Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 03:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Cambridge Audio DacMagic (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 22
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 December 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

batman40år skrev:
vibe skrev:

ok, min tanke var at spare plads, ved kun at benytte en dvd-afspiller og så have dac'en ved siden af, men selvfølgelig kun hvis det ville give bedre lyd end min nyværende cd-afspiller. hvis jeg alligevel skal bruge min rotel som drev, så kommer det hele jo kun til at fylde endnu mere.

så tror bare jeg fortsætter med min nuværende opstilling. er i bund og grund meget tilfreds med min rotel. selvom det andet kunne have været ret smart.

tak for svarene.

mvh

køb en go dvd og så får du rigtig go lyd med cambridge dac på og et godt kabel

så er det store spørgsmål bare, hvad er en god dvd-afspiller? eller måske rettere hvilken dvd-afspiller er god?

og så kan vi starte en helt ny diskussion omkring hvilken dvd-maskine der bedst aflæser og videresender et digitalt signal.

men løsningen med en dvd-afspiller og en dac er da stadig ret tiltalende, da man både sparer plads og penge.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

M-dam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 December 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Så har jeg haft en dacmagic i en uge - eller er det to? - og jeg er en glad mand. Det lyder super! Selv på mit højst bedagede anlæg, der nu står foran store udskiftninger :-)

Jeg bruger min bærbare som afspiller, har tilsluttet dac'en via usb, og jeg tænkte, at jeg lige ville fortælle, hvad jeg har gjort for i videst muligt omfang at omgå mikseren i Vista. Måske kan det hjælpe nogen.

"Problemet" (jeg ved faktisk ikke helt, om jeg overhovedet kan høre forskel!) er, at Vistas mixer pr. default blander sig i afspilningen; dacmagic viser fx, at den modtager en Sample Rate på 44.1 kHz selv om musiknummeret faktisk har en sample rate på 48 kHz og også afspilles uden downsampling i Foobar2000. Med standardindstillingerne i Vista ser det derfor ud til, at mixeren har en finger med i spillet - og det går jo virkelig ikke :-)

Peter Pawlowski, der er manden bag foobar2000, har udviklet en "component" til Foobar2000, der kan udnytte, at Vista faktisk giver programmer mulighed for at få "eksklusiv styring" af lydenheder som dacmagic. Hans component hedder WASAPI Output Support, eller foo_out_wasapi. Den har jeg hentet og installeret (dvs kopieret til components-mappen), og dermed fået mulighed for at vælge wasapi-afspilning under Foobars output-indstillinger.

Så langt, så godt. Foobar2000 er nu udstyret til at tage eksklusiv kontrol med dacmagic.

Derefter skal Vista så have besked om, at det er tilladt programmer at få eksklusiv kontrol over dacmagic. Det gør man sådan: kontrolpanel, lyd, egenskaber for dacmagic, avanceret, tillad programmer at overtage eksklusiv styring af enheden.

Sådan! Når jeg afspiller et nummer på 48 kHz, viser dacmagic nu faktisk en incoming sample rate på 48 kHz. Og Vistas lydkontrol fungerer ikke længere. Det må man vel tage som et tegn på, at mixeren blander sig udenom :-)

Jo, jeg kender godt til ASIO :-) Men så vidt jeg forstår, anbefales det Vista-brugere at benytte wasapi i stedet. ASIO er, så vidt jeg ved, til XP.

Edit: Lidt lekture på wikipedia :-)

MVH

Til top Vis M-dam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M-dam

Asklepios
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008
Sendt: 02 December 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Så har jeg også bestilt en dd. men det går vel noget tid inden man ser den...
Om ikke andet så er planen at den skal have nogle tæsk, og så skal jeg se om jeg kan låne en MF V-dac og sammenligne med. Så må jeg se hvad der er bedst...  
Prisforskellen er 500 kr. mellem de to, MF er dyrest!

Mange hilsener

Simon

Simon

B&O, ProAc, Rega & Sonos

Atlas
Til top Vis Asklepios's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asklepios

M-dam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Glæder mig til at høre din vurdering. Jeg har i hvert fald ikke fortrudt, troede ikke at det gamle l**t kunne spille så godt 

2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 December 2008 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Hvad er status på vurderingen af de 2 mod hinnanden ?

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 December 2008 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, at jeg napper en for sjov.

Asklepios
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008
Sendt: 06 December 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

2ben.dk skrev:

Hejsa,

Hvad er status på vurderingen af de 2 mod hinnanden ?

Hvis det er mig du spørger, så er testen desværre annulleret...
Det skyldes at jeg er blevet den lykkelige ejer af en Accuphase DP-65V, der også fungerer som DAC. Så havde ikke brug for den og annullerede ordren.

Simon

B&O, ProAc, Rega & Sonos

Atlas
Til top Vis Asklepios's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asklepios

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 December 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

foo_out_wasapi er fin men næppe nødvendig med mindre man har flere samtidige lydkilder man vil blokere for. Hvis man
bare har én applikation kørende med audio output er der jo ikke noget der bliver mixet sammen. Omvendt er det en mere
direkte vej til lydkortet. Hvis der skulle komme en systemlyd ("pling") så opererer mixeren i 32 bit og ikke som i XP kun 16
bit.

