| Forfatter |
|
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok et foreløbig skøn.
Beosystem 8000: 2500Kr. kun samlet
Beosystem 6000: 1700Kr. kun samlet
Det bliver solgt 100% elektronisk ok og kun i de 2 kombinationer nævnt.
Yes det står i mere men lad andre nyde old school B&O der virker.
Historien om de forskellige ting står i denne tråd men hvis der mangler noget så sig til.
|
| Til top |
|
| |
Vinylking Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2010 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 04:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Anderz Flotte ting og jeg får tårer i øjnene af alle de flotte billeder, synd at jeg er i Mexico, så jeg bliver ikke din kunde  , men her en lille solskinshistorie herfra. For et par år siden ver jeg hos an god ven her i byen, han havde en hvid BM og et par BV red line stående, på det tidspunkt tænkte jeg ikke så meget på det og glemte det næsten, forleden dag kom jeg i tanke om det igen og spurgte ham om hvad han havde af B&O, han har BM6500 , Beogram CD 6500, Beocord 6500, Beogram 6500 og 2 RL140,altsammen i hvidt. For ca. 10 år siden fik han problemer med den venstre højtaler og holdt op med at bruge det, komponenterne kommer i morgen til mig og så skal vi se hvad der er galt med det. Antageligt er der masser af arbejde på det, men sådan et anlæg behøver en kærlig hånd. Håber du får solgt dine extras, og at du får ordnet dine ledninger  Saludos Søren
__________________ Collecting vintage B&O is not a hobby, its a lifestyle
|
| Til top |
|
| |
Vinylking Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 04:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anderz Gå ind på beoworld og send mig en pm med din mail adresse, jeg har en god ide for dit udsalg.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok det kommer.
Dårlige udgange i en BM6500?
Jeg har lige modtaget Martin's detaljerede oversigt på min første BM6500 fra Lauritz.com.
Endnu en klamhugger af en amatør havde været der før. Gad vide om han var genetisk relateret til ham der havde lavet min palisander BM8000, for det tog en god tid at rette alle fejl.
Ligeledes blev BM6500 nr.2 set efter og ganske rigtigt. Processor fejl samt nogen drivere og IC'r.
Beocord 6500 nr.2 fik nye remme, renset og smurt.
Jeg bringer den fulde oversigt senere.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Her kommer så Martin's oversigt over mine 2 BM6500 og BC6500 nr. 2.
Hej Anders,
Jeg har set på dine B&O apparater;
Beomaster 6500 nr. 1 (Død aktiv udgang)
Dette apparat bar tydelige spor af tidligere "arbejde". Når jeg sætter arbejde i anførselstegn, er det fordi, det der er udført, ikke med god samvittighed kan kaldes reparation. Det første tegn var manglende skruer her og der. En enkelt skrue kan blive væk og man har måske ikke lige en skrue af samme slags eller et passende alternativ, så det må regnes for acceptabelt. Det sker nok for os alle. Men her manglede 5-6 skruer. Den har nu nok heller ikke været nem at have med at gøre, især ikke for en uøvet "reparatør" idét der ikke var tale om bare en enkelt eller to fejl i apparatet. Flere fejl samtidigt kan sagtens forvirre selv en trænet tekniker.
Apparatet kunne tændes men gav kun et meget svagt sus fra højttalerne og dette uafhængigt af kildevalget. Denne fejl var hurtigt lokaliseret som en defekt transistor i forbindelse med strømforsyningen til for-forstærkeren. Med dette klaret, gav apparatet nu lyd i begge kanaler. Ved meget lav lydstyrke lød den nogenlunde, men ved "stue-styrke" faldt højre kanal af i en kraftig forvrængning og antog en meget lav lydstyrke indtil volumen havde været sænket et par sekunder igen, så tonede højre kanal frem igen. Ved en nærmere undersøgelse viste apparatet endnu tydeligere spor af det førnævnte "arbejde", idét det ene udgangstrin, netop det højre, havde været gået "godt og grundigt igennem". Flere steder var printbaner brændt - og/eller trukket af og forbindelser var etableret med små stykker blå ledning, en enkelt endog forlænget med et ekstra stykke uisoleret ledning på undersiden af printkortet. På et enkelt sted, en driver-transistor, var forbindelsen etableret med små stumper ledning og komponenten var fastgjort med silikone-lim. Lodningerne så ud som de var lavet med en spade opvarmet i et snobrødsbål. Der var tydeligvis skiftet drivere og udgangstransistorer. Her var monteret darlington transistorer af korrekte typer men af to forskellige fabrikater. De behøver ikke i denne position at være nøjagtigt udmålte parvis men at anvende en Philips og en ON Semiconductor som par, er efter min mening at gå lidt for langt i en forstærker som denne. Den ene driver-transistor, som altså allerede var blevet udskiftet, viste sig at være kortsluttet fra collector til basis, hvilket forklarer forvrængningen men hele udgangen drev samtidigt op og ned i tomgangsstrøm. Det tog mig lidt tid at gennemskue, at der var monteret 22 Ohms emitter-modstande i udgangen istedet for de foreskrevne 0,22 Ohm. En faktor 100 forkert her vil helt sikkert give anledning til problemer med forstærkningen (foruden dæmpnings-faktor, stabilitet, generel lydkvalitet osv.) og de blev erstattet af et par nye af korrekt ohmsk værdi. Den tidligere reparatør havde tydeligvis forsøgt at justere sig ud af problemet ved at sænke tomgangsstrømmen til tæt på nul, sandsynligvis uden at vide, at den ene af hans nye drivertransistorer allerede havde forladt arbejdet hvilket, sammen med de forkerte emitter modstande, gjorde justeringen umulig. Den har kostet ham mange timer.
