Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 23:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Line buffer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 02 September 2008 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Har leget med dette buffer trin:

det spiller ganske godt, men der står ikke hvilken transistor man skal bruge, men da jeg har en pose med 2SC2229 liggende blev det dem, og som skrevet spiller det godt .

Nu kunne jeg godt tænke mig om der er nogen der kan beregne, den rigtige modstands værdi til den transistor jeg bruger.

2SC2229 kan tåle op til 200V, så kunne det (lydmæsig) værre en ide om forsyningen var på f.eks. 2 x 100V ?

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 September 2008 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Spændingen er ikke afgørende, det er strømmen.
Jo større strøm desto mere lineær - og desto mere termisk støj.

Prøv at finde et datasheet, find det bedste kompromis mellem laveste strøm og mest lineære Hfe.

Jeg vil dog tro at variationerne er små.
Emitterfølgere og sourcefølgere har minimal indvirkning på lyden.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 02 September 2008 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Nu jeg nok spøje dumt : Skal jeg så bare bruge de værdier modstandene har, og så bruge 2x 15V i forsyningen ?

P.s   Der er lidt "kontakt støj" når cd-afspilleren skifter nummer, ka' jeg fjerne det ?

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2008 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Som giver en tomgangstrøm på 5mA - Ja det ser helt fint ud. 2x15volt er også helt fint

Vedr. kontaktstøj: Sidder bufferen efter din CD-afspillers normale analog-trin eller i stedet for?
I tilfælde af det første : Det burde ikke være der, men du kan prøve at ændre indgangsmodstanden til f.eks. 10 kohm
I tilfælde af det sidste : prøv med en indgangskondensator - ca 100nF, og evt.- en hårdere belastning af DACen inden kondenstoren - prøv med 10kohm eller helt ned til 4,7 kohm

edit: eller tjek dine stel veje Prøv evt. at tage jord helt henne fra strømforsyningens kondensatorer.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 September 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Har leget med dette buffer trin:

det spiller ganske godt, men der står ikke hvilken transistor man skal bruge, men da jeg har en pose med 2SC2229 liggende blev det dem, og som skrevet spiller det godt .

Nu kunne jeg godt tænke mig om der er nogen der kan beregne, den rigtige modstands værdi til den transistor jeg bruger.

2SC2229 kan tåle op til 200V, så kunne det (lydmæsig) værre en ide om forsyningen var på f.eks. 2 x 100V ?

Hvor bruger du bufferen ?
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 02 September 2008 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Iden er at den skal bruges imellem forforstærker/effekt, og e.v.t. som buffer i aktiv delefilter. I prøve opstillingen sider den imellem cd og forstærker.

Har en ide om at 2SC2229 er en god transistor .

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 02 September 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

2SC2229 ser rigtig god ud på papiret. Den skal helst have mere end 5 volt fra collector til emitter for at give fuldt udbytte IMHO. I denne opstilling er det krav opfyldt, så igen problemer dér.

Modstanden på 120 ohm bestemmer tomgangsstrømmen - gode gamle Ohms lov og de famøse obligatoriske ca. 0,7 volt over base-emitter Ellers ingen grund til at ændre nogen værdier. Jeg tror, det vil være marginalt af forbedringer/forværrelser, man vil få ved andre værdier. Jeg vil dog holde på, at hvis man vil eksperimentere, skal det være mellem 5 og 20 mA ud fra databladene, hvor transistoren arbejder i sine lineære områder. Skal der mere smag på (=forvrængning), skal der andre boller på suppen.

Citér:
2SC2229 kan tåle op til 200V, så kunne det (lydmæsig) værre en ide om forsyningen var på f.eks. 2 x 100V ?
IMHO nej, da det ikke er et spændingsforstærkende kredsløb.

Og: Hvor store signalspændinger har vi med at gøre her?

Og: Hvor er det nu, jeg har set noget lignende før . . . ? (Der mangler en tænkende "hmmm..." smiley) Åh jo, det var her

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 02 September 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Takker

boholm skrev:

1V

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2008 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Takker

boholm skrev:

1V

OK. Hvis din effektforstærker er som de fleste, har den nok en indgangsimpedans på 47 eller 100 kohm. Men hvis den er meget lav, bør du måske øge tomgangsstrømmen. Ohms lov igen

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 September 2008 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Jeg ville bruge 2SC2240 - en low noise audio transistor (se link herunder). Og så skal de 27 kohm efter min mening ned på 6,8 kohm samtidig med, at signaltransistoren termisk kobles (ryg mod ryg) med den nederste transistor i konstantstrømsgeneratoren. De 120 ohm ville jeg desuden hæve til 180 ohm (burde være problemfrit i følge mine forvrængningsanalyser ved 2 V på indgangen) - derved sænkes den termiske støj.

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/2/S/C/2/2SC22 40.shtml

Jeg ville bruge en seriemodstand i indgangen af hensyn til en evt. potentialeforskel mellem apparaterne (måske er der koblingskondensator i CD'ens udgang - måske ikke). Du kan overveje et egentligt indgangsfilter - men her er det afgjort interessant at vide, hvad der sidder i CD'ens udgang!

Da nogle effektforstærkere har en indgangsmodstand på kun 10 kohm, ville jeg overveje at bruge 4,7 uF i udgangen.

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 September 2008 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Og så vil jeg kraftigt råde dig til ikke at bruge 7815/78L15 og 7915/79L15 som spændingsregulatorer (hvis du da ellers gør det). De er gode til mange formål - men ikke audio. De støjer og har dårlig båndbredde. Jeg ville bruge LM317/LM337 eller lave en shunt-reguleret forsyning.

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 September 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Og forresten er der ingen grund til en alt for stor indgangsmodstand. Den skal selvfølgelig være tilstrækkelig stor til ikke at belaste CD'ens udgang eller påvirke nedre grænsefrekvens (i det tilfælde hvor der sidder en koblingskondensator i CD'ens udgang).

Hvis bufferens indgangsmodstand derimod bliver for stor, kan det potentielt give støjproblemer. En kapacitivt indkoblet støjstrøm giver en støjspænding på indgangen, som beregnes med Ohms lov - altså jo større modstand, jo større støjspænding på indgangen. Må jeg her foreslå 47 kohm.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Nu havde han altså de transer i skuffen - og masser af dem, så hvorfor bruge tid og penge på at finde nogen andre? Jo, den støjer sikkert mindre, men støj er tilsyneladende ikke - endnu - et problem.

100 % enig mht. strømforsyning - og kondensatoren i udgangen. Den danner et 1. ordens højpasfilter med R5 parallelt med effektforstærkerens indgangsimpedans. Jeg tilråder en knækfrekvens på under 1Hz. Ellers vil der komme for stort et fasedrej i bassen.

Ang. 100 kohm og støj, så bliver den modstand parallelkoblet med forforstærkerens udgangsimpedans, og da den som regel er en del lavere, vil det være den, der står for den genererede støj. Så 100 kohm, når det hele spiller, er OK IMHO.

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 04 September 2008 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Rolig nu manse, det var bare et forslag.

Når der er kabel på og det hele kører - ja, så er der præcis som du nævner ingen problemer med den høje indgangsmodstand. Jeg påpeger bare, at det potentielt kan give problemer (i nogle situationer/konstruktioner). Derfor kan man gøre det til en vane ikke at bruge højere indgangsmodstand end nødvendigt (med en sikkerhedsmargin selvfølgelig).

Jeg er 100% enig i betragtningen om nedre grænsefrekvens. Umiddelbart ville mange måske ikke synes, at en relativ dæmpning på 1 dB ved 20 Hz var noget særligt. Men fasen er allerede her drejet 27 grader. Som tommelfingerregel vil jeg sige, at -3dB punktet skal ligge en dekade (d.v.s. en faktor 10) under det hørbare områdes nedre grænse - og hellere lidt lavere end lidt for højt. Man skal bare huske at bruge en rigtig god kondensator. Et problem, jeg flere gange har oplevet folk overse, er, at der kan sidde en seriekondensator i det andet apparat (det man kobler sammen med). Man kan derfor tro, man har dimensioneret sin egen kondensator korrekt. Problemet er, at to kondensatorer i serie som bekendt giver en lavere ækvivalent værdi. Resultatet bliver da en noget højere nedre grænsefrekvens.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2008 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt rolig og afslappet. Ingen ko på isen. Jeg kunne bare godt forestille mig, at nogle mindre kyndige ud i elektronikken ville forstå det som om, at modstanden alene genererer strøm, og jo højere værdi den har, jo mere støjer den, så derfor skal den være så lav som muligt - og at det tilkoblede intet har med sagen at gøre. Misforståelser kan føre til uheldige rygter og myter, hvilket er skidt og skal undgåes.

Ellers er vi enige.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 24 September 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Har lige et tillægs spørgsmål :

På indgangen ligger der ca. -2,7V er det skadeligt for forforstærkeren/dekoder ?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Nej. Indgangen er højimpedant, så det vil være udgangstrinnet i forforstærker/dekoder, der overskriver med sin DC-værdi, da den er lavimpedant.

Der er lige dét "men", hvis der sidder en kondensator i dens udgang.

Men jeg mener dog, at der burde ligge tættere på 0 volt, men det kommer også an på, hvilken transistor du bruger - specielt dens beta-værdi (strømforstærkning).

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
På indgangen ligger der ca. -2,7V er det skadeligt for forforstærkeren/dekoder ?
Siden du har jordet indgangen med R2 så kommer de -2.7 volt fra forforstærkerens udgang. Det lyder underligt - har du fjernet kondensatorere i den eller hvad?
Prøv at se hvad der sker hvis du ændrer R2 til f.eks. 10kohm.

Uanset: Hvis det kunne skade den så var det allerede sket.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 24 September 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Kondensatoren sidde i udgangen, prøver imorgen at skifte til 10Kohm.

Foreløbig tak til jer alle .

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
Siden du har jordet indgangen med R2 så kommer de -2.7 volt fra forforstærkerens udgang.

Ikke nødvendigvis. De to nederste transistorer danner en konstant-strøms-generator, som trækker ca. 5 mA fra den øverste transistor - den egentlige buffer. Med en transistor med en beta på ca. 185 - 200 vil buffer transistoren trække ca 27 µA fra basen - og dermed gennem modstanden R2 på 100 kohm: 27 µA * 100 K = 2,7 volt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes