Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 23:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Spolebåndsprojekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

vi kan finde lidt inspiration til vore gamle reel to reels på http://reeltoreelworld.blogspot.com/

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
vi kan finde lidt inspiration til vore gamle reel to reels på
http://reeltoreelworld.blogspot.com/

Nej der var min jo. Det er nu altså en fræk måde den loader båndet på!

http://reeltoreelworld.blogspot.com/2008/06/vid-akai-gx-77.h tml

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Fandt lige detteher - heribland lidt info om GX-77'eren.

http://home.planet.nl/~oomen118/home.html

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Hej , er staffetten død .

eller hvad mvh.

Til top Vis audioareal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioareal

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Nu kassette stafetten er slut kan vi vel starte spolestafetten op - den er dog lidt mere kompliceret - men hvis i nu melder tilbage på hvilke formater i har så kan vi prøve at udvikle det herfra:

maks 7"
4 spors 3½
4 spors 7½
4 spors 15
2 spors 3½
2 spors 7½
2 spors 15

10"
4 spors 3½
4 spors 7½
4 spors 15
2 spors 3½
2 spors 7½
2 spors 15

vi taler om alm. bredde bånd som de Akai, Sony, Revox etc. bruge på deres konsumer maskiner  - ikke brede studie bånd

Gør gerne lidt reklame i andre tråde til de der har spolemaskiner men måske ikke har set denne tråd

Jeg vil fotsat foretrække at kilden er LP, masterbånd, liveoptagelser etc. men sidder der en CD entusiast med en spolebåndmaskine uden pladespiller kan hun godt være med.

Janils nævner at man kunne lave et two take, med forskellige pickupper - det bliver nok for kringlet for undertegnede da min revox b790 er den ledes pladespiller at skifte pickup på , men ideen er givet videre

ps. der burde vist ikke stå ½ alle steder men jeg kan ikke lige hitte de andre brøker og måske skal der stå et ½ efter 10" ? men i ved hvad jeg mener

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Her er min korte liste

maks 7"
4 spors 3½
4 spors 7½
2 spors 3½
2 spors 7½

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Her er min liste:

10"

4 spors 3½

4 spors 7½

2 spors 7½

2 spors 15

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Er med på både 7 og 10", men er der ikke rigelig plads på en 7" med en båndhastighed på 7½, så kan alle være med?

Jeg kører 4 spors, 3½, 7½ og 15.

Har disse fine maskiner oppe og køre.

modelfotos, mit digicam er død.

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa nu er jeg glad igen.

Selv har jeg kun akai maskiner . max 10" spolestørelse og 1/4"båndbredde.

4 spors 3 3/4

4 spors 7 1/2

2 spors 7 1/2

2 spors 15 IPS

mvh

audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

PS . Personlig syntes jeg det skal være en stafet for alle med spolemaskine, det skal være hyggeligt , sjovvt , spændene , og måske holde god kontakt mellem os der elsker de gamle spoler og som vil dele viden og erfaring.

Der bør ikke være de store kvalitetskrav, hvor man resikere at blive hånet bare fordi ens optagelse måske ikke var i bedste studiekvalitet.Desuden bør alle  musikarter være velkommen.

Det er min mening , jeg håber i vil dele den med mig.

mvh.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Nu kassette stafetten er slut kan vi vel starte spolestafetten op - den er dog lidt mere kompliceret - men hvis i nu melder tilbage på hvilke formater i har så kan vi prøve at udvikle det herfra:    snip!

Man skal måske tage et 7" bånd - og dele det på midten, med et stykke splejsetape - forreste del

2 spors optagelser - anden del 4 spors

tjaehh - og hvorfor ikke lave en leader med en 1Khz tone, så man kender optageniveauet ?

audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hej jan . -fin ide , den son starter stafetten skal så indspille den 1 Khz vi andre skal bruge til reference er det ik det du mener

mvh.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

audioareal skrev:
Hej jan . -fin ide , den son starter stafetten skal så indspille den 1 Khz vi andre skal bruge til reference er det ik det du mener mvh.

Sådan cirka deromkring ;)  

Jeg har ikke noget mod at starte den - hvis det kan vente til de nye hoveder til den gamle TEAC kommer (14 dages tid)

jeg har også referencebånd, så maskineriet kan trilles ind på specs

audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Referencebånd , gid det var mig , så kunne jeg få mere glæde af mit W/F meter. De koster sikkert næsen af en jetjeger såååå   ,  det må vente.....

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

r-l-b skrev:
Nu kassette stafetten er slut kan vi vel starte spolestafetten op - den er dog lidt mere kompliceret - men hvis i nu melder tilbage på hvilke formater i har så kan vi prøve at udvikle det herfra:    snip!

Man skal måske tage et 7" bånd - og dele det på midten, med et stykke splejsetape - forreste del

2 spors optagelser - anden del 4 spors

tjaehh - og hvorfor ikke lave en leader med en 1Khz tone, så man kender optageniveauet ?

Metoden kunne være at rundsende 2 styk 7" bånd, det ene optages 1/4 spors 19/cm/s og det andet 1/2 spors 19 eller 38cm/s. Ikke alle 1/2 spoes maskiner er HS maskiner så 19cm/s vil nok være det mest hensigtmæssige. 1/4 spors båndet optages kun i den ene retning og der bruges selvfølgelig "nye" bånd.

Der må forventes at være en overvægt af japanske maskiner og de er sjældent eller aldrig niveaumæssigt korret kalibrerede på afspillesiden. En fastlagt niveau kræver at alle maskiner følger normen slavisk hvilket ikke er tilfældet, bl.a. falder både Teac og Tecnics i vandet ligesom mange japanere er "trimmet" fra fabrikken med et løft i bunden og en veritabel hængekøje, især på de almindelige hastigheder (9,5 og 19)

Jeg skal hilse og sige at det lyder fælt afspillet på en Nagra (loudness über alles)

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Der må forventes at være en overvægt af japanske maskiner og de er sjældent eller aldrig niveaumæssigt korret kalibrerede på afspillesiden. En fastlagt niveau kræver at alle maskiner følger normen slavisk hvilket ikke er tilfældet, bl.a. falder både Teac og Tecnics i vandet ligesom mange japanere er "trimmet" fra fabrikken med et løft i bunden og en veritabel hængekøje, især på de almindelige hastigheder (9,5 og 19)

Jeg skal hilse og sige at det lyder fælt afspillet på en Nagra (loudness über alles)

lidt ret har du - og dog - hverken min TC765'er (sony) A3300sx (TEAC) eller 630'er (AKAI) er justeret ab fabrik efter dit hængekøjeprincip -  så jeg er da lidt nysgerrig efter at høre hvordan du har konstateret det -  kan de være fordi Nagra'en kører NAB og de andre CCIR (eller er det omvendt ? )

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

bjørn lærer mig mange nye ord - psykopatisk volumen kontrol var et og nu veritabel hængekøje - det er herligt når der bliver spredt lidt visdom fra de brugere herinde som er ligeså vintage som udstyret.

Fin ide med de 2 bånd - et firspors 7" og et 2 spors 7" begge på 7½ (19)

Min Nagra er to spors men mono så den kan ikke være med, men mine revox bør kunne klare mosten - de kører vel NAB - men hvad kører de flotte Technics maskiner?

Anyway - efter at have fuldendt kassettesafetten er tolerencen for udsving ret høj hos mig og jeg tror vi skal anlægge samme knap så højtidlige hldning til spoleprojektet således at det bliver 1/3-del sjov 1/3 musikudveksling og 1/3 hifi - ellers knække vi vel halsen på det.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Min Technics RS 1500 er ikke kalibreret på afspillesiden - det kan man ikke, med mindre man har et referencebånd, så man ved, hvor de 0 dB ligger. Den er lavet så tosset at udstyringen på metrene ændrer sig med udgangsvolumen! Med andre ord, kan du skrue ned for udgangsniveuaet og så få lov til at overstyre båndet vildt.

Til gengæld går jeg ud fra min Revox B77 er justeret efter alle kunstens regler!

Et opsplittet 7" bånd er da ikke nok. Inden man får set sig om er der ikke mere at optage på. Iøvrigt kan jeg kun optage 2 spors.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

nahhh - En technics 1500/1506 osv har ganske vist en variabel udgang, som mange andre maskiner også har, men i brugsvejledningen til maskinerne står der, at knappen, som du justerer udgangsvolume med, har "utility gain" ved "8". Indspilleniveauet sættes som alle andre maskiner.

Men indspiller du på Technics-maskinerne til båndet har sin bedste mætningsgrad - så får du et givet udslag på metrene. Dette udslag korresponderer med "8" på udgangsniveauet. Dette skulle gerne hænge sammen på en rask maskine.  Det er dog en mangel på Technics-maskinerne, at der ikke er en peakindikator på metrene - som ellers fx på en Revox.

vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
bjørn skrev:

lidt ret har du - og dog - hverken min TC765'er (sony) A3300sx (TEAC) eller 630'er (AKAI) er justeret ab fabrik efter dit hængekøjeprincip -  så jeg er da lidt nysgerrig efter at høre hvordan du har konstateret det -  kan de være fordi Nagra'en kører NAB og de andre CCIR (eller er det omvendt ? )

Hængekøjen er absolut ikke "min" men en konstatering ud fra offenliggjorte målinger/testrapporter, bl.a. i High Fidelity tilbage i 70'erne hvilket også inbefatter Teac A3300 som den blev leveret. Fænomenet er også konstateret på egne maskiner gennem årene så en grundjustering har altid været obligatorisk, damals til PE36. Gode venner med faglig baggrund har klaret den slags for mig

Nagra har en NAB/CCIR omskifter. Nogle af maskinerne har også Nagras egen "Nagra Master" på 38cm/s hvor udstyringsevnen/linariteten for en fordel på bekostning af S/N forholdet. Forskellen er ikke stor.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes