk!
De såkaldte HiFi enheder, du åbenbart er glad for, er jo bare nogle billigt produceret efterligninger af solide konstruktioner til live musik. tilsat lidt "hype" i marketing. Hvis de såkaldte hifi højttalere blev produceret med såkaldte PA enheder ville du opleve en mere uanstrengt musikformidling. De bliver bare ikke fremstillet med PA enheder da priser er høj (for enhederne) og derved kan avancen på den færdige kasse ikke være så tordende høj som den er nu.
Har du iøvrigt ikke lagt mærke til at HiFi enheder aldrig vises med forvrængningsmålinger? Ikke en af dem ville kunne måle sig med en PA enhed!!!!
HiFi er altså også at kunne høre på musikken, omkring 100 - 110dB SPL, det kan alm. 6" jo ikke!!!
Hilsen F __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Sønnen skrev:
frede4500 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Jeg er nød til at spørge til det der med PA etc... Jeg går ud fra at det er din forestilling om hvorledes de der PA enheder du åbenbart kender, lyder eller hvad. Har du egentlig tænkt over, hvor meget du bliver "fuppet" når du savler over ScanSpeak, Peerless, VIFA etc... Ligeså skråsikkert som du udtaler dig, lige så skråsikkert udtaler jeg mig så, om disse marketings mæssigt dygtigt "HiFi" enheder. Det er jo ikke hifi enheder, da de jo på intet tidspunkt kommer i nærheden af det akustiske niveau som et symfoni/beat/Jazz band står og jammer med. Det er sgu' da en ynk!
De såkaldte HiFi enheder, du åbenbart er glad for, er jo bare nogle billigt produceret efterligninger af solide konstruktioner til live musik. tilsat lidt "hype" i marketing. Så alle hifi-enheder er billigt produceret efterligninger? Så hører jeg dig ihvertfald gerne nævne et par stykker.
Hvis de såkaldte hifi højttalere blev produceret med såkaldte PA enheder ville du opleve en mere uanstrengt musikformidling. Hvad hulan snakker du om?
De bliver bare ikke fremstillet med PA enheder da priser er høj (for enhederne) og derved kan avancen på den færdige kasse ikke være så tordende høj som den er nu. Så man bliver fuppet hvis man køber en anerkendt hifi-enhed, men ikke hvis man køber en langt dyrer PA enhed?
Har du iøvrigt ikke lagt mærke til at HiFi enheder aldrig vises med forvrængningsmålinger? Ikke en af dem ville kunne måle sig med en PA enhed!!!! Jeg har set massere af forvrængningsmålinger på hifi-enheder. Du må gerne nævne et par PA enheder som du mener kan konkurrere med en fx. scanspeak bas, mellemtone og diskant.
HiFi er altså også at kunne høre på musikken, omkring 100 - 110dB SPL, det kan alm. 6" jo ikke!!! Jeg er glad for at du kan definere hvad hifi er i sort/hvid for os andre uvidne.
Hilsen F |
|
|
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Sønnen skrev:
frede4500 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Du har selv set at de fleste enheder er HIFIenheder Holger bruger, ikk ? Hvorfor er det YNK ? Joe jeg bliver da fuppet så meget at jeg får enheder der er mere linæere og kan gå længere op i frekvens og har en bedre spredning. Men alt det er jo lige meget når afstanden til højttalerne er 1 km 
De såkaldte HiFi enheder, du åbenbart er glad for Hvor står det henne ? , er jo bare nogle billigt produceret efterligninger af solide konstruktioner til live musik. tilsat lidt "hype" i marketing. Link til bevis for det - tak Hvis de såkaldte hifi højttalere blev produceret med såkaldte PA enheder ville du opleve en mere uanstrengt musikformidling. Det for man også med flere/mange hifienheder i samme højttaler De bliver bare ikke fremstillet med PA enheder da priser er høj (for enhederne) og derved kan avancen på den færdige kasse ikke være så tordende høj som den er nu.
Har du iøvrigt ikke lagt mærke til at HiFi enheder aldrig vises med forvrængningsmålinger? Ikke en af dem ville kunne måle sig med en PA enhed!!!! Nej ikke ved 250 watt input
HiFi er altså også at kunne høre på musikken, omkring 100 - 110dB SPL, det kan alm. 6" jo ikke!!!
Hilsen F
Hvem snakker om EN 6" Er der nogle der har forbudt nogle at bruge flere af samme enheder ?
Der er simpelthen noget i ikke forstår når i læser mine indlæg, ellers også vil i bare ikke.
Her hos mig selv er der 12 stk. 12" som ikke er hifienheder og så er der 8 stk 5" mellemtoner osv osv, men fordi jeg har så mange enheder kan jeg da ikke bare undlade at måle, hvis jeg vil have en pæn frekvensgang og det samtidig lyder godt. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
EDIT > KrammeAcoustics du skriver ellers flot  
|
|
|
Tak Thomas 
Sønnen skrev:
|
Der er simpelthen noget i ikke forstår når i læser mine indlæg, ellers også vil i bare ikke.
|
|
|
Hmm ...tjae-tjøe, det må jeg nok også give dig ret i.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Flemming Skov skrev:
Sønnen skrev:
frede4500 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
1.Så alle hifi-enheder er billigt produceret efterligninger? Så hører jeg dig ihvertfald gerne nævne et par stykker.
2.Hvad hulan snakker du om?
3.Så man bliver fuppet hvis man køber en anerkendt hifi-enhed, men ikke hvis man køber en langt dyrer PA enhed?
4.Jeg har set massere af forvrængningsmålinger på hifi-enheder. Du må gerne nævne et par PA enheder som du mener kan konkurrere med en fx. scanspeak bas, mellemtone og diskant.
5.Jeg er glad for at du kan definere hvad hifi er i sort/hvid for os andre uvidne.
Hilsen F
|
|
|
|
|
|
Tjaaa,
1. Jaae, det mener jeg de er. Hvem vil give så mange penge for noget med så ekstrem lav effektivitet som dem jeg nævner? Og hvori består kvaliteten med den lave effektivitet, hvad får jeg ud af det?
2. Jeg forestillede mig bare et kabinet designet med kraftige professionelle enheder i forhold til føromtalte ineffektive ditto. Der er simpelthen længere til kompressionsgrænsen på proff. som jeg anser som en kvalitet..
3. Yep, hvem anerkender dem? Marketing? Eller felt forsøg?
4. Har du? Vis mig 2 toneforvrængning, kom kompressions tallene ved givende effekt, 2.nde og 3. harmoniske? Du vælger selv enhederne...
5. Jeg er da ligesågod som du, ik' .
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
Flemming Skov skrev:
Sønnen skrev:
frede4500 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
1. Du har selv set at de fleste enheder er HIFIenheder Holger bruger, ikk ? Hvorfor er det YNK ? Joe jeg bliver da fuppet så meget at jeg får enheder der er mere linæere og kan gå længere op i frekvens og har en bedre spredning. Men alt det er jo lige meget når afstanden til højttalerne er 1 km 
2. De såkaldte HiFi enheder, du åbenbart er glad for Hvor står det henne ? , er jo bare nogle billigt produceret efterligninger af solide konstruktioner til live musik. tilsat lidt "hype" i marketing. Link til bevis for det - tak Hvis de såkaldte hifi højttalere blev produceret med såkaldte PA enheder ville du opleve en mere uanstrengt musikformidling. Det for man også med flere/mange hifienheder i samme højttaler De bliver bare ikke fremstillet med PA enheder da priser er høj (for enhederne) og derved kan avancen på den færdige kasse ikke være så tordende høj som den er nu.
3. Har du iøvrigt ikke lagt mærke til at HiFi enheder aldrig vises med forvrængningsmålinger? Ikke en af dem ville kunne måle sig med en PA enhed!!!!
Nej ikke ved 250 watt input
Hilsen F
4. Hvem snakker om EN 6" Er der nogle der har forbudt nogle at bruge flere af samme enheder ?
Her hos mig selv er der 12 stk. 12" som ikke er hifienheder og så er der 8 stk 5" mellemtoner osv osv, men fordi jeg har så mange enheder kan jeg da ikke bare undlade at måle, hvis jeg vil have en pæn frekvensgang og det samtidig lyder godt. |
|
|
|
|
|
1. Jo da, og de kan jo heller ikke spille fordi der sidder flere af dem, ?
2. Jeg kan sgu' ikke få deres marketing til at indrømme det, beklager? Men se evt. vægt pris forhold .
3. Njaaææ, så stor effekt er det nu ikke, men snare omkring de 60 -> 80W.
4. Respekt, nej absolut ikke. Jeg går ind for så stort membran areal som muligt, med lille vandring tilfølge, da det netop holder div. forvrængninger nede!!
Super med alle de enheder, det er tomlen up herfra. Jeg er også sikker på at det lyder potent og natur tro, selv uden at have hørt det!!