Sammen med de nye emitter modstande, blev nye udgangstransistorer og drivere monteret. En ny tomgangs-trimmer fandt også vej ind i apparatet ligesom diverse tidligere "reparationer" på printkortet blev udbedret, alle blå ledninger og u-isolerede forbindelser fjernet og det hele blev rengjort da det var sølet til i flus-middel (fra det gamle loddetin, som var anvendt - det lugtede som når jeg arbejder på apparater fra 1930-40'erne...).
Forstærkeren blev nu afprøvet og justeret på plads.
Lidt digital støj kunne høres i baggrunden hele tiden. Dette er en kendt fejl som opstår når strømforsyningen til f.eks. den processor-styrede volume - og tone-kontrol ikke er korrekt afkoblet. Dette blev også repareret.
Den spillede nu fint - men forstærker-delen slukkede ikke når apparatet blev sat i standby. Den har været lidt dyr i el-regning for den tidligere ejer... Dette viste sig at skyldes en fejl i standby-kredsløbet, som ligeledes blev repareret. Yderligere langtidstest afslørede ikke flere problemer.
Tilbud 1600.-
Beomaster 6500 nr. 2 (Død)
Her var strømforsyningen til processor gået en tur idét ensretteren var kortsluttet. Desværre var selve processoren og et par mindre IC'er også blevet revet med i faldet.
Tilbud 1400.-
Beocord 6500 Tapedeck Version II (vil ikke spole, kører ujævnt og lyder uldent)
Udskiftning af drivremme (inkl. remme). Rensning. 600.-
Ialt lyder tilbudet på 3600.- for de tre apparater.
Ja B&O sagde jo 3500kr. Mon de kunne havde kommet frem til den samme løsning?
Jeg ved ikke hvad der skal ske med BM6500 nr.2 men indtil videre backup.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
En væsentlig pointe er strømforbruget i det års tid hvor jeg har brugt BM6500 nr.1 næsten på daglig basis.
Mit gæt er, at den har brugt ca 30-40 W konstant i tomgang. Det lyder måske ikke af så meget, men det bliver til en del som månederne går. Sjovt nok havde jeg to BM6500 indenfor et par uger med nøjagtig samme fejl. Gad vide hvor mange ejere, der ikke har opdaget noget endnu. 
|
| Til top |
|
| |
BeoHammer Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 202
|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder da godt nok som et par irriterende problemer at ha kunnet leve med, godt at Martin har fikset det. Har du stadig Beosystem 6000 og 8000 til salg?  Nu har jeg fået skaffet mig to Beocord 9000, den ene er nyrenoveret med remme og kondensatorer, og den anden fungerer delvist; Den afpiller godt, spoler fint tilbage, men som andre her i tråden kan den ikke finde ud af at spole frem. Relæet klikker bare. Den frovrænger meget når jeg prøver at lave en optagelse... Fede båndmaskiner ikke destro mindre  Og nu har jeg fundet en stak TDK MA-X metal bånd, hvoraf nogle stadig er i original emballage, noget jeg gerne vil prøve at optage med, istedet for mine nyproducerede TDK SA-90'ere
__________________ B&O-samler og båndnørd.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja BM6500 sagde ikke en skid en dag. Jeg kunne kun få lyd igenem AUX på Beovision AV9000. Jeg tog den fra og brugte den ikke men 1 år blev det da til.
Jeg brugte den ikke ved høj volume da højre udgang skrattede noget og gik op og ned i volumen.
Min opsætning med 2 Beocords 5500 og 6500 var meget cool for de 2 er ens pånær udseende. Jeg havde set en BC6500 på dba.dk så det matcher bedre til en 550kr. Sælger henviste til en død BM6500 + MCP6500. Det hele for 1300kr.
Jeg har ikke gjort noget for at sælge system 6000 og 8000 endnu. Der er flere fejl og enkelte døds tilfælde der skal ordnes først. Det eneste der er pt klar er Beogram 8002. BC9000 et løst DIN stik igen.
Metal bånd og BC9000? Fremragende resultater. Du kan gå tilbage og se hvad jeg skrevet da jeg gjorde den opdagelse. Kort og godt med gode bånd og en fed Beocord. En fed kombination.
|
| Til top |
|
| |
BeoHammer Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2010 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, Det er en virkelig fed båndoptager, har også lidt problemer med et løst DIN stik bagpå, det er vel et normalt problem... Hvis jeg havde mere plads ville jeg godt nok købe det Beosystem 8000, selv om jeg har 2 i forvejen  Fantastisk anlæg, men nu skulle jeg også prøve at spare sammen til den nye Beosound 8 ipod dock  Jeg har også et problem med min BM5500, dens udgangsforstærker kunne heller ikke gå i standby, og så var den gået ud af justering så den varmede næsten værelset op, indtil den højre udgang bukkede under... Den er nu sendt til en lokal B&O ven til nærmere eftersyn. Tror at jeg sælger mit Beosystem 5500, da jeg er ved at løbe tør for plads på mit 20 kvm. værelse...
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2010 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvad har man brug for? Det er det store spørgsmål.

Som det var white edition Beosystem 6000 som det ses derefter Beovision LX5500 med VX7000 og sidst min Attyca II stand med palisander BM8000, BG8002 og BC9000. CDX I vindueskammen. Beovox M150 foran ved siden af min Marshall 50 watt kombo guitar forstærker.

I den anden vindueskarm min palisander BM6000. Blomster? Nej hvorfor?

På den side var der min '70r reol( kram) og mit Tama Granstar trommesæt så jeg ved hvor trængt det kan være.

Ved udflytning februar 2009. Yes gulvtæppet blev kasseret. Der var ikke plads til en støvsuger. Pink Floyd Dark side of the moon på 180gram på volume 5.0 lød fantastisk. Start ved 2.5 men naboen på værelset ved siden af kom hjem. Hey lyder fedt skru op! OK!
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 366
|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa her i tråden..
Nu har jeg fået det hele koblet sammen. Min Beocord 6000 ryger til service her på fredag, hvor den blir lavet så den fungere
100% igen som den skal.
Er det kun mig som synes at Beovox MC120. 2 lyder en anelse tamme i bassen når vulumen kommer over 30 på Beomaster
6000? Og det er i kraft af at der er skruet op for bassen og diskanten på Beomasteren plus Loudness er slået til.
Men de lød osse en smule tamme i bassen på min store harman/kardon forstærker jeg havde inden B&O systemet.
Hva siger Anderz til den :-)
__________________ /Allan
|
| Til top |
|
| |
BeoHammer Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyden bliver tam når volumen kommer over ca. 26-30 på Beomaster 6000, da loudness kredsløbet slå fra ved den volume. Det er et af de mest irriterende ting ved en ellers perfekt forstærker synes jeg. Loudness fremhæver bas og diskant en smule, og dette efterligner ørets frekvensrespons når man spiller højt. Problemet er så, at jeg godt kan lide loudness hele tiden, uanset volumen
|
| Til top |
|
| |
BeoHammer Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Anders, er din Marshall ikke en gammel 2203'er?  __________________ B&O-samler og båndnørd.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil det samme som Beohammer. Loudness slår fra ved volume efter 27 eller sådan. Slår loudness fra og giv 1 1/2 på bass eq istedet.
Måske det kommer når de er spillet til? Nu er der jo nye kanter på.
Men ellers velkommen til.
Min Marshall er en 2104 fra 1978. Det tog mig noget tid at finde ud af det grundet det faktum at den har 4 inputs med master volume. Den er fuldstændig standard og original men forrige ejer har fået installeret effects loop ganske smart. Normalt er 2104 med 2 inputs high og low men der er jo som sagt 4. Der er lavet 2 extra til effects loop der kan forveksles med normal inputs. Dog er der en label der siger effect in.
Lyden er forrygende skal jeg sige. Jeg fandt den i London sommeren 2000. Jeg var i en brugt butik og skulle prøve en Stratocaster. Hvilken forstærker? Øh den Marshall over ved væggen. En 10 minutter senere rendte jeg rundt få at finde en hæve automat. Nej jeg var ikke på forstærker jagt men hvad pokker.
Dagen efter fik jeg at vide og jeg har senere fået det bekræftiget at den er blevet brugt backstage af samtlige medlemmer af Thin Lizzy! 

|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Re:
Jeg har prøvet at sætte mine Dali 15A til som er en højttaler der gå meget dybt størrelsen taget i betragtning og jeg kørte med
dem på min harman/kardon forstærker. Der var ikke den store forskel i lyden ud over de er lidt mere lyse i diskanten.
For at lyden er ordentlig over 30, så skal bassen stå på mellem 3 & 4 + og diskanten på 5 + Ellers føler jeg ikke at der er
ordentlig bund i lyden uanset om jeg bruger mine B&O MC 120.2 eller mine Dali 15. Og tager jeg loudness fra så er lyden helt
tam ved lav styrke især ved LP lytning.
Er faktisk bange for at min Beomaster ikke er alt for frisk i forstærkerdelen.
|
| Til top |
|
| |
Vinylking Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2010 kl. 05:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan Jeg har lige skiftet alle kondensatorer ud i min BM 6500, det er en forskel som nat og dag, før kunne BMen knapt nok trække to Red Line 140, på fuld lydstyrke opnåede den hvad jeg nu hører på ca 30 på volumen, og bas og diskant er markant meget bedre, hvor jeg før måtte bruge fuld bas og diskant for at få et nogenlunde lyd kører jeg nu på neutral. Skiftede også kondensatorer og refoamede bas enheder i RLerne, Det hele var arbejdet og pengene værd. Ydermere kan jeg nu finde flere FM stationer og master controllen fungerer meget bedre og over længere afstand (alle lamper og IR sendere/modtagere blev kun rengjordt. Saludos fra Mexico
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den måde jeg bruger eq og loudness på uanset Beomaster er baseret på hvordan musikken lyder.
Jeg hørte lidt på Thin Lizzy Live and Dangerous på Beogram 6500 og der måtte justeres en del for at det lød nogenlunde på Beolab 8000.
Som pointeret mange gange før så har B&O produkter før 1985 blevet nydt indtil små skavankerne begynder at komme hvor ved de endelig skiftes ud efter lang og tro tjeneste. Desto mere fancy kompliceret bygget desto størrere chance for at der skal serviceres for et fejlfrit eksemplar.
Jeg har det med kondensator skift som med signal kabler. Er der nogen overhovedet nogen forskel? Ikke i mit tilfælde. Jeg så frem til at høre hvordan den hvide BM6000 ville lyde da Dillen havde reddet den kontra min palisander BM6000 som stadig ikke er lavet. Lidt skuffende at finde lyden den samme men den slår ikke fra da udgangene er stadig ok.
Medhensyn til min BM6500 nummer 1 så kan jeg læse udfra Dillen's beskrivelse at jeg har ikke hørt den ordentligt selvom den var nogenlunde på mindre volume. Bemærk de forkerte faktor 100 emitter modstande monteret. Yes 100 gange mere end foreskrevet!
Dillen har forlængst lavet en kondensatorer pakke med tydelig vejledning til bla. BM6000 som skulle kurere en træt forstærker del. Han kan også sætte det i.
Huskede du at se på crossower delen i dine MC120.2?
Mine Beovox S80.2 og S120 blev også serviceret på det punkt.
Nu bruger du ogå den laveste MMC5 på skalaen hvilket ikke giver den fuldt ud Beogram oplevelse. Her skal du mindst bruge 1-3 eventuelt renoveret MMC4 af Axel på ebay.de. Soundsmith er også et lidt pebret alternativ.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2010 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber da i ihvert fald ikke at min Beomaster 6000 fejler noget men det er svært at sige når man ikke har forstand på dem
eller kender dem.
|
| Til top |
|
| |
Vinylking Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2010 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Anderz Electrolytiske kondensatorer har en levetid på 15 til 20 år, alle Beo komponenter, indtil 90erne, har dem indbygget, og at et skift giver resultater kan både måles og høres, specielt i crossoverne i højtalerne og udgangsspændingerne i forstærkerne. At jævnføre det med kabelhalløjet er noget pjat. Jeg købte 2 BL 8000, de kom med et monster kabel hvor der kunne tilsluttes en Ipod, da jeg lavede kabler selv for at tilslutte dem til min computer, målte jeg modstanden i et tilsvarende langt almindeligt kobberkabel, 0.75 M2 med påloddede RCA stik, Monsterkabel leder modstand 1.2 ohm, negativ 0.9 ohm, mit kabel 0.2 ohm i begge to, kunne dog ikke høre forskel mellem dem. Ydermere er det første Martin skifter i ældre anlæg netop elektrolyterne, og han gør det sgu ikke uden grund. Er ved at købe den her http://www.amazon.com/Onkyo-TX-NR808-7-2-Channel-Network-Rec eiver/dp/B003N197EI/ref=sr_1_12?s=aht&ie=UTF8&qid=12 90109822&sr=1-12, kender du den ? Saludos Søren
|
| Til top |
|
| |