| Forfatter |
|
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
QWERTY126 skrev:
|
Hej
Har også fået DacMagic til min SB3. Jeg kørrer direkte fra DacMagic til min DOXA 70 effektforstærker. SB3 er altid tændt, der er kun lidt brum (i 1 min) når jeg slukker (samtidig) DOXA70 effekt + DacMagic - absolut til at leve med. Jeg oplever lyden som mere rolig, afslappet ligesom ovennævnte. Synes ikke lyden er mere lys, måske fordi mit grej ikke er så lyst i forvejen (DOXA 70 effekt - Tannoy SGM 12). Har bemærket at nivauet er lidt lavere ud af DacMagic end ud fra SB3én, hvilket kun er godt da mine Tannoy spillede lidt høj selvom niveauet var 1 på SB3én.
Er meget tilfreds med lyden.
|
|
|
Hvis du bruger digital volumenkontrol fra SB3 ind i DacMagic (og det gør du vel), så spiller du kun med fuld 16 bit opløsning, når du har skruet helt op. 
Det kan ikke anbefales at bruge bitreduktion som volumenkontrol, med mindre det er til et sæt pc-højttalere.
|
|
|
Dvss. jeg bør deaktivere den funktion i squeezecenter "Digital lydstyrkekontrol" og bruge min forsstærker ??
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
QWERTY126 skrev:
Spencer skrev:
QWERTY126 skrev:
|
Hej
Har også fået DacMagic til min SB3. Jeg kørrer direkte fra DacMagic til min DOXA 70 effektforstærker. SB3 er altid tændt, der er kun lidt brum (i 1 min) når jeg slukker (samtidig) DOXA70 effekt + DacMagic - absolut til at leve med. Jeg oplever lyden som mere rolig, afslappet ligesom ovennævnte. Synes ikke lyden er mere lys, måske fordi mit grej ikke er så lyst i forvejen (DOXA 70 effekt - Tannoy SGM 12). Har bemærket at nivauet er lidt lavere ud af DacMagic end ud fra SB3én, hvilket kun er godt da mine Tannoy spillede lidt høj selvom niveauet var 1 på SB3én.
|
|
|
Hvis du bruger digital volumenkontrol fra SB3 ind i DacMagic (og det gør du vel), så spiller du kun med fuld 16 bit opløsning, når du har skruet helt op. 
Det kan ikke anbefales at bruge bitreduktion som volumenkontrol, med mindre det er til et sæt pc-højttalere.
|
|
|
Dvss. jeg bør deaktivere den funktion i squeezecenter "Digital lydstyrkekontrol" og bruge min forsstærker ?? |
|
|
Det er langt bedre med en forforstærker som mellemled, med mindre du har stort overskud af dynamik at smide væk af - som f.eks. et signal der er upsamplet til 24 bit inden der skrues ned. Hvis du kan upsample inden du skuer ned, har du 8 ekstra bit at smide væk. Så burde du kunne bruge digital volumen - men understøtter SB3 overhovedet et 24 bit signal?  Og hvilken software til SB3 understøtter upsampling i real time? Med 16 bit er der desværre ikke råd til at smide væk. Der findes DAC's der har et alm. analogt potmeter i udgangen. Benhmark f.eks. og Ontech. Jeg har set byg selv passive forforstærkere, der er bygget med et dyrt potmeter fra Audio Researc's serie. Den løsning har jeg selv overvejet, men landede så på en alm. forforstærker alligevel. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
QWERTY126 skrev:
Spencer skrev:
QWERTY126 skrev:
|
Hej
|
|
|
|
|
|
Dvss. jeg bør deaktivere den funktion i squeezecenter "Digital lydstyrkekontrol" og bruge min forsstærker ??
|
|
|
Det er langt bedre med en forforstærker som mellemled, med mindre du har stort overskud af dynamik at smide væk af - som f.eks. et signal der er upsamplet til 24 bit inden der skrues ned.
Hvis du kan upsample inden du skuer ned, har du 8 ekstra bit at smide væk. Så burde du kunne bruge digital volumen - men understøtter SB3 overhovedet et 24 bit signal? 
Og hvilken software til SB3 understøtter upsampling i real time?
Med 16 bit er der desværre ikke råd til at smide væk.
Der findes DAC's der har et alm. analogt potmeter i udgangen. Benhmark f.eks. og Ontech.
Jeg har set byg selv passive forforstærkere, der er bygget med et dyrt potmeter fra Audio Researcs serie. Den løsning har jeg selv overvejet, men landede så på en alm. forforstærker aligevel.
|
|
|
Har en Croft rørforstærker, jeg vil forsøge at bruge. Den er modificeret, og ganske god...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
QWERTY126 skrev:
Spencer skrev:
QWERTY126 skrev:
Spencer skrev:
QWERTY126 skrev:
|
Hej
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det er langt bedre med en forforstærker som mellemled, med mindre du har stort overskud af dynamik at smide væk af - som f.eks. et signal der er upsamplet til 24 bit inden der skrues ned.
Hvis du kan upsample inden du skuer ned, har du 8 ekstra bit at smide væk. Så burde du kunne bruge digital volumen - men understøtter SB3 overhovedet et 24 bit signal? 
Og hvilken software til SB3 understøtter upsampling i real time?
Med 16 bit er der desværre ikke råd til at smide væk.
Der findes DAC's der har et alm. analogt potmeter i udgangen. Benhmark f.eks. og Ontech.
Jeg har set byg selv passive forforstærkere, der er bygget med et dyrt potmeter fra Audio Researcs serie. Den løsning har jeg selv overvejet, men landede så på en alm. forforstærker alligevel.
|
|
|
Har en Croft rørforstærker, jeg vil forsøge at bruge. Den er modificeret, og ganske god... |
|
|
Hvis du ikke har upsamplet inden volumenregulering, tror jeg helt klart din Croft vil vinde lynhurtigt, ved sammenligning.  Den sørger tillige for at DAC'en kigger ind i en ensartet impedans, hvilket ikke er tilfældet med en passiv forforstærker. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har lige haft låget løftet på min DAC, for ligesom at se kvalitetsniveauet på komponenterne.
Det ser relativt godt ud i forhold til prisniveauet må jeg sige. Der er brugt en del WIMA MKP4 kondensatorer, en CS 8416 receiver, NE 5532 opamps i I/V konvertering og filter (såvidt jeg kan se ved et hurtigt overblik) og så sidder der 2 stk OP 275 i udgangen. Alt i alt ikke dårligt i en DAC til 1500 Kr. Det eneste man kan sige er af aller billigste skuffe er diverse elektrolytkondensatorer. Men de skal jo også spare et sted. Sjovt nok ser det ud til at de har brugt LM 317/117 i strømforsyningen til digitaldelen, men har brugt de noget dårligere LM 7815/7915 i analogdelen. Det er ikke lige til at gennemskue hvorfor, andet end prisen selvfølgelig.
Jeg vil prøve at oploade et par billeder, hvis jeg kan få det til at virke
Fronten

Print

Opamps

Udgang

Det ser næsten ud som om det lykkedes
mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe - et par gamle klassikere af opamps.  Jeg havde egentlig én eller anden ide om at OP 275 var udgået af produktion, men det er den altså ikke... (Audio Alchemy brugte den i udgangen af DDE 1.1)
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Fasen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser fornuftigt ud (især til prisen). De "billige" kondensatorer kan man jo altid skifte *host*
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu hørt en del forskelligt musik med Minimum Phase Filter indkoblet det er det jeg foretrækker, har feks. hørt Hans Theessink - Terry Evans : Visions som bliver gengivet med drive og energi rigtig god nuanceret dyb bas stemmerne står rent og glat og toppen er finkornet og detaljeret meget "analogt" jeg synes Cambridges virkelig har ramt plet, den bliver ikke returneret. Har brug Ixos coaxkabel (det røde ) og Supra Trico ikke den store forskel men har valgt Ixos.
Flotte billeder Noise, ja 5532 sad der også i min Denon 1520 så vidt jeg husker, de blev udskiftet med nyere exsotiske typer, det blev det ikke bedre af, men måske den kan tweakes, jeg holder nallerne væk, men måske er der nogen der har gode ideer, jeg har selvfølgelig vendt netfasen rigtigt og bruger netfilter
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
'Opgradering' af OP 275, er der nogen der har gjort på den gamle AA DDE 1.1, ved at skifte til en AD826, samt diverse opgraderinger af kondensatorer. Men, læg mærke til en detalje på dette billede.  Der er monteret en sokkel, så der let kan skiftes tilbage.  På et smd-print er den mulighed vist ikke lige til...
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Fasen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes ikke kondensatorerne ligner smd.? eller hur?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fasen skrev:
| Synes ikke kondensatorerne ligner smd.? eller hur? |
|
|
Elektrolytterne samt Wima kondensatorer er ordinære typer. Om det kan svare sig at skifte lytterne til mere eksotiske typer (Black Gates f.eks.), er et spørgsmål nogen nok vil teste med tiden. Der er altid nogen der skal lodde lidt selv.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Fasen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mente det nok :-) "varmer loddekolben op" skal dog lige have dyret ind af døren først :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cambridge's Azur 840c CD-afspiller har faktisk også et par digitale inputs bagpå, og kan således også bruges som DAC.  Galleri her.
|
| Til top |
|
| |
clauskok Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006 Lokalitet: Århus
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
clauskok skrev:
Det samme kan siges om den lidt billigere 740C
Galleri Her
740C hos "Klubben"
Såvidt jeg kan læse mig til er det ud fra dac`en i 840C og 740C at DacMagic er konstrureret,
Hilsen Kokken
|
|
|
Samme opamps er også brugt i de to topmodeller.  Man sparer udgift til et eksternt CD-drev, skal man lige huske - så overvejelserne omkring en CD-afspiller med digital input, bør måske lige indgå, hvis man har en stor CD-samling, man gerne vil spille som den er. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
clauskok Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006 Lokalitet: Århus
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
740C bliver helt sikkert min næste "investering"  Den har også fået mange rosenede ord fra bla. stereophile.
__________________ Cambridge & Vienna Stuen
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
DacMagic'en bliver ldt bedre for hvert døgn :-) Men synes stadig lyden er "lidt" for lys. Bruger nu stejlt filter. Linenær filter kan jeg slet ikke lide ;-)
Har fundet højtalere spikes frem til Audiovectorne og netstøj filter tll DAC'en... men kan det være at det er mit anlæg der er lidt til den lyse side ?
F.eks. Rotel lyden fra en RSX-1056 eller Audiovector M3i sig. eller måske højtaler kablet NAIM NACA 5 eller signal kablet osv. ?
Jeg tror at jeg beholder DAC'en for måske bliver lyden perfect sammen med LUXMAN rør+mosfet forstærkeren... men hvad MF V-DAC'en ? Den er jo i samme prisklasse og skulle spille mere blødt.
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
clauskok skrev:
Det samme kan siges om den lidt billigere 740C
Galleri Her
740C hos "Klubben"
Såvidt jeg kan læse mig til er det ud fra dac`en i 840C og 740C at DacMagic er konstrureret,
Hilsen Kokken
|
|
|
Ja, og 840 C spiller også forrygende Jeg foretrækker den integrerede cd-spiller, færre kabler=bedre lyd...
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
rotelman skrev:
|
DacMagic'en bliver ldt bedre for hvert døgn :-) Men synes stadig lyden er "lidt" for lys. Bruger nu stejlt filter. Linenær filter kan jeg slet ikke lide ;-)
Har fundet højtalere spikes frem til Audiovectorne og netstøj filter tll DAC'en... men kan det være at det er mit anlæg der er lidt til den lyse side ?
F.eks. Rotel lyden fra en RSX-1056 eller Audiovector M3i sig. eller måske højtaler kablet NAIM NACA 5 eller signal kablet osv. ?
Jeg tror at jeg beholder DAC'en for måske bliver lyden perfect sammen med LUXMAN rør+mosfet forstærkeren... men hvad MF V-DAC'en ? Den er jo i samme prisklasse og skulle spille mere blødt.
|
|
|
Prøv du med LV 105U, jeg tror bestemt det bliver bedre....lad være med at droppe Cambridge'n
mvh
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
copman skrev:
rotelman skrev:
|
|
|
|
Prøv du med LV 105U, jeg tror bestemt det bliver bedre....lad være med at droppe Cambridge'n
mvh |
|
|
V dac MF skulle være lysere i sin sound ifølge flere anmeldelser og ifølge et af bladene ikke så egnet til rock - blues, det er rigtigt at liniær filtret er det lyseste af de 3 jeg foretrækker også de 2 andre, bruger du optisk eller coax, jeg synes coax gir bassen lidt mere tyngde, mit Ixos kabel er lidt blidere i lyden end supra som til gengæld har lidt mere krop i bassen, har set klubben har et Van Den Hul til 350.00 kr men kender det ikke. er der nogle gode forslag
|
| Til top |
|
| |