Hilsen
Flemming
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Sønnen skrev:
Flemming Skov skrev:
Sønnen skrev:
frede4500 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
1. Du har selv set at de fleste enheder er HIFIenheder Holger bruger, ikk ? Hvorfor er det YNK ? Joe jeg bliver da fuppet så meget at jeg får enheder der er mere linæere og kan gå længere op i frekvens og har en bedre spredning. Men alt det er jo lige meget når afstanden til højttalerne er 1 km 
2. De såkaldte HiFi enheder, du åbenbart er glad for Hvor står det henne ? , er jo bare nogle billigt produceret efterligninger af solide konstruktioner til live musik. tilsat lidt "hype" i marketing. Link til bevis for det - tak Hvis de såkaldte hifi højttalere blev produceret med såkaldte PA enheder ville du opleve en mere uanstrengt musikformidling. Det for man også med flere/mange hifienheder i samme højttaler De bliver bare ikke fremstillet med PA enheder da priser er høj (for enhederne) og derved kan avancen på den færdige kasse ikke være så tordende høj som den er nu.
3. Har du iøvrigt ikke lagt mærke til at HiFi enheder aldrig vises med forvrængningsmålinger? Ikke en af dem ville kunne måle sig med en PA enhed!!!!
Nej ikke ved 250 watt input
Hilsen F
4. Hvem snakker om EN 6" Er der nogle der har forbudt nogle at bruge flere af samme enheder ?
|
|
|
|
|
1. Jo da, og de kan jo heller ikke spille fordi der sidder flere af dem, ? Jo jo, bare de sidder rigtigt.. Og der hjælper målinger temmelig meget  
2. Jeg kan sgu' ikke få deres marketing til at indrømme det, beklager? Men se evt. vægt pris forhold . Vægt er jo magnetens størrelse, men en 12" hifienhed kan skam veje det samme som nogle PA enheder og så er vægt pris forholdet jo det samme
3. Njaaææ, så stor effekt er det nu ikke, men snare omkring de 60 -> 80W. Den tror jeg ikke på
4. Respekt, nej absolut ikke. Jeg går ind for så stort membran areal som muligt, med lille vandring tilfølge, da det netop holder div. forvrængninger nede!! Jep derfor mener jeg også at flere hifienheder gør det ligeså godt som PAenheder 
Super med alle de enheder, det er tomlen up herfra. Jeg er også sikker på at det lyder potent og natur tro, selv uden at have hørt det!! Tak tak
Hilsen
Flemming
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
kappen skrev:
Flemming Skov skrev:
Sønnen skrev:
frede4500 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
1.Så alle hifi-enheder er billigt produceret efterligninger? Så hører jeg dig ihvertfald gerne nævne et par stykker.
3.Så man bliver fuppet hvis man køber en anerkendt hifi-enhed, men ikke hvis man køber en langt dyrer PA enhed?
4.Jeg har set massere af forvrængningsmålinger på hifi-enheder. Du må gerne nævne et par PA enheder som du mener kan konkurrere med en fx. scanspeak bas, mellemtone og diskant.
5.Jeg er glad for at du kan definere hvad hifi er i sort/hvid for os andre uvidne.
Hilsen F
|
|
|
|
|
|
Tjaaa,
1. Jaae, det mener jeg de er. Hvem vil give så mange penge for noget med så ekstrem lav effektivitet som dem jeg nævner? Og hvori består kvaliteten med den lave effektivitet, hvad får jeg ud af det?
2. Jeg forestillede mig bare et kabinet designet med kraftige professionelle enheder i forhold til føromtalte ineffektive ditto. Der er simpelthen længere til kompressionsgrænsen på proff. som jeg anser som en kvalitet..
4. Har du? Vis mig 2 toneforvrængning, kom kompressions tallene ved givende effekt, 2.nde og 3. harmoniske? Du vælger selv enhederne...
|
|
|
Hahahaha! Det er dig der har udtalt dig, så er det ikke mig der skal redegøre for
dine påstande, det skal du selv og hvis du ikke vil det, er det usande
påstande indtil du har bevist det modsatte. Du vader ud hvor du ikke kan bunde og når jeg stiller spørgsmåltegn ved dine absurte udtalelser, giver du bolden videre og på peger omvendt bevisførelse eller svarer et spørgsmål med et nyt spørgsmål - Den går sgu ikke! Jeg tager dit svar som en bekræftelse på at dine påstande intet hold har i sig. Det med at høj følsomhed er en kvalitet kan jeg kun give dig ret i, men selv du burde også vide at man ikke får noget gratis, det eneste som kommer af sig selv er lommeuld. Ligesom en typisk hifi-enhed er et kompromis hvor følsomhed er prioriteret lavt er en PA enhed hvor følsomhed er prioriteret højt et kompromis. Man har dog med hifienheder mulighed for at sætte flere sammen og opnå samme følsomhed som en given PA enhed, så vil systemet være overlegen på de punkter som PA enheden har ofret for den høje følsomhed. Den mulighed har man ikke med en PA enhed. Men jeg lægger alligevel gerne ud med en hifi-diskant (Scan Speak 6600):  Harmonisk forvrængning:  Find en PA enhed som kan slå det og horn gælder selvfølgelig ikke, det vil jo også kræve at den overstående måling var lavet i et horn som selvfølgelig giver gevindst på membranudslag og dermed forvrængning, men på alle andre punkter er det rene l**t.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
|
Pointen er netop at disse højttalere er lavet uden brug af målinger. De, der har været interesseret i at vurdere resultatet, er med usædvanlig stor gæstfrihed blevet inviteret til lyttesessions. De, der mener sig ude af stand til at vurdere en højttalers præstationer uden anvendelse af målinger, må blot konstatere, at både højttalere og tråd ikke er i deres ånd, og kan så glæde sig over, at der ikke er deltagelsespligt i tråden.
Sagt på en anden måde:
Hvis man har det anstrengt med den afslappede attitude og indholdet i denne tråd, er det faktisk væsentligt mere konstruktivt, at finde noget andet at beskæftige sig med, end at blive hængende, for at komme med sure opstød over, at tråden er som den er.
Mvh.
Kongruens
|
|
|

Flemming Skov skrev:
|
De såkaldte HiFi enheder, du åbenbart er glad for, er jo bare nogle billigt produceret efterligninger af solide konstruktioner til live musik. tilsat lidt "hype" i marketing. Hvis de såkaldte hifi højttalere blev produceret med såkaldte PA enheder ville du opleve en mere uanstrengt musikformidling. De bliver bare ikke fremstillet med PA enheder da priser er høj (for enhederne) og derved kan avancen på den færdige kasse ikke være så tordende høj som den er nu.
Har du iøvrigt ikke lagt mærke til at HiFi enheder aldrig vises med forvrængningsmålinger? Ikke en af dem ville kunne måle sig med en PA enhed!!!!
Hilsen F
|
|
|

|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
pa enheder er lavet til at spille højt og med lav forvrængning ,til gengæld giver man køb på opløsning og renhed i gengivelsen
der findes dog enkelte pa basenheder der kan anvendes til hifi
jeg mente bare at holger har lavet sig noget vildt pa af hifi enheder
og havde pa enheder lydt bedre tror jeg holger havde brugt dem
nu er det kun bassen der trækkes af pa enheder i holgers setup ,resten er jo hifi enheder
dunaudio esotar diskanterne var engang regnet som de bedste der fandtes på hifi markedet
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Sønnen skrev:
|
|
|
Tak Thomas 
Sønnen skrev:
|
|
|
|
Hmm ...tjae-tjøe, det må jeg nok også give dig ret i. |
|
|
KrammeAcousticsFuldt medlem
Tildelt 2. af 3 advarsler! Mvh D
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
KrammeAcoustics skrev:
Sønnen skrev:
|
|
|
Tak Thomas 
Sønnen skrev:
|
|
|
|
Hmm ...tjae-tjøe, det må jeg nok også give dig ret i.
|
|
|
KrammeAcoustics Fuldt medlem

Tildelt 2. af 3 advarsler!
Mvh D 
|
|
|
Heheh, hvor vil du hen, mht. at vise mine advarsler ?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er stor forskel på PA enheder og så hvad man kan kalde Studie enheder, men det er en helt anden snak, som har været på andre tråde før.
Mht. til den fine kurve Kappen gengiver fra en Scan Speak dome, så har jeg tidligere i tråden henvist til Stage Accompany som med een enkelt enhed kunne erstatte alle de domer Holger anvender og samtidig give en langt større følsomhed (ca. 20 dB) og mindre forvrængning samt en delefrekvens (og en forstærker) mindre.
Da dome højttalerne i Holgers system er serieforbundet, er det ikke just følsomhed, der er den stærke side. Snarere tvært imod!
Mht. til målinger, så kan man jo vende det hele rundt. Hvis man som mange af os der har hørt systemet synes det lyder godt, så vil det være fint at finde frem til hvad der gør det. Derfor er det spændende med en måling. Desuden virker det hele lidt bagstræberisk, når man hårdnakket komme med en masse nonsens omkring hvordan målinger vil ødelægge hele systemet og tanken bag konstruktionen.
Vi vil alle sammen gerne være klogere. Hvis nu vi kunne lære noget og få lidt indsigt ved at måle på Holgers system, så måske det er et skridt i den rigtige retning.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Mht. til målinger, så kan man jo vende det hele rundt. Hvis man som mange af os der har hørt systemet synes det lyder godt, så vil det være fint at finde frem til hvad der gør det. Derfor er det spændende med en måling. Desuden virker det hele lidt bagstræberisk, når man hårdnakket komme med en masse nonsens omkring hvordan målinger vil ødelægge hele systemet og tanken bag konstruktionen.
Vi vil alle sammen gerne være klogere. Hvis nu vi kunne lære noget og få lidt indsigt ved at måle på Holgers system, så måske det er et skridt i den rigtige retning.
|
|
|
Respekt for de ord ....
En ganske fin argumentation for målinger.
( tør jeg godt at sige, selv som værende "ikke målefanatiker" ).
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Flemming Skov skrev:
kappen skrev:
Flemming Skov skrev:
Sønnen skrev:
frede4500 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Hilsen F
|
|
|
|
|
|
Tjaaa,
|
|
|
Hahahaha! Det er dig der har udtalt dig, så er det ikke mig der skal redegøre for dine påstande, det skal du selv og hvis du ikke vil det, er det usande påstande indtil du har bevist det modsatte. Du vader ud hvor du ikke kan bunde og når jeg stiller spørgsmåltegn ved dine absurte udtalelser, giver du bolden videre og på peger omvendt bevisførelse eller svarer et spørgsmål med et nyt spørgsmål - Den går sgu ikke! Jeg tager dit svar som en bekræftelse på at dine påstande intet hold har i sig.
Det med at høj følsomhed er en kvalitet kan jeg kun give dig ret i, men selv du burde også vide at man ikke får noget gratis, det eneste som kommer af sig selv er lommeuld. Ligesom en typisk hifi-enhed er et kompromis hvor følsomhed er prioriteret lavt er en PA enhed hvor følsomhed er prioriteret højt et kompromis. Man har dog med hifienheder mulighed for at sætte flere sammen og opnå samme følsomhed som en given PA enhed, så vil systemet være overlegen på de punkter som PA enheden har ofret for den høje følsomhed. Den mulighed har man ikke med en PA enhed.
Find en PA enhed som kan slå det og horn gælder selvfølgelig ikke, det vil jo også kræve at den overstående måling var lavet i et horn som selvfølgelig giver gevindst på membranudslag og dermed forvrængning, men på alle andre punkter er det rene l**t.
|
|
|
Nå da, du er rigtig røget i harnisk . Se nedenstående systembetragtning på noget der rent faktisk installeres rund omkring...
http://www.jblpro.com/catalog/support/getfile.aspx?docid=625 &doctype=3
Som er data på den kasse jeg har i stuen. Der er opgivet 2. og 3. harmonisk til <2% og ikke mindst kompressionen ved netop 120W (frekvens omr. 25-250Hz, 2 timer) og så der op af...
Og naturligvis snakker vi horn, som er det eneste rigtige, hvis vi bla. snakker forvrængning etc...
Har man ikke mulighed for at sætte flere "PA" enheder sammen ligesom du åbenbart gerne ser brugt i de såkaldte "HiFi" enheders situation? Grunden til jeg er fortaler for de der proff. enheder er at nogle har siddet og regnet på dem og garantere ydelser i henhold til givende specificationer.
Grunden til "HiFi" enheders lave følsomhed (udover alt for lille membran) er ikke for at de skal spille bedre, men simpelthen fordi der ikke er råd til det, hvis der samtidig skal være en fed avance på slut produktet. Det er sgu' da sølle at de fleste færdige højttalere ligger og roder nede omkring 86 dB SPL .
Det betyder jo at deres kompression bliver MEGET vigtig når de forsøger at spille sådan lidt "live" agtigt. Der klasker de samme, netop pga elendig kompressions formåen... det ved du da!!!
Den pågældende ScanSpeak, er det målinger udført ved 100dB SPL ? Så er det nemlig imponerende .
Jeg vil gerne være med til sandkasse leg med "hvem kan finde flest spec." men ikke i Holgers tråd. Istedet ta' og lyt på sagerne, bliv oplyst og hvis du skulle komme nordenfjords, så gik forbi til et lyt hos undertegnede...
Endnu engang kan jeg kun være imponeret over den fremragende lyd fra de her ht Holger har fremstillet....
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|