Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 18:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: varm vs analytisk vs musikalsk ... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hey Forum,

Producenter bliver tit omtalt som havende en varm, kold, analytisk, musikalsk lyd.

Hvad er jeres erfaringer med dette?

Jeg foreslår en skala al la nedenstående:

Mest Analytisk: Thule, Bladelius ...

Mest Musikalsk: Densen, Primare ... 

Meget varm/fed lyd: Alt med rør  (kender dog ikke så meget til dette)

Hvad er jeres bud og hvad er i mest til?

/Dranov

Til top Vis Dranov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dranov

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

varm: hævet bas, dæmpet diskant

kold/analytisk: lettere hævet diskant med kompression, lettere dæmpet bas.

Musikalsk: Marketings BS fordi at produktet er værdiløst gøgl.

Fed lyd: svampet bas/mellemtone, "stor pensel", manglende nuancering og detalje.

Personligt foretrækker jeg hifi, alt det andet er jo reelt udtryk for at produktet farver, og dermed ligger langt fra hifi idealet om ufarvet lyd, i værste tilfælde lyder produkterne som værende defekte.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Dranov skrev:

Hey Forum,

Producenter bliver tit omtalt som havende en varm, kold, analytisk, musikalsk lyd.

Hvad er jeres erfaringer med dette?

Jeg foreslår en skala al la nedenstående:

Mest Analytisk: Thule, Bladelius ...

Mest Musikalsk: Densen, Primare ... 

Meget varm/fed lyd: Alt med rør  (kender dog ikke så meget til dette)

Hvad er jeres bud og hvad er i mest til?

/Dranov

Så er der frit spil for alle mulige fordomme og trediehåndsvurderinger...om ting man ikke véd noget om...

Det er i øvrigt helt nyt for mig, at alt rørbaseret grej skulle have "varm fed lyd"...

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

varm: hævet bas, dæmpet diskant

kold/analytisk: lettere hævet diskant med kompression, lettere dæmpet bas.

Fed lyd: svampet bas/mellemtone, "stor pensel", manglende nuancering og detalje.

Personligt foretrækker jeg hifi, alt det andet er jo reelt udtryk for at produktet farver, og dermed ligger langt fra hifi idealet om ufarvet lyd, i værste tilfælde lyder produkterne som værende defekte.

Jeg vil mene der er noget udstyr der er temeligt meget bedre til at formidle det musikalsk ydtryk end andet.

Som musiker  ved man at hvad der er det absolut vigtigeste  aspekt for at spile musik så det lyder så musilasks som muligt er at ku holde takten og at alt stemmer.

Nu bedre man er til det nu bedre vil musikken  lyde, sådan er det bare.

Men når vi snakker højtalere så det nok mere hvad man selv syntes lyder bedste rigtigt eller forkert.

At der er nogen der ikke aner hvad jeg taler om eller  hørte musik og bedømmer havd de selv kan lide bedst udfra helt ander kriterier er en helt andet sag.

mvh

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hvis man nu har en…! AGGRESSIV bas-gengivelse, opfattes det positivt, som noget præcist og rigtigt..??

Men en AGGRESSIV diskant, opfattes som negativ; der er for meget og den skriger..?

Mine erfaringer, er at folk udtaler sig som de finder bedst; og ofte med udgangspunkt i ”mors frikadeller smager bedst” der kan findes lige det argument der passer ind i deres valg.

(personligt syntes jeg)

Vi søger alle en eq/sound der passer vores personlige smag, med udgangspunkt i rummet og musik gene.

Og ægte musikalitet findes kun 1 sted..! LIVE.

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Måske har du bare ikke hørt et virkeligt  musikalsk system endnu  

Var inde og køre geo michael med kærsten i parken , min kærste udtrykte   flere gange at vi lige så godt ku ha  sat en live optagelse  med Geo på  der hjemm fordi det lyder  meget bedre.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

En genstand kan ikke besidde musikalitet. Det er en menneskelig egenskab.

Man kan til gengæld have et system der farver så lidt, at "det musikalske udtryk" der er på kildematerialet kommer til sin ret.

Hvis et system tilføjer "musikalitet", så er produktet defekt idet der er ændret på det originale signal.

Men desværre er der mange hifi entusiaster der forveksler musikalitet med at produktet passer til deres egne præferencer. 

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Det er noget jeg kan tilslutte mig, at sige noget udstyr har bedre rytme og andet fis, end andet udstyr er nonsens.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:

Var inde og køre geo michael med kærsten i parken , min kærste udtrykte   flere gange at vi lige så godt ku ha  sat en live optagelse  med Geo på  der hjemm fordi det lyder  meget bedre.

[/QUOTE]

Jamen det er jo en musikalsk oplevelse du/i har haft, at i måske har stået et sted hvor lyden ikke opfyldte jeres forventninger…! Er jo blot en helhed ”giver dig ret man kan komme ud for lyd oplevelser i live der er mindre gode” men det jo kunsternes valg.

Det lidt det samme argument hvis man personligt ikke kan se noget i kunsten; vælger er argument som ”det kunne et 3 årrigt barn tegne” betyder vel ikke at de i andres øjne er mindre kunst..?

Jeg har hørt bunker af anlæg, fra et par tusinde til millioner, og gældende for dem alle, er de var tilpasset smag og økonomi, men var alle en eller anden form for personlig præference.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:

[/QUOTE]

Nu tager I forhåbentlig ikke til koncert alene pga lydoplevelsen?

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Man kan til gengæld have et system der farver så lidt, at "det musikalske udtryk" der er på kildematerialet kommer til sin ret.

Hvis et system tilføjer "musikalitet", så er produktet defekt idet der er ændret på det originale signal.

Men desværre er der mange hifi entusiaster der forveksler musikalitet med at produktet passer til deres egne præferencer. 

Er fuldkommen totalt enig.

mvh

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
kim olsen skrev:

Det er noget jeg kan tilslutte mig, at sige noget udstyr har bedre rytme og andet fis, end andet udstyr er nonsens.

Syntes ikke om retorikken, men nogle systemer er bedre til træde til side og lad musikken få frit spil end andet.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Det med live-musik er ofte også noget med stemning / feelingen af at være det - live.

Det er vel netop forskellen på live og et studio-album, som kan være voldsomt velproduceret og poleret - lyden er teknisk som produceren og forhåbentligt også musikeren har ønsket det.

I modsætning hertil er live-musikken - den har ingen mulighed for "re-takes" eller "om´mere" - og lyden formidles over det anlæg der nu rådes over på den konkrete venue - eller på musikkerens medbragte anlæg.

Og de ustyrlige akustiske forhold fx. stadions etc. - medfører også en anden sound live end på et album. Det kan også høre på live-optagelser af numrene  -  anderledes, ikke altid ringere - men anderledes.

Netop derfor er det svært at vælge det "rigtigste" ideal - særligt at musik med elektriske / elektroniske instrumenter.

Live-argumentet kan jeg godt købe med klassisk musik og sang - men så snart der er elektronik indover - så bliver det svært.

Så hvad med en "livekoncert spillet på  "PA-anlæg" i Parken" - gengivet på et hifi-anlæg i en lille stue? Kan det lade sig gøre at gøre det ligeså "live" under de forudsætninger??

Derfor er det vel også svært at lave en skala.. den kunne have mange akser.

Hifi -- PA
Varm -- Analytisk
Engelsk -- Amerikansk
mikrodetaljer -- boogiefaktor
.... osv. osv.

Blot for at illustrere det måske umulige i selve opgaven.
Mvh. Offcourse

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
harmonic skrev:

Jamen det er jo en musikalsk oplevelse du/i har haft, at i måske har stået et sted hvor lyden ikke opfyldte jeres forventninger…! Er jo blot en helhed ”giver dig ret man kan komme ud for lyd oplevelser i live der er mindre gode” men det jo kunsternes valg.

Det lidt det samme argument hvis man personligt ikke kan se noget i kunsten; vælger er argument som ”det kunne et 3 årrigt barn tegne” betyder vel ikke at de i andres øjne er mindre kunst..?

Jeg har hørt bunker af anlæg, fra et par tusinde til millioner, og gældende for dem alle, er de var tilpasset smag og økonomi, men var alle en eller anden form for personlig præference.

[/QUOTE]

Jeg spille selv  musik og  holder i det hele taget meget af at høre live musik og prøver at se så mange koncerter som muligt.

Jeg er dog  hverken til jazz eller klassik   så mine præferencer  er måske noget anderledes end stereotype audiophilen.

Men end ting er sikkert  live musik og et hifi system der afspiller en studio optagelse  er ikke det samme og derfor syntes jeg ikke man skal prøve at sammenligne de to ting insistrende  bruge live musik som den eneste målestok for hvor godt et system er.

Ved live musik er der en masse faktore der spiller ind om det har været en god oplevelse og det er ofte inted med lyden at gøre.

Der vil selvfølhelig altid være situationer  hvor noget live musik kan lyde bedre end noget andet hifi system kan, fks en solo violin i et akustisk passende rum.

Men efter min menning kan man med  et godt hifi system med  nøje udvalgte komponenter  i et godt rum og en optimered placering   frembringe  musikken på en anden og ud fra nogele parametere  bedre måde end havd man ville kunne live  .

og det er grunden  til jeg har investred så mange penge  i denne  musik lytnings form.

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Sikke en diskussion jeg fik startet der. jeg er ret ny inden for området og på ingen måde ekspert, men er blot forvirret over de mange udtryk der anvendes landt i dette forum omkring varm, kold, analytisk osv.

Er der ikke bare et spørgsmål om niveauet på frekvenserne? Hvis det er så let så kan en god equaliser jo fikse dette - f.eks. noget Lyngdorf digitalt?

/Dranov

Til top Vis Dranov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dranov

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:
CPH-R skrev:
harmonic skrev:

Jeg spille selv  musik og  holder i det hele taget meget af at høre live musik og prøver at se så mange koncerter som muligt.

Jeg er dog  hverken til jazz eller klassik   så mine præferencer  er måske noget anderledes end stereotype audiophilen.

Men end ting er sikkert  live musik og et hifi system der afspiller en studio optagelse  er ikke det samme og derfor syntes jeg ikke man skal prøve at sammenligne de to ting insistrende  bruge live musik som den eneste målestok for hvor godt et system er.

Ved live musik er der en masse faktore der spiller ind om det har været en god oplevelse og det er ofte inted med lyden at gøre.

Der vil selvfølhelig altid være situationer  hvor noget live musik kan lyde bedre end noget andet hifi system kan, fks en solo violin i et akustisk passende rum.

Men efter min menning kan man med  et godt hifi system med  nøje udvalgte komponenter  i et godt rum og en optimered placering   frembringe  musikken på en anden og ud fra nogele parametere  bedre måde end havd man ville kunne live  .

og det er grunden  til jeg har investred så mange penge  i denne  musik lytnings form.

[/QUOTE]

Undskyld mig; men at du selv spiller musik, gør dig vel ikke bedre end dem der lytter til det..?

At du ikke lytter til klassisk eller Jazz, gør vel ikke dig ringere end dem..?

Alt i alt mener du jo det samme som mig..! du har tilpasset et system, som i dine øre kan gengive det af musikken som du prioriter..?

Havde en gang en ung gut som mente han kunne høre bedre end alle andre, fordi han var trommeslager, og i hans verden var der ikke noget der overgik lyden fra 2 stk 15” Cerwin Vega basser og punktum i hans verden ”og ja han havde lige så ret som alle andre”

Har også oplevet folk der lyttede til simpel klassisk musik, som forgudede små hulrøvet 2-vejs engelske højttaler eller elektrostater, disse havde lige så meget ret..?

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
harmonic skrev:
CPH-R skrev:
harmonic skrev:

Undskyld mig; men at du selv spiller musik, gør dig vel ikke bedre end dem der lytter til det..?

At du ikke lytter til klassisk eller Jazz, gør vel ikke dig ringere end dem..?

Alt i alt mener du jo det samme som mig..! du har tilpasset et system, som i dine øre kan gengive det af musikken som du prioriter..?

Havde en gang en ung gut som mente han kunne høre bedre end alle andre, fordi han var trommeslager, og i hans verden var der ikke noget der overgik lyden fra 2 stk 15” Cerwin Vega basser og punktum i hans verden ”og ja han havde lige så ret som alle andre”

Har også oplevet folk der lyttede til simpel klassisk musik, som forgudede små hulrøvet 2-vejs engelske højttaler eller elektrostater, disse havde lige så meget ret..?

[/QUOTE]

Selvfølgelig  vil man med en musikalsk uddannnelse og baggrund  vide bedre hvad musikalitet er for noget.

Hvorfor din ven mente som han gjorde eller hvorfor han  mente at cerwin vega var det bedste  kan der jo være en række grunde til så som at han ikke havde en dyt forstand på hifi så det er vel i dette sammehæng fuldstændig underordnet.

Jeg  nævner klassiks musik fordi klassisk musik  stort set altid er optaget i en eller anden  for live sammenhæng enten i en koncert sal eller lignende.

Klassiks musik er  ikke rytmisk i den forstand så  om hvorvidt et anlæg spille rytmisk korrekt er svært at bedømme med klassisk musik.

Musikalitet er ikke magi ,  det er hvor korrekt musikerene er til at spille takt , det ved man hvis man selv har spillet musik længe nok.

Det første man lære når man skal spille musik, men det er faktisk svære en man sku tro.

Så kan det selvfølgelig godt være at folk ikke syntes om den musik  man spille men det er jo en anden snak, men  når man taler musik gengivelse  så  er det et anlægs  ypperligeste mål at forvrænge takten og timingen i musikken mindst muligt .

Det til er der jo en lang række andre punkter.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:
Selvfølgelig  vil man med en musikalsk uddannnelse og baggrund  vide bedre hvad musikalitet er for noget.

Musikalitet er ikke en videnskabeligt fastslået størrelse, uddannelse inden for området er derfor irrelevant.

Jeg kan spille 4 instrumenter, der gør ikke at jeg i højere grad end andre kan nyde musik. Tværtimod gør det måske at jeg bruger energi på at lægge mærke til fejl og mangler i fremførslen.

Glæden ved musik er universel, den er uafhængig af køn, race, sexuelorientering, uddannelsesniveau osv. At påstå andet må jeg anse som værende en uanstædnig miskreditering af dem der ikke lever op til "uddannelsesniveauet".

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Dog vil jeg mene  at Højtalere   er undtagelsen der bekræfter reglen.

Jeg syntes mine sonus fabere  højtalere tilføre musikken et pif af romace og føelse  som jeg godt kan lide  det er sikkert ganske ukorrekt  men det gør musikken bedre og mere (musikalsk) i mine øre , smag og behag selvfølgelig.

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

harmonic skrev:

Musikalitet er ikke en videnskabeligt fastslået størrelse, uddannelse inden for området er derfor irrelevant.

Jeg kan spille 4 instrumenter, der gør ikke at jeg i højere grad end andre kan nyde musik. Tværtimod gør det måske at jeg bruger energi på at lægge mærke til fejl og mangler i fremførslen.

Glæden ved musik er universel, den er uafhængig af køn, race, sexuelorientering, uddannelsesniveau osv. At påstå andet må jeg anse som værende en uanstædnig miskreditering af dem der ikke lever op til "uddannelsesniveauet".

Jeg tro måske  er  der bliver overfortolket lidt her.

Jeg mener ikke at jeg er bedre end nogen andre til at lytte musik  det ville jo være himmelråbende idiotisk at påstå   , det tro jeg heller ikke  fremgår nogen steder .

Men jeg holder på at når vi snakke om forståelse af hvad musikalitet er for noget så har en person der har spiller musik i mange år  og sat sig ind i musikkens  opbygning  en større basis   for forståelse af hvad der gør om noget lyder  mere musikalsk end andet. 

At spille et instrument har egentlig  ikke ret meget   at gøre med musikalitet , musikalitet  ligger i sammenspillet i mellem de forskellige instrumenet , for hvis man alene spiller er der jo ingen der skal holde takten samtidig.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes