Emne: besynderlig respons/vedr pa grej ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
rene-h skrev:
|
kære bjørn ,,vil du ikke præcisere hvilket som skal gemmenmåles med enheder i kabinettet,så man kan blive obs på hvad det handler om mere specifik på forhånd tak..
mvh RENE-H
|
|
|
Amplitude for hver enkelt enhed i nærfelt og på diverse afstande op til én meters penge startende med 1/4 til 1/2 baffelbredde afhængigt af højttalerens størrelse.
Impedans
T/S data
Derefter kan overvejelserne omkring filter begynde
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2008 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
| Frequency response in 180 Liter enclosure tuned to 35Hz |
 |
|
|
|
Hvad er dog det ? ruten til TdF 2009 er mig bekendt ikke sluppet ud endnu
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaryo03 skrev:
|
Så fandt jeg den! Diskussionen herinde mindede mig om et læser-besøg, High Fidelity engang var på. Året er 1985 - en vestjyde har vandkølet sin forstærker på 2x798 watt; forstærkeren er i øvrigt heller ikke udstyret med en volumenkontrol - for rock skal høres HØJT. Han var meget glad for sit anlæg - anmelderen var ikke specielt begejstret. (High Fidelity, nr.4, 1985). Men vestjyden fik det, han gerne ville have!
Selvom jeg ikke just tror, der bruges gummistøvler (den smilte jeg lidt af) til PA enheder, så laves de til andre formål end hifi. De skal simpelthen kunne noget andet. De skal være robuste, have høj følsomhed og høj belastbarhed. Det gør, de spiller anderledes end en hifihøjttaler. Bjørn ramte lidt uforvarende lige ind i sagens kerne - med sin kommentar om car-fi... ICE... havde jeg sagt, jeg havde bygget en af de bedst-spillende subwoofere med en Cerwin Vega 15" stroker, så ville den også være gal. Men hvem har egentlig erfaring til at vide det? Hvis tingene er bygget efter et formål, så må de også have karakter efter det formål, hvortil de er bygget. Man sætter en F1-bil på en racerbane og en 4x4 ude i skoven (men mange mennesker er åbenbart helt vilde med at køre 4x4 i byerne).
Selvom konstruktøren er nok så dygtig, så skal PA-enheden kunne noget andet end hifi. Begge enheder skal lyde så godt, som muligt - men 'som muligt' er ikke de samme kompromisser for de to systemer. De lyder altså forskelligt. Kan man lide PA-lyd, så er det fint. Men det er, basalt set, ikke hifi. Men man kan jo godt gå op i lyd alligevel! Nu pløjede jeg mig igennem mine gamle High Fidelity blade, og det slår mig, der er kommet en gevaldig ensretning de senere år. Mindre og mindre er acceptabelt. Det er fedt, der er folk, som vil eksperimentere - de skal så også tåle en del kritik - og have lyttelapperne helt ude, for der kan komme mange gode råd - desværre bliver tonen i de her fora på hifi4all ofte ganske syrlig. Så bliver een jo let lidt stædig. At få at vide, 'det fungerer slet ikke' eller 'læs en bog' er temmelig ukonstruktivt; men fair nok, der skal være plads til meninger.
Hvis enhederne er de samme (eller kan det samme), giver det ikke megen mening for flere firmaer at have både PA-enheder og hifi-enheder. At tage en enhed skabt til at spille i en hal og placere den i et lille rum er ikke uproblematisk - men ikke uladsiggørligt. At PA-enheder kræver noget mere juice - i min verden betyder det en ordentlig strømforsyning - ikke mange watt - virker logisk. Men altså, hvis tingene bliver gjort ordentligt, så lyder det også ordentligt - anderledes end hifi - men immervæk som f.eks. Rene H. gerne vil have det til. At høre musik på et mega-rock anlæg er en oplevelse i sig selv. Ikke en jeg lever for - men en jeg af og til savner.
Hvor ensrettet tingene er kan demonstreres ved en af mine helt egne erfaringer. Jeg har et par højttalere fra Technics - SB-M1000. En af mine venner går også meget op i hifi. Da han hørte, jeg havde købt Technics...???!!?? Han var egentlig ret hånende. Så hørte han dem. Jo, de spillede faktisk temmelig godt - men om jeg ikke burde fjerne Technics-skiltet fra dem. Han jokede (men egentlig ikke). Han kunne snildt ignorere de gode anmeldelser - og hans kendskab til mig - ikke at mine ører er totalt-forgyldte - men de virker.
Fordomme i denne verden er der mange af. Jeg tror ikke, der er så meget at gøre ved det. Jeg mener, jeg er '82 og har en rørforforstærker. Det tror jeg stadig på (og en PD121 Luxman pladespiller). Som sagt, det tror jeg på. De ikke så hifi-interesserede kammerater har trukket gevaldigt på skuldrene og kommet med dumsmarte bemærkninger - men man må tydeligvis lide for lyden.
Lur mig, jeg tror næsten, det her indlæg afslørede, jeg er akademiker - der er ikke meget htx'er tilbage i det her kadaver...
Hygge - det var vist snart alt, der kunne presses ud af denne her tråd.
P.S.: Kimber Cables er meget stringente og gode til at stramme bas op... jvf. High Fidelity kan Tannoys super-diskanter det samme. Men det er en anden diskussion 
|
|
|
Jeg gør intet uforvarende, det må være en fejlslutning afledt af din beskedne alder
Hvis jeg skal bygge en højttaler er jeg da græsk-katolsk om enhederne er tiltænkt dette eller hint formål, det eneste der interesserer mig er om enhederne har de egenskaber jeg ønsker og om de kan bringes til at følge den valgte overføringsfunktion (læs amplitude) uden unødig bøvl.
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 19 September 2008 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
rene-h skrev:
|
kære bjørn ,,vil du ikke præcisere hvilket som skal gemmenmåles med enheder i kabinettet,så man kan blive obs på hvad det handler om mere specifik på forhånd tak..
mvh RENE-H
|
|
|
Amplitude for hver enkelt enhed i nærfelt og på diverse afstande op til én meters penge startende med 1/4 til 1/2 baffelbredde afhængigt af højttalerens størrelse.
Impedans
T/S data
Derefter kan overvejelserne omkring filter begynde |
|
|
er det ikk bare nemmere,at lytte før man når der til ?? og er man så heldig som jeg at,alt lyder i den skøneste orden ..ha en go dag RENE __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 19 September 2008 kl. 06:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Jaryo03 skrev:
|
Så fandt jeg den! Diskussionen herinde mindede mig om et læser-besøg, High Fidelity engang var på. Året er 1985 - en vestjyde har vandkølet sin forstærker på 2x798 watt; forstærkeren er i øvrigt heller ikke udstyret med en volumenkontrol - for rock skal høres HØJT. Han var meget glad for sit anlæg - anmelderen var ikke specielt begejstret. (High Fidelity, nr.4, 1985). Men vestjyden fik det, han gerne ville have!
Selvom jeg ikke just tror, der bruges gummistøvler (den smilte jeg lidt af) til PA enheder, så laves de til andre formål end hifi. De skal simpelthen kunne noget andet. De skal være robuste, have høj følsomhed og høj belastbarhed. Det gør, de spiller anderledes end en hifihøjttaler. Bjørn ramte lidt uforvarende lige ind i sagens kerne - med sin kommentar om car-fi... ICE... havde jeg sagt, jeg havde bygget en af de bedst-spillende subwoofere med en Cerwin Vega 15" stroker, så ville den også være gal. Men hvem har egentlig erfaring til at vide det? Hvis tingene er bygget efter et formål, så må de også have karakter efter det formål, hvortil de er bygget. Man sætter en F1-bil på en racerbane og en 4x4 ude i skoven (men mange mennesker er åbenbart helt vilde med at køre 4x4 i byerne).
Selvom konstruktøren er nok så dygtig, så skal PA-enheden kunne noget andet end hifi. Begge enheder skal lyde så godt, som muligt - men 'som muligt' er ikke de samme kompromisser for de to systemer. De lyder altså forskelligt. Kan man lide PA-lyd, så er det fint. Men det er, basalt set, ikke hifi. Men man kan jo godt gå op i lyd alligevel! Nu pløjede jeg mig igennem mine gamle High Fidelity blade, og det slår mig, der er kommet en gevaldig ensretning de senere år. Mindre og mindre er acceptabelt. Det er fedt, der er folk, som vil eksperimentere - de skal så også tåle en del kritik - og have lyttelapperne helt ude, for der kan komme mange gode råd - desværre bliver tonen i de her fora på hifi4all ofte ganske syrlig. Så bliver een jo let lidt stædig. At få at vide, 'det fungerer slet ikke' eller 'læs en bog' er temmelig ukonstruktivt; men fair nok, der skal være plads til meninger.
Hvis enhederne er de samme (eller kan det samme), giver det ikke megen mening for flere firmaer at have både PA-enheder og hifi-enheder. At tage en enhed skabt til at spille i en hal og placere den i et lille rum er ikke uproblematisk - men ikke uladsiggørligt. At PA-enheder kræver noget mere juice - i min verden betyder det en ordentlig strømforsyning - ikke mange watt - virker logisk. Men altså, hvis tingene bliver gjort ordentligt, så lyder det også ordentligt - anderledes end hifi - men immervæk som f.eks. Rene H. gerne vil have det til. At høre musik på et mega-rock anlæg er en oplevelse i sig selv. Ikke en jeg lever for - men en jeg af og til savner.
Hvor ensrettet tingene er kan demonstreres ved en af mine helt egne erfaringer. Jeg har et par højttalere fra Technics - SB-M1000. En af mine venner går også meget op i hifi. Da han hørte, jeg havde købt Technics...???!!?? Han var egentlig ret hånende. Så hørte han dem. Jo, de spillede faktisk temmelig godt - men om jeg ikke burde fjerne Technics-skiltet fra dem. Han jokede (men egentlig ikke). Han kunne snildt ignorere de gode anmeldelser - og hans kendskab til mig - ikke at mine ører er totalt-forgyldte - men de virker.
Fordomme i denne verden er der mange af. Jeg tror ikke, der er så meget at gøre ved det. Jeg mener, jeg er '82 og har en rørforforstærker. Det tror jeg stadig på (og en PD121 Luxman pladespiller). Som sagt, det tror jeg på. De ikke så hifi-interesserede kammerater har trukket gevaldigt på skuldrene og kommet med dumsmarte bemærkninger - men man må tydeligvis lide for lyden.
Lur mig, jeg tror næsten, det her indlæg afslørede, jeg er akademiker - der er ikke meget htx'er tilbage i det her kadaver...
Hygge - det var vist snart alt, der kunne presses ud af denne her tråd.
P.S.: Kimber Cables er meget stringente og gode til at stramme bas op... jvf. High Fidelity kan Tannoys super-diskanter det samme. Men det er en anden diskussion 
|
|
|
Jeg gør intet uforvarende, det må være en fejlslutning afledt af din beskedne alder
Hvis jeg skal bygge en højttaler er jeg da græsk-katolsk om enhederne er tiltænkt dette eller hint formål, det eneste der interesserer mig er om enhederne har de egenskaber jeg ønsker og om de kan bringes til at følge den valgte overføringsfunktion (læs amplitude) uden unødig bøvl.
|
|
|
Svar til det med rødt:
Det er konstruktivt når folk hjælper hinanden med beskeden "det fungerer slet ikke", hvis der følger en vejledning med i hvordan det så kan komme til at virke. Det samme gælder "læs en bog", hvis vel at mærke titlen på bogen og navnet på forfatteren følger med. Jeg er meget enig med dig i at det er for let kun at sige "det fungerer slet ikke" eller "læs en bog". 
Jeg er '82 skriver du. Hvis det er 82 år gammel, så bøjer jeg mig for en evt. stor livserfaring og du har sikkert meget at fortælle, hvis det skal forståes som født i 82, så ser jeg at der fortsat er plads i den store "erfarings-værktøjskasse", som kun et helt liv kan fylde op.
At du afslører dig selv som akademiker, er det godt eller skidt ? Hvad er det i dit indlæg som afslører at du er akademiker ? er det et kvalitetsmærkat at være akademiker i forhold til ikke akademiker ? sorry, jeg er forvirret. 
Du har vist lavet en skrivefejl mht. at der ikke kan presses mere ud af denne tråd, der burde stå "så kan der vist ikke presses mere ud af egen kommentar=Jaryo03". Endvidere er det ikke dig der afgør en trådafslutning, men nærmere bestemt rene-h, som er trådstarter.
OBS: Jeg hakker ikke, jeg søger bare svar. 
|
| Til top |
|
| |
Jaryo03 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 19 September 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
[1] Det er konstruktivt når folk hjælper hinanden med beskeden "det fungerer slet ikke", hvis der følger en vejledning med i hvordan det så kan komme til at virke. Det samme gælder "læs en bog", hvis vel at mærke titlen på bogen og navnet på forfatteren følger med. Jeg er meget enig med dig i at det er for let kun at sige "det fungerer slet ikke" eller "læs en bog". 
[2] Jeg er '82 skriver du. Hvis det er 82 år gammel, så bøjer jeg mig for en evt. stor livserfaring og du har sikkert meget at fortælle, hvis det skal forståes som født i 82, så ser jeg at der fortsat er plads i den store "erfarings-værktøjskasse", som kun et helt liv kan fylde op.
[3] At du afslører dig selv som akademiker, er det godt eller skidt ? Hvad er det i dit indlæg som afslører at du er akademiker ? er det et kvalitetsmærkat at være akademiker i forhold til ikke akademiker ?
[4] Du har vist lavet en skrivefejl mht. at der ikke kan presses mere ud af denne tråd, der burde stå "så kan der vist ikke presses mere ud af min egen kommentar = Jaryo03". Endvidere er det ikke dig der afgør en trådafslutning, men nærmere bestemt rene-h, som er trådstarter.
OBS: Jeg hakker ikke, jeg søger bare svar. 
[/QUOTE]
1) 
2) I en diskussion om erfaring er alder af væsentlighed - for i mange tilfælde hænger alder og erfaring sammen - i andre hænger alder og bitterhed sammen Men her betyder det 1982'er. For at vise to ting: For det første er selv yngre mennesker en del af 'hifi-fordomssystemet'. Fordomme er ikke nødvendigvis dårlige - ofte viser de sig at være korrekte antagelser. Mennesker dømmer bare ting, før vi faktisk kender dem indgående. Nødvendigt for at få et hurtigt overblik over verden. For det andet for at fortælle, jeg ikke er så gammel endda, og jeg oprigtigt gerne vil vide mere.
3) Det er et kvalitetsmærke i forhold til at have 'værktøjskassen' til at (lomme-)filosofere over, 'hvordan kan det dog egentlig være' - men et dårligt tegn, når tingene handler om teknik. Akademien afsløres, synes jeg, af tesernes opbygning. Det er et idé-grundlag bygget på logiske følgeslutninger - og det er så her, en tekniker skulle byde seriøst ind og be-/ afkræfte teserne. NB: Jeg har læst et par højttalerbøger - jeg kan bare ikke forstå dem - for mange, for mig, ukendte parametre. Mangler en mentor Så altså handler det mestendels om tonen og opbygningen i mit indlæg; det var bare en tø-hø'er. Men jo, hvis det handler om at bygge en højttaler, eller indstille en video, så er det da klart, at akademiker ikke er et kvalitetstegn 
4) Min fejl.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
rene-h skrev:
bjørn skrev:
rene-h skrev:
|
mvh RENE-H
|
|
|
Impedans
T/S data
Derefter kan overvejelserne omkring filter begynde
|
|
|
er det ikk bare nemmere,at lytte før man når der til ?? og er man så heldig som jeg at,alt lyder i den skøneste orden ..ha en go dag RENE |
|
|
Når nu du åbenlyst erkender ikke har have bare den mindste smule indsigt i højttalerteori eller -konstruktion kan jeg ikke gøre andet en at anbefale dig en mindre krævende hobby.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 September 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Når nu du åbenlyst erkender ikke har have bare den mindste smule indsigt i højttalerteori eller -konstruktion kan jeg ikke gøre andet en at anbefale dig en mindre krævende hobby.
|
|
|
Alternativ: Bibloteket = masser af læsning, eller Arne Rodahls artikel Lyd & Højttalerbyg i 7 dele.
http://www.hifi4all.dk/content/artikler.asp
( hvor er det herligt at Arne har lavet den artikelserie, det er blevet så let at skubbe folk derover ...tak Arne ).
God weekend til alle. 
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hhmmmm..ok det der den kæntrer..at intens lytning og være obs på hvilke enherder man køber,ved at høre dem i andre sammenhænge og skaffe så mange meningsudvekslinger som muligt..i forhold til det jeg skal bruge dem til,og hvilken lyd jeg opsøger..så har man erkendt ikke at have ,det mindste indsigt i i valg af højtaler..
for i bund og grund,er det jo mig som skal ud og vælge kabinet ,og enheder som kan give MIG en chance for at indfrie MIN tolkning af god lyd..
men man kommer alså ikke udenom,bøger skrevet /hendvendt til hifi orienterede lyttere,som benytter lidt anderledes enheder,en jeg...at smide"mig til bogklubben er vel lidt ,at sige:RENE du må huske domediskantens gode egenskaber ,ligeledes 6,5 bassens...for mener ikk at have set ,disse bøger omhandle pa-problematikker ret dybt..eller tager jeg fejl ???? og igen prøver jeg:heller ej mig søger markante ændringer i mit system ..jeg var mere obs på :hvorfor pa-klinger så skævt.. sammen med god lyd..og for at give en glad historie videre om,hvor godt tilfreds jeg er,uden at have benyttet fine kevlarbasser og håndskårne buede bafler osv.
men udelukkende,ikraft af skrammel smidt ind med en skovl,helt tilfældigt og rigtig mange i min omgangskreds,som værner om god musik ,bare mere i hifi lejren..giver udtryk for:hvor lyder det dog knald godt..og har fået sat istand..at en del herinde fra også ,kommer hjem og lytter tildet system,som ej har lænet sig op ad,det der ligner :bøger m/akustikkens love mm mvh RENE -H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det nemligt korrekt..tak
mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 September 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaryo03 skrev:
|
1) 
2) I en diskussion om erfaring er alder af væsentlighed - for i mange tilfælde hænger alder og erfaring sammen - i andre hænger alder og bitterhed sammen Men her betyder det 1982'er. For at vise to ting: For det første er selv yngre mennesker en del af 'hifi-fordomssystemet'. Fordomme er ikke nødvendigvis dårlige - ofte viser de sig at være korrekte antagelser. Mennesker dømmer bare ting, før vi faktisk kender dem indgående. Nødvendigt for at få et hurtigt overblik over verden. For det andet for at fortælle, jeg ikke er så gammel endda, og jeg oprigtigt gerne vil vide mere.
3) Det er et kvalitetsmærke i forhold til at have 'værktøjskassen' til at (lomme-)filosofere over, 'hvordan kan det dog egentlig være' - men et dårligt tegn, når tingene handler om teknik. Akademien afsløres, synes jeg, af tesernes opbygning. Det er et idé-grundlag bygget på logiske følgeslutninger - og det er så her, en tekniker skulle byde seriøst ind og be-/ afkræfte teserne. NB: Jeg har læst et par højttalerbøger - jeg kan bare ikke forstå dem - for mange, for mig, ukendte parametre. Mangler en mentor Så altså handler det mestendels om tonen og opbygningen i mit indlæg; det var bare en tø-hø'er. Men jo, hvis det handler om at bygge en højttaler, eller indstille en video, så er det da klart, at akademiker ikke er et kvalitetstegn 
4) Min fejl.
|
|
|
Respekt, jeg ser ydmyghed og indblik, som jeg ikke lige kunne gennemskue i dit første indlæg. Jeg er glad for at jeg spurgte dig, så også jeg blev klogere ....mange tak for dine svar. 
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan kan det mon være at,mange folk som kalder visse komponenter for hifi..tit misforstår og tror ,vi som har valgt pa..vil have hifi lyd (hva det end er) jeg jagter ej anden lyd end den,jeg har været så heldig at ramme pt..og om den er hifi eller ej ,så så mit mål indfriet..men prøver ikk på nogen måde at,hævde at andet er underlegent fordi jeg har et nuanceret billede af ,god lyd er det den enkelte hører..men ofte er det ham som har valgt pa--som får at vide,den er helt gal mht at,kunne få god lyd af denne vej..???????? navnligt til hjemmebrug....
hvorfor er det lige sådan..
en sjov lille form for monopol der opstået ??
bare en tanke
jeg er helt forvisset om at,det som står i stærkt kontrast til pa da lyder fantasktisk for dem der har valgt feks tynde pianokabinetter m håndloddet pasive delefilter,og pladespiller på 75 kg til 80,000 kr kabler for lige så..og varme glødende røramps på 13w..
jeg ville ikk kunne bruge fordomme til noget..
konstruktivt overhovedet..gud må vide hvorfor mange folk ikke ,kan nøjes med udtrykket:jeg har opnået den ultimative lyd til mig ?? men sætter et større forhørsforløb igang,om oveni må fortælle hvor gal på den man er..??mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
Jaryo03 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 20 September 2008 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var så lidt! (KrammeAcoustics)
Fulgte i øvrigt dit råd og så på artikelserien fra Arne Rodahl. Er ved at printe dem ud nu. Men han siger følgende om PA-højttalere:
"PA højttalere
- Højttalere til musisk brug (instrumentforstærkning, sanganlæg og diskoteksbrug).
- Offentlig annoncering, togstationer, stadioner og lignende (ikke beskrevet).
PA højttalere skal opfylde flere specifikke krav, hvor evnen til at afgive store lydtryk i en rimelig lydkvalitet med lav forvrængning nok er den vigtigste. Til at opfylde dette krav fordres høj følsomhed og stor belastningsevne af driverne over lang tid. Tillige må kabinetterne være robuste og kunne tåle stød og slag. PA højttalere er typisk hornsystemer med høje virkningsgrader ofte kombineret med basreflekssystemer.
Til PA højttalere kræves ikke nødvendigvis hi-fi-kvalitet, hvorfor kravet til tolerancer på nogle områder er mindre end f.eks. til hi-fi højttalere og high-end. Således kan afvigelser i frekvenslineariteten og egenlyd fra kabinetterne accepteres med en relativ stor margin, idet der må indgås kompromiser, for at opnå højest mulige følsomhed sat i relation til anskaffelsesprisen.
PA-systemer består typisk af mellemtone- og diskanthorn kombineret med et basrefleks-system, hvor basreflekssystemet varetager basområdet. Hornsystemer der kan gengive frekvenser under ca. 100 Hz har det med at blive meget store, hvorfor de sjældent anvendes." ( http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1673&zoneid=2)
Der er en del grundlæggende oplysninger om de forskellige systemer. Absolut værd at kigge på... tak for linket! I øvrigt bør det for god ordens skyld nævnes, Arne Rodahl selv kalder opdelingen af højttalerne i kategorier for en rettesnor. Stykket siger ikke så meget nyt - men jeg håber, Rene-H vil kaste et blik på den ene artikel. Det er ikke så vildt teknisk - og der bruges lidt plads på seriøst PA.
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2008 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jaryo 03..jamen det da så absolut jeg vil..se mig lidt for i nævnte artikel/historie vedr pa-og krav med gængse grundprincipper..
nu har jeg bevidst gået udenom horn systemmer i bas/melentone området da det ikk har gode vilgår .for god lyd gennerelt..
og tilgangen til pa og vanlige holdninger om..pa s konstruktioner og brug har jeg ,faktisk læst til hovedpine opstod,,
men ikk lige denne forfatters udlægning..
så det vil jeg da gøre
obs:mht du skrev :jeg må lide for lyden,,i andet indlæg..da du har måttet høre for div ..pladespiller osv ..jamen hvis man kan stå inde for sine valg,og man mener at have lyd som behager en,,så skidt da med hva andre mener /tror syndtes ,og ikk har hørt..hva
mange hilsner RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 20 September 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil da også sige, at mange af de omdiskuterede projekter herinde er hybrid-mix af Hifi/Highend og PA-enheder, ofte valgt ud fra enhedernes belastningsevne og lydtryks-loft.
Ved dette mix opnåes et højere muligt dB-nievau, samtidig med at velvalgte enheder stadig fremstiller kvalitets/HiFi/Highend lyd.
Blot med evnen til højere lydniveau end normale systemer tilbyder.
Så - derfor vil man ikke kunne slå dem i hartkorn alle sammen som "ren PA" - men det er der heldigvis også ved at være forståelse for.
Personligt har jeg stor forståelse for, at ethvert Hifi/HighEnd system trods alt må gå på en række kompromisser - jeg har endnu ikke hørt, hørt om eller set beskrevet den højtaler der påstår den er Perfekt til alt.
Derfor finder jeg det interesasnt, hvilke kompromisser der vægtes og vælges.
"Lydtryk" er ofte valgt "fra" til fordel for "mikrodetaljer".
Men ved netop at mixe enheder fra HighEnd og "PA-sektorens HighEnd" kan man faktsik opnår skræmmende niveau samtidig med fantastiske detaljer.
Et af de store kompromisser i denne sammenhæng er størrelsen.
Men det er ikke alle der behøver at tage hensyn til den slag. MIsundelse? årh lidt!
Mvh. Offcourse __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 September 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
|
Vil da også sige, at mange af de omdiskuterede projekter herinde er hybrid-mix af Hifi/Highend og PA-enheder, ofte valgt ud fra enhedernes belastningsevne og lydtryks-loft.
|
|
|
Netop, sad selv og tyggede på det du skriver der Offcourse. 
Kombinationernes veje er nemlig uransagelige.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 20 September 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo også mulighed for at der eksisterer pa enheder der er bedre end hifi ditto. og vil man have det mest optimale må man se stort på hvad det er "beregnet" til. min favorit sub enhed er eks. car-fi, og jeg har endnu ikke hørt alm hifi enheder, heller ikke små lette, der formåede at være så velopløst, detaljeret, dynamisk og på en hver måde "korrekt" og detaljeret.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 20 September 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yeps - rigtigt nok Kim  __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej venner..at der findes pa-enheder som,kan ting og sager,er hvad det er..men ej forglemme at,de skal have overoverdentlige gode omgivelser (kabinetter)tror ikk bare man kan skille det ad..så de forhold man normalvis må tage højde for..ved gængs pa brug,,gælder ikk helt hvis det hjem til,
der skal kæmpes ligeså intens for sagerne,som ved et hifi setup.muligvis mere da det ej er i rette element..mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 21 September 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg troede at PA-enheder var BEDRE
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|