Det vil da klart være at foretrække at bruge USB med den DAC. Væk med CD, væk med DVD. Det kan være der kommer
en optisk asynkron indgang når USB 3 kommer. Så slipper man for elektrisk kobling med PC, ellers kan man sikkert bruge
en elektro-optisk adapter.

Windows 7 får low-latency understøttelse til professionelle audio applikationer, men det er måske primært nyttigt til
synkrone interfaces.

Jeg er spænt på hvordan DacMagic's ATF upsampling klarer sig sammenlignet med f.eks. sinc interpolation.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

M-dam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

xo skrev:
foo_out_wasapi er fin men næppe nødvendig med mindre man har flere samtidige lydkilder man vil blokere for. Hvis man
bare har én applikation kørende med audio output er der jo ikke noget der bliver mixet sammen. Omvendt er det en mere
direkte vej til lydkortet. Hvis der skulle komme en systemlyd ("pling") så opererer mixeren i 32 bit og ikke som i XP kun 16
bit.

Hej xo

Problemet er - så vidt jeg kan se - at i DELT mode, som er standard-mode i Vista, der lægger man sig fast på en bestemt samplefrekvens for den enkelte lydenhed. Det betyder så, at man kan opleve, at 48 kHz lyd sendes ud af pc'en som 44.1. Så vidt jeg kan se, er DELT mode ret ufleksibel? Det lykkedes i hvert fald ikke mig at gøre det mere fleksibelt.

Først da jeg installerede foo_out_wasapi virkede EKSKLUSIV mode, der gør, at Foobar2000 alene styrer, hvilken samplefrekvens, der sendes ind i dac'en.

Så - min erfaring var, at foo_out_wasapi faktisk var nødvendig for at holde mikseren ude.

Kan man høre forskel? Næ, jeg kan ikke

Jeg tror, du ved mere om dette, end jeg gør, så lad endelig høre!

MVH

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Du kan jo bare sætte default samplefrekvensen til det du har brug for, om det så er 48 kHz eller 44,1 kHz. Default setup ved mig er
2-kanal, 24 bit, 192.000 Hz, dertil bruger jeg foo_dsp_src upsampling, eller gjorde, det nye foo SDK kræver at SRC genoversættes.
Men så kan man bruge sinc interpolation igen.

M-dam skrev:
Hej xoProblemet er - så vidt jeg kan se - at i DELT mode, som er standard-mode i Vista, der lægger man sig fast
på en bestemt samplefrekvens for den enkelte lydenhed. Det betyder så, at man kan opleve, at 48 kHz lyd sendes ud af pc'en som
44.1. Så vidt jeg kan se, er DELT mode ret ufleksibel? Det lykkedes i hvert fald ikke mig at gøre det mere fleksibelt.Først da jeg
installerede foo_out_wasapi virkede EKSKLUSIV mode, der gør, at Foobar2000 alene styrer, hvilken samplefrekvens, der sendes
ind i dac'en. Så - min erfaring var, at foo_out_wasapi faktisk var nødvendig for at holde mikseren ude.Kan man høre forskel? Næ,
jeg kan ikke Jeg tror, du ved mere om dette, end jeg gør, så lad endelig høre!MVH

M-dam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

xo skrev:
Du kan jo bare sætte default samplefrekvensen til det du har brug for, om det så er 48 kHz eller 44,1 kHz. Default setup ved mig er
2-kanal, 24 bit, 192.000 Hz, dertil bruger jeg foo_dsp_src upsampling, eller gjorde, det nye foo SDK kræver at SRC genoversættes.
Men så kan man bruge sinc interpolation igen.

OK, det er jo rigtigt nok. Men når man lige har anskaffet sig en spritny dac, vil man jo gerne lade den om al upsampling :-)

Ellers vil man jo nogle gange komme ud for, at der enten up- eller downsamples på computeren samtidig med at der upsamples i dac'en. Med mindre, selvfølgelig, at man sætter tallene så højt i foobar, at det altid kun vil være computeren, der står for upsampling.

Men hvad er sinc interpolation for noget???

MVH

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Det er meget muligt den interpolation som DacMagic bruger er meget bedre. Sinc interpolation er beskrevet en smule her

http://www.mega-nerd.com/tmp/secret_rabbit_code.pdf
http://mathworld.wolfram.com/SincFunction.html

Knock yourself out ;-)

M-dam skrev:
OK, det er jo rigtigt nok. Men når man lige har anskaffet sig en spritny dac, vil man jo gerne lade den om al
upsampling :-) Ellers vil man jo nogle gange komme ud for, at der enten up- eller downsamples på computeren <span
style="font-style: italic;">samtidig med</span> at der upsamples i dac'en. Med mindre, selvfølgelig, at man sætter tallene
så højt i foobar, at det altid kun vil være computeren, der står for upsampling. Men hvad er sinc interpolation for noget???
MVH

M-dam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

xo skrev:
Det er meget muligt den interpolation som DacMagic bruger er meget bedre. Sinc interpolation er beskrevet en smule her

http://www.mega-nerd.com/tmp/secret_rabbit_code.pdf
http://mathworld.wolfram.com/SincFunction.html

Knock yourself out ;-)

Tak for kaffe!

Jeg vender tilbage om 3-4 måneder, skal lige have genopfrisket min matematik ... 

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Det der fænger min opmærksomhed er -

In signal processing, a sinc filter is an idealized filter that removes all frequency components above a given bandwidth,
leaves the low frequencies alone, and has linear phase. The filter's impulse response is a sinc function in the time domain,
and its frequency response is a rectangular function.

Realistic filters can only approximate this ideal, since an ideal sinc filter (aka rectangular filter) has an infinite delay, but it is
commonly found in conceptual demonstrations or proofs, such as the sampling theorem and the Whittaker–Shannon
interpolation formula.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sinc_filter

Især "realistic filters can only approximate this ideal".

De upsamplers jeg har set har variabel sinc dybde/rekursion, men uendelig rekursion er naturligvis ikke en mulighed. Det
bliver hurtigt uberegneligt i real-tid, men man kan selvfølgelig også gå i ekstremen og forudberegne sine data med en
afgrundsdyb rekursion. SRC resampleren er en effektiv implementation af en sinc (sine cardinal) interpolator der kan
fungere i real-tid på de fleste systemer (kan varieres i dybden).

http://en.wikipedia.org/wiki/Interpolation

Men det kan være der er nogle teoretikere til stede der har mere at sige...

M-dam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er i hvert fald stået af her :-) Det fik mig dog til at tænke på den gamle klassiker "Streets of London"og det er da altid noget

mvh

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Som jeg læser det: sinc interpolation er teoretisk perfekt - men kun hvis samplefrekvensen er faktor 2 af frekvensloftet i det
kontinuerlige signal. Det er det jo ikke i praksis men derfor kan det godt skabe nogle tilnærmelser der er bedre end
alternativet. Om det findes domæne-specifikke interpolatorer, et interessant emne...

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2008 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Lidt mere efterforskning...

DacMagic baseres på Q5 upsampling DSP fra Anagram. Q5 algoritmen er kort beskrevet i et whitepaper og kaldes her
Adaptive Time Filtering (ATF):

Citér:
ATF uses an advanced polynomial curve fitting algorithm that closer matches
the original audio data, than sample-and-hold, or piece-wise linear estimation interpolators.
This advanced technique allows jitter invoked errors in the resampling process to be minimized
to a point where they no longer become relevant, and as this process is extremely efficient,
ATF can be implemented on low cost SHARC or Blackfin DSPs boosting overall system
performance without impacting on cost.

Sample-and-hold er absolut bundskraberen. Det er blot repetition af en prøveværdi (sample). Piece-wise linear estimation er
blot linær interpolation og er lidt bedre, her er der rent faktisk tale om interpolation. Men jeg kan ikke umiddelbart læse ud
af teksten at de bruger sinc algoritmen. De bruger dog noget der er en del bedre end linær interpolation og det er altid
noget.

Interpolation er også kun en del af konceptet, så selvom de ikke skulle bruge sinc interpolation eller meget flad sinc
interpolation, så er der jo andre teknikker i brug.

Det eneste jeg syntes man kan tænke på her er at en moderne Intel processor kan kværne tal som intet andet i verden (det
skulle da lige være en grafisk processor, VPU) og den er istand til at udføre den slags i realtid med en pæn rekursion. Der er
også software der overlader arbejdet til en VPU, som i sagens natur er egnet til massivt talknuseri.

Men hvis man bruger SPDIF overførsel fra en PC, f.eks. så har man heller ikke besvaret jitter problemet og der skal stadig
komme en god DA derefter, for den sags skyld.

Juppe2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Sendt: 15 December 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

idag hentede jeg en MF V-dac som jeg satte til min Airport via optisk digitalkabel. Det lyder super - jeg har ikke før hørt en seperat dac - men jeg
er meget tilfreds.

MVH
Til top Vis Juppe2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juppe2

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 December 2008 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Juppe2 skrev:
Hej Alle,

idag hentede jeg en MF V-dac som jeg satte til min Airport via optisk digitalkabel. Det lyder super - jeg har ikke før hørt en seperat dac - men jeg
er meget tilfreds.

MVH

Måske ikke så meget men den her tråd at gøre, men jeg læste netop i et tysk blad at den DAC skulle være bedre end den nye Cambridge. Hvad står den i?

Juppe2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Sendt: 16 December 2008 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

ca 2000 - lousy indpakning, lille undseelig kasse - men stor lyd.
Rigtigt at det nok ikke hører til her - men jeg har skrevet om den længere oppe, da jeg selv overvejede en Cambridge.
Til top Vis Juppe2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juppe2

<< Forrige Side af 22 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes