Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Cambridge Audio DacMagic (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 22
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Er jeg ene om at overveje Azur 840c som ren DAC?
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Du kan få min - for den ryger sgu retur.

Kvalilitetsindtryk ved udpakning var højt - mine forventninger steg for alvor her. Den blev tilkoblet til min SB både med optisk og coax og videre til min NAD M3'er både via RCA og balanceret XLR.

Der blev lyttet i fire timer på RCA og jo den spillede pænt - stemmer blev mere klare og anslag og timing virkede mere præcist end SB DUET alene. Men slet ikke i nærheden i af at imponere - jeg ofrer gerne væsenligt mere for at få noget bedre.

På balanceret drift var venstre kanal højere med ca . 3-4 db - målte efter med en test CD og min dB-måler fra RadioSchack. Det er sgu da for dårligt hva? Troede føst at det var mit grej - byttede rundt som sindsyg men måtte sande at det var DAC'en. Hvis man byttede XLR-stik på forstærkeren skiftede den kanal - og nej det var heller ikke kablerne - de blev også ombyttet og skiftet. Fejlen blev i venstre kanal på DAC'en og fuldte med rundt ved ombytning.

Jeg overvejer at prøve Azur 840c inden jeg dropper Cambridge helt.

Modtog en Dac Magic igår spiller fint men venter lidt med en endelig evaluering men synes det tegner lovende, checkede lige balancen efter dit indlæg, har en Denon casette med rimelige nøjagtige DB måling, brugte en denon test cd med et 1000 hz signal først venstre dernæst højre kanal med nøjagtig ens udslag, vil senere sætte et multimeter på kablet og måle samme  ac output som jo må være det mest præsice hvordan har du målt ellers udover Shack målingen som måske ikke kan være helt præsic. VH. madsen

Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har blot spillet en testtone på 1kHz på balanceret XLR via mine argento XLR-kobberkabler og målt begge kanaler uden røre tonekontroller eller volumen - skiftede mellem kanalerne ved at bruge ét og samme xlr-kabel. Det er helt tydeligt hvis det sker - man er ikke i tvivl - det kan tydeligt høres - min er blot defekt i den balancerede del. Resten virker fint.

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Jeg har blot spillet en testtone på 1kHz på balanceret XLR via mine argento XLR-kobberkabler og målt begge kanaler uden røre tonekontroller eller volumen - skiftede mellem kanalerne ved at bruge ét og samme xlr-kabel. Det er helt tydeligt hvis det sker - man er ikke i tvivl - det kan tydeligt høres - min er blot defekt i den balancerede del. Resten virker fint.

Ok hvor mange minivolt var differencen, kan du huske det, jeg tjekker min om et par dage Vh. madsen, er der andre der har samme problem

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

madsen skrev:
Martin_Kbh skrev:

Ok hvor mange minivolt var differencen, kan du huske det, jeg tjekker min om et par dage Vh. madsen, er der andre der har samme problem

Jeg har ikke gidet at måle det med multimeteret - det kan tydeligt høres at min er defekt i de balancerede kredsløb.

kkandler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Det er da utrolig at der ikke er andre der har bemærket dette. Især de større hifi-blade der har testet den.

Hvis det gælder alle CA´s DAC Magic så er det da en pinlig affære for dem. Fordelen med en balanceret udgang er jo netop at den er balanceret.

Martin -> Har du noget indtryk af om der var nogen forbedringer i lyden med balanceret <-> ubalanceret udgang (hvis man kan bortse fra
forskellen i output)?
Til top Vis kkandler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kkandler

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Har ikke XLR, så jeg skal ikke kunne sige om min også har et problem, men ubalanceret lyder den imo fantastisk.

Har i hvertfald meget svært ved at finde ud af hvad der er bedst af den og den indbygede DA-konverter i min CD-afspiller (Primare D20) og den kostede da immervæk 9.000kr fra ny af, så det er da udmærket gået. Måske er det lidt til D20'erens fordel lige nu, men så længe DacMagic'en spiller med lakridskabler, så er det stadig ikke en fair sammenligning.

Skal nu også kun bruge den til at hive lidt bedre lyd ud af min computer og Apple TV - og det klarer den fint. Tager forbi en ven i aften og ser hvad den kan gøre ved hans Mac Mini.

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

M-dam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

I de anmeldelser, jeg har læst, har der ikke været tale om hørbar forskel på balanceret og ubalanceret. Jeg har ikke selv sammenlignet endnu - men hvad siger I?

I øvrigt: Er der nogen, der på nuværende tidspunkt tør sige noget om, hvilke forstærkere DacMagic vil lyde bedst sammen med? Jeg skal snart på indkøb :-)

MVH

Til top Vis M-dam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M-dam

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

kkandler skrev:
Det er da utrolig at der ikke er andre der har bemærket dette. Især de større hifi-blade der har testet den.

Det er altså kun min udgave som er defekt - jeg tror bestemt ikke det er et generelt problem.

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

madsen skrev:
Martin_Kbh skrev:

Jeg har ikke gidet at måle det med multimeteret - det kan tydeligt høres at min er defekt i de balancerede kredsløb.

Ok det er din subjektive vurdering der ligger til grund, det ville jeg checke rent teknisk hvis  jeg var dig men ok returretten kan jo benyttes, men min bliver  ihvertfald testet med multimeter, selvom jeg er 100 på den er ok VH Madsen 

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

madsen skrev:
Martin_Kbh skrev:

madsen skrev:
Martin_Kbh skrev:

Ok det er din subjektive vurdering der ligger til grund, det ville jeg checke rent teknisk hvis  jeg var dig men ok returretten kan jo benyttes, men min bliver  ihvertfald testet med multimeter, selvom jeg er 100 på den er ok VH Madsen

Der er vist næppe meget subjektivitet over en måling med et dB-meter fra Radioshack.
3-4 dB's forskel her er en direkte katastrofe.

EDIT: Jeg flyttede din kommentar, så citeringen fremstår korrekt.

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
madsen skrev:
Martin_Kbh skrev:

madsen skrev:
Martin_Kbh skrev:

Der er vist næppe meget subjektivitet over en måling med et dB-meter fra Radioshack.

Hvis det er en radio Shack til frekvensmåling af højtalere er jeg meget lidt sikker på at du kan lave en korrekt sammenligning af højre - venstre output idet rummets akustik spiller ind. den enste rigtige måde  at checke er at måle elektrisk, hvis det er en Shack måler i 4 - 500 klassen går det ikke målingen mere pålideligt,.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

okÅGE!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

madsen skrev:
Spencer skrev:
madsen skrev:
Martin_Kbh skrev:

madsen skrev:
Martin_Kbh skrev:

Hvis det er en radio Shack til frekvensmåling af højtalere er jeg meget lidt sikker på at du kan lave en korrekt sammenligning af højre - venstre output idet rummets akustik spiller ind. den enste rigtige måde  at checke er at måle elektrisk, hvis det er en Shack måler i 4 - 500 klassen går det ikke målingen mere pålideligt,.

Rumpåvirkninger kan være forstyrrende faktor, hvis man ikke laver testen med at bytte kanal, så de 3-4 dB skifter over til den anden side. Det gjorde han jo, så derfor kan vi udelukke rummet som fejlkilden.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Madsen....jeg tror at du overkomplicerer diagnosen på et ret simpelt problem.

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Madsen....jeg tror at du overkomplicerer diagnosen på et ret simpelt problem.

Ja ok det har du ret i, havde lige fået den ind af døren og sluttet den til da jeg læste dit indlæg, øv er det derfor den var så billig, derfor ivrigheden efter at checke, havde ikke mulighed da jeg skulle ud af døren et par dage, er kommet hjem og  har lyttet på en del på den, synes den gør det rigtigt godt, prøv at ta en ny hjem du har været uheldig med et mandags eksemplar. VH Madsen

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har også lige fået min DacMagic til min SB og efter et døgn begynder det at lyde godt (de første timer var sgu ikke gode).

I forhold til SB alene med flac så er det generelt som om musikken spiller langsommere (afslappet) og alt stopper hurtigere (kontrol). Der er meget mere bredde i lyden. Jeg bruger min. filter da det giver den bedste klang balance til min smag. Ville dog gerne have at den spillede lidt mere varmt, da det er blevet lidt for lyst.

Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

rotelman skrev:

Jeg har også lige fået min DacMagic til min SB og efter et døgn begynder det at lyde godt (de første timer var sgu ikke gode).

I forhold til SB alene med flac så er det generelt som om musikken spiller langsommere (afslappet) og alt stopper hurtigere (kontrol). Der er meget mere bredde i lyden. Jeg bruger min. filter da det giver den bedste klang balance til min smag. Ville dog gerne have at den spillede lidt mere varmt, da det er blevet lidt for lyst.

Typisk for alt for billige dacs. De er som regel lidt lyse. Lys er desværre et moderne ord for....detaljer.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Har også fået DacMagic til min SB3.  Jeg kørrer direkte fra DacMagic til min DOXA 70 effektforstærker. SB3 er altid tændt, der er kun lidt brum (i 1 min) når jeg slukker (samtidig) DOXA70 effekt + DacMagic - absolut til at leve med. Jeg oplever lyden som mere rolig, afslappet ligesom ovennævnte. Synes ikke lyden er mere lys, måske fordi mit grej ikke er så lyst i forvejen (DOXA 70 effekt - Tannoy SGM 12). Har bemærket at nivauet er lidt lavere ud af DacMagic end ud fra SB3én, hvilket kun er godt da mine Tannoy spillede lidt høj selvom niveauet var 1 på SB3én.

Er meget tilfreds med lyden.

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

Hej

Har også fået DacMagic til min SB3.  Jeg kørrer direkte fra DacMagic til min DOXA 70 effektforstærker. SB3 er altid tændt, der er kun lidt brum (i 1 min) når jeg slukker (samtidig) DOXA70 effekt + DacMagic - absolut til at leve med. Jeg oplever lyden som mere rolig, afslappet ligesom ovennævnte. Synes ikke lyden er mere lys, måske fordi mit grej ikke er så lyst i forvejen (DOXA 70 effekt - Tannoy SGM 12). Har bemærket at nivauet er lidt lavere ud af DacMagic end ud fra SB3én, hvilket kun er godt da mine Tannoy spillede lidt høj selvom niveauet var 1 på SB3én.

Er meget tilfreds med lyden.

Hvis du bruger digital volumenkontrol fra SB3 ind i DacMagic (og det gør du vel), så spiller du kun med fuld 16 bit opløsning, når du har skruet helt op.

Det kan ikke anbefales at bruge bitreduktion som volumenkontrol, med mindre det er til et sæt pc-højttalere.

EDIT: Byg en passiv forforstærker som mellemled mellem DAC og effekttrin og kør med SB3 skruet helt op. Så udnytter du alle 16 bit hele tiden.

<< Forrige Side af 22 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes